De gemeenteraad keurde op 18 december 2019 het reglement 'Belasting op de afgifte van administratieve stukken' goed. Het reglement werd laatst gewijzigd in de gemeenteraad van juni 2024. Het bestuur ontving een mededeling van FOD Binnenlandse Zaken waarin de nieuwe federale tarieven voor sommige identiteitsdocumenten werden meegedeeld.
Doelstelling van deze heffing houdt vooral het recupereren in van kosten die het stadsbestuur moet betalen aan de FOD Binnenlandse zaken voor afgifte van allerlei administratieve stukken en de kosten ingevolge de administratieve verwerking ervan.
Conform de nieuwe onderrichtingen van de FOD Binnenlandse Zaken dienen bepaalde tarieven te worden aangepast in functie van de schommelingen van de gezondheidsindex en dit met ingang van 1 januari 2025. Het tarief stijgt voor zowel de gewone procedures als voor de dringende en zeer dringende procedures.
Voorgesteld wordt de tarieven vanaf aanslagjaar 2023 in artikel 2, §1 en §3 aan te passen als volgt:
1.Elektronische vreemdelingenkaart met biometrie, elektronische identiteitskaart en elektronische vreemdelingenkaart
Procedure | 2025 |
Gewone | 30,00 € |
Dringend | 133,00 € |
3. Elektronische identiteitskaart voor Belgische kinderen onder de 12 jaar (Kids-ID)
Procedure | 2025 |
Gewone | 9,00 € |
Dringend | 133,00 € |
Bij het gelijktijdig aanvragen van dringende elektronische identiteitsdocumenten vanaf het tweede kind (Kids-ID) van hetzelfde gezin en ingeschreven op hetzelfde adres
2025 |
110,00 € |
De Dienst Burgerzaken is belast met de uitvoering van dit reglement.
Wijzigt artikel 2, § 1 van het reglement 'Belasting op de afgifte van administratieve stukken' als volgt:
De wijzigingen treden in werking op 1 januari 2025.
Wijzigt artikel 2, § 3 van het reglement 'Belasting op de afgifte van administratieve stukken' als volgt:
De wijzigingen treden in werking op 1 januari 2025.