Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 77 lid 1.
Decreet van 21 november 2003 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid.
Besluit van 17 mei 2024 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 januari 2009 betreffende de Logo’s, wat betreft de erkenning, de werkgebieden en de financiering.
Wetboek van vennootschappen en verenigingen van 23 maart 2019, artikelen 13:1 tot en met 13:9.
De statuten van Logo Gezond+ vzw.
OCMW Gent is lid van Lokaal Gezondheidsoverleg Gezond+ (afgekort: Logo Gezond+) vzw. Logo Gezond+ vzw werd opgericht bij onderhandse akte van 23 juli 2009. OCMW Gent is vertegenwoordigd in de algemene vergadering. Logo Gezond+ vzw is het locoregionaal aanspreekpunt voor het Vlaams preventieve gezondheidsbeleid en werkt door samenwerking en overleg met andere partners op het terrein aan het voorkomen van ziekte en aan het bevorderen van gezondheid bij de bevolking in haar werkingsgebied. Logo’s zijn een belangrijke partner van het Vlaams preventief gezondheidsbeleid op het terrein via hun netwerk van loco-regionale actoren.
Het Besluit van 17 mei 2024 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 januari 2009 betreffende de Logo’s herdefinieert echter de erkenning, werkgebieden en subsidiering van de Logo’s. De huidige 12 Vlaamse Logo vzw’s waaronder Logo Gezond+ vzw moeten door de gewijzigde regelgeving samensmelten tot 1 vzw voor het Nederlandstalig gebied. Daarnaast wordt 1 Logo voor het tweetalig gebied Brussel-Hoofdstad behouden. Logo Brussel valt immers onder het toezicht van de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC) en kan, gezien deze specifieke situatie, niet rechtstreeks onder de eengemaakte Vlaamse Logo vzw vallen.
De omschakeling naar 1 Vlaams centraal beheerde organisatie met netwerken van loco-regionale preventieactoren op regionaal niveau moet leiden tot een krachtigere en éénduidigere Logowerking én (inhoudelijke) efficiëntiewinst, want een aantal kernprocessen zullen voortaan overkoepelend georganiseerd en ondersteund worden voor de lokale Logowerking in heel Vlaanderen (administratieve vereenvoudiging en optimalisatie). De klemtoon - de hoofdopdracht - blijft evengoed liggen op het lokale netwerk (via netwerken van loco-regionale preventieactoren op regionaal / lokaal niveau). De loco-regionale werking wordt ook afgestemd op de gebiedsindeling conform de regelgeving met betrekking tot de werkingsgebieden van de eerstelijnszones, de regionale zorgzones en de regiovorming (de Vlaamse referentieregio’s).
De eenmaking tot 1 Logo zal verwezenlijkt worden door middel van een fusie door overneming overeenkomstig de procedure, zoals omschreven in de artikelen 13:1 tot en met 13:9 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV). Daarvoor wordt een nieuwe Logo vzw opgericht “Logo Vlaanderen” met zetel te 2000 Antwerpen, Jodenstraat 44.
De 12 bestaande Logo vzw's, met name Logo Antwerpen vzw, Logo Brugge – Oostende vzw, Logo Dender vzw, Logo Gezond+ vzw, Logo Kempen vzw, Logo Limburg vzw, Logo Leieland vzw, Logo Mechelen vzw, Logo Midden West-Vlaanderen vzw, Logo Oost-Brabant vzw, Logo Waasland vzw en Logo Zenneland vzw zullen de nieuwe Logo vzw oprichten. Om de lokale verankering te behouden en om de band te behouden met de lokale partners van de bestaande Logo vzw's zullen de vestigingseenheden van de bestaande Vlaamse Logo vzw's de regionale ankerpunten blijven van de ééngemaakte Logo vzw. De bestaande Logo vzw's zullen voorafgaandelijk aan de juridische verwezenlijking van de fusie, zijnde met ingang van 1 januari 2025 om 0u, de toekomstige leden voor na de fusie bepalen. De overnemende vzw, Logo Vlaanderen, zal op datum van de juridische verwezenlijking van de fusie de rechtsopvolger zijn van de 12 overgenomen vzw's. Ten gevolge van de fusie zal het gehele vermogen van de overgenomen vzw's (zowel de activa als de passiva, de rechten en de verplichtingen) onder algemene titel overgaan op Logo Vlaanderen vzw zodat Logo Vlaanderen vzw van rechtswege in alle rechten en verplichtingen van de overgenomen vzw's treedt en hun belangeloos doel verderzet. Na de juridische verwezenlijking van de fusie, en dit met ingang vanaf 1 januari 2025 om 0u, en de daaruit voortvloeiende overdracht ten algemene titel van het gehele vermogen van de overgenomen vzw's, zowel de rechten als de verplichtingen, naar Logo Vlaanderen vzw zullen de overgenomen vzw's geacht worden te zijn ontbonden zonder vereffening. Logo Gezond+ vzw houdt derhalve vanuit juridisch oogpunt op te bestaan. OCMW Gent verliest ten gevolge van de juridische verwezenlijking van de fusie de hoedanigheid van lid van Logo Gezond+ vzw en wordt ten gevolge van en op datum van de juridische verwezenlijking van de fusie niet automatisch lid van Logo Vlaanderen vzw. Het lidmaatschap van en de bijhorende mandaten in Logo Vlaanderen vzw worden immers nog bekeken.
De bestuursorganen van de Logo vzw's die partij zijn bij de verrichting stelden gezamenlijk een verrichtingsvoorstel op.
Het verrichtingsvoorstel omschrijft de redenen voor die verrichting en alle nadere regels ervan, alsmede indien het vermogen van de ontbonden rechtspersoon in meerdere verkrijgende rechtspersonen wordt ingebracht, de wijze waarop het wordt verdeeld. Bij dat voorstel werd overeenkomstig artikel 13:3 § 1 lid 3 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen door Logo Vlaanderen vzw en Logo Gezond+ vzw een staat van activa en passiva die niet meer dan drie maanden vóór de datum waarop de bevoegde organen van de betrokken vzw's moeten besluiten, is afgesloten. In uitvoering hiervan hebben Logo Vlaanderen vzw en Logo Gezond+ vzw een staat van activa en passiva per 31 augustus 2024 opgesteld.
Bijkomend verklaren de 12 overgenomen vzw's en Logo Vlaanderen vzw ervan op de hoogte te zijn, dat een gedeelte van de in het verleden door de overgenomen vzw's opgebouwde reserves, opgebouwd werden met lokale middelen ontvangen via subsidies van de lokale partners van de overgenomen vzw's. 45 % van deze reserves worden toegekend aan Logo Vlaanderen vzw ten einde haar in staat te stellen om te investeren in de ééngemaakte logowerking en om de werking van de ééngemaakte Logo vzw te ondersteunen. 55 % van deze reserves die opgebouwd werden met lokale middelen ontvangen via subsidies van de lokale partners van de verschillende overgenomen vzw's, mogen na de juridische verwezenlijking van de fusie uitsluitend aangewend worden voor lokale projecten binnen de referentieregio waarbinnen ze opgebouwd werden door de overgenomen vzw's en dit met naleving van het bestedingsplan, goedgekeurd door het bestuursorgaan van Logo Vlaanderen vzw op advies van de verschillende Regionale Adviesraden. Deze lokale reserves worden voor alle overgenomen vzw's gezamenlijk geraamd op een bedrag van 1.825.064,22 euro. Voor wat Logo Gezond+ vzw betreft, gaat dit om een bedrag van 194.776,69 euro.
De 12 overgenomen vzw's dragen alle activiteiten die zij op datum van de juridische verwezenlijking van de fusie uitoefenen over op Logo Vlaanderen vzw. Logo Vlaanderen vzw zal deze activiteiten verder uitoefenen op de huidige adressen waar de respectieve overgenomen vzw's een vestigingseenheid hadden en zal eveneens een vestigingseenheid openen op deze adressen. En dit ter vervanging van de enige vestigingseenheid van Logo Gezond+ vzw: 9040 Gent, Groot Begijnhof 24.
Hiervoor wordt op 5 november 2024 om 18 uur een buitengewone algemene vergadering georganiseerd met volgende agendapunten:
1. Kennisname van het verrichtingsvoorstel opgemaakt door Logo Vlaanderen vzw en de overgenomen vzw's.
2. Besluit tot fusie, overeenkomstig het voornoemd verrichtingsvoorstel waarbij Logo Vlaanderen vzw de overgenomen vzw's overneemt in het kader van een fusie in de zin van artikel 13:1, § 1, WVV, en dit met juridische uitwerking vanaf 1 januari 2025 om 0u.
3. Ontbinding van rechtswege zonder vereffening van de vereniging in de hoedanigheid van overgenomen vzw, en dit overeenkomstig artikel 13:1, § 2, 2°, WVV.
4. Kennisname van het feit dat de leden van de vereniging in de hoedanigheid van overgenomen vzw hun hoedanigheid van lid verliezen en, zoals voorzien in het verrichtingsvoorstel opgemaakt in toepassing van artikel 13:3, § 1, WVV, niet van rechtswege lid worden van Logo Vlaanderen vzw in de hoedanigheid van overnemende vzw.
5. Volmacht aan het bestuursorgaan voor de uitvoering van de genomen besluiten.
6. Volmacht voor de formaliteiten.
Het verrichtingsvoorstel, de staat van activa en passiva van de partijen en het verslag van de commissaris of van de bedrijfsrevisor of de gecertificeerd accountant over die staten wordt aan de leden van Logo Gezond+ vzw waaronder OCMW Gent bezorgd samen met de agenda van die organen.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd de fusie door overneming van Logo Gezond+ vzw goed te keuren op de georganiseerde buitengewone algemene vergadering van 5 november 2024 waarbij Logo Gezond+ vzw wordt ontbonden zonder vereffening teneinde haar gehele vermogen over te dragen aan Logo Vlaanderen vzw met zetel te 2000 Antwerpen, Jodenstraat 44 en dit met ingang vanaf 1 januari 2025. Voor deze algemene vergadering wordt ook gevraagd om het mandaat van de vertegenwoordigers van OCMW Gent goed te keuren en dit meer bepaald om aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen; om deel te nemen aan elke latere algemene vergadering met dezelfde dagorde in geval de eerste algemene vergadering niet rechtsgeldig zou kunnen beraadslagen.
Neemt kennis van de dagorde en elk van de afzonderlijke punten van de dagorde van de buitengewone algemene vergadering van Logo Gezond+ vzw van 5 november 2024 om 18 uur:
1. Kennisname van het verrichtingsvoorstel opgemaakt door Logo Vlaanderen vzw en de overgenomen vzw's.
2. Besluit tot fusie, overeenkomstig het voornoemd verrichtingsvoorstel waarbij Logo Vlaanderen vzw de overgenomen vzw's overneemt in het kader van een fusie in de zin van artikel 13:1, § 1, WVV, en dit met juridische uitwerking vanaf 1 januari 2025 om 0u.
3. Ontbinding van rechtswege zonder vereffening van de vereniging in de hoedanigheid van overgenomen vzw, en dit overeenkomstig artikel 13:1, § 2, 2°, WVV.
4. Kennisname van het feit dat de leden van de vereniging in de hoedanigheid van overgenomen vzw hun hoedanigheid van lid verliezen en, zoals voorzien in het verrichtingsvoorstel opgemaakt in toepassing van artikel 13:3, § 1, WVV, niet van rechtswege lid worden van Logo Vlaanderen vzw in de hoedanigheid van overnemende vzw.
5. Volmacht aan het bestuursorgaan voor de uitvoering van de genomen besluiten.
6. Volmacht voor de formaliteiten.
Keurt goed, de fusie door overneming van Lokaal Gezondheidsoverleg Gezond+ vzw waarbij Lokaal Gezondheidsoverleg Gezond+ vzw wordt ontbonden zonder vereffening teneinde haar gehele vermogen over te dragen aan Logo Vlaanderen vzw met zetel te 2000 Antwerpen, Jodenstraat 44 en dit met ingang vanaf 1 januari 2025.
Keurt goed, het mandaat aan de vertegenwoordigers van OCMW Gent die zullen deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van Lokaal Gezondheidsoverleg Gezond+ vzw die plaatsvindt op 5 november 2024 om 18 uur om:
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 77, lid 1.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 2.
Via het project Digiclusie werkt het OCMW Gent aan de digitale inclusie (e-inclusion) van onze cliënten en een digitale ontsluiting van onze dienstverlening (zie besluit 2023_VB_00796). Met de doelstelling 'E-dossier' van het Digiclusie project willen we het mogelijk maken dat OCMW cliënten hun dossier te allen tijde online (digitaal) kunnen raadplegen via 'Mijn Burgerprofiel'.
Deze samenwerkingsovereenkomst omschrijft de samenwerking tussen OCMW Gent, District 09 en Digitaal Vlaanderen om de ontsluiting van de dossiers van OCMW cliënten via 'Mijn Burgerprofiel' technisch te ontwikkelen en te lanceren. Via deze overeenkomst worden de verwachtingen en te ontwikkelen functionaliteiten duidelijk omschreven (zie bijlage 1 van de overeenkomst).
De bedragen in deze tabel zijn incl. btw
Dienst* | Lokaal Sociaal Beleid |
Budgetplaats | Q121300PR |
Categorie* | 2110000 |
Subsidiecode | POD.EFB.2 |
2024 | 71 737,50 EUR |
2025 | 92 355,00 EUR |
Totaal | 164 092,50 EUR |
De bedragen in deze tabel zijn incl. btw
Dienst* | Lokaal Sociaal Beleid |
Budgetplaats | Q121300PR |
Categorie* | 1500600 |
Subsidiecode | POD.EFB.2 |
2024 | 71 737,50 EUR |
2025 | 92.355,00 EUR |
Totaal | 164 092,50 EUR |
Bekrachtigd de samenwerkingsovereenkomst met Digitaal Vlaanderen, Havenlaan 88, 1000 Brussel en District09, Botermarkt 1, 9000 Gent voor ontsluiten E-dossier van de Sociale Dienst voor cliënten.
Neemt kennis van de rapportering over het 2de kwartaal van 2024 m.b.t. overheidsopdrachten dagelijks bestuur, zoals gevoegd in bijlage.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 74 en artikel 83, 5de lid.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de notulen door de algemeen directeur worden opgesteld en dat die notulen in de eerstvolgende vergadering ter goedkeuring moeten worden voorgelegd.
Elk lid van de vergadering heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
De notulen zijn te vinden in de interne toepassing eBesluitvorming bij de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 2 september 2024 onder 'Publicaties' (link: https://ebesluitvorming.gentgrp.gent.be/suiteview/agenda/view?id=12579).
Keurt de notulen goed van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 september 2024.
Het managementteam heeft op 28 november 2023 beslist dat het bestaande competentiehandboek moet worden geactualiseerd. De nieuwe competentiegids werd ter onderhandeling voorgelegd aan de vakbonden.
De competentiegids wordt nu ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het huidig competentiehandboek is verouderd. In de nieuwe competentiegids wordt er ingezet op 21e-eeuwse competenties zoals digitale vaardigheden, inclusief denken, innoveren,...
Daarnaast wordt de competentiegids in lijn gebracht met onze vernieuwde leiderschapsrollen (leider, manager, coach en netwerker). Tevens wordt de link gemaakt met onze organisatiewaarden (open, doelgericht, creatief en betrokken) en -cultuur (focus op diversiteit en inclusie,...).
Via een participatief proces werd het huidige competentiehandboek herwerkt tot een nieuw voorstel. Dit gebeurde aan de hand van overleg, focusgroepen en klankbordgroepen met experts, leidinggevenden en medewerkers van over heel de organisatie. Bij de deelnemers werd voldoende spreiding voorzien over de departementen heen en qua functietype en -inhoud.
Tevens werd de competentiegids vereenvoudigd.
De competenties in de functiebeschrijvingen zullen voor alle medewerkers aangepast worden aan de nieuwe competentiegids. De nieuwe competentiegids zal onmiddellijk in werking treden voor alle medewerkers op 1 januari 2025. De nieuwe competenties zullen voor iedereen zichtbaar zijn in e-hrm vanaf 1 januari 2025.
Er worden overgangsmaatregelen vastgelegd voor:
Heft het oud competentiehandboek, zoals gevoegd in bijlage, met ingang van 1 januari 2025 op.
Keurt de competentiegids, die integraal deel uitmaakt van deze beslissing, goed met ingang van 1 januari 2025.
Keurt de volgende overgangsmaatregelen goed:
Op de raad voor maatschappelijk welzijn van 15 maart 2018 werd het ‘reglement artikel 60-personeelsleden’ (verder: ‘reglement’) goedgekeurd.
Waar mogelijk en relevant volgt dit reglement zoveel mogelijk de bepalingen van de rechtspositieregeling Stad en OCMW zoals van toepassing op het regulier personeel.
Op de raden werden een aantal wijzigingen aan de Rechtspositieregeling Stad en OCMW Gent (verder ‘RPR Stad en OCMW’) goedgekeurd, er wordt voorgesteld om enkele van deze wijzigingen ook op te nemen in dit reglement. Daarnaast worden een aantal redactionele wijzigingen voorgesteld.
De wijzigingen aan het reglement worden ter onderhandeling voorgelegd aan de vakbonden en ter goedkeuring voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
Actualisering
De huidige regelgeving voorziet dat de medewerker maximaal 3 keer per jaar geen attest voor arbeidsongeschiktheid moet indienen voor de eerste dag arbeidsongeschiktheid. Het kan daarbij gaan om een ziekte van 1 dag of om de eerste dag van een langere periode van arbeidsongeschiktheid.
Deze vrijstellingsmogelijkheid wordt in de praktijk, gelet op de gewijzigde hogere regelgeving, al op die manier toegepast en wordt nu ook in het reglement voorzien.
De geneeskundige controles bij arbeidsongeschiktheid gebeuren via een zogenaamde 'rechtstreekse convocatie' - waarbij de medewerker zich zelf naar het kabinet van de dichtstbijzijnde controlearts moet verplaatsen - in plaats van een controle op de verblijfplaats. Het reglement diende nog in die zin te worden aangepast.
In de RPR stad en OCMW werd op de raden van 27 juni 2023 beslist om een dienstvrijstelling voor trans*genderzorg van een medewerker te voorzien. Een trans*gender medewerker heeft recht op 20 dagen dienstvrijstelling gedurende de gehele loopbaan bij Stad Gent voor zorg. Dit omvat:
Daarnaast werden ook de termen met betrekking tot het verlof voor ouders op een meer genderinclusieve manier benaderd. De term moederschapsverlof wordt aangepast.
Dit verlof bestaat uit:
Daarnaast wordt ook het vaderschapsverlof vervangen door geboorteverlof en moederschapsbescherming door werkverwijdering bij zwangerschap.
Er wordt voorgesteld om dezelfde wijzigingen te voorzien voor de artikel 60-personeelsleden.
De huidige dienstvrijstelling voor pleegouders in het reglement wordt geschrapt aangezien de hogere regelgeving, m.n. artikel 30quater van de arbeidsovereenkomstenwet, in een gunstiger regeling voorziet.
Redactionele wijzigingen
Verder wordt voorgesteld om een aantal redactionele wijzigingen aan te brengen in het reglement:
In het reglement artikel 60-personeel zoals goedgekeurd op de OCMW-raad met ingang van 15 maart 2018, worden met onmiddellijke ingang de volgende wijzigingen aangebracht:
* In artikel 6§2 worden:
- in de 3de alinea de verwijzingen naar ‘de leidinggevende’ vervangen door ‘de leidinggevende van de werkplek’
- in de 4de alinea wordt de verwijzing naar ‘de leidinggevende’ vervangen door ‘de trajectbegeleider’
* In artikel 7 wordt de verwijzing naar ‘de leidinggevende’ vervangen door ‘de leidinggevende van de werkplek en de trajectbegeleider’
* In artikel 11§1 wordt de verwijzing naar ‘de leidinggevende’ vervangen door ‘de leidinggevende van de werkplek’
* Artikel 12§1 wordt geredigeerd als volgt:
‘Elke afwezigheid wegens arbeidsongeschiktheid moet gestaafd worden door een attest van arbeidsongeschiktheid. Dit attest moet, behoudens overmacht, binnen de twee werkdagen na de dag van de aanvang van de arbeidsongeschiktheid per post opgestuurd worden naar of afgegeven worden bij de Dienst Werk en Activering (MAACT) of via mail bezorgd aan art60ziektebriefjes@stad.gent. Attesten van buitenlandse artsen worden steeds opgemaakt in een verstaanbare taal. Daaronder wordt verstaan: één van de drie landstalen (Nederlands, Frans, Duits) of Engels.
In afwijking van de eerste alinea wordt de medewerker (m/v/x) maximum 3 keer per kalenderjaar vrijgesteld van de verplichting om een attest van arbeidsongeschiktheid in te dienen voor de eerste dag van arbeidsongeschiktheid. Het kan gaan om zowel een arbeidsongeschiktheid van één dag, als om de eerste dag van een langere periode van arbeidsongeschiktheid. In dit laatste geval is vanaf de tweede dag arbeidsongeschiktheid wel een attest vereist. Deze vrijstelling van de verplichting om een attest van arbeidsongeschiktheid in te dienen, geldt niet als de medewerker (m/v/x) ziek wordt tijdens een periode van jaarlijkse vakantie. In dit laatste geval is steeds een ziekteattest vereist.’
* Artikel 13 wordt geredigeerd als volgt:
‘Op het attest van arbeidsongeschiktheid moeten volgende gegevens opgenomen staan:
* In artikel 15 worden §2, 3 en 7 geredigeerd als volgt:
Ԥ 2. De medewerker (m/v/x) moet alle nodige maatregelen nemen om de controlearts toe te laten zijn/haar controle-opdrachten uit te voeren. Behalve als de gezondheidstoestand het niet toelaat om zich naar een andere plaats te begeven of als de medewerker (m/v/x) niet contacteerbaar is, mag de medewerker (m/v/x) niet weigeren om zich bij een controlearts aan te bieden, noch zich door deze te laten onderzoeken. Als de medewerker (m/v/x) zich om medische redenen niet kan verplaatsen of als de medewerker (m/v/x) niet contacteerbaar is, zal de controlearts op de verblijfplaats van de medewerker (m/v/x) langsgaan. De controlearts zal zich in dit laatste geval legitimeren.
§ 3. Wanneer de medewerker (m/v/x) zich niet bij de controlearts aanbiedt, bij een weigering om de controlearts te ontvangen of bij een weigering van het geneeskundig onderzoek heeft de medewerker (m/v/x) voor deze periode geen recht op salaris.
[…]
§ 7. De controle gebeurt op het kabinet van de controlearts. De controle-instelling contacteert de medewerker (m/v/x) en nodigt hem/haar uit op het dichtstbijzijnde kabinet van de verblijfplaats van de medewerker (m/v/x). Enkel wanneer de te controleren medewerker (m/v/x) zich om medische redenen niet naar het kabinet kan begeven of hij/zij niet contacteerbaar is, gebeurt de controle op de verblijfplaats van de medewerker (m/v/x).
Elke verandering van verblijfplaats, dient spontaan en vooraf te worden gemeld aan de Dienst Personeelsbeheer. Bij ontstentenis van een melding zal de medewerker (m/v/x) de materiële onmogelijkheid ervan of overmacht moeten aantonen.
De reiskosten voor de verplaatsing naar het kabinet van de controlearts zijn ten laste van het bestuur en worden vergoed conform artikel 203 van de rechtspositieregeling Stad en OCMW Gent.’
* Artikel 17 wordt geredigeerd als volgt:
Ԥ 1. Indien de medewerker (m/v/x) niet op de vooropgestelde plaats, datum of uur kan aanwezig zijn, zal hij/zij met het oog op een andere afspraak, de trajectbegeleider daarvan onmiddellijk en op voorhand op de hoogte brengen.
Indien de trajectbegeleider niet kan bereikt worden, zal de medewerker (m/v/x) contact opnemen met de Dienst Personeelsbeheer.
§ 2. Indien de medewerker (m/v/x) die zich om medische redenen niet kan verplaatsen of niet contacteerbaar is, afwezig is bij de controle op zijn/haar verblijfplaats, zal hij/zij een bericht in de brievenbus vinden van het bezoek van de controlearts.
De medewerker (m/v/x) zal er steeds voor zorgen dat de brievenbus op enig welke manier regelmatig wordt gelicht.
Het bericht van de controlearts zal een uitnodiging inhouden om zich op de opgegeven plaats, datum en uur aan te bieden op het kabinet van de controlearts. Op die uitnodiging moet worden ingegaan, behalve wanneer de medewerker (m/v/x):
§ 3. Wanneer de medewerker (m/v/x) niet ingaat op de uitnodiging van de controlearts om zich bij hem/haar aan te bieden én de trajectbegeleider niet heeft verwittigd, heeft hij/zij geen recht op salaris vanaf de eerste dag van de arbeidsongeschiktheid.’
* Artikel 18 wordt geredigeerd als volgt:
‘Indien de controle plaatsvindt vooraleer de behandelende geneesheer vaststellingen heeft kunnen verrichten, zal de controlearts een schriftelijk bewijs van zijn/haar bevindingen overmaken aan de behandelende arts. In het verslag moet de vermoedelijke duur van de afwezigheid worden vermeld.
Indien de behandelende arts een ander standpunt deelt dan dat van de controlearts, neemt de behandelende arts onverwijld contact op met de controlearts. Bij verschil van mening wordt de procedure verder gevolgd zoals vastgelegd in het hieronder vermelde artikel 19. De arbitrage.’
* Artikel 20§1 wordt geredigeerd als volgt:
Ԥ 1. Een medewerker (m/v/x) die zijn functie weer opneemt met deeltijdse prestaties na ziekte moet voorafgaandelijk toestemming vragen aan de trajectbegeleider en advies vragen aan de arbeidsarts. Als toestemming wordt verleend, dan moet de medewerker (m/v/x) minstens 2,5 dagen werken in de week.
Progressieve werkhervatting kan voor een periode van maximum één jaar. De arbeidsarts kan de deeltijdse prestaties langer toestaan voor medewerkers (m/v/x) met een erkende arbeidsbeperking, die een attest van de bevoegde Vlaamse of federale overheidsinstelling kunnen voorleggen.’
* In artikel 24 3°/1 wordt de verwijzing naar ‘de vader, moeder, stiefvader, stiefmoeder, schoonzoon of schoondochter’ vervangen door ‘de ouders, stiefouders, schoonkinderen’
* In artikel 24 3°/2 wordt de verwijzing naar ‘de pleegvader of pleegmoeder’ vervangen door ‘de pleegouders’
* In artikel 40 wordt de titel ‘Pleegouder’ gewijzigd in ‘Transgenderzorg’
* Artikel 40 wordt geredigeerd als volgt:
'Een medewerker (m/v/x) krijgt gedurende de volledige loopbaan bij het bestuur 20 dagen dienstvrijstelling voor medische onderzoeken en psychologische begeleiding in het kader van transgenderzorg.'
* In artikel 44 wordt de derde alinea geschrapt
* In artikel 56 worden §2 en §3 geredigeerd als volgt:
Ԥ 2. De medewerker (m/v/x) die het woon-werkverkeer volledig of gedeeltelijk met de eigen fiets aflegt, ontvangt een maandelijkse fietsvergoeding van het maximaal fiscaal vrijgestelde bedrag zonder dat de afstand meer mag bedragen dan de effectieve afstand woon-werkplaats. De terugbetaling wordt per dag in elk geval begrensd tot twee verplaatsingen van huis naar werk, of omgekeerd.
§ 3. De medewerker (m/v/x) die het woon-werkverkeer te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer aflegt, kan maximum 12 parkeervouchers per jaar aankopen.’
* In artikel 58, eerste alinea, artikel 62§2 en artikel 80§1 wordt ‘leidinggevende’ telkens vervangen door ‘leidinggevende van de werkplek’
* In artikel 81bis wordt ‘de leidinggevende’ vervangen door ‘de leidinggevende van de werkplek in samenspraak met de trajectbegeleider’
Er wordt een wijziging aan de Rechtspositieregeling Ouderenzorg voorgesteld. Deze wijziging aan de Rechtspositieregeling Ouderenzorg wordt ter onderhandeling voorgelegd aan de vakbonden en ter goedkeuring voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
Er is nood aan een nieuw functieprofiel als intercultureel bemiddelaar in een woonzorgcentrum. Dit functieprofiel wordt als essentieel ervaren om een inclusieve, respectvolle en diverse omgeving te creëren waarin alle bewoners zich gewaardeerd en thuis voelen, ongeacht hun culturele en/of religieuze achtergrond.
Ondanks de groeiende instroom van mensen met een migratieachtergrond in de woonzorgcentra, blijkt het dat deze groep nog steeds moeilijk de weg naar het woonzorgcentrum weet te vinden en dat de drempel voor hen hoog blijft. Dit komt deels door culturele verschillen, taalbarrières en een gebrek aan vertrouwen in de zorginstellingen. Veel mensen met een migratieachtergrond hebben andere verwachtingen en normen als het gaat om zorg voor ouderen, vaak gebaseerd op familiebanden en culturele tradities die sterk verschillen van hetgeen wij gewoon zijn. Hierdoor kunnen zij zich niet altijd welkom of begrepen voelen. Daarnaast spelen communicatieproblemen een grote rol. De taalbarrière kan leiden tot misverstanden en een gevoel van isolatie bij zowel de bewoners als hun families. Ook kan er sprake zijn van een gebrek aan voorlichting en kennis over de mogelijkheden en voordelen van zorg in een woonzorgcentrum.
Om deze drempels te verlagen, is het cruciaal om intercultureel bemiddelaars in te zetten die actief de brug slaan tussen deze diverse bevolkingsgroepen en het woonzorgcentrum. Van een intercultureel bemiddelaar wordt verwacht dat die bewoners en medewerkers met diverse achtergronden aantrekt, wat de diversiteit en aantrekkelijkheid van het woonzorgcentrum vergroot. De nood aan verpleegkundigen/zorgkundigen/… in de zorg is groot en ook daar zit een uitdaging waarop een intercultureel bemiddelaar kan inspelen.
Door projectmatige initiatieven zoals kunstprojecten, verbindende interculturele activiteiten, culinaire evenementen,…te organiseren, kan de intercultureel bemiddelaar de betrokkenheid van zowel de bewoners als de buurt versterken. Daarnaast bevordert de intercultureel bemiddelaar een inclusief beleid dat rekening houdt met de diverse behoeften van bewoners en medewerkers, en biedt die ondersteuning en educatie om culturele competenties te vergroten. In geval van culturele misverstanden of conflicten fungeert de intercultureel bemiddelaar als een neutrale tussenpersoon om oplossingen te vinden. Door cultuursensitieve zorg mogelijk te maken, helpt de intercultureel bemiddelaar het zorgteam om beter in te spelen op de individuele behoeften van bewoners, wat resulteert in respectvolle en hoogwaardige zorg.
Omwille van bovenstaande elementen wordt voorgesteld om de functie van 'Intercultureel bemiddelaar (m/v/x)' met rang Bv en IFIC cat.14 toe te voegen aan artikel 148 van de Rechtspositieregeling Ouderenzorg, onder de nieuwe graad van Intercultureel bemiddelaar.
Wijzigt de Rechtspositieregeling Ouderenzorg met ingang van 22 oktober 2024 als volgt:
* In artikel 148, § 1 wordt in de opsomming 4° bij niveau B de nieuwe graad 'Intercultureel bemiddelaar' toegevoegd met in de tweede kolom 'Functie' de functie 'Intercultureel bemiddelaar (m/v/x)' met rang Bv en IFIC-categorie 14.
Het managementteam heeft op 28 november 2023 beslist dat het bestaande competentiehandboek moet worden geactualiseerd. De nieuwe competentiegids werd ter onderhandeling voorgelegd aan de vakbonden.
De competentiegids wordt nu ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het huidig competentiehandboek is verouderd. In de nieuwe competentiegids wordt er ingezet op 21e-eeuwse competenties zoals digitale vaardigheden, inclusief denken, innoveren,...
Daarnaast wordt de competentiegids in lijn gebracht met onze vernieuwde leiderschapsrollen (leider, manager, coach en netwerker). Tevens wordt de link gemaakt met onze organisatiewaarden (open, doelgericht, creatief en betrokken) en -cultuur (focus op diversiteit en inclusie,...).
Via een participatief proces werd het huidige competentiehandboek herwerkt tot een nieuw voorstel. Dit gebeurde aan de hand van overleg, focusgroepen en klankbordgroepen met experts, leidinggevenden en medewerkers van over heel de organisatie. Bij de deelnemers werd voldoende spreiding voorzien over de departementen heen en qua functietype en -inhoud.
Tevens werd de competentiegids vereenvoudigd.
De competenties in de functiebeschrijvingen zullen voor alle medewerkers aangepast worden aan de nieuwe competentiegids. De nieuwe competentiegids zal onmiddellijk in werking treden voor alle medewerkers op 1 januari 2025. De nieuwe competenties zullen voor iedereen zichtbaar zijn in e-hrm vanaf 1 januari 2025.
Er worden overgangsmaatregelen vastgelegd voor:
Heft het oud competentiehandboek, zoals gevoegd in bijlage, met ingang van 1 januari 2025 op.
Keurt de competentiegids, die integraal deel uitmaakt van deze beslissing, goed met ingang van 1 januari 2025.
Keurt de volgende overgangsmaatregelen goed:
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn hebben op 27/06/2023 de subsidieovereenkomst goedgekeurd tussen Ateljee vzw en de Stad Gent voor het project Digipunten, werkingsjaren 2023-2025.
De Vlaamse regering keurde op 15/07/2022 het besluit tot uitvoering van het decreet van 14/01/2022 over maatwerk bij individuele inschakeling goed. Dit besluit bepaalt dat de nieuwe regelgeving ingaat op 01/07/2023.
De Vlaamse regering keurde op 26/05/2023 het besluit goed betreffende de werkingssubsidie "Aanvullend Lokaal Dienstenaanbod van algemeen economisch belang juli 2023 - december 2023".
De Vlaamse regering keurde op 8/12/2023 het besluit goed houdende toekenning van een subsidie aan lokale besturen voor het behoud van de tewerkstelling van de LDE-SINE werknemers.
De invoering van het decreet individueel maatwerk betekent dat de financiering voor projecten lokale diensteneconomie (LDE) stopt vanaf juli 2023. Een gevolg hiervan is dat ook de huidige financiering via de Sociale Inschakelingeconomie (SINE) maatregel verviel. Deze projecten kunnen voortaan gebruik maken van de financiering Individueel Maatwerk voor het organiseren van hun dienstverlening. De Vlaamse overheid voorziet vanaf juli 2023 een extra budget voor 'Aanvullende Lokale Diensten' (ALD) om de financiering van de projecten te garanderen. Dit budget werd aangevuld met een bijkomend bedrag voor behoud van de tewerkstelling van de LDE-SINE werknemers ('CSD-middelen'). Deze middelen werden ter beschikking gesteld van de lokale overheden om te verdelen over de voormalige LDE-projecten. Voor de Stad Gent werd voor 2024 een budget toegekend van 1.205.934,73 euro waarvan 291.353,83 euro bestemd is voor 4 externe vzw's, waaronder Ateljee vzw.
Voor de verdeling van deze middelen door de lokale overheid gelden enkele voorwaarden:
Voor de verdeling van de middelen werden volgende verdeelsleutels vastgelegd in het gemeenteraadsbesluit van 12/12/2023:
Om de continuering van het project Digipunten te garanderen wordt voor 2024 volgende verdeling van tewerkstelling en financiering ALD voorgesteld. Gezien de middelen bestemd zijn voor het realiseren van zowel de tewerkstelling als de dienstverlening wordt de mogelijkheid gegeven om ook maximaal 14% werkingskosten af te rekenen.
Ateljee vzw, Getouwstraat 11, 9000 Gent
Organisatie van project Digipunten.
10 VTE doelgroepwerknemers, periode 01/01/2023-31/12/2025
Dienst Werk en Activering | Dienst Lokaal Sociaal Beleid | Totaal | |
2024 | 70.681,42 € | 70.681,42 € | 141.362,85 € |
Financiering voor Aanvullende Lokale Diensten (bedrag voor 2024, wordt niet geïndexeerd):
Dienst Werk en Activering ALD | VTE |
65.118,98 euro | 10 |
Financiering voor behoud tewerkstelling LDE-SINE werknemers (bedrag voor 2024, wordt niet geïndexeerd):
Dienst Werk en Activering CSD | VTE |
15.678,6 euro | 10 |
De gemeenteraad keurde op 23/9/2024 het addendum goed bij de subsidieovereenkomst voor het project Digipunten 2023-2025 - financiering voor Aanvullende Lokale Diensten en behoud tewerkstelling LDE-SINE werknemers.
De evaluatiefiche voor het project Digipunten voor het werkingsjaar 2023 werd als bijlage bij dit besluit gevoegd.