Geert Debel namens THUISPUNT GENT BV diende een omgevingsvergunningsaanvraag in voor gronden gelegen aan Grote Wede lot 6, lot 7 en Waterkluiskaai lot 4 kadastraal gekend als afdeling 19 sectie C nrs. 1119W2, 1119V2, 1213G2, 1250C en 1250B.
Deze aanvraag werd op 15/02/2023 ingediend bij het college van burgemeester en schepenen. Op 05/07/2023 werd het dossier volledig en ontvankelijk verklaard. Over de aanpassing van de bestaande wegen en de aanleg van een nieuwe openbare weg nam de gemeenteraad al een beslissing in zitting van 24/10/2023. De vergunning werd verleend door het college van burgemeester en schepenen op 16/11/2023.
Op 20/12/2023 werd beroep aangetekend door derden, zowel tegen de vergunningsbeslissing van het college als tegen de gemeenteraadsbeslissing. Op 26/04/2024 werd de Gemeenteraadsbeslissing vernietigd door de minister op basis van
Op 14/08/2024 werd door de aanvrager een nieuwe projectinhoudversie toegevoegd aan het dossier dat voorligt bij de Deputatie (in 2de aanleg). Met deze wijzigingslus werd heel wat verduidelijkt en aangevuld om de vernietigingsgronden te remediëren. Over die nieuwe PIV werden ook nieuwe adviezen gevraagd en uitgebracht.
Op 26/09/2024 bracht het College advies uit op het beroepschrift.
Omwille van de vernietiging van het gemeenteraadsbesluit in eerste aanleg, heeft de deputatie de Stad ook verzocht een nieuwe gemeenteraadsbeslissing te bezorgen. Dat is het voorliggende besluit.
Beschrijving aanvraag:
Voorliggend bouwproject is gelegen in Sint-Amandsberg, het oostelijk deelgebied van Gent, net buiten de Gentse binnenstad en op fietsafstand van station Gent-Dampoort. De site is gelegen in ‘woongebied’ en wordt in het oosten en westen omringd door één- en
meergezinswoningen. Ten zuiden bevindt zich de Schelde, ten noorden liggen de magazijnen van bouwmaterialen De Rocker. Aan de overzijde van de Schelde bevindt zich de vernieuwde site rond het Arbedpark.
De te bebouwen percelen zijn eigendom van Thuispunt Gent en maken deel uit van een verkaveling waarvan de eerste fase gerealiseerd werd door een private ontwikkelaar (Immogra).
De gronden werden in 2013 door Thuispunt Gent aangekocht om de loten die in de verkaveling 2007 SA 261/00 (dd. 08/11/2007) bestemd werden voor sociale woningbouw, te realiseren. De private ontwikkelaar realiseerde in de verkaveling reeds 122 private appartementen verspreid over 5 bouwblokken. Het onderwerp van voorliggende aanvraag betekent de realisatie van 31 sociale huurwoningen door de Sociale Woonmaatschappij Thuispunt Gent.
Voorliggende aanvraag wordt gerealiseerd op onbebouwde percelen, gelegen aan de Waterkluiskaai en de Grote Wede:
lot 4: Een nieuwe meergezinswoning met 4 woonentiteiten en een fietsenberging.
Dit bouwperceel bevindt zich thv de Waterkluiskaai tussen huisnummer 9 (links) en huisnrs. 6 en 6A (rechts).
lot 6: Een nieuwe meergezinswoning met 4 woonentiteiten en een fietsenberging
Dit bouwperceel (kadastraal perceelsnr.1119W2) bevindt zich ten oosten van de Grote Wede en ten zuiden van het Kleine Wedepad;
lot 7: Een meergezinswoning met 15 woonentiteiten en een fietsenberging
Dit bouwperceel (kadastraal perceelsnr. 1119V2) bevindt zich ten westen van het Grote Wedepad.
Openbaar domein
De openbare wegen (Grote Wede, Kleine Wedepad en Grote Wedepad) die werden aangelegd in uitvoering van de verkavelingsvergunning werden door Immogra aangelegd conform de omgevingsvergunning 2010/60068.
Deze infrastructuur heeft reeds een openbaar karakter maar is nog niet opgenomen in het Openbaar domein van de Stad Gent. Dat moet nog gebeuren in uitvoering van de in de vergunde verkaveling opgelegde lasten.
In kader van voorliggend bouwproject, wordt ook nieuw openbaar domein voorzien: delen van lot 6 en een strook van lot 7 , zoals vermeld op het plan ‘152-SWG-rooilijnplan lot 6 en 7-20230629’’ opgenomen in bijlage bij dit besluit, worden overgedragen naar het openbaar domein.
nieuw openbaar domein thv LOT 6
De nieuwe meergezinswoning op lot 6 wordt samen met 2 private tuinen en een gemeenschappelijke fietsenstalling volledig ommuurd. Het geheel wordt centraal op het perceel ingepland en heeft een bouwbreedte van 22m42 en een bouwdiepte van 23m.
Zo rest er rondom de bebouwing een bouwvrije strook. Achteraan het perceel- ten oosten van de nieuwe bebouwing op dit perceel- heeft deze strook een oppervlakte van 224,19m².
Deze strook bevindt zich volgens de verkavelingsvoorschriften en het onderliggende BPA in de ‘zone voor koeren en tuinen’ (Z9).
In deze zone wordt een openbaar fiets- en wandelpad aangelegd met een breedte van 1m50 tot max. 2m, halfverhard aangelegd in dolomiet. De nieuwe rooilijnen, opgenomen in bijgevoegd rooilijnplan, lopen als volgt:
Het nieuwe pad sluit ten zuiden aan op het Kleine Wedepad en ten noorden op het Grote Wedepad en grenst aan de tuinen van de woningen in de Gentbruggestraat. Er is ook een aftakking voorzien naar een tuinpoort achteraan de nieuwe sociale meergezinswoning. De onverharde zone naast het pad wordt aangelegd als groenzone.
Deze nieuwe zachte verbinding wijkt af van de voorschriften van BPA en de verkaveling. Voor deze afwijking kan gebruik gemaakt worden van de afwijkingen voor handelingen van algemeen belang met een ruimtelijk beperkte impact (cfr. artikel 4.4.7§2 VCRO).
In artikel 3 van het Besluit van 5 mei 2000 (Besluit van de Vlaamse Regering tot aanwijzing van de handelingen in de zin van artikel 4.1.1, 5°, artikel 4.4.7, § 2, en artikel 4.7.1, § 2, tweede lid, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening) wordt immers een opsomming gegeven van handelingen van algemeen belang die een ruimtelijk beperkte impact hebben of als dergelijke handelingen kunnen worden beschouwd. De 'aanleg, wijziging of uitbreiding van openbare fiets-, ruiter- en wandelpaden, en andere paden voor de zwakke weggebruiker' is opgenomen in §1, de lijst met een aantal limitatief opgesomde handelingen van algemeen belang waarvan door de Vlaamse overheid wordt aangenomen dat “het evident is dat ze een ruimtelijk beperkte impact hebben”.
De zone binnen de nieuwe rooilijnen wordt overgedragen naar het openbaar domein als openbare weg.
Deze nieuwe openbare weg wordt door Thuispunt Gent aangelegd volgens de bijgevoegde plannen alvorens ze kosteloos wordt overgedragen aan de Stad.
nieuw stukje openbare weg thv LOT 7
Ten zuidwesten van lot 7 bevindt zich het perceel nr. 1213H2. De infrastructuur op dit perceel werd aangelegd conform de omgevingsvergunning 2010/60068. In het bij voorliggende aanvraag gevoegd rooilijnplan wordt de rooilijn beperkt doorgetrokken conform de voorschriften en zonering van het BPA en de verkaveling (tussen punten 10-11-12-13 op het rooilijnplan). Deze rooilijn bevestigt de rooilijn uit het BPA maar is wel een uitbreiding ten opzichte van wat in de verkaveling was opgenomen. Aangezien de rooilijnen uit het BPA op een kadastrale onderlegger zijn ingetekend, is het zinvol deze rooilijn mee te nemen in voorliggend actueel rooilijnplan met een correct opmetingsplan als basis.
In die zone zal het voetpad beperkt worden doorgetrokken (verlengd met ca. 2m38 , over een breedte van 2m14).
Zo geeft de voordeur van de nieuwe woning rechtstreeks uit op de openbare weg.
Procedure:
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 13 juli 2023 tot 11 augustus 2023.
Resultaat : 3 schriftelijke bezwaren 33 digitale bezwaren
In kader van de lopende beroepsprocedure werd door de bouwheer gevraagd een nieuw openbaar onderzoek te organiseren. Dit tweede openbaar onderzoek werd gehouden van 11/10/2024 tot 9/11/2024.
Resultaat: 9 digitale bezwaren. Geen van de bezwaren heeft betrekking op de nieuwe wegenis.
De verleende vergunning bevat reeds een samenvatting en bespreking van de bezwaren van het eerste openbaar onderzoek. Het advies van het college aan de deputatie verwijst naar die bespreking.
Voor de samenvatting en bespreking van de bezwaren uit het tweede openbaar onderzoek, verwijzen we naar de aanvullende collegebeslissing hierover.
In uitvoering van artikel 12 van het decreet over de gemeentewegen keurt de gemeenteraad een rooilijnplan goed. In uitvoering van artikel 31 van het decreet betreffende de Omgevingsvergunning neemt de gemeenteraad een beslissing over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg alvorens de bevoegde overheid een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. De gemeenteraad spreekt zich ook uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein.
De gemeenteraad is van oordeel dat het voorstel van wegaanleg kan goedgekeurd worden om volgende redenen:
Het bouwblok aan de Waterkluiskaai is nooit gesloten geweest. Er was een houtzagerij gevestigd. Bij de reconversie van de site van de houtzagerij werd het bouwblok, zoals het BPA voorziet, naar binnen geplooid. Het bouwblok werd als het ware binnenste buiten gekeerd. De ruimtelijke ambitie van het BPA is het ‘sluiten’ van het bouwblok door het creëren van nieuwe stedelijke facades aan de binnenzijde. Anderzijds wordt er in het BPA ingezet op zachte doorsteken. Zo kan er in het verlengde van de Nekkervijverstraat een zachte verbinding ontstaan tussen de Gentbruggestraat en de Wolterslaan. Een andere zachte verbinding vanuit de Gentbruggestraat zorgt voor een aantakking naar het hart van het bouwblok, waar plaats voorzien wordt voor ‘publiek groen’.
Met de voorliggende verdere realisatie van deze verkaveling is de herontwikkeling zoals beoogd door het BPA niet ten einde. Een deel van het ‘publiek groen’, de doorsteek richting Wolterslaan en het bouwblok palend aan lot 8, is afhankelijk van reconversie (al dan niet) van de daar nog aanwezige bedrijven.
De bebouwing van de reeds gerealiseerde inbreiding (door de private ontwikkelaar) bestaat uit bouwvolumes met een duidelijk onderscheid tussen voor- en achterzijde. Ze zijn gegroepeerd en geven uit op de Grote Wede, de straat die aantakt op de Waterkluiskaai.
Doordat dit bouwblok door het BPA ‘binnenstebuiten’ wordt gekeerd ontstaan er tal van verschillende contexten in het voormalige binnengebied. Zo ontstaan er onder meer formele publieke ruimte en minder formele tussenruimtes.
De nieuwe trage weg achteraan lot 6 betekent een ruimtelijke meerwaarde voor de volledige site om volgende redenen:
- Door deze ingreep worden de aanpalende tuinen van de woningen en de fietsenstalling van de nieuwe sociale meergezinswoning via een openbaar fiets- en wandelpad ontsloten.
- Op termijn kan dit fiets- en wandelpad, bij verdere ontwikkeling van de site De Rocker, ook een trage en groene verbinding doortrekken tot aan de Nekkervijverstraat.
- De groene publieke strook met fiets- en wandelpad wordt een kwaliteitsvolle publieke verblijfsruimte in het bouwblok met plaats voor ontmoeting tussen de bewoners en gebruikers.
- In praktijk gebruiken de aanpalende bewoners het perceel vandaag reeds voor de ontsluiting van hun tuinen. Dit laat zich aflezen aan het olifantenpad dat is ontstaan in de vegetatie op lot 6. Deze bewoners zijn vragende partij om de ontsluiting van de tuinen te kunnen behouden en om dit een officieel karakter te geven, wat door voorliggende aanvraag gerealiseerd wordt.
- Het Kleine Wedepad zorgt voor een doorsteek vanaf de Gentbruggestraat naar het binnengebied. De intekening van het Kleine Wedepad in het verkavelingsplan is vrij nauw en wordt geflankeerd door zijgevels, omheiningen en de ontsluiting van de garages lot 2. Door de realisatie van voornoemd pad wordt ook het Kleine Wedepad permanent en kwalitatief ontsloten met de zone openbare wegenis aan de oostzijde van lot 7 (het Grote Wedepad). De lengte van het nauwe Kleine Wedepad wordt daarenboven onderbroken en wordt zo deel van een grotere en samenhangende figuur van open ruimte in het bouwblok.
Het beperkt doortrekken van het voetpad ten zuidwesten van lot 7 betekent een ruimtelijke meerwaarde omdat de voordeur van de nieuwe woning zo ook een rechtstreekse ontsluiting op de openbare weg krijgt.
De voorgestelde werken voldoen dus aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit. Er wordt voldaan aan de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Het algemeen bouwreglement van de Stad Gent omvat geen reglementering inzake het opleggen van lasten bij omgevingsvergunningen. Op basis van bovenstaande beoordeling is het redelijk en proportioneel te verantwoorden om in deze omgevingsvergunningsaanvraag lasten op te leggen aan de houder van de vergunning.
Keurt het rooilijnplan, met inbegrip van de kosteloze grondafstand, zoals opgenomen in bijlage, goed.
Keurt de ligging, breedte en uitrusting van de gemeentewegen, zoals ontworpen in de omgevingsvergunningsaanvraag, gelegen Grote Wede lot 6, lot 7 en Waterkluiskaai lot 4 en kadastraal gekend als afdeling 19 sectie C nrs. 1119W2, 1119V2, 1213G2, 1250C en 1250B, goed.
Legt aan de houder(s) van de omgevingsvergunning, bij afgifte van de vergunning, de hiernavolgende lasten op:
LAST 1 – Aanleg openbare weg en riolering
Als vergunninghouder ben je verplicht om de openbare weg bij het project aan te leggen op eigen kosten.
LAST 2 – Openbaar groen
Als vergunninghouder ben je verplicht om het openbaar groen bij het project aan te leggen op eigen kosten.
TER INFORMATIE: VERPLICHTINGEN BIJ DE CONCRETE UITVOERING VAN LAST 1 EN LAST 2
TECHNISCH DOSSIER
De Stad Gent en Farys stellen minimale kwaliteitseisen aan de technische uitvoering van de werken. Zij zijn immers de toekomstige eigenaars-wegbeheerder en beheerder van het openbaar domein. Het gaat bijvoorbeeld om de materiaalkeuze en de samenstelling van de fundering.
Daarom vragen we om een technisch dossier op te stellen.
Je kan de vereisten waaraan deze plannen en documenten moeten voldoen, opvragen bij de Dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen. Ze moeten eveneens aan het standaardbestek SB 250 (laatste geldende versie) voldoen.
Het technisch dossier moet zeker volgende zaken bevatten:
- een grondplan bestaande toestand
- grondplannen van de ontworpen toestand: riolering, wegen, groen, op schaal 1/250
- lengteprofielen
- dwarsprofielen
- peilenplannen
- details van eventuele kunstwerken
- bestek
- gedetailleerde raming
- beplantings- en groenbeheerplan
- details van de parkinfrastructuur, zoals meubilair en speelinfrastructuur
- de hydraulische nota
Deze zaken zijn indien nodig aangepast aan de voorwaarden uit de vergunning. Maak het dossier digitaal over aan de Dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen (deze dienst zorgt voor de interne verspreiding van dit dossier bij de Groendienst en Farys).
De Dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen, de Groendienst en Farys kunnen hierop opmerkingen geven, aanbevelingen doen en aanpassingen vragen.
Als vergunninghouder heb je er alle belang bij om de aanbevelingen van de technische diensten na te leven en de gevraagde aanpassingen door te voeren. Zo vermijd je dat de Stad Gent of Farys de rioleringswerken, de wegenwerken of de groenaanleg, niet aanvaarden bij de voorlopige oplevering.
Indien nodig zal de Stad Gent bij een gebrekkige uitvoering van de werken een beroep doen op de mogelijkheid om bestuursdwang toe te passen. Dat betekent dat de Stad Gent zelf de wegenwerken/groenaanleg uitvoert in jouw plaats en op jouw kosten. De bestuursdwang is
voorzien in artikel 77 van het omgevingsvergunningendecreet.
Om diezelfde reden is het aangewezen om de werken pas op te starten nadat het technisch dossier volledig beantwoordt aan de aanbevelingen van de Stad Gent en Farys.
AANBESTEDING OF ONDERHANDSE OVEREENKOMST
Het technisch dossier dient als basis voor de aanbesteding of onderhandse overeenkomst. Eenmaal je een aannemer hebt aangeduid, leg je dit voor aan de Stad Gent. Hiervoor maak je een kopie van de inschrijving over aan de Dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen en de Groendienst.
START VAN DE WERKEN
Deel de aanvangsdatum van de werken minstens 14 kalenderdagen vooraf mee aan de Dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen. Je belegt vooraf een startvergadering met de ontwerper, de aannemer en het stadsbestuur (Dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen, Farys en de Groendienst).
WEGGRENZEN UITZETTEN
Vóór de start van de wegen- en rioleringswerken moet je als vergunninghouder de weggrenzen ter plaatse uitzetten met voldoende en duidelijk zichtbare tekens. Deze afpaling op het terrein zet je om in een ‘uitzetplan’ dat je aan Projectbureau Ruimte voorlegt ter goedkeuring.
PLAN VAN GRONDOVERDRACHT
Uiterlijk 60 kalenderdagen voor de voorlopige oplevering leg je een ‘plan van grondoverdracht’ voor de kosteloze grondafstand voor aan de Dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen ter goedkeuring. Dit ‘plan van grondoverdracht’ moet exact overeen komen met het vergunde rooilijnplan.
De technische vereisten waaraan het plan van grondoverdracht moet voldoen, vind je hier. Bij vragen hierover kan je terecht bij Dienst Vastgoed.
VERKEERSBORDEN, STRAATMEUBILAIR EN WEGMARKERINGEN
Als vergunninghouder moet je, op eigen kosten, de nodige verkeersborden en straatmeubilair, zoals paaltjes, laten leveren en plaatsen. Je brengt eveneens de nodige wegmarkeringen aan, zowel aan de wegen binnen de vergunning als aan de bestaande, aanpalende wegen, volgens de aanduidingen van het IVA Mobiliteitsbedrijf van de Stad Gent.
Je kan de opmaak van een signalisatieplan aanvragen bij het Mobiliteitsbedrijf van zodra het technisch dossier volledig beantwoordt aan de aanbevelingen van de Stad Gent/Farys. In de e-mail naar het Mobiliteitsbedrijf geef je mee wanneer de voorlopige oplevering gepland is. Voor het opmaken van een goedgekeurd signalisatieplan geldt immers een zekere doorlooptijd, wat betekent dat de aanvraag minstens 5 maanden voor de voorlopige oplevering moet gebeuren.
Bij je aanvraag stuur je alle nodige informatie over de geplande heraanleg mee: een gegeorefereerd PDF- en DWG-bestand van het grondplan met daarop aangeduid de eventuele geplande paaltjes (met vermelding van het type) en laadpalen, de route(s) en draaicirkels voor de voertuigen van de brandweer en IVAGO, info over welke weggebruikers welke wegsegmenten wel/niet mogen gebruiken, aanleg conform (woon)erf is (indien van toepassing) en alle andere informatie die nodig is voor de opmaak van het signalisatieplan.
AS-BUILT DOSSIER
Voor de voorlopige oplevering moet je als vergunninghouder een as-built dossier opmaken op eigen kosten. Onder as-built dossier verstaan we meer dan enkel het ‘plan’.
Het bevat minstens volgende zaken:
- goedkeuring GRB opmeting (zie verder*)
- AS-Builtplan + opmetingsfiches van de putten (inspectieputten, instromen, uitstromen, overstorten, alle constructies onder de grond)
- huisaansluitfiches
- proefverslagen
- technische fiches + overzichtslijst
- exploitatiefiches pompen
- werfverslagen
- bestek
* Enkel het as-built plan dien je in bij Informatie Vlaanderen. De voorlopige oplevering kan pas doorgaan als er een schriftelijke goedkeuring van Informatie Vlaanderen is over de conformiteit aan het Grootschalig Referentie Bestand of Basiskaart Vlaanderen (GRB).
AFSLUITING WERF
Zolang de openbare weg, de riolering en het openbaar groen niet voorlopig zijn opgeleverd moet de werf afgesloten blijven met een voldoende en stevig hekwerk. Tot zolang duid je de straten aan met een verkeersbord ‘privaat’, en dit aan alle toegangen.
OPLEVERING
Je voert de wegen- en rioleringswerken en de groenaanlegwerken in principe in één geheel uit. De afgewerkte weg, de riolering en het openbaar groen worden voorlopig en definitief opgeleverd in aanwezigheid van de Stad Gent in functie van een latere kosteloze afstand aan de Stad Gent. De werken (wegen, riolering en openbaar groen) worden in 1 keer opgeleverd.
De waarborgtermijn tussen de voorlopige en de definitieve oplevering bedraagt 3 jaar en gaat in op datum van de voorlopige oplevering. In die periode valt het groenonderhoud ten laste van jou als vergunninghouder.
De Stad Gent neemt het onderhoud van het openbaar groen over vanaf de definitieve oplevering van de werken.
EINDE VAN DE WERKEN
Nadat de openbare weg is aangelegd en de rioleringswerken zijn uitgevoerd, laat je dit weten aan de Dienst Wegen Bruggen en Waterlopen. De beëindiging van de groenaanleg deel je mee aan de Groendienst.
CONTACTGEGEVENS
- Dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen: tdwegen@stad.gent
- Farys: vergunningen@farys.be
- Groendienst: groendienst@stad.gent
- Projectbureau Ruimte: landmeetcel@stad.gent
- Dienst Vastgoed: vastgoedbeheer@stad.gent
- Mobiliteitsbedrijf: mobiliteit@stad.gent
- Informatie Vlaanderen: https://overheid.vlaanderen.be/GRB-As-builtplannen
LAST 3 – Kosteloze grondafstand
Binnen het jaar na de definitieve oplevering draag je de openbare weg met uitrusting en het openbaar groen kosteloos over aan de Stad Gent.
De Stad Gent controleert het plan van grondoverdracht zoals ingediend in last 2 zowel digitaal als op het terrein alvorens de definitieve oplevering kan plaatsvinden. Eenmaal het plan van overdracht conform verklaard is, ben je verplicht de prekadastratie (= voorafgaande
perceelsidentificatie) ervan aan te vragen.
Een notaris van je keuze maakt vervolgens het conform verklaarde plan in analoge versie, samen met een ontwerp van de akte, over aan de Dienst Vastgoed, Sint-Salvatorstraat 16, 9000 Gent, voor nazicht en goedkeuring door de gemeenteraad.
Na goedkeuring door de gemeenteraad zal een notaris van je keuze de akte verlijden. Alle kosten met betrekking tot deze akte (opmaken, verlijden, registreren, overschrijven, ...) zijn ten laste van jou als vergunninghouder.