Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, artikels 24 en 42.
Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, artikels 5 en 6.
Het college van burgemeester en schepenen geeft voorwaardelijk gunstig advies.
WAT GAAT AAN DEZE BESLISSING VOORAF?
ELECTRABEL NV met als contactadres Simon Bolivarlaan 36, 1000 Brussel en Wind4Flanders Projects Beta NV met als contactadres Simon Bolivarlaan 36, 1000 Brussel hebben een aanvraag (OMV_2023166234) ingediend bij de Vlaamse overheid op 19 maart 2024.
De aanvraag omgevingsvergunning van de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit handelt over:
• Onderwerp: regularisatie door het bijplaatsen van één transformator (in de windturbine) op de site van Renewi + bijstelling voorwaarden
• Adres: John Kennedylaan 52, 9042 Gent
• Kadastrale gegevens: afdeling 13 sectie C nrs. 17/2 _, sectie E nrs. 130E, 130B, 130M, 133B2, 133C2, 216F en 216G
Het resultaat van het ontvankelijkheids- en volledigheidsonderzoek werd verzonden op 5 juni 2024.
De Vlaamse overheid heeft het college van burgemeester en schepenen om advies gevraagd op 7 juni 2024.
De aanvraag volgde de gewone procedure.
Volgend verslag werd uitgebracht door de gemeentelijk omgevingsambtenaar op 15 juli 2024.
OMSCHRIJVING AANVRAAG
1. BESCHRIJVING VAN DE OMGEVING, DE PLAATS EN HET PROJECT
Het betreft regularisatie door het bijplaatsen van één transformator (in de windturbine) op de site van Renewi + bijstelling voorwaarden.
In dossier OMV_2019100814 werd door de Vlaamse overheid, na advies van het college van burgemeester en schepenen van stad Gent, een voorwaarde rond slagschaduw opgenomen:
‘De exploitant dient binnen de 6 maanden na ingebruikname van de turbine online een digitaal logboek te voorzien dat publiek raadpleegbaar is en waar per
slagschaduwgevoelig object minstens de volgende gegevens terug te vinden zijn:
- aanduiding van de turbine die mogelijks slagschaduw veroorzaakt
- kalender met effectief voorgekomen slagschaduw per dag
- cumulatief voorgekomen slagschaduw in het betreffende jaar
- periodes dat de turbine stilgestaan heeft in kader van slagschaduwbeheersing.’
De aanvrager vraagt nu om deze voorwaarde aan te passen tot:
‘De exploitant dient op aanvraag binnen de 72 uur de informatie over de effectieve slagschaduw per dag beschikbaar stellen.
De exploitant houdt een logboek bij per windturbine. Dat logboek vermeldt de nodige gegevens om de effectieve slagschaduw voor elk relevant slagschaduwgevoelig object binnen de contour van vier uur verwachte slagschaduw per jaar te bepalen.
De exploitant houdt voor de toezichthouders in het logboek, vermeld in het eerste lid, ook de volgende gegevens bij voor elk relevant slagschaduwgevoelig object binnen de contour van vier uur verwachte slagschaduw per kalenderjaar:
1° de lijst van alle relevante slagschaduwgevoelige objecten met hun respectieve Lambertcoördinaten;
2° een slagschaduwkalender voor elk relevant slagschaduwgevoelig object in tabelvorm waarin de astronomisch maximaal
mogelijke slagschaduwduur voor elke windturbine wordt weergegeven.
De exploitant stelt jaarlijks een controlerapport op basis van de gegevens, vermeld in het eerste en tweede lid, op. Dat controlerapport vermeldt ten minste hoeveel effectieve slagschaduw elk relevant slagschaduwgevoelig object binnen de contour van vier uur verwachte slagschaduw per jaar heeft getroffen en welke remediërende maatregelen eventueel zijn genomen.’
Hiervoor worden volgende argumenten aangereikt:
- Het windpark is uitgerust met een slagschaduwsysteem (lichtsensor, onderhoudsovereenkomst)
- Er wordt logging gedaan van elk emissiepunt in de 4-uur contour opdat elke woning niet meer dan 8 uur effectieve slagschaduw ontvangen. Bij het bereiken van 8 uur op jaarbasis of 30 minuten op dagbasis stopt de windturbine automatisch.
- Om te zorgen dat aan de voorwaarde wordt voldaan worden een aantal extra kwaliteitsprocessen voorzien (back-up logfiles en maandelijke controle, interne procedure klachten behandeling…).
- Het bijhouden van een logboek dat ten allen tijde raadpleegbaar is, is technisch complex, omslachtig, moeilijk interpreteerbaar zonder nuance en nodige kennis en kan leiden tot onnodige klachten.
-Er zijn slechts een beperkt aantal klachten rond slagschaduw over windtubines en als er klachten zijn gaat dit vooral over eerste jaren van exploitatie.
-Controle van de naleving van de voorwaarde is rol voor milieu-inspectie, niet van de omwonende.
Naast de bijstelling wordt ook de plaatsing van een transformator geregulariseerd. De transformator is noodzakelijk omdat uit een netstudie is gebleken dat de uitgangsspanning ter hoogte van de vergunde aansluitingscabine/windturbine niet compatibel is met de lokale netspanning van 12.4 kV. Bijgevolg dient een intermediaire transformator naast de aansluitingscabine geplaatst te worden.
Volgende rubrieken worden aangevraagd:
Rubriek | Omschrijving | Hoeveelheid |
12.2.2° | transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van meer dan 1.000 kVA | Een transformator met een schijnbaar vermogen van max. 5200 kVA (extern op Transformatorverharding1). | klasse 2 | Verandering | 5200 kVA |
Volgende rubrieken zijn ongewijzigd:
20.1.6.1°c) | Eén windturbine met een generator met een actief vermogen van maximaal 6000 kW. | 6000 kW
2. HISTORIEK
Volgende vergunningen, meldingen en/of weigeringen zijn bekend:
Omgevingsvergunningen
* Op 18/03/2020 werd door het Vlaamse overheid een vergunning voorwaardelijk afgeleverd voor het bouwen en exploiteren van 1 windturbine ten noorden van de Moervaart van Gent. (OMV_2019100814)
* Op 06/07/2023 werd door het Vlaamse overheid een akte genomen voor melding van de gehele overname van de windturbine op naam van nv Electrabel (overlater) door nv Wind4Flanders Projects Beta (overnemer). (OMV_2023083164)
BEOORDELING AANVRAAG
3. EXTERNE ADVIEZEN
Wettelijk verplichte externe adviezen worden opgevraagd door de vergunningverlenende overheid.
4. TOETSING AAN WETTELIJKE EN REGLEMENTAIRE VOORSCHRIFTEN
4.1. Ruimtelijke uitvoeringsplannen – plannen van aanleg
Het project ligt in industriegebied volgens het gewestplan 'Gentse en Kanaalzone' (goedgekeurd op 14 september 1977).
Het project ligt in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 'Afbakening Zeehavengebied Gent - Inrichting R4-oost en R4-west' (definitief vastgesteld door de Vlaamse Regering op 15 juli 2005). De locatie is volgens dit RUP gelegen in Artikel 1: Afbakeningslijn zeehavengebied Gent.
De aanvraag is in overeenstemming met de voorschriften.
4.2. Vergunde verkavelingen
De aanvraag is niet gelegen in een goedgekeurde, niet vervallen verkaveling.
5. OPENBAAR ONDERZOEK
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 13 juni 2024 tot en met 12 juli 2024.
Gedurende dit openbaar onderzoek werd 1 bezwaar ingediend. Het bezwaarschrift betreft een gunstig advies van Fluxys.
6. OMGEVINGSTOETS
Milieuhygiënische en veiligheidsaspecten
De voorwaarde rond slagschaduw die gevraagd wordt om te schrappen werd in het advies van het college van burgemeester en schepenen van 7/11/2019 opgenomen.
De voorwaarde voor slagschaduw wordt sinds 2016 opgenomen in het advies van het college van burgemeester en schepenen voor alle windturbines binnen het Gents grondgebied.
Deze voorwaarde wordt opgelegd omwille van volgende redenen:
- Het draagvlak voor de bevolking voor windturbines te helpen vergroten.
- Bijdrage tot verhoogde transparantie en zelfcontrole mogelijk te maken
- Het wantrouwen te verminderen ten opzicht van de werking en respecteren van de normen indien er rekening moet gehouden worden met meerdere turbines van verschillende operatoren.
- Aantal klachten rond slagschaduw te verminderen.
De schrapping wordt gevraagd voor een solitaire windturbine gelegen ten noorden van de Moervaart op de bedrijfsite van Renewi. Het dichtste woonkern (Moleneinde/Desteldonk) is gelegen op 1 300 m aan de overkant van de Moervaart en dichtste (zonevreemde) woningen liggen in de Keurestraat (290 m) en Spanjeveerstraat (760 m). Van de turbine zijn er geen klachten gekend over slagschaduw.
In de voorwaarde van de windturbine is opgenomen:
‘Inzake geluid en slagschaduw wordt er rekening gehouden met de cumulatieve effecten met de naburige reeds vergunde windturbineprojecten.’
De exploitant geeft aan dat indien er klachten zouden ontstaan, er gewerkt worden met een volledige transparantie in communicatie en er meegewerkt zal worden ter behandeling van de klacht samen met milieu-inspectie.
Op basis van informatie uit het plan MER rond de sectorale voorwaarde van windturbines er geen gezondheidseffecten te verwachten zijn van de slagschaduw bij de opgelegde normen.
Dat er geen klachten over slagschaduw gekend zijn van de turbine. Bovendien zijn er in het algemeen zeer weinig klachten over slagschaduw en indien er klachten zijn worden deze behandeld en bewaakt door milieu-inspectie.
Ook de cumulatieve effecten van slagschaduw van omliggende turbines van andere operatoren wordt gecontroleerd en opgevolgd door de exploitant. Dit wordt ook ondervangen door een bijzondere voorwaarde opgelegd in dossier OMV_2019100814.
Er kan akkoord gegaan worden tot het schrappen van het digitale logboek, er wordt voorgesteld om de voorwaarde aan te passen tot:
‘De exploitant dient op aanvraag (binnen de 72 uur) de informatie over de effectieve slagschaduw per dag beschikbaar te stellen
De exploitant stelt jaarlijks een controlerapport op waar minstens de volgende gegevens terug te vinden zijn:
- aanduiding van de slagschaduwgevoelige objecten en hun lambert coördinaten
- overzicht van effectieve slagschaduw per slagschaduwgevoelig object (binnen contour van vier uur verwachte slagschaduw per jaar)
- overzicht van eventueel genomen remediërende maatregelen
- periodes dat de turbine stilgestaan heeft in kader van slagschaduwbeheersing.’
CONCLUSIE
De gevraagde omgevingsvergunning is mits voorwaarden milieuhygiënisch, stedenbouwkundig en planologisch verenigbaar met de onmiddellijke omgeving, bijgevolg is het verslag voorwaardelijk gunstig.
De aanvraag wordt beslist door de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar (art. 15 van het omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014).
WAAROM WORDT DEZE BESLISSING GENOMEN?
Het college van burgemeester en schepenen moet advies uitbrengen aan de Vlaamse Regering over omgevingsvergunningsaanvragen die door de Vlaamse Regering worden behandeld (Vlaamse projecten).
Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij bovenstaand verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar en neemt het tot haar eigen motivatie.
Niet van toepassing.
Het college van burgemeester en schepenen brengt voorwaardelijk gunstig advies uit over de omgevingsaanvraag voor regularisatie door het bijplaatsen van één transformator (in de windturbine) op de site van Renewi + bijstelling voorwaarden van ELECTRABEL nv en Wind4Flanders Projects Beta nv, gelegen te John Kennedylaan 52, 9042 Gent.
Verzoekt de Vlaamse Regering om volgende bijzondere milieuvoorwaarden bij te stellen:
De exploitant dient op aanvraag (binnen de 72 uur) de informatie over de effectieve slagschaduw per dag beschikbaar te stellen.
De exploitant stelt jaarlijks een controlerapport op waar minstens de volgende gegevens terug te vinden zijn:
-aanduiding van de slagschaduwgevoelige objecten en hun lambert coördinaten
-overzicht van effectieve slagschaduw per slagschaduwgevoelig object (binnen contour van vier uur verwachte slagschaduw per jaar)
-overzicht van eventueel genomen remediërende maatregelen
-periodes dat de turbine stilgestaan heeft in kader van slagschaduwbeheersing.
Er worden geen aandachtspunten meegegeven.