Terug
Gepubliceerd op 27/11/2024

Notulen  raad voor maatschappelijk welzijn

ma 21/10/2024 - 19:01 gemeenteraadszaal

Samenstelling

Aanwezig

Christophe Peeters, voorzitter; Mathias De Clercq, burgemeester; Sofie Bracke, schepen; Sami Souguir, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Rudy Coddens, schepen; Johan Deckmyn; Karin Temmerman; Gabi De Boever; Zeneb Bensafia, ondervoorzitter; Anne Schiettekatte; Stephanie D'Hose; Veli Yüksel; Sven Taeldeman; Jef Van Pee; Mehmet Sadik Karanfil; Gert Robert; Karlijn Deene; Carl De Decker; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Anneleen Van Bossuyt; Tom De Meester; Bert Misplon; Anita De Winter; Joris Vandenbroucke; Manuel Mugica Gonzalez; Patricia De Beule; Yüksel Kalaz; Stijn De Roo; Sonja Welvaert; Christiaan Van Bignoot; Caroline Persyn; Ronny Rysermans; Nicolas Vanden Eynden; Alana Herman; Els Roegiers; Emilie Peeters; Helga Stevens; Jeroen Van Lysebettens; Martine Verhoeve; Anton Vandaele; Nikolaas Schuiten; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, adjunct-algemeendirecteur

Afwezig

Filip Watteeuw, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Sara Matthieu; Karla Persyn; Fourat Ben Chikha; Mattias De Vuyst

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Christophe Peeters, voorzitter

Agendapunten

Opening zitting

Datum beslissing: ma 21/10/2024 - 20:20
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Christophe Peeters, voorzitter; Mathias De Clercq, burgemeester; Sofie Bracke, schepen; Sami Souguir, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Rudy Coddens, schepen; Johan Deckmyn; Karin Temmerman; Gabi De Boever; Zeneb Bensafia, ondervoorzitter; Anne Schiettekatte; Stephanie D'Hose; Veli Yüksel; Sven Taeldeman; Jef Van Pee; Mehmet Sadik Karanfil; Gert Robert; Karlijn Deene; Carl De Decker; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Anneleen Van Bossuyt; Tom De Meester; Bert Misplon; Anita De Winter; Joris Vandenbroucke; Manuel Mugica Gonzalez; Patricia De Beule; Yüksel Kalaz; Stijn De Roo; Sonja Welvaert; Christiaan Van Bignoot; Caroline Persyn; Ronny Rysermans; Nicolas Vanden Eynden; Alana Herman; Els Roegiers; Emilie Peeters; Helga Stevens; Jeroen Van Lysebettens; Martine Verhoeve; Anton Vandaele; Nikolaas Schuiten; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, adjunct-algemeendirecteur
Afwezig
Filip Watteeuw, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Sara Matthieu; Karla Persyn; Fourat Ben Chikha; Mattias De Vuyst
Secretaris
Mieke Hullebroeck, algemeen directeur
Voorzitter
Christophe Peeters, voorzitter

Opening zitting

Opening zitting

Motivering

11.

2024_RMW_00104 - Overheidsopdracht van werken: Raamovereenkomst voor depannages, herstellings- en renovatiewerken aan installaties voor toegangsbeheer behorende tot het patrimonium van Stad Gent - Diverse gebouwen - FAG/2023/023/KDM/EXP-INV/5522 - Bestek - Kennisneming

Datum beslissing: ma 21/10/2024 - 20:21
Afgevoerd
2.

2024_RMW_00094 - Lokaal Gezondheidsoverleg Gezond+ vzw - Buitengewone algemene vergadering van 5 november 2024 - Dagorde - Kennisneming - Fusie door overneming - Mandaat van de vertegenwoordigers van OCMW Gent - Goedkeuring

Datum beslissing: ma 21/10/2024 - 20:21
Goedgekeurd

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?
Rudy Coddens
Aanwezig
Christophe Peeters, voorzitter; Mathias De Clercq, burgemeester; Sofie Bracke, schepen; Sami Souguir, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Rudy Coddens, schepen; Johan Deckmyn; Karin Temmerman; Gabi De Boever; Zeneb Bensafia, ondervoorzitter; Anne Schiettekatte; Stephanie D'Hose; Veli Yüksel; Sven Taeldeman; Jef Van Pee; Mehmet Sadik Karanfil; Gert Robert; Karlijn Deene; Carl De Decker; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Anneleen Van Bossuyt; Tom De Meester; Bert Misplon; Anita De Winter; Joris Vandenbroucke; Manuel Mugica Gonzalez; Patricia De Beule; Yüksel Kalaz; Stijn De Roo; Sonja Welvaert; Christiaan Van Bignoot; Caroline Persyn; Ronny Rysermans; Nicolas Vanden Eynden; Alana Herman; Els Roegiers; Emilie Peeters; Helga Stevens; Jeroen Van Lysebettens; Martine Verhoeve; Anton Vandaele; Nikolaas Schuiten; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, adjunct-algemeendirecteur
Afwezig
Filip Watteeuw, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Sara Matthieu; Karla Persyn; Fourat Ben Chikha; Mattias De Vuyst
Secretaris
Mieke Hullebroeck, algemeen directeur
Voorzitter
Christophe Peeters, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_RMW_00094 - Lokaal Gezondheidsoverleg Gezond+ vzw - Buitengewone algemene vergadering van 5 november 2024 - Dagorde - Kennisneming - Fusie door overneming - Mandaat van de vertegenwoordigers van OCMW Gent - Goedkeuring
Aanwezig
Christophe Peeters, Mathias De Clercq, Sofie Bracke, Sami Souguir, Isabelle Heyndrickx, Rudy Coddens, Johan Deckmyn, Karin Temmerman, Gabi De Boever, Zeneb Bensafia, Anne Schiettekatte, Stephanie D'Hose, Veli Yüksel, Sven Taeldeman, Jef Van Pee, Mehmet Sadik Karanfil, Gert Robert, Karlijn Deene, Carl De Decker, Mieke Bouve, Cengiz Cetinkaya, Anneleen Van Bossuyt, Tom De Meester, Bert Misplon, Anita De Winter, Joris Vandenbroucke, Manuel Mugica Gonzalez, Patricia De Beule, Yüksel Kalaz, Stijn De Roo, Sonja Welvaert, Christiaan Van Bignoot, Caroline Persyn, Ronny Rysermans, Nicolas Vanden Eynden, Alana Herman, Els Roegiers, Emilie Peeters, Helga Stevens, Jeroen Van Lysebettens, Martine Verhoeve, Anton Vandaele, Nikolaas Schuiten, Mieke Hullebroeck, Liesbet Vertriest
Stemmen voor 43
Johan Deckmyn, Gabi De Boever, Sami Souguir, Helga Stevens, Karin Temmerman, Mathias De Clercq, Sofie Bracke, Rudy Coddens, Sven Taeldeman, Mehmet Sadik Karanfil, Stephanie D'Hose, Zeneb Bensafia, Karlijn Deene, Jef Van Pee, Gert Robert, Veli Yüksel, Anne Schiettekatte, Mieke Bouve, Cengiz Cetinkaya, Carl De Decker, Nicolas Vanden Eynden, Els Roegiers, Ronny Rysermans, Anton Vandaele, Patricia De Beule, Tom De Meester, Stijn De Roo, Anita De Winter, Yüksel Kalaz, Bert Misplon, Caroline Persyn, Christiaan Van Bignoot, Anneleen Van Bossuyt, Joris Vandenbroucke, Sonja Welvaert, Manuel Mugica Gonzalez, Alana Herman, Nikolaas Schuiten, Martine Verhoeve, Isabelle Heyndrickx, Jeroen Van Lysebettens, Emilie Peeters, Christophe Peeters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2.

2024_RMW_00094 - Lokaal Gezondheidsoverleg Gezond+ vzw - Buitengewone algemene vergadering van 5 november 2024 - Dagorde - Kennisneming - Fusie door overneming - Mandaat van de vertegenwoordigers van OCMW Gent - Goedkeuring

2024_RMW_00094 - Lokaal Gezondheidsoverleg Gezond+ vzw - Buitengewone algemene vergadering van 5 november 2024 - Dagorde - Kennisneming - Fusie door overneming - Mandaat van de vertegenwoordigers van OCMW Gent - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 77 lid 1.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

Decreet van 21 november 2003 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid.

Besluit van 17 mei 2024 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 januari 2009 betreffende de Logo’s, wat betreft de erkenning, de werkgebieden en de financiering.

Wetboek van vennootschappen en verenigingen van 23 maart 2019, artikelen 13:1 tot en met 13:9.

De statuten van Logo Gezond+ vzw.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

OCMW Gent is lid van Lokaal Gezondheidsoverleg Gezond+ (afgekort: Logo Gezond+) vzw. Logo Gezond+ vzw werd opgericht bij onderhandse akte van 23 juli 2009. OCMW Gent is vertegenwoordigd in de algemene vergadering. Logo Gezond+ vzw is het locoregionaal aanspreekpunt voor het Vlaams preventieve gezondheidsbeleid en werkt door samenwerking en overleg met andere partners op het terrein aan het voorkomen van ziekte en aan het bevorderen van gezondheid bij de bevolking in haar werkingsgebied. Logo’s zijn een belangrijke partner van het Vlaams preventief gezondheidsbeleid op het terrein via hun netwerk van loco-regionale actoren.

Het Besluit van 17 mei 2024 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 januari 2009 betreffende de Logo’s herdefinieert echter de erkenning, werkgebieden en subsidiering van de Logo’s. De huidige 12 Vlaamse Logo vzw’s waaronder Logo Gezond+ vzw moeten door de gewijzigde regelgeving samensmelten tot 1 vzw voor het Nederlandstalig gebied. Daarnaast wordt 1 Logo voor het tweetalig gebied Brussel-Hoofdstad behouden. Logo Brussel valt immers onder het toezicht van de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC) en kan, gezien deze specifieke situatie, niet rechtstreeks onder de eengemaakte Vlaamse Logo vzw vallen.  

De omschakeling naar 1 Vlaams centraal beheerde organisatie met netwerken van loco-regionale preventieactoren op regionaal niveau moet leiden tot een krachtigere en éénduidigere Logowerking én (inhoudelijke) efficiëntiewinst, want een aantal kernprocessen zullen voortaan overkoepelend georganiseerd en ondersteund worden voor de lokale Logowerking in heel Vlaanderen (administratieve vereenvoudiging en optimalisatie). De klemtoon - de hoofdopdracht - blijft evengoed liggen op het lokale netwerk (via netwerken van loco-regionale preventieactoren op regionaal / lokaal niveau). De loco-regionale werking wordt ook afgestemd  op de gebiedsindeling conform de regelgeving met betrekking tot de werkingsgebieden van de eerstelijnszones, de regionale zorgzones en de regiovorming (de Vlaamse referentieregio’s).

Waarom wordt deze beslissing genomen?

De eenmaking tot 1 Logo zal verwezenlijkt worden door middel van een fusie door overneming overeenkomstig de procedure, zoals omschreven in de artikelen 13:1 tot en met 13:9 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV). Daarvoor wordt een nieuwe Logo vzw opgericht “Logo Vlaanderen” met zetel te 2000 Antwerpen, Jodenstraat 44. 

De 12 bestaande Logo vzw's, met name Logo Antwerpen vzw, Logo Brugge – Oostende vzw, Logo Dender vzw, Logo Gezond+ vzw, Logo Kempen vzw, Logo Limburg vzw, Logo Leieland vzw, Logo Mechelen vzw, Logo Midden West-Vlaanderen vzw, Logo Oost-Brabant vzw, Logo Waasland vzw en Logo Zenneland vzw zullen de nieuwe Logo vzw  oprichten. Om de lokale verankering te behouden en om de band te behouden met de lokale partners van de bestaande Logo vzw's zullen de vestigingseenheden van de bestaande Vlaamse Logo vzw's de regionale ankerpunten blijven van de ééngemaakte Logo vzw. De  bestaande Logo vzw's zullen voorafgaandelijk aan de juridische verwezenlijking van de fusie, zijnde met ingang van 1 januari 2025 om 0u, de toekomstige leden voor na de fusie bepalen. De overnemende vzw, Logo Vlaanderen, zal op datum van de juridische verwezenlijking van de fusie de rechtsopvolger zijn van de 12 overgenomen vzw's. Ten gevolge van de fusie zal het gehele vermogen van de overgenomen vzw's (zowel de activa als de passiva, de rechten en de verplichtingen) onder algemene titel overgaan op Logo Vlaanderen vzw zodat Logo Vlaanderen vzw van rechtswege in alle rechten en verplichtingen van de overgenomen vzw's treedt en hun belangeloos doel verderzet. Na de juridische verwezenlijking van de fusie, en dit met ingang vanaf 1 januari 2025 om 0u, en de daaruit voortvloeiende overdracht ten algemene titel van het gehele vermogen van de overgenomen vzw's, zowel de rechten als de verplichtingen, naar Logo Vlaanderen vzw zullen de overgenomen vzw's geacht worden te zijn ontbonden zonder vereffening. Logo Gezond+ vzw houdt derhalve vanuit juridisch oogpunt op te bestaan. OCMW Gent verliest  ten gevolge van de juridische verwezenlijking van de fusie de hoedanigheid van lid van Logo Gezond+ vzw en wordt ten gevolge van en op datum van de juridische verwezenlijking van de fusie niet automatisch lid van Logo Vlaanderen vzw. Het lidmaatschap van en de bijhorende mandaten in Logo Vlaanderen vzw worden immers nog bekeken.

De bestuursorganen van de Logo vzw's die partij zijn bij de verrichting stelden gezamenlijk een verrichtingsvoorstel op.
Het verrichtingsvoorstel omschrijft de redenen voor die verrichting en alle nadere regels ervan, alsmede indien het vermogen van de ontbonden rechtspersoon in meerdere verkrijgende rechtspersonen wordt ingebracht, de wijze waarop het wordt verdeeld. Bij dat voorstel werd overeenkomstig artikel 13:3 § 1 lid 3 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen door Logo Vlaanderen vzw en Logo Gezond+ vzw een staat van activa en passiva die niet meer dan drie maanden vóór de datum waarop de bevoegde organen van de betrokken vzw's moeten besluiten, is afgesloten. In uitvoering hiervan hebben Logo Vlaanderen vzw en Logo Gezond+ vzw een staat van activa en passiva per 31 augustus 2024 opgesteld.  

Bijkomend verklaren de 12 overgenomen vzw's en  Logo Vlaanderen vzw ervan op de hoogte te zijn, dat een gedeelte van de in het verleden door de overgenomen vzw's opgebouwde reserves, opgebouwd werden met lokale middelen ontvangen via subsidies van de lokale partners van de overgenomen vzw's. 45 % van deze reserves worden toegekend aan Logo Vlaanderen vzw ten einde haar in staat te stellen om te investeren in de ééngemaakte logowerking en om de werking van de ééngemaakte Logo vzw te ondersteunen. 55 % van deze reserves die opgebouwd werden met lokale middelen ontvangen via subsidies van de lokale partners van de verschillende overgenomen vzw's, mogen na de juridische verwezenlijking van de fusie uitsluitend aangewend worden voor lokale projecten binnen de referentieregio waarbinnen ze opgebouwd werden door de overgenomen vzw's en dit met naleving van het bestedingsplan, goedgekeurd door het bestuursorgaan van Logo Vlaanderen vzw op advies van de verschillende Regionale Adviesraden. Deze lokale reserves worden voor alle overgenomen vzw's gezamenlijk geraamd op een bedrag van 1.825.064,22 euro. Voor wat Logo Gezond+ vzw betreft, gaat dit om een bedrag van 194.776,69 euro.

De 12 overgenomen vzw's dragen alle activiteiten die zij op datum van de juridische verwezenlijking van de fusie uitoefenen over op Logo Vlaanderen vzw. Logo Vlaanderen vzw zal deze activiteiten verder uitoefenen op de huidige adressen waar de respectieve overgenomen vzw's een vestigingseenheid hadden en zal eveneens een vestigingseenheid openen op deze adressen. En dit ter vervanging van de enige vestigingseenheid van Logo Gezond+ vzw: 9040 Gent, Groot Begijnhof 24.

Hiervoor wordt op 5 november 2024 om 18 uur een buitengewone algemene vergadering georganiseerd met volgende agendapunten:

1. Kennisname van het verrichtingsvoorstel opgemaakt door Logo Vlaanderen vzw en de overgenomen vzw's.

2. Besluit tot fusie, overeenkomstig het voornoemd verrichtingsvoorstel waarbij Logo Vlaanderen vzw de overgenomen vzw's overneemt in het kader van een fusie in de zin van artikel 13:1, § 1, WVV, en dit met juridische uitwerking vanaf 1 januari 2025 om 0u.

3. Ontbinding van rechtswege zonder vereffening van de vereniging in de hoedanigheid van overgenomen vzw, en dit overeenkomstig artikel 13:1, § 2, 2°, WVV.

4. Kennisname van het feit dat de leden van de vereniging in de hoedanigheid van overgenomen vzw hun hoedanigheid van lid verliezen en, zoals voorzien in het verrichtingsvoorstel opgemaakt in toepassing van artikel 13:3, § 1, WVV, niet van rechtswege lid worden van Logo Vlaanderen vzw in de hoedanigheid van overnemende vzw.

5. Volmacht aan het bestuursorgaan voor de uitvoering van de genomen besluiten.

6. Volmacht voor de formaliteiten.

Het verrichtingsvoorstel, de staat van activa en passiva van de partijen en het verslag van de commissaris of van de bedrijfsrevisor of de gecertificeerd accountant over die staten wordt aan de leden van Logo Gezond+ vzw waaronder OCMW Gent bezorgd samen met de agenda van die organen.

Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd de fusie door overneming van Logo Gezond+ vzw goed te keuren op de georganiseerde buitengewone algemene vergadering van 5 november 2024 waarbij Logo Gezond+ vzw wordt ontbonden zonder vereffening teneinde haar gehele vermogen over te dragen aan Logo Vlaanderen vzw met zetel te 2000 Antwerpen, Jodenstraat 44 en dit met ingang vanaf 1 januari 2025. Voor deze algemene vergadering  wordt ook gevraagd om het mandaat van de vertegenwoordigers van OCMW Gent goed te keuren en dit meer bepaald om aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen; om deel te nemen aan elke latere algemene vergadering met dezelfde dagorde in geval de eerste algemene vergadering niet rechtsgeldig zou kunnen beraadslagen.

Activiteit

AC34561 Ondersteuning, advisering en handhaving met betrekking tot juridische en gerechtelijke dossiers

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Neemt kennis van de dagorde en elk van de afzonderlijke punten van de dagorde van de buitengewone algemene vergadering van Logo Gezond+ vzw van 5 november 2024 om 18 uur:

1. Kennisname van het verrichtingsvoorstel opgemaakt door Logo Vlaanderen vzw en de overgenomen vzw's.

2. Besluit tot fusie, overeenkomstig het voornoemd verrichtingsvoorstel waarbij Logo Vlaanderen vzw de overgenomen vzw's overneemt in het kader van een fusie in de zin van artikel 13:1, § 1, WVV, en dit met juridische uitwerking vanaf 1 januari 2025 om 0u.

3. Ontbinding van rechtswege zonder vereffening van de vereniging in de hoedanigheid van overgenomen vzw, en dit overeenkomstig artikel 13:1, § 2, 2°, WVV.

4. Kennisname van het feit dat de leden van de vereniging in de hoedanigheid van overgenomen vzw hun hoedanigheid van lid verliezen en, zoals voorzien in het verrichtingsvoorstel opgemaakt in toepassing van artikel 13:3, § 1, WVV, niet van rechtswege lid worden van Logo Vlaanderen vzw in de hoedanigheid van overnemende vzw.

5. Volmacht aan het bestuursorgaan voor de uitvoering van de genomen besluiten.

6. Volmacht voor de formaliteiten.

Artikel 2

Keurt goed, de fusie door overneming van Lokaal Gezondheidsoverleg Gezond+ vzw waarbij Lokaal Gezondheidsoverleg Gezond+ vzw wordt ontbonden zonder vereffening teneinde haar gehele vermogen over te dragen aan Logo Vlaanderen vzw met zetel te 2000 Antwerpen, Jodenstraat 44 en dit met ingang vanaf 1 januari 2025.

Artikel 3

Keurt goed, het mandaat aan de vertegenwoordigers van OCMW Gent die zullen deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van Lokaal Gezondheidsoverleg Gezond+ vzw die plaatsvindt op 5 november 2024 om 18 uur om:

  • er aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen;
  • deel te nemen aan elke latere vergadering met dezelfde dagorde in geval de eerste algemene vergadering niet rechtsgeldig zou kunnen beraadslagen.
3.

2024_RMW_00098 - Minnelijke verwerving van percelen grond te Gent, Zelzate en Wachtebeke voor project R4 West en Oost door De Werkvennootschap - Goedkeuring

Datum beslissing: ma 21/10/2024 - 20:21
Goedgekeurd
3.

2024_RMW_00098 - Minnelijke verwerving van percelen grond te Gent, Zelzate en Wachtebeke voor project R4 West en Oost door De Werkvennootschap - Goedkeuring

2024_RMW_00098 - Minnelijke verwerving van percelen grond te Gent, Zelzate en Wachtebeke voor project R4 West en Oost door De Werkvennootschap - Goedkeuring
4.

2024_RMW_00099 - Verkoop van te ontwikkelen (bebouwde) gronden te Lochristi via makelaar - Goedkeuring

Datum beslissing: ma 21/10/2024 - 20:21
Goedgekeurd
4.

2024_RMW_00099 - Verkoop van te ontwikkelen (bebouwde) gronden te Lochristi via makelaar - Goedkeuring

2024_RMW_00099 - Verkoop van te ontwikkelen (bebouwde) gronden te Lochristi via makelaar - Goedkeuring
5.

2024_RMW_00095 - Samenwerkingsovereenkomst betreffende ontsluiten E-dossier van de Sociale Dienst voor cliënten - Bekrachtiging

Datum beslissing: ma 21/10/2024 - 20:21
Goedgekeurd

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?
Rudy Coddens
Aanwezig
Christophe Peeters, voorzitter; Mathias De Clercq, burgemeester; Sofie Bracke, schepen; Sami Souguir, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Rudy Coddens, schepen; Johan Deckmyn; Karin Temmerman; Gabi De Boever; Zeneb Bensafia, ondervoorzitter; Anne Schiettekatte; Stephanie D'Hose; Veli Yüksel; Sven Taeldeman; Jef Van Pee; Mehmet Sadik Karanfil; Gert Robert; Karlijn Deene; Carl De Decker; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Anneleen Van Bossuyt; Tom De Meester; Bert Misplon; Anita De Winter; Joris Vandenbroucke; Manuel Mugica Gonzalez; Patricia De Beule; Yüksel Kalaz; Stijn De Roo; Sonja Welvaert; Christiaan Van Bignoot; Caroline Persyn; Ronny Rysermans; Nicolas Vanden Eynden; Alana Herman; Els Roegiers; Emilie Peeters; Helga Stevens; Jeroen Van Lysebettens; Martine Verhoeve; Anton Vandaele; Nikolaas Schuiten; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, adjunct-algemeendirecteur
Afwezig
Filip Watteeuw, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Sara Matthieu; Karla Persyn; Fourat Ben Chikha; Mattias De Vuyst
Secretaris
Mieke Hullebroeck, algemeen directeur
Voorzitter
Christophe Peeters, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_RMW_00095 - Samenwerkingsovereenkomst betreffende ontsluiten E-dossier van de Sociale Dienst voor cliënten - Bekrachtiging
Aanwezig
Christophe Peeters, Mathias De Clercq, Sofie Bracke, Sami Souguir, Isabelle Heyndrickx, Rudy Coddens, Johan Deckmyn, Karin Temmerman, Gabi De Boever, Zeneb Bensafia, Anne Schiettekatte, Stephanie D'Hose, Veli Yüksel, Sven Taeldeman, Jef Van Pee, Mehmet Sadik Karanfil, Gert Robert, Karlijn Deene, Carl De Decker, Mieke Bouve, Cengiz Cetinkaya, Anneleen Van Bossuyt, Tom De Meester, Bert Misplon, Anita De Winter, Joris Vandenbroucke, Manuel Mugica Gonzalez, Patricia De Beule, Yüksel Kalaz, Stijn De Roo, Sonja Welvaert, Christiaan Van Bignoot, Caroline Persyn, Ronny Rysermans, Nicolas Vanden Eynden, Alana Herman, Els Roegiers, Emilie Peeters, Helga Stevens, Jeroen Van Lysebettens, Martine Verhoeve, Anton Vandaele, Nikolaas Schuiten, Mieke Hullebroeck, Liesbet Vertriest
Stemmen voor 43
Johan Deckmyn, Gabi De Boever, Sami Souguir, Helga Stevens, Karin Temmerman, Mathias De Clercq, Sofie Bracke, Rudy Coddens, Sven Taeldeman, Mehmet Sadik Karanfil, Stephanie D'Hose, Zeneb Bensafia, Karlijn Deene, Jef Van Pee, Gert Robert, Veli Yüksel, Anne Schiettekatte, Mieke Bouve, Cengiz Cetinkaya, Carl De Decker, Nicolas Vanden Eynden, Els Roegiers, Ronny Rysermans, Anton Vandaele, Patricia De Beule, Tom De Meester, Stijn De Roo, Anita De Winter, Yüksel Kalaz, Bert Misplon, Caroline Persyn, Christiaan Van Bignoot, Anneleen Van Bossuyt, Joris Vandenbroucke, Sonja Welvaert, Manuel Mugica Gonzalez, Alana Herman, Nikolaas Schuiten, Martine Verhoeve, Isabelle Heyndrickx, Jeroen Van Lysebettens, Emilie Peeters, Christophe Peeters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2024_RMW_00095 - Samenwerkingsovereenkomst betreffende ontsluiten E-dossier van de Sociale Dienst voor cliënten - Bekrachtiging

2024_RMW_00095 - Samenwerkingsovereenkomst betreffende ontsluiten E-dossier van de Sociale Dienst voor cliënten - Bekrachtiging

Motivering

Gekoppelde besluiten
Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 77, lid 1.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 2.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

Via het project Digiclusie werkt het OCMW Gent aan de digitale inclusie (e-inclusion) van onze cliënten en een digitale ontsluiting van onze dienstverlening (zie besluit 2023_VB_00796). Met de doelstelling 'E-dossier' van het Digiclusie project willen we het mogelijk maken dat OCMW cliënten hun dossier te allen tijde online (digitaal) kunnen raadplegen via 'Mijn Burgerprofiel'.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

Deze samenwerkingsovereenkomst omschrijft de samenwerking tussen OCMW Gent, District 09 en Digitaal Vlaanderen om de ontsluiting van de dossiers van OCMW cliënten via 'Mijn Burgerprofiel' technisch te ontwikkelen en te lanceren. Via deze overeenkomst worden de verwachtingen en te ontwikkelen functionaliteiten duidelijk omschreven (zie bijlage 1 van de overeenkomst).

Overzicht van de uitgaven

De bedragen in deze tabel zijn incl. btw

Dienst* Lokaal Sociaal Beleid 
Budgetplaats Q121300PR 
Categorie* 2110000 
Subsidiecode POD.EFB.2 
2024 71 737,50 EUR 
2025 92 355,00 EUR 
Totaal 164 092,50 EUR 
Voorgestelde uitgaven
€ 164.092,50
Overzicht van de inkomsten

De bedragen in deze tabel zijn incl. btw

Dienst* Lokaal Sociaal Beleid  
Budgetplaats Q121300PR 
Categorie* 1500600 
Subsidiecode POD.EFB.2 
2024 71 737,50 EUR 
2025 92.355,00 EUR 
Totaal 164 092,50 EUR 
Verwachte ontvangsten
€ 164.092,50

Activiteit

PRC1060 Ontsluiten E-dossier van de Sociale Dienst voor cliënten

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Bekrachtigd de samenwerkingsovereenkomst met Digitaal Vlaanderen, Havenlaan 88, 1000 Brussel en District09, Botermarkt 1, 9000 Gent voor ontsluiten E-dossier van de Sociale Dienst voor cliënten.

6.

2024_RMW_00096 - Rapportering met betrekking tot overheidsopdrachten van dagelijks bestuur, 2de kwartaal 2024 - Kennisneming

Datum beslissing: ma 21/10/2024 - 20:22
Behandeld

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?
Mathias De Clercq
Aanwezig
Christophe Peeters, voorzitter; Mathias De Clercq, burgemeester; Sofie Bracke, schepen; Sami Souguir, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Rudy Coddens, schepen; Johan Deckmyn; Karin Temmerman; Gabi De Boever; Zeneb Bensafia, ondervoorzitter; Anne Schiettekatte; Stephanie D'Hose; Veli Yüksel; Sven Taeldeman; Jef Van Pee; Mehmet Sadik Karanfil; Gert Robert; Karlijn Deene; Carl De Decker; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Anneleen Van Bossuyt; Tom De Meester; Bert Misplon; Anita De Winter; Joris Vandenbroucke; Manuel Mugica Gonzalez; Patricia De Beule; Yüksel Kalaz; Stijn De Roo; Sonja Welvaert; Christiaan Van Bignoot; Caroline Persyn; Ronny Rysermans; Nicolas Vanden Eynden; Alana Herman; Els Roegiers; Emilie Peeters; Helga Stevens; Jeroen Van Lysebettens; Martine Verhoeve; Anton Vandaele; Nikolaas Schuiten; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, adjunct-algemeendirecteur
Afwezig
Filip Watteeuw, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Sara Matthieu; Karla Persyn; Fourat Ben Chikha; Mattias De Vuyst
Secretaris
Mieke Hullebroeck, algemeen directeur
Voorzitter
Christophe Peeters, voorzitter
6.

2024_RMW_00096 - Rapportering met betrekking tot overheidsopdrachten van dagelijks bestuur, 2de kwartaal 2024 - Kennisneming

2024_RMW_00096 - Rapportering met betrekking tot overheidsopdrachten van dagelijks bestuur, 2de kwartaal 2024 - Kennisneming

Motivering

Gekoppelde besluiten
Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is
  • Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24 november 2020 houdende vaststelling dagelijks bestuur.
Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?
  • Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24 november 2020 houdende vaststelling dagelijks bestuur.
Wat gaat aan deze beslissing vooraf?
De raad voor maatschappelijk welzijn heeft in zitting van 7 februari 2018 het begrip dagelijks bestuur aangevuld, dit naar aanleiding van de inwerkingtreding van de nieuwe overheidsopdrachtenwet van 17 juni 2016.

Deze aanvulling stelt het begrip "dagelijks bestuur" als volgt vast:
  • Alle overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten waarvan de waarde minder is dan de drempel voorzien in artikel 42, § 1, 1°, a) van de Wet overheidsopdrachten (nu € 144.000), die verrekend worden op kredieten ingeschreven in het exploitatie- en investeringsbudget. Deze verrichtingen worden aangelegenheden van dagelijks bestuur genoemd.
  • Elke herhaling van een overheidsopdracht op grond van artikel 42, § 1, 2° van de Wet inzake overheidsopdrachten, ongeacht de waarde van de herhalingsopdracht op voorwaarde dat de basisopdracht door de OCMW-raad is vastgesteld. De oorspronkelijke opdracht dient door de OCMW-raad te worden vastgesteld als de raming van het opdrachtbedrag, dit is de waarde van de oorspronkelijke opdracht, inclusief alle herhalingen, het drempelbedrag van het dagelijks bestuur zou overschrijden.
Waarom wordt deze beslissing genomen?
Voor de categorieën van overheidsopdrachten die behoren tot het dagelijks bestuur is een kwartaalrapportering aan de raad voor maatschappelijk welzijn voorzien.

De rapportering over het 2de kwartaal 2024 is opgenomen in bijlage.

Activiteit

AC34738 Faciliteren en organiseren van de werking van de politieke organen

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Neemt kennis van de rapportering over het 2de kwartaal van 2024 m.b.t. overheidsopdrachten dagelijks bestuur, zoals gevoegd in bijlage.

12.

2024_RMW_00105 - Notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 september 2024 - Goedkeuring

Datum beslissing: ma 21/10/2024 - 20:22
Goedgekeurd

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?
Christophe Peeters
Aanwezig
Christophe Peeters, voorzitter; Mathias De Clercq, burgemeester; Sofie Bracke, schepen; Sami Souguir, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Rudy Coddens, schepen; Johan Deckmyn; Karin Temmerman; Gabi De Boever; Zeneb Bensafia, ondervoorzitter; Anne Schiettekatte; Stephanie D'Hose; Veli Yüksel; Sven Taeldeman; Jef Van Pee; Mehmet Sadik Karanfil; Gert Robert; Karlijn Deene; Carl De Decker; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Anneleen Van Bossuyt; Tom De Meester; Bert Misplon; Anita De Winter; Joris Vandenbroucke; Manuel Mugica Gonzalez; Patricia De Beule; Yüksel Kalaz; Stijn De Roo; Sonja Welvaert; Christiaan Van Bignoot; Caroline Persyn; Ronny Rysermans; Nicolas Vanden Eynden; Alana Herman; Els Roegiers; Emilie Peeters; Helga Stevens; Jeroen Van Lysebettens; Martine Verhoeve; Anton Vandaele; Nikolaas Schuiten; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, adjunct-algemeendirecteur
Afwezig
Filip Watteeuw, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Sara Matthieu; Karla Persyn; Fourat Ben Chikha; Mattias De Vuyst
Secretaris
Mieke Hullebroeck, algemeen directeur
Voorzitter
Christophe Peeters, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_RMW_00105 - Notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 september 2024 - Goedkeuring
Aanwezig
Christophe Peeters, Mathias De Clercq, Sofie Bracke, Sami Souguir, Isabelle Heyndrickx, Rudy Coddens, Johan Deckmyn, Karin Temmerman, Gabi De Boever, Zeneb Bensafia, Anne Schiettekatte, Stephanie D'Hose, Veli Yüksel, Sven Taeldeman, Jef Van Pee, Mehmet Sadik Karanfil, Gert Robert, Karlijn Deene, Carl De Decker, Mieke Bouve, Cengiz Cetinkaya, Anneleen Van Bossuyt, Tom De Meester, Bert Misplon, Anita De Winter, Joris Vandenbroucke, Manuel Mugica Gonzalez, Patricia De Beule, Yüksel Kalaz, Stijn De Roo, Sonja Welvaert, Christiaan Van Bignoot, Caroline Persyn, Ronny Rysermans, Nicolas Vanden Eynden, Alana Herman, Els Roegiers, Emilie Peeters, Helga Stevens, Jeroen Van Lysebettens, Martine Verhoeve, Anton Vandaele, Nikolaas Schuiten, Mieke Hullebroeck, Liesbet Vertriest
Stemmen voor 43
Johan Deckmyn, Gabi De Boever, Sami Souguir, Helga Stevens, Karin Temmerman, Mathias De Clercq, Sofie Bracke, Rudy Coddens, Sven Taeldeman, Mehmet Sadik Karanfil, Stephanie D'Hose, Zeneb Bensafia, Karlijn Deene, Jef Van Pee, Gert Robert, Veli Yüksel, Anne Schiettekatte, Mieke Bouve, Cengiz Cetinkaya, Carl De Decker, Nicolas Vanden Eynden, Els Roegiers, Ronny Rysermans, Anton Vandaele, Patricia De Beule, Tom De Meester, Stijn De Roo, Anita De Winter, Yüksel Kalaz, Bert Misplon, Caroline Persyn, Christiaan Van Bignoot, Anneleen Van Bossuyt, Joris Vandenbroucke, Sonja Welvaert, Manuel Mugica Gonzalez, Alana Herman, Nikolaas Schuiten, Martine Verhoeve, Isabelle Heyndrickx, Jeroen Van Lysebettens, Emilie Peeters, Christophe Peeters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
12.

2024_RMW_00105 - Notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 september 2024 - Goedkeuring

2024_RMW_00105 - Notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 september 2024 - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 74 en artikel 83, 5de lid.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 277, § 1 en artikel 278, § 1;
  • Het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn, artikel 59.
Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de notulen door de algemeen directeur worden opgesteld en dat die notulen in de eerstvolgende vergadering ter goedkeuring moeten worden voorgelegd.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

Elk lid van de vergadering heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.

Niet digitale bijlagen

De notulen zijn te vinden in de interne toepassing eBesluitvorming bij de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 2 september 2024 onder 'Publicaties' (link: https://ebesluitvorming.gentgrp.gent.be/suiteview/agenda/view?id=12579).

Activiteit

ACU1010 Faciliteren en organiseren van de werking van de politieke organen

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Keurt de notulen goed van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 september 2024.

1.

2024_RMW_00100 - De nieuwe competentiegids als bijlage van de Rechtspositieregeling Stad en OCMW Gent - Goedkeuring

Datum beslissing: ma 21/10/2024 - 20:22
Goedgekeurd

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?
Hafsa El-Bazioui
Aanwezig
Christophe Peeters, voorzitter; Mathias De Clercq, burgemeester; Sofie Bracke, schepen; Sami Souguir, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Rudy Coddens, schepen; Johan Deckmyn; Karin Temmerman; Gabi De Boever; Zeneb Bensafia, ondervoorzitter; Anne Schiettekatte; Stephanie D'Hose; Veli Yüksel; Sven Taeldeman; Jef Van Pee; Mehmet Sadik Karanfil; Gert Robert; Karlijn Deene; Carl De Decker; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Anneleen Van Bossuyt; Tom De Meester; Bert Misplon; Anita De Winter; Joris Vandenbroucke; Manuel Mugica Gonzalez; Patricia De Beule; Yüksel Kalaz; Stijn De Roo; Sonja Welvaert; Christiaan Van Bignoot; Caroline Persyn; Ronny Rysermans; Nicolas Vanden Eynden; Alana Herman; Els Roegiers; Emilie Peeters; Helga Stevens; Jeroen Van Lysebettens; Martine Verhoeve; Anton Vandaele; Nikolaas Schuiten; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, adjunct-algemeendirecteur
Afwezig
Filip Watteeuw, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Sara Matthieu; Karla Persyn; Fourat Ben Chikha; Mattias De Vuyst
Secretaris
Mieke Hullebroeck, algemeen directeur
Voorzitter
Christophe Peeters, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_RMW_00100 - De nieuwe competentiegids als bijlage van de Rechtspositieregeling Stad en OCMW Gent - Goedkeuring
Aanwezig
Christophe Peeters, Mathias De Clercq, Sofie Bracke, Sami Souguir, Isabelle Heyndrickx, Rudy Coddens, Johan Deckmyn, Karin Temmerman, Gabi De Boever, Zeneb Bensafia, Anne Schiettekatte, Stephanie D'Hose, Veli Yüksel, Sven Taeldeman, Jef Van Pee, Mehmet Sadik Karanfil, Gert Robert, Karlijn Deene, Carl De Decker, Mieke Bouve, Cengiz Cetinkaya, Anneleen Van Bossuyt, Tom De Meester, Bert Misplon, Anita De Winter, Joris Vandenbroucke, Manuel Mugica Gonzalez, Patricia De Beule, Yüksel Kalaz, Stijn De Roo, Sonja Welvaert, Christiaan Van Bignoot, Caroline Persyn, Ronny Rysermans, Nicolas Vanden Eynden, Alana Herman, Els Roegiers, Emilie Peeters, Helga Stevens, Jeroen Van Lysebettens, Martine Verhoeve, Anton Vandaele, Nikolaas Schuiten, Mieke Hullebroeck, Liesbet Vertriest
Stemmen voor 33
Sami Souguir, Karin Temmerman, Mathias De Clercq, Sofie Bracke, Rudy Coddens, Sven Taeldeman, Mehmet Sadik Karanfil, Stephanie D'Hose, Zeneb Bensafia, Jef Van Pee, Veli Yüksel, Anne Schiettekatte, Mieke Bouve, Cengiz Cetinkaya, Carl De Decker, Nicolas Vanden Eynden, Anton Vandaele, Patricia De Beule, Tom De Meester, Stijn De Roo, Anita De Winter, Yüksel Kalaz, Bert Misplon, Christiaan Van Bignoot, Joris Vandenbroucke, Sonja Welvaert, Manuel Mugica Gonzalez, Alana Herman, Martine Verhoeve, Isabelle Heyndrickx, Jeroen Van Lysebettens, Emilie Peeters, Christophe Peeters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 10
Johan Deckmyn, Gabi De Boever, Helga Stevens, Karlijn Deene, Gert Robert, Els Roegiers, Ronny Rysermans, Caroline Persyn, Anneleen Van Bossuyt, Nikolaas Schuiten
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2024_RMW_00100 - De nieuwe competentiegids als bijlage van de Rechtspositieregeling Stad en OCMW Gent - Goedkeuring

2024_RMW_00100 - De nieuwe competentiegids als bijlage van de Rechtspositieregeling Stad en OCMW Gent - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is
  • Rechtspositieregeling Stad en OCMW Gent, artikel 20, §1.
Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?
  • Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;
  • Koninklijk Besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;
  • Rechtspositieregeling Stad en OCMW Gent, artikel 20, §1.
Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

Het managementteam heeft op 28 november 2023 beslist dat het bestaande competentiehandboek moet worden geactualiseerd. De nieuwe competentiegids werd ter onderhandeling voorgelegd aan de vakbonden.

De competentiegids wordt nu ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

Het huidig competentiehandboek is verouderd. In de nieuwe competentiegids wordt er ingezet op 21e-eeuwse competenties zoals digitale vaardigheden, inclusief denken, innoveren,...

Daarnaast wordt de competentiegids in lijn gebracht met onze vernieuwde leiderschapsrollen (leider, manager, coach en netwerker). Tevens wordt de link gemaakt met onze organisatiewaarden (open, doelgericht, creatief en betrokken) en -cultuur (focus op diversiteit en inclusie,...).

Via een participatief proces werd het huidige competentiehandboek herwerkt tot een nieuw voorstel. Dit gebeurde aan de hand van overleg, focusgroepen en klankbordgroepen met experts, leidinggevenden en medewerkers van over heel de organisatie. Bij de deelnemers werd voldoende spreiding voorzien over de departementen heen en qua functietype en -inhoud.

Tevens werd de competentiegids vereenvoudigd. 

  1. De nieuwe competentiegids bevat minder competenties. Waar het huidige competentiehandboek 37 competenties bevat, stellen we in de nieuwe competentiegids 25 competenties voor. 
  2. Het taalgebruik van de nieuwe competentiegids is eenvoudiger en zo concreet mogelijk. Hiervoor werd tevens een taalcheck gedaan door de taalcoaches.
  3. De tool wordt gebruiksvriendelijker. In het huidige competentiehandboek werken we met een algemene definitie en 3 subdefinities, met daaronder telkens de gedragsindicatoren. In de vernieuwde competentiegids gaan we voor een algemene definitie die voor iedereen van toepassing is. Daaronder worden 10-15 opbouwende gedragsindicatoren geformuleerd. Hieruit kan op maat gekozen worden per functie, welke indicatoren van toepassing zijn. 

De competenties in de functiebeschrijvingen zullen voor alle medewerkers aangepast worden aan de nieuwe competentiegids. De  nieuwe competentiegids zal onmiddellijk in werking treden voor alle medewerkers op 1 januari 2025. De nieuwe competenties zullen voor iedereen zichtbaar zijn in e-hrm vanaf 1 januari 2025. 

Er worden overgangsmaatregelen vastgelegd voor:

  • medewerkers in een lopende proeftijd/inloopperiode op 1 januari 2025;
  • medewerkers met een ongunstige evaluatie op 1 januari 2025;
  • selectieprocedures opgestart voor 1 januari 2025. 
Adviezen
vakbond ACV OD en ACOD Gunstig advies
vakbond VSOA Ongunstig advies

Activiteit

AC34627 Bieden van juridische ondersteuning HR en voeren van sociaal overleg

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Heft het oud competentiehandboek, zoals gevoegd in bijlage, met ingang van 1 januari 2025 op.

Artikel 2

Keurt de competentiegids, die integraal deel uitmaakt van deze beslissing, goed met ingang van 1 januari 2025.

Artikel 3

Keurt de volgende overgangsmaatregelen goed:

  • Voor medewerkers van wie de proeftijd of inloopperiode is aangevangen voor 1 januari 2025 blijven de competenties die van toepassing waren bij aanvang van de proeftijd of inloopperiode gelden tot wanneer de proeftijd of inloopperiode verstreken is. 
  • Voor medewerkers met een ongunstige evaluatie uitgesproken voor 1 januari 2025 blijven de competenties uit de samenwerkingsgesprekken en evaluatie gelden tot wanneer de herkansingstermijn beoordeeld is met een nieuwe evaluatie.
  • Voor selectieprocedures opgestart voor 1 januari 2025 blijven de vastgelegde competenties in het proces-verbaal van de selectieprocedure geldig tot wanneer de selectieprocedure is afgerond. 
7.

2024_RMW_00093 - Reglement artikel 60-personeel - Actualisering en redactionele wijzigingen - Wijziging

Datum beslissing: ma 21/10/2024 - 20:22
Goedgekeurd

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?
Hafsa El-Bazioui
Aanwezig
Christophe Peeters, voorzitter; Mathias De Clercq, burgemeester; Sofie Bracke, schepen; Sami Souguir, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Rudy Coddens, schepen; Johan Deckmyn; Karin Temmerman; Gabi De Boever; Zeneb Bensafia, ondervoorzitter; Anne Schiettekatte; Stephanie D'Hose; Veli Yüksel; Sven Taeldeman; Jef Van Pee; Mehmet Sadik Karanfil; Gert Robert; Karlijn Deene; Carl De Decker; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Anneleen Van Bossuyt; Tom De Meester; Bert Misplon; Anita De Winter; Joris Vandenbroucke; Manuel Mugica Gonzalez; Patricia De Beule; Yüksel Kalaz; Stijn De Roo; Sonja Welvaert; Christiaan Van Bignoot; Caroline Persyn; Ronny Rysermans; Nicolas Vanden Eynden; Alana Herman; Els Roegiers; Emilie Peeters; Helga Stevens; Jeroen Van Lysebettens; Martine Verhoeve; Anton Vandaele; Nikolaas Schuiten; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, adjunct-algemeendirecteur
Afwezig
Filip Watteeuw, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Sara Matthieu; Karla Persyn; Fourat Ben Chikha; Mattias De Vuyst
Secretaris
Mieke Hullebroeck, algemeen directeur
Voorzitter
Christophe Peeters, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_RMW_00093 - Reglement artikel 60-personeel - Actualisering en redactionele wijzigingen - Wijziging
Aanwezig
Christophe Peeters, Mathias De Clercq, Sofie Bracke, Sami Souguir, Isabelle Heyndrickx, Rudy Coddens, Johan Deckmyn, Karin Temmerman, Gabi De Boever, Zeneb Bensafia, Anne Schiettekatte, Stephanie D'Hose, Veli Yüksel, Sven Taeldeman, Jef Van Pee, Mehmet Sadik Karanfil, Gert Robert, Karlijn Deene, Carl De Decker, Mieke Bouve, Cengiz Cetinkaya, Anneleen Van Bossuyt, Tom De Meester, Bert Misplon, Anita De Winter, Joris Vandenbroucke, Manuel Mugica Gonzalez, Patricia De Beule, Yüksel Kalaz, Stijn De Roo, Sonja Welvaert, Christiaan Van Bignoot, Caroline Persyn, Ronny Rysermans, Nicolas Vanden Eynden, Alana Herman, Els Roegiers, Emilie Peeters, Helga Stevens, Jeroen Van Lysebettens, Martine Verhoeve, Anton Vandaele, Nikolaas Schuiten, Mieke Hullebroeck, Liesbet Vertriest
Stemmen voor 33
Sami Souguir, Karin Temmerman, Mathias De Clercq, Sofie Bracke, Rudy Coddens, Sven Taeldeman, Mehmet Sadik Karanfil, Stephanie D'Hose, Zeneb Bensafia, Jef Van Pee, Veli Yüksel, Anne Schiettekatte, Mieke Bouve, Cengiz Cetinkaya, Carl De Decker, Nicolas Vanden Eynden, Anton Vandaele, Patricia De Beule, Tom De Meester, Stijn De Roo, Anita De Winter, Yüksel Kalaz, Bert Misplon, Christiaan Van Bignoot, Joris Vandenbroucke, Sonja Welvaert, Manuel Mugica Gonzalez, Alana Herman, Martine Verhoeve, Isabelle Heyndrickx, Jeroen Van Lysebettens, Emilie Peeters, Christophe Peeters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 10
Johan Deckmyn, Gabi De Boever, Helga Stevens, Karlijn Deene, Gert Robert, Els Roegiers, Ronny Rysermans, Caroline Persyn, Anneleen Van Bossuyt, Nikolaas Schuiten
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
7.

2024_RMW_00093 - Reglement artikel 60-personeel - Actualisering en redactionele wijzigingen - Wijziging

2024_RMW_00093 - Reglement artikel 60-personeel - Actualisering en redactionele wijzigingen - Wijziging

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 77, derde lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 84, § 1, eerste lid.
Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?
  • Organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van 8 juli 1976, artikel 60, §7;
  • Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;
  • Koninklijk Besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;
  • Decreet van 9 december 2016 betreffende de tijdelijke werkervaring, het regelen van stages en diverse bepalingen in het kader van de zesde staatshervorming.
Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

Op de raad voor maatschappelijk welzijn van 15 maart 2018 werd het ‘reglement artikel 60-personeelsleden’ (verder: ‘reglement’) goedgekeurd.

Waar mogelijk en relevant volgt dit reglement zoveel mogelijk de bepalingen van de rechtspositieregeling Stad en OCMW zoals van toepassing op het regulier personeel.

Op de raden werden een aantal wijzigingen aan de Rechtspositieregeling Stad en OCMW Gent (verder ‘RPR Stad en OCMW’) goedgekeurd, er wordt voorgesteld om enkele van deze wijzigingen ook op te nemen in dit reglement. Daarnaast worden een aantal redactionele wijzigingen voorgesteld.

De wijzigingen aan het reglement worden ter onderhandeling voorgelegd aan de vakbonden en ter goedkeuring voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

Actualisering

  • Ziekte zonder attest

De huidige regelgeving voorziet dat de medewerker maximaal 3 keer per jaar geen attest voor arbeidsongeschiktheid moet indienen voor de eerste dag arbeidsongeschiktheid. Het kan daarbij gaan om een ziekte van 1 dag of om de eerste dag van een langere periode van arbeidsongeschiktheid. 

Deze vrijstellingsmogelijkheid wordt in de praktijk, gelet op de gewijzigde hogere regelgeving, al op die manier toegepast en wordt nu ook in het reglement voorzien.

  • Aanpassingen geneeskundige controle

De geneeskundige controles bij arbeidsongeschiktheid gebeuren via een zogenaamde 'rechtstreekse convocatie' - waarbij de medewerker zich zelf naar het kabinet van de dichtstbijzijnde controlearts moet verplaatsen - in plaats van een controle op de verblijfplaats. Het reglement diende nog in die zin te worden aangepast.

  • LGBTQIA+ personeelsbeleid

In de RPR stad en OCMW werd op de raden van 27 juni 2023 beslist om een dienstvrijstelling voor trans*genderzorg van een medewerker te voorzien. Een trans*gender medewerker heeft recht op 20 dagen dienstvrijstelling gedurende de gehele loopbaan bij Stad Gent voor zorg. Dit omvat:

  • Psychologische begeleiding;
  • Fertiliteitsgesprekken;
  • Consultaties bij de endocrinoloog, logopedist en dermatoloog;
  • Consultaties voor en na chirurgische ingrepen;
  • Andere afspraken die passen in het kader van trans*genderzorg.

Daarnaast werden ook de termen met betrekking tot het verlof voor ouders op een meer genderinclusieve manier benaderd. De term moederschapsverlof wordt aangepast.

Dit verlof bestaat uit:

  • het zwangerschapsverlof (prenataal verlof)
  • de bevallingsrust (postnataal verlof)

Daarnaast wordt ook het vaderschapsverlof vervangen door geboorteverlof en moederschapsbescherming door werkverwijdering bij zwangerschap.

Er wordt voorgesteld om dezelfde wijzigingen te voorzien voor de artikel 60-personeelsleden.

  • Dienstvrijstelling pleegouders

De huidige dienstvrijstelling voor pleegouders in het reglement wordt geschrapt aangezien de hogere regelgeving, m.n. artikel 30quater van de arbeidsovereenkomstenwet, in een gunstiger regeling voorziet.

Redactionele wijzigingen

Verder wordt voorgesteld om een aantal redactionele wijzigingen aan te brengen in het reglement:

  • In diverse artikels wordt de verwijzing naar ‘de leidinggevende’ vervangen door ofwel ‘de leidinggevende op de werkplek’ ofwel ‘de trajectbegeleider’.
  • De bepalingen met betrekking tot de progressieve werkhervatting worden in lijn gebracht met deze in de RPR Stad en OCMW.
  • De verplichte vermeldingen op het attest van arbeidsongeschiktheid worden beperkt tot hetgeen opgenomen staat in de RPR Stad en OCMW.
  • De huidige beperking in artikel 44 waarbij deeltijdse arbeid enkel kan ingaan op de 1ste of 16de van de maand wordt geschrapt.
  • De bepalingen met betrekking tot de kosten voor woon-werkverkeer worden aangepast aan de huidige bepalingen van de RPR Stad en OCMW.
Adviezen
vakbond ACV OD en ACOD Gunstig advies
vakbond VSOA Ongunstig advies

Activiteit

AC34627 Bieden van juridische ondersteuning HR en voeren van sociaal overleg

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

In het reglement artikel 60-personeel zoals goedgekeurd op de OCMW-raad met ingang van 15 maart 2018, worden met onmiddellijke ingang de volgende wijzigingen aangebracht:

* In artikel 6§2 worden:

- in de 3de alinea de verwijzingen naar ‘de leidinggevende’ vervangen door ‘de leidinggevende van de werkplek’

- in de 4de alinea wordt de verwijzing naar ‘de leidinggevende’ vervangen door ‘de trajectbegeleider’

* In artikel 7 wordt de verwijzing naar ‘de leidinggevende’ vervangen door ‘de leidinggevende van de werkplek en de trajectbegeleider’

* In artikel 11§1 wordt de verwijzing naar ‘de leidinggevende’ vervangen door ‘de leidinggevende van de werkplek’

* Artikel 12§1 wordt geredigeerd als volgt:

‘Elke afwezigheid wegens arbeidsongeschiktheid moet gestaafd worden door een attest van arbeidsongeschiktheid. Dit attest moet, behoudens overmacht, binnen de twee werkdagen na de dag van de aanvang van de arbeidsongeschiktheid per post opgestuurd worden naar of afgegeven worden bij de Dienst Werk en Activering (MAACT) of via mail bezorgd aan art60ziektebriefjes@stad.gent. Attesten van buitenlandse artsen worden steeds opgemaakt in een verstaanbare taal. Daaronder wordt verstaan: één van de drie landstalen (Nederlands, Frans, Duits) of Engels.

In afwijking van de eerste alinea wordt de medewerker (m/v/x) maximum 3 keer per kalenderjaar vrijgesteld van de verplichting om een attest van arbeidsongeschiktheid in te dienen voor de eerste dag van arbeidsongeschiktheid. Het kan gaan om zowel een arbeidsongeschiktheid van één dag, als om de eerste dag van een langere periode van arbeidsongeschiktheid. In dit laatste geval is vanaf de tweede dag arbeidsongeschiktheid wel een attest vereist. Deze vrijstelling van de verplichting om een attest van arbeidsongeschiktheid in te dienen, geldt niet als de medewerker (m/v/x) ziek wordt tijdens een periode van jaarlijkse vakantie. In dit laatste geval is steeds een ziekteattest vereist.’

* Artikel 13 wordt geredigeerd als volgt:

‘Op het attest van arbeidsongeschiktheid moeten volgende gegevens opgenomen staan:

  • de vermelding dat de medewerker (m/v/x) arbeidsongeschikt is;
  • de vermelding of de medewerker (m/v/x) al dan niet de woning mag verlaten;
  • de vermoedelijke duur van de arbeidsongeschiktheid (met begin- en einddatum).’

* In artikel 15 worden §2, 3 en 7 geredigeerd als volgt:

‘§ 2. De medewerker (m/v/x) moet alle nodige maatregelen nemen om de controlearts toe te laten zijn/haar controle-opdrachten uit te voeren. Behalve als de gezondheidstoestand het niet toelaat om zich naar een andere plaats te begeven of als de medewerker (m/v/x) niet contacteerbaar is, mag de medewerker (m/v/x) niet weigeren om zich bij een controlearts aan te bieden, noch zich door deze te laten onderzoeken. Als de medewerker (m/v/x) zich om medische redenen niet kan verplaatsen of als de medewerker (m/v/x) niet contacteerbaar is, zal de controlearts op de verblijfplaats van de medewerker (m/v/x) langsgaan. De controlearts zal zich in dit laatste geval legitimeren. 

§ 3. Wanneer de medewerker (m/v/x) zich niet bij de controlearts aanbiedt, bij een weigering om de controlearts te ontvangen of bij een weigering van het geneeskundig onderzoek heeft de medewerker (m/v/x) voor deze periode geen recht op salaris.

[…]

§ 7. De controle gebeurt op het kabinet van de controlearts. De controle-instelling contacteert de medewerker (m/v/x) en nodigt hem/haar uit op het dichtstbijzijnde kabinet van de verblijfplaats van de medewerker (m/v/x). Enkel wanneer de te controleren medewerker (m/v/x) zich om medische redenen niet naar het kabinet kan begeven of hij/zij niet contacteerbaar is, gebeurt de controle op de verblijfplaats van de medewerker (m/v/x).

Elke verandering van verblijfplaats, dient spontaan en vooraf te worden gemeld aan de Dienst Personeelsbeheer. Bij ontstentenis van een melding zal de medewerker (m/v/x) de materiële onmogelijkheid ervan of overmacht moeten aantonen.

De reiskosten voor de verplaatsing naar het kabinet van de controlearts zijn ten laste van het bestuur en worden vergoed conform artikel 203 van de rechtspositieregeling Stad en OCMW Gent.’

* Artikel 17 wordt geredigeerd als volgt:

Ԥ 1. Indien de medewerker (m/v/x) niet op de vooropgestelde plaats, datum of uur kan aanwezig zijn, zal hij/zij met het oog op een andere afspraak, de trajectbegeleider daarvan onmiddellijk en op voorhand op de hoogte brengen.

Indien de trajectbegeleider niet kan bereikt worden, zal de medewerker (m/v/x) contact opnemen met de Dienst Personeelsbeheer.

§ 2. Indien de medewerker (m/v/x) die zich om medische redenen niet kan verplaatsen of niet contacteerbaar is, afwezig is bij de controle op zijn/haar verblijfplaats, zal hij/zij een bericht in de brievenbus vinden van het bezoek van de controlearts.

De medewerker (m/v/x) zal er steeds voor zorgen dat de brievenbus op enig welke manier regelmatig wordt gelicht.

Het bericht van de controlearts zal een uitnodiging inhouden om zich op de opgegeven plaats, datum en uur aan te bieden op het kabinet van de controlearts. Op die uitnodiging moet worden ingegaan, behalve wanneer de medewerker (m/v/x):

  • het werk op de in het bericht opgegeven datum reeds volledig heeft hervat;
  • zich om medische redenen niet kan verplaatsen en daarvan de Dienst Personeelsbeheer onmiddellijk op de hoogte brengt met het oog op een nieuwe controle op zijn/haar verblijfplaats.

§ 3. Wanneer de medewerker (m/v/x) niet ingaat op de uitnodiging van de controlearts om zich bij hem/haar aan te bieden én de trajectbegeleider niet heeft verwittigd, heeft hij/zij geen recht op salaris vanaf de eerste dag van de arbeidsongeschiktheid.’

* Artikel 18 wordt geredigeerd als volgt:

‘Indien de controle plaatsvindt vooraleer de behandelende geneesheer vaststellingen heeft kunnen verrichten, zal de controlearts een schriftelijk bewijs van zijn/haar bevindingen overmaken aan de behandelende arts. In het verslag moet de vermoedelijke duur van de afwezigheid worden vermeld.

Indien de behandelende arts een ander standpunt deelt dan dat van de controlearts, neemt de behandelende arts onverwijld contact op met de controlearts. Bij verschil van mening wordt de procedure verder gevolgd zoals vastgelegd in het hieronder vermelde artikel 19. De arbitrage.’

* Artikel 20§1 wordt geredigeerd als volgt:

Ԥ 1. Een medewerker (m/v/x) die zijn functie weer opneemt met deeltijdse prestaties na ziekte moet voorafgaandelijk toestemming vragen aan de trajectbegeleider en advies vragen aan de arbeidsarts. Als toestemming wordt verleend, dan moet de medewerker (m/v/x) minstens 2,5 dagen werken in de week.

Progressieve werkhervatting kan voor een periode van maximum één jaar. De arbeidsarts kan de deeltijdse prestaties langer toestaan voor medewerkers (m/v/x) met een erkende arbeidsbeperking, die een attest van de bevoegde Vlaamse of federale overheidsinstelling kunnen voorleggen.’

* In artikel 24 3°/1 wordt de verwijzing naar ‘de vader, moeder, stiefvader, stiefmoeder, schoonzoon of schoondochter’ vervangen door ‘de ouders, stiefouders, schoonkinderen’

* In artikel 24 3°/2 wordt de verwijzing naar ‘de pleegvader of pleegmoeder’ vervangen door ‘de pleegouders’

* In artikel 40 wordt de titel ‘Pleegouder’ gewijzigd in ‘Transgenderzorg’

* Artikel 40 wordt geredigeerd als volgt:

'Een medewerker (m/v/x) krijgt gedurende de volledige loopbaan bij het bestuur 20 dagen dienstvrijstelling voor medische onderzoeken en psychologische begeleiding in het kader van transgenderzorg.'

* In artikel 44 wordt de derde alinea geschrapt

* In artikel 56 worden §2 en §3 geredigeerd als volgt:

‘§ 2. De medewerker (m/v/x) die het woon-werkverkeer volledig of gedeeltelijk met de eigen fiets aflegt, ontvangt een maandelijkse fietsvergoeding van het maximaal fiscaal vrijgestelde bedrag  zonder dat de afstand meer mag bedragen dan de effectieve afstand woon-werkplaats. De terugbetaling wordt per dag in elk geval begrensd tot twee verplaatsingen van huis naar werk, of omgekeerd.

§ 3. De medewerker (m/v/x) die het woon-werkverkeer te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer aflegt, kan maximum 12 parkeervouchers per jaar aankopen.’

* In artikel 58, eerste alinea, artikel 62§2 en artikel 80§1 wordt ‘leidinggevende’ telkens vervangen door ‘leidinggevende van de werkplek’

* In artikel 81bis wordt ‘de leidinggevende’ vervangen door ‘de leidinggevende van de werkplek in samenspraak met de trajectbegeleider’

8.

2024_RMW_00102 - Rechtspositieregeling Ouderenzorg - Invoering functie Intercultureel bemiddelaar - Wijziging

Datum beslissing: ma 21/10/2024 - 20:23
Goedgekeurd

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?
Hafsa El-Bazioui
Aanwezig
Christophe Peeters, voorzitter; Mathias De Clercq, burgemeester; Sofie Bracke, schepen; Sami Souguir, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Rudy Coddens, schepen; Johan Deckmyn; Karin Temmerman; Gabi De Boever; Zeneb Bensafia, ondervoorzitter; Anne Schiettekatte; Stephanie D'Hose; Veli Yüksel; Sven Taeldeman; Jef Van Pee; Mehmet Sadik Karanfil; Gert Robert; Karlijn Deene; Carl De Decker; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Anneleen Van Bossuyt; Tom De Meester; Bert Misplon; Anita De Winter; Joris Vandenbroucke; Manuel Mugica Gonzalez; Patricia De Beule; Yüksel Kalaz; Stijn De Roo; Sonja Welvaert; Christiaan Van Bignoot; Caroline Persyn; Ronny Rysermans; Nicolas Vanden Eynden; Alana Herman; Els Roegiers; Emilie Peeters; Helga Stevens; Jeroen Van Lysebettens; Martine Verhoeve; Anton Vandaele; Nikolaas Schuiten; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, adjunct-algemeendirecteur
Afwezig
Filip Watteeuw, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Sara Matthieu; Karla Persyn; Fourat Ben Chikha; Mattias De Vuyst
Secretaris
Mieke Hullebroeck, algemeen directeur
Voorzitter
Christophe Peeters, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_RMW_00102 - Rechtspositieregeling Ouderenzorg - Invoering functie Intercultureel bemiddelaar - Wijziging
Aanwezig
Christophe Peeters, Mathias De Clercq, Sofie Bracke, Sami Souguir, Isabelle Heyndrickx, Rudy Coddens, Johan Deckmyn, Karin Temmerman, Gabi De Boever, Zeneb Bensafia, Anne Schiettekatte, Stephanie D'Hose, Veli Yüksel, Sven Taeldeman, Jef Van Pee, Mehmet Sadik Karanfil, Gert Robert, Karlijn Deene, Carl De Decker, Mieke Bouve, Cengiz Cetinkaya, Anneleen Van Bossuyt, Tom De Meester, Bert Misplon, Anita De Winter, Joris Vandenbroucke, Manuel Mugica Gonzalez, Patricia De Beule, Yüksel Kalaz, Stijn De Roo, Sonja Welvaert, Christiaan Van Bignoot, Caroline Persyn, Ronny Rysermans, Nicolas Vanden Eynden, Alana Herman, Els Roegiers, Emilie Peeters, Helga Stevens, Jeroen Van Lysebettens, Martine Verhoeve, Anton Vandaele, Nikolaas Schuiten, Mieke Hullebroeck, Liesbet Vertriest
Stemmen voor 33
Sami Souguir, Karin Temmerman, Mathias De Clercq, Sofie Bracke, Rudy Coddens, Sven Taeldeman, Mehmet Sadik Karanfil, Stephanie D'Hose, Zeneb Bensafia, Jef Van Pee, Veli Yüksel, Anne Schiettekatte, Mieke Bouve, Cengiz Cetinkaya, Carl De Decker, Nicolas Vanden Eynden, Anton Vandaele, Patricia De Beule, Tom De Meester, Stijn De Roo, Anita De Winter, Yüksel Kalaz, Bert Misplon, Christiaan Van Bignoot, Joris Vandenbroucke, Sonja Welvaert, Manuel Mugica Gonzalez, Alana Herman, Martine Verhoeve, Isabelle Heyndrickx, Jeroen Van Lysebettens, Emilie Peeters, Christophe Peeters
Stemmen tegen 4
Johan Deckmyn, Gabi De Boever, Caroline Persyn, Nikolaas Schuiten
Onthoudingen 6
Helga Stevens, Karlijn Deene, Gert Robert, Els Roegiers, Ronny Rysermans, Anneleen Van Bossuyt
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
8.

2024_RMW_00102 - Rechtspositieregeling Ouderenzorg - Invoering functie Intercultureel bemiddelaar - Wijziging

2024_RMW_00102 - Rechtspositieregeling Ouderenzorg - Invoering functie Intercultureel bemiddelaar - Wijziging

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 186, § 2, 3°;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 84, § 1.
Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?
  • Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;
  • Koninklijk Besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen.
Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

Er wordt een wijziging aan de Rechtspositieregeling Ouderenzorg voorgesteld. Deze wijziging aan de Rechtspositieregeling Ouderenzorg wordt ter onderhandeling voorgelegd aan de vakbonden en ter goedkeuring voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

Invoering functie Intercultureel bemiddelaar bij de woonzorgcentra

Er is nood aan een nieuw functieprofiel als intercultureel bemiddelaar in een woonzorgcentrum. Dit functieprofiel wordt als essentieel ervaren om een inclusieve, respectvolle en diverse omgeving te creëren waarin alle bewoners zich gewaardeerd en thuis voelen, ongeacht hun culturele en/of religieuze achtergrond.

Ondanks de groeiende instroom van mensen met een migratieachtergrond in de woonzorgcentra, blijkt het dat deze groep nog steeds moeilijk de weg naar het woonzorgcentrum weet te vinden en dat de drempel voor hen hoog blijft. Dit komt deels door culturele verschillen, taalbarrières en een gebrek aan vertrouwen in de zorginstellingen. Veel mensen met een migratieachtergrond hebben andere verwachtingen en normen als het gaat om zorg voor ouderen, vaak gebaseerd op familiebanden en culturele tradities die sterk verschillen van hetgeen wij gewoon zijn. Hierdoor kunnen zij zich niet altijd welkom of begrepen voelen. Daarnaast spelen communicatieproblemen een grote rol. De taalbarrière kan leiden tot misverstanden en een gevoel van isolatie bij zowel de bewoners als hun families. Ook kan er sprake zijn van een gebrek aan voorlichting en kennis over de mogelijkheden en voordelen van zorg in een woonzorgcentrum. 

Om deze drempels te verlagen, is het cruciaal om intercultureel bemiddelaars in te zetten die actief de brug slaan tussen deze diverse bevolkingsgroepen en het woonzorgcentrum. Van een intercultureel bemiddelaar wordt verwacht dat die bewoners en medewerkers met diverse achtergronden aantrekt, wat de diversiteit en aantrekkelijkheid van het woonzorgcentrum vergroot. De nood aan verpleegkundigen/zorgkundigen/… in de zorg is groot en ook daar zit een uitdaging waarop een intercultureel bemiddelaar kan inspelen.

Door projectmatige initiatieven zoals kunstprojecten, verbindende interculturele activiteiten, culinaire evenementen,…te organiseren, kan de intercultureel bemiddelaar de betrokkenheid van zowel de bewoners als de buurt versterken. Daarnaast bevordert de intercultureel bemiddelaar een inclusief beleid dat rekening houdt met de diverse behoeften van bewoners en medewerkers, en biedt die ondersteuning en educatie om culturele competenties te vergroten. In geval van culturele misverstanden of conflicten fungeert de intercultureel bemiddelaar als een neutrale tussenpersoon om oplossingen te vinden. Door cultuursensitieve zorg mogelijk te maken, helpt de intercultureel bemiddelaar het zorgteam om beter in te spelen op de individuele behoeften van bewoners, wat resulteert in respectvolle en hoogwaardige zorg.

Omwille van bovenstaande elementen wordt voorgesteld om de functie van 'Intercultureel bemiddelaar (m/v/x)' met rang Bv en IFIC cat.14 toe te voegen aan artikel 148 van de Rechtspositieregeling Ouderenzorg, onder de nieuwe graad van Intercultureel bemiddelaar. 

Adviezen
managementteam Gunstig advies
vakbond ACV OD en ACOD Gunstig advies
vakbond VSOA Gunstig advies

Activiteit

AC34627 Bieden van juridische ondersteuning HR en voeren van sociaal overleg

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Wijzigt de Rechtspositieregeling Ouderenzorg met ingang van 22 oktober 2024 als volgt:

* In artikel 148, § 1 wordt in de opsomming 4° bij niveau B de nieuwe graad 'Intercultureel bemiddelaar' toegevoegd met in de tweede kolom 'Functie'  de functie 'Intercultureel bemiddelaar (m/v/x)' met rang Bv en IFIC-categorie 14.

9.

2024_RMW_00101 - De nieuwe competentiegids als bijlage van de Rechtspositieregeling Ouderenzorg - Goedkeuring

Datum beslissing: ma 21/10/2024 - 20:24
Behandeld

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?
Hafsa El-Bazioui
Aanwezig
Christophe Peeters, voorzitter; Mathias De Clercq, burgemeester; Sofie Bracke, schepen; Sami Souguir, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Rudy Coddens, schepen; Johan Deckmyn; Karin Temmerman; Gabi De Boever; Zeneb Bensafia, ondervoorzitter; Anne Schiettekatte; Stephanie D'Hose; Veli Yüksel; Sven Taeldeman; Jef Van Pee; Mehmet Sadik Karanfil; Gert Robert; Karlijn Deene; Carl De Decker; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Anneleen Van Bossuyt; Tom De Meester; Bert Misplon; Anita De Winter; Joris Vandenbroucke; Manuel Mugica Gonzalez; Patricia De Beule; Yüksel Kalaz; Stijn De Roo; Sonja Welvaert; Christiaan Van Bignoot; Caroline Persyn; Ronny Rysermans; Nicolas Vanden Eynden; Alana Herman; Els Roegiers; Emilie Peeters; Helga Stevens; Jeroen Van Lysebettens; Martine Verhoeve; Anton Vandaele; Nikolaas Schuiten; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, adjunct-algemeendirecteur
Afwezig
Filip Watteeuw, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Sara Matthieu; Karla Persyn; Fourat Ben Chikha; Mattias De Vuyst
Secretaris
Mieke Hullebroeck, algemeen directeur
Voorzitter
Christophe Peeters, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_RMW_00101 - De nieuwe competentiegids als bijlage van de Rechtspositieregeling Ouderenzorg - Goedkeuring
Aanwezig
Christophe Peeters, Mathias De Clercq, Sofie Bracke, Sami Souguir, Isabelle Heyndrickx, Rudy Coddens, Johan Deckmyn, Karin Temmerman, Gabi De Boever, Zeneb Bensafia, Anne Schiettekatte, Stephanie D'Hose, Veli Yüksel, Sven Taeldeman, Jef Van Pee, Mehmet Sadik Karanfil, Gert Robert, Karlijn Deene, Carl De Decker, Mieke Bouve, Cengiz Cetinkaya, Anneleen Van Bossuyt, Tom De Meester, Bert Misplon, Anita De Winter, Joris Vandenbroucke, Manuel Mugica Gonzalez, Patricia De Beule, Yüksel Kalaz, Stijn De Roo, Sonja Welvaert, Christiaan Van Bignoot, Caroline Persyn, Ronny Rysermans, Nicolas Vanden Eynden, Alana Herman, Els Roegiers, Emilie Peeters, Helga Stevens, Jeroen Van Lysebettens, Martine Verhoeve, Anton Vandaele, Nikolaas Schuiten, Mieke Hullebroeck, Liesbet Vertriest
Stemmen voor 33
Sami Souguir, Karin Temmerman, Mathias De Clercq, Sofie Bracke, Rudy Coddens, Sven Taeldeman, Mehmet Sadik Karanfil, Stephanie D'Hose, Zeneb Bensafia, Jef Van Pee, Veli Yüksel, Anne Schiettekatte, Mieke Bouve, Cengiz Cetinkaya, Carl De Decker, Nicolas Vanden Eynden, Anton Vandaele, Patricia De Beule, Tom De Meester, Stijn De Roo, Anita De Winter, Yüksel Kalaz, Bert Misplon, Christiaan Van Bignoot, Joris Vandenbroucke, Sonja Welvaert, Manuel Mugica Gonzalez, Alana Herman, Martine Verhoeve, Isabelle Heyndrickx, Jeroen Van Lysebettens, Emilie Peeters, Christophe Peeters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 10
Johan Deckmyn, Gabi De Boever, Helga Stevens, Karlijn Deene, Gert Robert, Els Roegiers, Ronny Rysermans, Caroline Persyn, Anneleen Van Bossuyt, Nikolaas Schuiten
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
9.

2024_RMW_00101 - De nieuwe competentiegids als bijlage van de Rechtspositieregeling Ouderenzorg - Goedkeuring

2024_RMW_00101 - De nieuwe competentiegids als bijlage van de Rechtspositieregeling Ouderenzorg - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is
  • Rechtspositieregeling Ouderenzorg, artikel 22, §1.
Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?
  • Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;
  • Koninklijk Besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;
  • Rechtspositieregeling Ouderenzorg, artikel 22, §1.
Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

Het managementteam heeft op 28 november 2023 beslist dat het bestaande competentiehandboek moet worden geactualiseerd. De nieuwe competentiegids werd ter onderhandeling voorgelegd aan de vakbonden.

De competentiegids wordt nu ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

Het huidig competentiehandboek is verouderd. In de nieuwe competentiegids wordt er ingezet op 21e-eeuwse competenties zoals digitale vaardigheden, inclusief denken, innoveren,...

Daarnaast wordt de competentiegids in lijn gebracht met onze vernieuwde leiderschapsrollen (leider, manager, coach en netwerker). Tevens wordt de link gemaakt met onze organisatiewaarden (open, doelgericht, creatief en betrokken) en -cultuur (focus op diversiteit en inclusie,...).

Via een participatief proces werd het huidige competentiehandboek herwerkt tot een nieuw voorstel. Dit gebeurde aan de hand van overleg, focusgroepen en klankbordgroepen met experts, leidinggevenden en medewerkers van over heel de organisatie. Bij de deelnemers werd voldoende spreiding voorzien over de departementen heen en qua functietype en -inhoud.

Tevens werd de competentiegids vereenvoudigd. 

  1. De nieuwe competentiegids bevat minder competenties. Waar het huidige competentiehandboek 37 competenties bevat, stellen we in de nieuwe competentiegids 25 competenties voor. 
  2. Het taalgebruik van de nieuwe competentiegids is eenvoudiger en zo concreet mogelijk. Hiervoor werd tevens een taalcheck gedaan door de taalcoaches.
  3. De tool wordt gebruiksvriendelijker. In het huidige competentiehandboek werken we met een algemene definitie en 3 subdefinities, met daaronder telkens de gedragsindicatoren. In de nieuwe competentiegids gaan we voor een algemene definitie die voor iedereen van toepassing is. Daaronder worden 10-15 opbouwende gedragsindicatoren geformuleerd. Hieruit kan op maat gekozen worden per functie, welke indicatoren van toepassing zijn. 

De competenties in de functiebeschrijvingen zullen voor alle medewerkers aangepast worden aan de nieuwe competentiegids. De nieuwe competentiegids zal onmiddellijk in werking treden voor alle medewerkers op 1 januari 2025. De nieuwe competenties zullen voor iedereen zichtbaar zijn in e-hrm vanaf 1 januari 2025. 

Er worden overgangsmaatregelen vastgelegd voor:

  • medewerkers in een lopende proeftijd/inloopperiode op 1 januari 2025;
  • medewerkers met een ongunstige evaluatie op 1 januari 2025;
  • selectieprocedures opgestart voor 1 januari 2025. 
Adviezen
vakbond ACV OD en ACOD Gunstig advies
vakbond VSOA Ongunstig advies

Activiteit

AC34627 Bieden van juridische ondersteuning HR en voeren van sociaal overleg

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Heft het oud competentiehandboek, zoals gevoegd in bijlage, met ingang van 1 januari 2025 op.

Artikel 2

Keurt de competentiegids, die integraal deel uitmaakt van deze beslissing, goed met ingang van 1 januari 2025.

Artikel 3

Keurt de volgende overgangsmaatregelen goed:

  • Voor medewerkers van wie de proeftijd of inloopperiode is aangevangen voor 1 januari 2025 blijven de competenties die van toepassing waren bij aanvang van de proeftijd of inloopperiode gelden tot wanneer de proeftijd of inloopperiode verstreken is. 
  • Voor medewerkers met een ongunstige evaluatie uitgesproken voor 1 januari 2025 blijven de competenties uit de samenwerkingsgesprekken en evaluatie gelden tot wanneer de herkansingstermijn beoordeeld is met een nieuwe evaluatie.
  • Voor selectieprocedures opgestart voor 1 januari 2025 blijven de vastgelegde competenties in het proces-verbaal van de selectieprocedure geldig tot wanneer de selectieprocedure is afgerond. 
10.

2024_RMW_00103 - Addendum bij de subsidieovereenkomst voor het project Digipunten 2023-2025 - financiering voor Aanvullende Lokale Diensten en behoud tewerkstelling LDE-SINE werknemers 2024 - Kennisneming

Datum beslissing: ma 21/10/2024 - 20:24
Behandeld

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?
Bram Van Braeckevelt
Aanwezig
Christophe Peeters, voorzitter; Mathias De Clercq, burgemeester; Sofie Bracke, schepen; Sami Souguir, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Rudy Coddens, schepen; Johan Deckmyn; Karin Temmerman; Gabi De Boever; Zeneb Bensafia, ondervoorzitter; Anne Schiettekatte; Stephanie D'Hose; Veli Yüksel; Sven Taeldeman; Jef Van Pee; Mehmet Sadik Karanfil; Gert Robert; Karlijn Deene; Carl De Decker; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Anneleen Van Bossuyt; Tom De Meester; Bert Misplon; Anita De Winter; Joris Vandenbroucke; Manuel Mugica Gonzalez; Patricia De Beule; Yüksel Kalaz; Stijn De Roo; Sonja Welvaert; Christiaan Van Bignoot; Caroline Persyn; Ronny Rysermans; Nicolas Vanden Eynden; Alana Herman; Els Roegiers; Emilie Peeters; Helga Stevens; Jeroen Van Lysebettens; Martine Verhoeve; Anton Vandaele; Nikolaas Schuiten; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, adjunct-algemeendirecteur
Afwezig
Filip Watteeuw, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Sara Matthieu; Karla Persyn; Fourat Ben Chikha; Mattias De Vuyst
Secretaris
Mieke Hullebroeck, algemeen directeur
Voorzitter
Christophe Peeters, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_RMW_00103 - Addendum bij de subsidieovereenkomst voor het project Digipunten 2023-2025 - financiering voor Aanvullende Lokale Diensten en behoud tewerkstelling LDE-SINE werknemers 2024 - Kennisneming
Aanwezig
Christophe Peeters, Mathias De Clercq, Sofie Bracke, Sami Souguir, Isabelle Heyndrickx, Rudy Coddens, Johan Deckmyn, Karin Temmerman, Gabi De Boever, Zeneb Bensafia, Anne Schiettekatte, Stephanie D'Hose, Veli Yüksel, Sven Taeldeman, Jef Van Pee, Mehmet Sadik Karanfil, Gert Robert, Karlijn Deene, Carl De Decker, Mieke Bouve, Cengiz Cetinkaya, Anneleen Van Bossuyt, Tom De Meester, Bert Misplon, Anita De Winter, Joris Vandenbroucke, Manuel Mugica Gonzalez, Patricia De Beule, Yüksel Kalaz, Stijn De Roo, Sonja Welvaert, Christiaan Van Bignoot, Caroline Persyn, Ronny Rysermans, Nicolas Vanden Eynden, Alana Herman, Els Roegiers, Emilie Peeters, Helga Stevens, Jeroen Van Lysebettens, Martine Verhoeve, Anton Vandaele, Nikolaas Schuiten, Mieke Hullebroeck, Liesbet Vertriest
Stemmen voor 33
Sami Souguir, Karin Temmerman, Mathias De Clercq, Sofie Bracke, Rudy Coddens, Sven Taeldeman, Mehmet Sadik Karanfil, Stephanie D'Hose, Zeneb Bensafia, Jef Van Pee, Veli Yüksel, Anne Schiettekatte, Mieke Bouve, Cengiz Cetinkaya, Carl De Decker, Nicolas Vanden Eynden, Anton Vandaele, Patricia De Beule, Tom De Meester, Stijn De Roo, Anita De Winter, Yüksel Kalaz, Bert Misplon, Christiaan Van Bignoot, Joris Vandenbroucke, Sonja Welvaert, Manuel Mugica Gonzalez, Alana Herman, Martine Verhoeve, Isabelle Heyndrickx, Jeroen Van Lysebettens, Emilie Peeters, Christophe Peeters
Stemmen tegen 6
Helga Stevens, Karlijn Deene, Gert Robert, Els Roegiers, Ronny Rysermans, Anneleen Van Bossuyt
Onthoudingen 4
Johan Deckmyn, Gabi De Boever, Caroline Persyn, Nikolaas Schuiten
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
10.

2024_RMW_00103 - Addendum bij de subsidieovereenkomst voor het project Digipunten 2023-2025 - financiering voor Aanvullende Lokale Diensten en behoud tewerkstelling LDE-SINE werknemers 2024 - Kennisneming

2024_RMW_00103 - Addendum bij de subsidieovereenkomst voor het project Digipunten 2023-2025 - financiering voor Aanvullende Lokale Diensten en behoud tewerkstelling LDE-SINE werknemers 2024 - Kennisneming

Motivering

Gekoppelde besluiten
Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40, § 1.
Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?
  • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 2.
  • Decreet van 14 januari 2022 over maatwerk bij individuele inschakeling.
  • Besluit van de Vlaamse regering van 15 juli 2022 tot uitvoering van het decreet van 14 januari 2022 over maatwerk bij individuele inschakeling.
  • Besluit van de Vlaamse regering van 19 april 2024 betreffende de werkingssubsidie aanvullend lokaal dienstenaanbod van algemeen economisch belang.
  • Besluit van de Vlaamse regering van 8 december 2023 houdende toekenning van een subsidie aan lokale besturen voor het behoud van de tewerkstelling van de LDE-SINE werknemers. 


Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn hebben op 27/06/2023 de subsidieovereenkomst goedgekeurd tussen Ateljee vzw en de Stad Gent voor het project Digipunten, werkingsjaren 2023-2025.

De Vlaamse regering keurde op 15/07/2022 het besluit tot uitvoering van het decreet van 14/01/2022 over maatwerk bij individuele inschakeling goed. Dit besluit bepaalt dat de nieuwe regelgeving ingaat op 01/07/2023.

De Vlaamse regering keurde op 26/05/2023 het besluit goed betreffende de werkingssubsidie "Aanvullend Lokaal Dienstenaanbod van algemeen economisch belang juli 2023 - december 2023".

De Vlaamse regering keurde op 8/12/2023 het besluit goed houdende toekenning van een subsidie aan lokale besturen voor het behoud van de tewerkstelling van de LDE-SINE werknemers.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

De invoering van het decreet individueel maatwerk betekent dat de financiering voor projecten lokale diensteneconomie (LDE) stopt vanaf juli 2023. Een gevolg hiervan is dat ook de huidige financiering via de Sociale Inschakelingeconomie (SINE) maatregel verviel. Deze projecten kunnen voortaan gebruik maken van de financiering Individueel Maatwerk voor het organiseren van hun dienstverlening. De Vlaamse overheid voorziet vanaf juli 2023 een extra budget voor 'Aanvullende Lokale Diensten' (ALD) om de financiering van de projecten te garanderen. Dit budget werd aangevuld met een bijkomend bedrag voor behoud van de tewerkstelling van de LDE-SINE werknemers ('CSD-middelen'). Deze middelen werden ter beschikking gesteld van de lokale overheden om te verdelen over de voormalige LDE-projecten. Voor de Stad Gent werd voor 2024 een budget toegekend van 1.205.934,73 euro waarvan  291.353,83 euro bestemd is voor 4 externe vzw's, waaronder Ateljee vzw. 

Voor de verdeling van deze middelen door de lokale overheid gelden enkele voorwaarden:

  • tot en met 2025 moeten de middelen prioritair toegewezen worden aan de bestaande lokale samenwerkingsverbanden met de voormalige LDE-projecten en transparant communiceren naar de verschillende partners binnen het samenwerkingsverband.
  • voorwaarden op vlak van de dienstverlening:  
    • veroorzaakt geen verdringing van de bestaande tewerkstelling,
    • is ingebed in het lokale socio-economische weefsel,
    • is aanvullend ten opzichte van het bestaande lokale en reguliere aanbod,
    • is kwaliteitsvol en toegankelijk
    • beoogt duurzame tewerkstelling
  • toepassing van de principes van Diensten voor Algemeen Economisch Belang (DAEB), waaronder het verbod op overcompensatie.
    • Onderneming is belast door middel van officieel besluit van de overheid
    • Periode voor het beheer van de DAEB is niet langer dan 10 jaar
    • Controle overcompensatie gebeurt ten minste om de 3 jaar (tijdens + einde)

Voor de verdeling van de middelen werden volgende verdeelsleutels vastgelegd in het gemeenteraadsbesluit van 12/12/2023:

  • toewijzing prioritair aan voormalige LDE-projecten conform de Vlaamse richtlijnen
  • verdeling volgens de SINE inkomsten op basis van authentieke bronnen. Dit resulteert voor Ateljee vzw in een bedrag van 80.797,63 euro.
  • de overeenkomst wordt jaarlijks geëvalueerd. Bij het niet behalen van één of meerdere doelstellingen kan het toegekende bedrag proportioneel verminderd worden.
  • de toegekende bedragen worden jaarlijks bepaald in functie van het budget toegekend door de Vlaamse overheid
  • het budget dat beschikbaar is na toekenning van de middelen wordt verdeeld over het aantal voltijds equivalenten (VTE) dat bijkomend in dienst genomen werd in het kader van individueel maatwerk

Om de continuering van het project Digipunten te garanderen wordt voor 2024 volgende verdeling van tewerkstelling en financiering ALD voorgesteld. Gezien de middelen bestemd zijn voor het realiseren van zowel de tewerkstelling als de dienstverlening wordt de mogelijkheid gegeven om ook maximaal 14% werkingskosten af te rekenen. 

Ateljee vzw, Getouwstraat 11, 9000 Gent

Organisatie van project Digipunten.

10 VTE doelgroepwerknemers, periode 01/01/2023-31/12/2025


Dienst Werk en Activering

Dienst Lokaal Sociaal Beleid

Totaal
2024

70.681,42 €

70.681,42 €

141.362,85 €


Financiering voor Aanvullende Lokale Diensten (bedrag voor 2024, wordt niet geïndexeerd):

Dienst Werk en Activering ALDVTE

65.118,98 euro

10


Financiering voor behoud tewerkstelling LDE-SINE werknemers (bedrag voor 2024, wordt niet geïndexeerd):

Dienst Werk en Activering CSDVTE

15.678,6 euro

10


De gemeenteraad keurde op 23/9/2024 het addendum goed bij de subsidieovereenkomst voor het project Digipunten 2023-2025 - financiering voor Aanvullende Lokale Diensten en behoud tewerkstelling LDE-SINE werknemers.

De evaluatiefiche voor het project Digipunten voor het werkingsjaar 2023 werd als bijlage bij dit besluit gevoegd.

Activiteit

AC34823 Uitbouwen van de sociale economie

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Neemt kennis van het addendum aan de subsidieovereenkomst voor het project Digipunten, periode 01/01/2024-31/12/2024 tussen Stad Gent en Ateljee vzw, Getouwstraat 11, 9000 Gent , voor de toekenning van bijkomende middelen Aanvullende Lokale Diensten en compensatie voor het behoud van tewerkstelling LDE-SINE werknemers, zoals gevoegd in bijlage.