Terug
Gepubliceerd op 27/11/2024

2024_GR_01035 - Politie - Vacantverklaring van 27 betrekkingen in het operationeel en 5 betrekkingen in het administratief en logistiek kader - vijfde mobiliteitscyclus 2024 - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 25/11/2024 - 19:01 gemeenteraadszaal
Datum beslissing: ma 25/11/2024 - 20:09
Goedgekeurd

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Mathias De Clercq

Aanwezig

Christophe Peeters, voorzitter; Mathias De Clercq, burgemeester; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Karin Temmerman; Gabi De Boever; Zeneb Bensafia, ondervoorzitter; Anne Schiettekatte; Stephanie D'Hose; Veli Yüksel; Sven Taeldeman; Jef Van Pee; Mehmet Sadik Karanfil; Gert Robert; Carl De Decker; Karlijn Deene; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Anneleen Van Bossuyt; Tom De Meester; Bert Misplon; Fourat Ben Chikha; Anita De Winter; Joris Vandenbroucke; Manuel Mugica Gonzalez; Patricia De Beule; Mattias De Vuyst; Stijn De Roo; Sonja Welvaert; Christiaan Van Bignoot; Caroline Persyn; Ronny Rysermans; Nicolas Vanden Eynden; Alana Herman; Els Roegiers; Emilie Peeters; Helga Stevens; Jeroen Van Lysebettens; Martine Verhoeve; Anton Vandaele; Nikolaas Schuiten; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, adjunct-algemeendirecteur

Afwezig

Johan Deckmyn; Sara Matthieu; Karla Persyn; Yüksel Kalaz

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Christophe Peeters, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_01035 - Politie - Vacantverklaring van 27 betrekkingen in het operationeel en 5 betrekkingen in het administratief en logistiek kader - vijfde mobiliteitscyclus 2024 - Goedkeuring

Aanwezig

Christophe Peeters, Mathias De Clercq, Filip Watteeuw, Sofie Bracke, Tine Heyse, Astrid De Bruycker, Sami Souguir, Bram Van Braeckevelt, Isabelle Heyndrickx, Hafsa El-Bazioui, Evita Willaert, Rudy Coddens, Karin Temmerman, Gabi De Boever, Zeneb Bensafia, Anne Schiettekatte, Stephanie D'Hose, Veli Yüksel, Sven Taeldeman, Jef Van Pee, Mehmet Sadik Karanfil, Gert Robert, Carl De Decker, Karlijn Deene, Mieke Bouve, Cengiz Cetinkaya, Anneleen Van Bossuyt, Tom De Meester, Bert Misplon, Fourat Ben Chikha, Anita De Winter, Joris Vandenbroucke, Manuel Mugica Gonzalez, Patricia De Beule, Mattias De Vuyst, Stijn De Roo, Sonja Welvaert, Christiaan Van Bignoot, Caroline Persyn, Ronny Rysermans, Nicolas Vanden Eynden, Alana Herman, Els Roegiers, Emilie Peeters, Helga Stevens, Jeroen Van Lysebettens, Martine Verhoeve, Anton Vandaele, Nikolaas Schuiten, Mieke Hullebroeck, Liesbet Vertriest
Stemmen voor 49
Gabi De Boever, Sami Souguir, Helga Stevens, Tine Heyse, Filip Watteeuw, Karin Temmerman, Mathias De Clercq, Sofie Bracke, Bram Van Braeckevelt, Rudy Coddens, Sven Taeldeman, Mehmet Sadik Karanfil, Stephanie D'Hose, Zeneb Bensafia, Karlijn Deene, Jef Van Pee, Gert Robert, Veli Yüksel, Anne Schiettekatte, Astrid De Bruycker, Mieke Bouve, Cengiz Cetinkaya, Carl De Decker, Nicolas Vanden Eynden, Els Roegiers, Evita Willaert, Ronny Rysermans, Anton Vandaele, Patricia De Beule, Tom De Meester, Stijn De Roo, Mattias De Vuyst, Anita De Winter, Bert Misplon, Caroline Persyn, Christiaan Van Bignoot, Anneleen Van Bossuyt, Joris Vandenbroucke, Sonja Welvaert, Manuel Mugica Gonzalez, Alana Herman, Nikolaas Schuiten, Hafsa El-Bazioui, Fourat Ben Chikha, Martine Verhoeve, Isabelle Heyndrickx, Jeroen Van Lysebettens, Emilie Peeters, Christophe Peeters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_01035 - Politie - Vacantverklaring van 27 betrekkingen in het operationeel en 5 betrekkingen in het administratief en logistiek kader - vijfde mobiliteitscyclus 2024 - Goedkeuring 2024_GR_01035 - Politie - Vacantverklaring van 27 betrekkingen in het operationeel en 5 betrekkingen in het administratief en logistiek kader - vijfde mobiliteitscyclus 2024 - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten (RPPol), artikel VI.II.15, §1, eerste lid, 1°.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, in het bijzonder artikelen 121 en 128;
  • Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten, in het bijzonder artikelen  IV.I.30 en deel VI, titel II, hoofdstuk I, afdeling 1, onderafdeling 1 (de eerste aanwijzing van extern aangeworven aspiranten, met uitzondering van de aspirant-commissarissen van politie) en deel VI, titel II, hoofdstuk II (de regeling van de mobiliteit);
  • Koninklijk Besluit van 20 november 2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten;
  • Ministerieel Besluit van 9 september 2021 tot bepaling van de datum van de inwerkingtreding van het koninklijk besluit van 11 juli 2021 tot wijziging van diverse bepalingen inzake de selectie en de rekrutering van de personeelsleden van de politiediensten en van het ministerieel besluit van 11 juli 2021 tot wijziging van het ministerieel besluit van 28 december 2001 tot uitvoering van sommige bepalingen van het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten inzake de selectie en de rekrutering van de personeelsleden van de politiediensten; 
  • Omzendbrief GPI 15 van 24 januari 2002 betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezones;
  • Omzendbrief GPI 15bis van 25 juni 2002 betreffende de mobiliteitscyclus, inzonderheid de etappe volgend op de vacantstelling van de ambten en de kandidaatstellingen, houdende verduidelijkingen inzake de toepassing van de rechtspositieregeling betreffende de externe werving van CALog-personeel in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, en betreffende bepaalde interne verschuivingen;
  • Omzendbrief GPI 15quinquies van 6 april 2005 betreffende het vacant verklaren van betrekkingen in het raam van de mobiliteitsprocedure bij de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus;
  • Gemeenteraadsbesluit van 26 april 2021 houdende de personeelsformatie van de Politiezone Gent en de weging en indeling in klassen van de functies van het niveau A van de Politiezone Gent;
  • Gemeenteraadsbesluit van 28 maart 2022 houdende wijziging van de personeelsformatie van de Politiezone Gent;
  • Gemeenteraadsbesluit van 30 januari 2023 houdende wijziging van de personeelsformatie van de Politiezone Gent;
  • Gemeenteraadsbesluit van 27 maart 2023 houdende de aangepaste personeelsformatie van de Politiezone Gent;
  • Gemeenteraadsbesluit van 29 januari 2024 houdende de aangepaste personeelsformatie van de Politiezone Gent;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2024 houdende de aangepaste personeelsformatie van Politiezone Gent.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om goedkeuring te verlenen aan de vacantverklaring van 5 betrekkingen binnen het administratief en logistiek kader en van 27 betrekkingen binnen het operationeel kader van Politiezone Gent in het raam van de vijfde mobiliteitscyclus van 2024.

Voor de betrekkingen van inspecteur van politie (basiskader) en van hoofdinspecteur van politie met bijzondere specialisatie ICT (middenkader) wordt bovendien goedkeuring gevraagd om deze plaatsen, indien ze niet via de reguliere mobiliteit worden ingevuld, aan te bieden via externe werving.

De korpschef adviseert om de volgende functies vacant te verklaren:

- 5 betrekkingen in het administratief en logistiek kader: 

DienstFunctieGraad
Dienst Informatie, Analyse en Kennisbeheer
1 teamleider
consulent/niveau B
Dienst Informatie en Communicatie Technologie
2 medewerkers telematica
ICT Consulent/niveau B
Dienst Informatie en Communicatie Technologie
1 medewerker administratie
consulent/niveau B
Dienst Human Resources
1 adjunct diensthoofd
adviseur/niveau A


- 27 betrekkingen in het operationeel kader:

DienstFunctieGraad
Interventiedienst10 medewerkers interventieteamsinspecteur van politie
Interventiedienst
 4 teamleiders interventieteams
hoofdinspecteur van politie
Dienst Zonale Sturing
 2 operatoren
inspecteur van politie
Lokale Recherchedienst 3 rechercheursinspecteur van politie
Lokale Recherchedienst
 2 rechercheurs Local Computer Crime Unit
inspecteur van politie
Wijkdienst 2 medewerkers buurtwerkinspecteur van politie
Wijkdienst 2 teamleiders buurtwerk
hoofdinspecteur van politie
Wijkdienst
 1 teamleider wijkzorgteam
hoofdinspecteur van politie
Wijkdienst
 1 hoofdinspecteur functioneel gerechtelijke opleiding
hoofdinspecteur van politie


Waarom wordt deze beslissing genomen?

Het financieel meerjarenplan van Politiezone Gent voorziet in 2024 een gemiddelde personeelsbezetting van 1.125 operationele personeelsleden en 195 administratieve en logistieke personeelsleden.

Om een goede en veilige uitvoering van de opdrachten van onze zone te kunnen verzekeren is, in het raam van de vijfde mobiliteitscyclus van 2024, een vacantverklaring van 32 betrekkingen noodzakelijk.

Om de kansen op instroom te maximaliseren, kan de korpsleiding beslissen om (een aantal van) de voormelde betrekkingen, die niet via de reguliere mobiliteit ingevuld raken, via externe werving vacant te stellen.

Overzicht van de uitgaven

aantal en graadbedrag
4 consulenten (niveau B)257.101,88 €
(4 x 64.275,47)
1 adviseur (niveau A)
104.166,31 €
8 hoofdinspecteurs753.035,12 €
(8 x 94.129,39)
19 inspecteurs van politie1.379.852,58 €
(19 x 72.623,82)


Het totaal van de jaarlijkse brutoloonkost van de 32 vacante betrekkingen bedraagt 2.494.155,89 euro.

Voorgestelde uitgaven

€ 2.494.155,89

Verwachte ontvangsten

€ 0,00

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Keurt goed de vacantverklaring van 27 betrekkingen in het operationeel kader en van 5 betrekkingen in het administratief en logistiek kader in de vijfde mobiliteitscyclus van 2024 voor de volgende diensten van Politiezone Gent:

- 5 betrekkingen in het administratief en logistiek kader

DienstFunctieGraad
Dienst Informatie, Analyse en Kennisbeheer
1 teamleider
consulent/niveau B
Dienst Informatie en Communicatietechnologie
2 medewerkers telematica
consulent/niveau B
Dienst Informatie en Communicatietechnologie
1 medewerker administratie
consulent/niveau B
Dienst Human Resources
1 adjunct diensthoofd
adviseur/niveau A


- 27 betrekkingen in het operationeel kader

DienstFunctieGraad
Interventiedienst10 medewerkers interventieteamsinspecteur van politie
Interventiedienst
4 teamleiders interventieteams
hoofdinspecteur van politie
Dienst Zonale Sturing
2 operatoren
inspecteur van politie
Lokale Recherchedienst3 rechercheursinspecteur van politie
Lokale Recherchedienst
2 rechercheurs Local Computer Crime Unitinspecteur van politie
Wijkdienst2 medewerkers buurtwerkinspecteur van politie
Wijkdienst2 teamleiders buurtwerk
hoofdinspecteur van politie
Wijkdienst
1 teamleider wijkzorgteam
hoofdinspecteur van politie
Wijkdienst
1 hoofdinspecteur Functioneel Gerechtelijke Opleiding
hoofdinspecteur van politie

Artikel 2

Keurt goed dat de eventueel niet ingevulde betrekkingen van inspecteur van politie (basiskader) of van hoofdinspecteur met bijzondere specialisatie (ICT), die vacant zijn verklaard in het raam van de vijfde mobiliteitscyclus van 2024, ten belope van het door de korpsleiding bepaalde aantal worden opengesteld via externe werving. Het openstellen van die betrekkingen kan over meerdere wervingsmomenten worden opgesplitst.