Terug
Gepubliceerd op 27/11/2024

2024_GR_01013 - Reglement - Belasting op de afgifte van administratieve stukken - Wijziging

gemeenteraad
ma 25/11/2024 - 19:01 gemeenteraadszaal
Datum beslissing: ma 25/11/2024 - 22:12
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Belastingreglement, type Kohierbelasting.
  • Relevante MAR code: 7318 - Andere belastingen op afgifte administratieve stukken
  • Bijkomende aanslagvoet: Nee

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Rudy Coddens

Aanwezig

Christophe Peeters, voorzitter; Mathias De Clercq, burgemeester; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Karin Temmerman; Gabi De Boever; Zeneb Bensafia, ondervoorzitter; Anne Schiettekatte; Stephanie D'Hose; Veli Yüksel; Sven Taeldeman; Jef Van Pee; Mehmet Sadik Karanfil; Gert Robert; Carl De Decker; Karlijn Deene; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Anneleen Van Bossuyt; Tom De Meester; Bert Misplon; Fourat Ben Chikha; Anita De Winter; Joris Vandenbroucke; Manuel Mugica Gonzalez; Patricia De Beule; Mattias De Vuyst; Stijn De Roo; Sonja Welvaert; Christiaan Van Bignoot; Caroline Persyn; Ronny Rysermans; Nicolas Vanden Eynden; Alana Herman; Els Roegiers; Emilie Peeters; Helga Stevens; Jeroen Van Lysebettens; Martine Verhoeve; Anton Vandaele; Nikolaas Schuiten; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, adjunct-algemeendirecteur

Afwezig

Johan Deckmyn; Sara Matthieu; Karla Persyn; Yüksel Kalaz

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Christophe Peeters, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_01013 - Reglement - Belasting op de afgifte van administratieve stukken - Wijziging

Aanwezig

Christophe Peeters, Mathias De Clercq, Filip Watteeuw, Sofie Bracke, Tine Heyse, Astrid De Bruycker, Sami Souguir, Bram Van Braeckevelt, Isabelle Heyndrickx, Hafsa El-Bazioui, Evita Willaert, Rudy Coddens, Karin Temmerman, Gabi De Boever, Zeneb Bensafia, Anne Schiettekatte, Stephanie D'Hose, Veli Yüksel, Sven Taeldeman, Jef Van Pee, Mehmet Sadik Karanfil, Gert Robert, Carl De Decker, Karlijn Deene, Mieke Bouve, Cengiz Cetinkaya, Anneleen Van Bossuyt, Tom De Meester, Bert Misplon, Fourat Ben Chikha, Anita De Winter, Joris Vandenbroucke, Manuel Mugica Gonzalez, Patricia De Beule, Mattias De Vuyst, Stijn De Roo, Sonja Welvaert, Christiaan Van Bignoot, Caroline Persyn, Ronny Rysermans, Nicolas Vanden Eynden, Alana Herman, Els Roegiers, Emilie Peeters, Helga Stevens, Jeroen Van Lysebettens, Martine Verhoeve, Anton Vandaele, Nikolaas Schuiten, Mieke Hullebroeck, Liesbet Vertriest
Stemmen voor 38
Sami Souguir, Tine Heyse, Filip Watteeuw, Karin Temmerman, Mathias De Clercq, Sofie Bracke, Bram Van Braeckevelt, Rudy Coddens, Sven Taeldeman, Mehmet Sadik Karanfil, Stephanie D'Hose, Zeneb Bensafia, Jef Van Pee, Veli Yüksel, Anne Schiettekatte, Astrid De Bruycker, Mieke Bouve, Cengiz Cetinkaya, Carl De Decker, Nicolas Vanden Eynden, Evita Willaert, Anton Vandaele, Patricia De Beule, Stijn De Roo, Mattias De Vuyst, Anita De Winter, Bert Misplon, Christiaan Van Bignoot, Joris Vandenbroucke, Manuel Mugica Gonzalez, Alana Herman, Hafsa El-Bazioui, Fourat Ben Chikha, Martine Verhoeve, Isabelle Heyndrickx, Jeroen Van Lysebettens, Emilie Peeters, Christophe Peeters
Stemmen tegen 9
Gabi De Boever, Helga Stevens, Karlijn Deene, Gert Robert, Els Roegiers, Ronny Rysermans, Caroline Persyn, Anneleen Van Bossuyt, Nikolaas Schuiten
Onthoudingen 2
Tom De Meester, Sonja Welvaert
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_01013 - Reglement - Belasting op de afgifte van administratieve stukken - Wijziging 2024_GR_01013 - Reglement - Belasting op de afgifte van administratieve stukken - Wijziging

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40, § 3 en 41, 14°.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 2.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

De gemeenteraad keurde op 18 december 2019 het reglement 'Belasting op de afgifte van administratieve stukken' goed. Het reglement werd laatst gewijzigd in de gemeenteraad van juni 2024. Het bestuur ontving een mededeling van FOD Binnenlandse Zaken waarin de nieuwe federale tarieven voor sommige identiteitsdocumenten werden meegedeeld.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

Doelstelling van deze heffing houdt vooral het recupereren in van kosten die het stadsbestuur moet betalen aan de FOD Binnenlandse zaken voor afgifte van allerlei administratieve stukken en de kosten ingevolge de administratieve verwerking ervan.

Conform de nieuwe onderrichtingen van de FOD Binnenlandse Zaken dienen bepaalde tarieven te worden aangepast in functie van de schommelingen van de gezondheidsindex en dit met ingang van 1 januari 2025. Het tarief stijgt voor zowel de gewone procedures als voor de dringende en zeer dringende procedures.

  Voorgesteld wordt de tarieven vanaf aanslagjaar 2023 in artikel 2, §1 en §3 aan te passen als volgt:

1.Elektronische vreemdelingenkaart met biometrie, elektronische identiteitskaart en elektronische vreemdelingenkaart

Procedure

2025

Gewone

30,00 €

Dringend

133,00 €

3. Elektronische identiteitskaart voor Belgische kinderen onder de 12 jaar (Kids-ID)

Procedure

2025

Gewone

9,00 €

Dringend

133,00 €

 Bij het gelijktijdig aanvragen van dringende elektronische identiteitsdocumenten vanaf het tweede kind (Kids-ID) van hetzelfde gezin en ingeschreven op hetzelfde adres

2025

110,00 €


De Dienst Burgerzaken is belast met de uitvoering van dit reglement.

Activiteit

AC34012 Organiseren dienstverlening Identiteit en Adres

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Wijzigt artikel 2, § 1 van het reglement 'Belasting op de afgifte van administratieve stukken' als volgt:

  • Het tarief 'gewone procedure' bedraagt 30 euro vanaf 2025
  • Het tarief 'dringende procedure' bedraagt 133 euro vanaf 2025

De wijzigingen treden in werking op 1 januari 2025.

Artikel 2

Wijzigt artikel 2, § 3 van het reglement 'Belasting op de afgifte van administratieve stukken' als volgt:

  • Het tarief 'gewone procedure' bedraagt 9euro vanaf 2025
  • Het tarief 'dringende procedure' bedraagt 133 euro vanaf 2025
  • Het tarief voor gelijktijdige aanvragen bedraagt 110 euro vanaf 2025

De wijzigingen treden in werking op 1 januari 2025.

Artikel 3

Neemt kennis van de gecoördineerde versie van het reglement 'Belasting op de afgifte van administratieve stukken' zoals gevoegd in bijlage.

Bijlagen