Het managementteam heeft op 28 november 2023 beslist dat het bestaande competentiehandboek moet worden geactualiseerd. De nieuwe competentiegids werd ter onderhandeling voorgelegd aan de vakbonden.
De competentiegids wordt nu ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het huidig competentiehandboek is verouderd. In de nieuwe competentiegids wordt er ingezet op 21e-eeuwse competenties zoals digitale vaardigheden, inclusief denken, innoveren,...
Daarnaast wordt de competentiegids in lijn gebracht met onze vernieuwde leiderschapsrollen (leider, manager, coach en netwerker). Tevens wordt de link gemaakt met onze organisatiewaarden (open, doelgericht, creatief en betrokken) en -cultuur (focus op diversiteit en inclusie,...).
Via een participatief proces werd het huidige competentiehandboek herwerkt tot een nieuw voorstel. Dit gebeurde aan de hand van overleg, focusgroepen en klankbordgroepen met experts, leidinggevenden en medewerkers van over heel de organisatie. Bij de deelnemers werd voldoende spreiding voorzien over de departementen heen en qua functietype en -inhoud.
Tevens werd de competentiegids vereenvoudigd.
De competenties in de functiebeschrijvingen zullen voor alle medewerkers aangepast worden aan de nieuwe competentiegids. De nieuwe competentiegids zal onmiddellijk in werking treden voor alle medewerkers op 1 januari 2025. De nieuwe competenties zullen voor iedereen zichtbaar zijn in e-hrm vanaf 1 januari 2025.
Er worden overgangsmaatregelen vastgelegd voor:
Heft het oud competentiehandboek, zoals gevoegd in bijlage, met ingang van 1 januari 2025 op.
Keurt de competentiegids, die integraal deel uitmaakt van deze beslissing, goed met ingang van 1 januari 2025.
Keurt de volgende overgangsmaatregelen goed: