Terug
Gepubliceerd op 09/12/2024

2024_BURG_05085 - Organisatie Kerstparade Desteldonk - 26 december 2024 - Goedkeuring

burgemeester
ma 09/12/2024 - 11:00 bureau burgemeester
Datum beslissing: ma 09/12/2024 - 10:59
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester en voorzitter vast bureau

Voorzitter

Mathias De Clercq, burgemeester en voorzitter vast bureau
2024_BURG_05085 - Organisatie Kerstparade Desteldonk - 26 december 2024 - Goedkeuring 2024_BURG_05085 - Organisatie Kerstparade Desteldonk - 26 december 2024 - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 63;
  • De Nieuwe gemeentewet, artikelen 133 en 135, § 2, 3°;
  • Het politiereglement op de openbare rust en veiligheid, goedgekeurd in de gemeenteraad van 19 januari 1998, artikel 1, § 1.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • De gecoördineerde Grondwet, artikel 26;
  • Het politiereglement op de openbare rust en veiligheid, goedgekeurd in de gemeenteraad van 19 januari 1998, artikel 1.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

Op 22 oktober 2024 diende Kerstcomité Desteldonk een aanvraag in tot het bekomen van een toelating voor de organisatie van Kerstparade Desteldonk die zal doorgaan Desteldonkstraat 14 te Gent, van 26 december 2024 om 18u00 tot 27 december 2024 om 01u00.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

Op basis van de ontvangen informatie blijkt dat het gaat om een parade van kerstverlichte tractoren met een aansluitend gezellig samenzijn aan de tent in de Desteldonkstraat 14 te Gent. De tent wordt op het grasperk voor de woning in de Desteldonkstraat 14 geplaatst.

Er worden een tent, een podium (DJ), 5 vuurmanden, terrasverwarmers, een koelwagen, een stroomgroep, een sanitaire unit, een eet- en drankstand en verschillende tafels en stoelen geplaatst voor de woning.

Er zal elektronisch versterkte muziek gespeeld worden (DJ-sets).

Er worden 400 bezoekers en 200 deelnemers aan de parade verwacht.

Parcours van de kerstparade (Desteldonk en Lochristi): Vertrek in Keurestraat thv nr. 6 – Lindestraat – Kapiteinsstraat – Verleydonckstraat – Hijfte-Center – Rostijnestraat – Nokerstraat – Moleneinde – Rechtstraat – Desteldonkdorp – einde Desteldonkstraat ter hoogte van huisnummer 14.

Er wordt politiebegeleiding voorzien voor de parade.

De Lijn voorziet een omleiding tijdens de parade.

Deze bevoegde diensten gaven positief advies:

  • Vervoersmaatschappij De Lijn

De adviezen zijn in bijlage gevoegd.

Communicatie

Ter voldoening aan artikel 19, tweede lid van de gecoördineerde wetten op de Raad van State wordt hierbij gewezen op de mogelijkheid een vordering tot nietigverklaring en/of tot schorsing in te stellen, tegen de beslissing die u heden wordt betekend. 

Beroepen tot nietigverklaring (en eventueel schorsing) moeten op straffe van niet-ontvankelijkheid worden ingesteld binnen de zestig dagen nadat de beslissingen, reglementen of besluiten werden bekendgemaakt of betekend. Op hetzelfde ogenblik als zij haar verzoekschrift indient, stuurt de verzoekende partij een kopie daarvan ter informatie naar Stad Gent, p.a. Botermarkt 1, 9000 Gent. 

Het ondertekende verzoekschrift kan per aangetekende zending aan de griffie van de Raad van State, Wetenschapsstraat 33, 1040 Brussel worden gericht of elektronisch via http://eproadmin.raadvst-consetat.be 

Meer informatie op http://www.raadvst-consetat.be , doorklikken naar ‘procedure’ > ‘bestuursrechtspraak’.

 Mededeling
De Stad Gent behandelt uw persoonsgegevens met respect voor uw privacy. We volgen hiervoor de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Ga voor meer informatie naar www.stad.gent en zoek op ‘Met respect voor uw privacy’.

Besluit

De burgemeester beslist:

Artikel 1

Verleent toelating aan Kerstcomité Desteldonk voor de organisatie van Kerstparade Desteldonk die zal doorgaan Desteldonkstraat 14 te Gent, van 26 december 2024 om 18u00 tot 27 december 2024 om 01u00 en mits naleving van de voorwaarden vermeld in artikel 2.

Artikel 2

De organisator is te allen tijde verantwoordelijk voor het naleven van voorwaarden die zijn opgenomen in deze toelating.

Specifieke voorwaarden voor dit evenement:

  • Bij inbreuken op de openbare orde kan de burgemeester maatregelen opleggen en/of het evenement tijdelijk of definitief stopzetten. 
  • De organisator dient alle nodige vergunningen en toelatingen ter plaatse te kunnen voorleggen.
  • Een vrije doorgangsruimte van 4 meter (6 meter in bochten) moet voorzien worden voor de hulp– en veiligheidsdiensten.
  • De site waar de activiteiten plaatsvinden, alsook de woningen/panden die erin vervat zitten, dienen steeds vrij en ongehinderd toegankelijk te zijn voor hulp– en veiligheidsdiensten. Ter zake dienen alle nodige/mogelijke veiligheidsmaatregelen te worden genomen.
  • De toegelaten publiekscapaciteit van de zaal/site mag niet overschreden worden. Zodra de voorziene capaciteit bereikt is dient de organisatie de site af te sluiten voor derden.
  • Er mogen in de stoet geen levende dieren gebruikt worden. 
  • Indien er karren op de openbare weg  worden gebruikt dienen deze conform de wegcode te zijn aangezien deze worden beschouwd als vervoermiddelen. 
  • De organisatie dient te beschikken over de nodige verzekeringen.
  • Overleg met en naleving van het advies van de brandweer in optiek van de passieve veiligheid (brand– en evacuatiepreventie) van het evenement. Veiligheidsvoorschriften en afspraken ter zake dienen integraal nageleefd te worden.
  • Zich houden aan de van toepassing zijnde wetten, politieverordeningen, reglementen, besluiten en voorschriften op de georganiseerde activiteit. 
  • Zich houden aan het politiereglement op de private inname van de openbare weg of het openbaar domein (goedgekeurd in de gemeenteraad van 19 maart 1990).
  • De buurtbewoners dienen via mailing (te bussen door de organisator) op de hoogte te worden gesteld van het plaatsvinden van het evenement en de daarmee gepaarde verkeersmaatregelen. Dit bericht dient naam en GSM-nummer te vermelden van de veiligheidscoördinator van de organisatie.
  • Indien tijdelijke bewegwijzering wordt aangebracht dient men een speciale toelating aan te vragen bij het Mobiliteitsbedrijf (mobiliteitsbedrijf@stad.gent)
  • De bepalingen van de ‘codex politiereglementen Stad Gent gesanctioneerd met een gemeentelijke administratieve sanctie’ zijn van toepassing op de activiteit in kwestie. 
  • Men dient zich te houden aan het politiereglement op de openbare rust en de veiligheid (Goedgekeurd in de gemeenteraad van 19 januari 1998).  Inzake het gebruik van elektronisch versterkte muziek dienen de nodige afspraken gemaakt te worden m.b.t. het gebruik van geluidsinstallaties op de openbare weg en dient de organisator een afwijking op de geldende geluidsnormen te bekomen. Hiervoor kan contact opgenomen met de Dienst Milieu en Klimaat van de Stad Gent.
  • Indien van toepassing moet voldaan worden aan de regelgeving inzake SABAM en de billijke vergoeding.
  • Er mag geen overlast veroorzaakt worden door bv. sluikstort, lawaaihinder, parkeerhinder,… voor de buurt/omgeving van de betreffende locatie.
  • De organisator is verantwoordelijk voor het reglementair opstellen van de hem ter beschikking gestelde verkeersborden, hekken en nadarafsluitingen (met uitzondering van de reglementair door Dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen geplaatste parkeerverboden). De opstelling gebeurt zoals opgegeven door politiezone Gent.
  • De inrichters dienen na het evenement ervoor te zorgen dat de verkeerssignalisatie en nadarafsluitingen op een ordentelijke manier worden weggeruimd en gestapeld
  • De organisator dient zich te houden aan de bevelen en instructies van de politie.
  • De parade dient goed aaneen te sluiten en er mogen geen gaten in de parade gemaakt worden.
  • De organisatie dient zelf in te staan in een aantal stewards (minimaal 6, duidelijk herkenbaar).
  • De bestuurders van de tractoren in de parade dienen zich te houden aan de verkeerswetgeving omtrent gebruik van alcohol.
  • Afspraken met de openbare vervoersmaatschappij De Lijn dienen integraal nageleefd te worden.
  • De organisatoren dienen hun medewerkers te briefen mbt het schenken van alcoholische dranken aan minderjarigen.
  • De organisator dient de wetgeving rond het schenken van alcoholische drank strikt na te leven.
  • Zich houden aan de wetgeving met betrekking tot slijterijen/schenken van gegiste dranken.
  • Behoudens speciale machtiging van het college van burgemeester en schepenen, is het verboden sterke dranken te verkopen voor gebruik ter plaatse in occasionele drankgelegenheden geopend op plaatsen waar openbare manifestaties plaats vinden zoals sportieve, politieke en culturele manifestaties (wet 28 december 1983). 
  • Met occasioneel wordt bedoeld:
  1. het betreft een gebeurtenis van voorbijgaande aard, die maximaal tienmaal per jaar wordt georganiseerd en telkens voor niet langer dan vijftien opeenvolgende dagen doorgaat. 
  2. Deze activiteit georganiseerd wordt door een kring, een maatschappij of een particuliere vereniging. 
  3. Tentoonstellingen en jaarbeurzen zijn altijd een occasionele drankgelegenheid, voor de gehele duur van de tentoonstelling of jaarbeurs, ongeacht de hoedanigheid van de exploitant
  • Indien u alcoholische dranken wenst te serveren maar niet voldoet aan de voorwaarden van een occasionele drankgelegenheid dan dient u in het bezit te zijn van een reguliere drankvergunning (vaste locatie) of een vergunning reizende drankgelegenheid (verplaatsbare bar).
  • De organisator dient elke wijziging die zich zou voordoen in de organisatie van het evenement onmiddellijk ter kennis te brengen van de cel evenementenbeheer.
  • Gunstig advies van de beheerder van de eventlocatie is vereist.

Bijkomende voorwaarden voor dit evenement:

  • Signaalgevers / seingevers :
    • De signaalgevers / seingever dient minimum 18 en maximum 78 jaar oud te zijn.
    • Signaalgevers kunnen het verkeer stilleggen – dit houdt in het verkeer op de dwarsrichting op te houden, dmv het gebruik van het verkeersbord C3 (en het dragen van een driekleurige armband “Signaalgever) – in een bepaalde richting sturen of aangeven niet in een bepaaldenrichting te rijden, dit alles om de wedstrijd / het evenement zijn normaal verloop te laten kennen. Het optreden van de signaalgever is plaats- en tijdgebonden.
    • De signaalgevers kunnen niet beteugelend optreden bij niet-naleving van hun aanwijzingen. Ze kunnen wel beroep doen op de politiediensten of aangifte doen van een overtreding bij de lokale politie van de gemeente waar ze ingezet worden.
    • De basisuitrusting van een signaalgever bestaat uit:
    1. een reflecterend jasje,
    2. een armband met de nationale driekleur en het opschrift “signaalgever” (duidelijk zichtbaar te bevestigen aan de linker bovenarm),
    3. een verkeersbord C3 (wit rond oppervlak met rode rand)
    • Iemand die niet voldoet aan bovenvermelde voorwaarden is toezichter en heeft geen enkele bevoegdheid.
    • Minimaal aantal signaalgevers te voorzien : 2 + de nodige reserve om eventuele afwezigheden op te vangen.
    • De seingevers dienen ten laatste een half uur voor de start / aanvang evenement in plaats gesteld te zijn.
    • De seingevers dienen ook in plaats gesteld te blijven tot wanneer er toestemming gegeven wordt door de politie om de plaatsen te verlaten.
    • De seingevers dienen vooraf door de organisatie gedegen gebrieft te worden omtrent hun opstellingsplaats en uit te voeren taken.

Bijlagen