Terug
Gepubliceerd op 25/07/2024

2024_CBS_07648 - OMV_2024080550 R - aanvraag omgevingsvergunning voor het aanleggen van een houten terrasbevloering in een parkeerzone - zonder openbaar onderzoek - Abdijmolenstraat, 9031 Gent - Weigering

college van burgemeester en schepenen
do 25/07/2024 - 09:02 Virtueel - via Microsoft Teams
Datum beslissing: do 25/07/2024 - 09:04
Goedgekeurd

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Rudy Coddens, schepen; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Sami Souguir, schepen; Evita Willaert, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Secretaris

Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Voorzitter

Filip Watteeuw, schepen
2024_CBS_07648 - OMV_2024080550 R - aanvraag omgevingsvergunning voor het aanleggen van een houten terrasbevloering in een parkeerzone - zonder openbaar onderzoek - Abdijmolenstraat, 9031 Gent - Weigering 2024_CBS_07648 - OMV_2024080550 R - aanvraag omgevingsvergunning voor het aanleggen van een houten terrasbevloering in een parkeerzone - zonder openbaar onderzoek - Abdijmolenstraat, 9031 Gent - Weigering

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

 

Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, artikel 15.

 

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

 

Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, artikels 5 en 6.

 

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

 

Het college van burgemeester en schepenen weigert de aanvraag.

 

WAT GAAT AAN DEZE BESLISSING VOORAF?

 

De heer Mario Miceli met als contactadres Leernsesteenweg 273 bus 7, 9800 Deinze heeft een aanvraag (OMV_2024080550) ingediend bij het college van burgemeester en schepenen op 4 juni 2024.

 

De aanvraag omgevingsvergunning met stedenbouwkundige handelingen handelt over:

Onderwerp: het aanleggen van een houten terrasbevloering in een parkeerzone

• Adres: Abdijmolenstraat 46, 9031 Gent

Kadastrale gegevens:  openbaar domein

 

Het resultaat van het ontvankelijkheids- en volledigheidsonderzoek werd verzonden op 20 juni 2024.

De aanvraag volgde de vereenvoudigde procedure.

Volgend verslag werd uitgebracht door de gemeentelijk omgevingsambtenaar op 23 juli 2024.

 

OMSCHRIJVING AANVRAAG

1.       BESCHRIJVING VAN DE OMGEVING, DE PLAATS EN HET PROJECT

De aanvraag heeft betrekking op een pand op de hoek langs de Abdijmolenstraat en de Rondehuisjesdreef in Drongen. De omgeving bestaat voornamelijk uit gesloten bebouwing van twee tot drie bouwlagen hoog. Het pand in kwestie is twee bouwlagen hoog met een hellend dak. Gelijkvloers bevindt er zich een horecazaak, op de verdiepingen bevinden zich twee appartementen. De horecazaak heeft een eigen toegang op de hoek van de Abdijmolenstraat en de Rondehuisjesdreef, de woonentiteiten zijn toegankelijk via een ingang langs de Abdijmolenstraat.

 

Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen

De aanvraag betreft het aanleggen van een houten plankenbevloering en het plaatsen van gesloten, houten wanden op het openbaar domein. Het terras behoort tot de horecazaak ‘da Mario’.

 

De bevloering wordt voorzien op de bestaande ondergrond van de straat (asfalt). Het terras met bevloering wordt aangevraagd ter hoogte van de recazaak. De oppervlakte van de inname bedraagt 20,78 m² (9,94 m x 2,06 m), ingericht met een terrasbevloering in hout.

De houten wanden worden voorzien rondom het terras, m.u.v. een opening van 3,74 m breed langsheen het voetpad. De houten wanden zorgen voor een scheiding tussen de rijstrook en het terras. De hoogte van deze wanden bedraagt 1,12 m t.o.v. het straatniveau.

 

Het voetpad tussen de parkeerstrook en het pand is 1,45 m breed. De rijweg heeft een breedte van ca. 6,60 m.

2.       HISTORIEK

Volgende vergunningen, meldingen en/of weigeringen zijn bekend:

Terrasvergunning

* Op 01/02/2024 werd een vergunning afgeleverd (501422) voor het plaatsen van een terras t.h.v. Abdijmolenstraat 46. De terrasvergunning is geldig van 01/02/2024 tot 01/02/2033 en geldt voor een terras met een oppervlakte van 19,90 m².

 

Stedenbouwkundige vergunningen

* Op 28/02/1962 werd een vergunning afgeleverd voor het plaatsen van een venster (1962 DR 016).

* Op 20/06/1985 werd een vergunning afgeleverd voor het verbouwen van de winkelpui (1985/646).

* Op 22/05/2003 werd een vergunning afgeleverd voor de verbouwing van de handelsruimte (2003/10020).

* Op 06/05/2004 werd een vergunning afgeleverd voor het verbouwen van een woongelegenheid (2004/10030).

 

Stedenbouwkundige meldingen

* Het creëren van een zorgwoning (2046/93/M).

 

Omgevingsvergunningen

* Op 19/01/2023 werd een gedeeltelijk voorwaardelijke vergunning afgeleverd door Deputatie voor het wijzigen van de functie van een kledingwinkel naar een horecazaak en het plaatsen van zaakgebonden publiciteit aan de gevel (OMV_2022082243).

 

BEOORDELING AANVRAAG

3.       EXTERNE ADVIEZEN

Volgend extern advies is gegeven:  

 

Gunstig advies van Brandweerzone Centrum afgeleverd op 27 juni 2024 onder ref. 068042-005/EVM/2024:
Besluit: GUNSTIG ADVIES

Mits:

  • Om de veiligheid van de gebruikers van het terras te waarborgen moet er afscherming van

minstens 1,2 meter hoogte voorzien worden aan het terras aan de zijde van de rijbaan.

  • De terrasconstructie mag geen hinder betekenen voor de bereikbaarheid van omliggende

gevels voor brandweerladderwagens.

  • (Nood)uitgangen moeten altijd vrij en bruikbaar blijven.
  • De terrasconstructie mag bij brand geen brandoverslag betekenen naar gebouwen.
  • De ruimten onder de constructies moeten gevrijwaard worden van iedere vorm van

brandbelasting (afval, zwerfvuil,…). De uitbater dient dit, zo nodig, periodiek te reinigen.

  • Hydranten moeten vrij en altijd bruikbaar blijven
  • Afsluiters gas, water en elektriciteit moeten altijd vrij en bruikbaar blijven.
  • De afwatering van de openbare weg mag niet gehinderd of onderbroken worden, rioolmonden moeten vrij blijven en altijd gereinigd kunnen worden.

4.       TOETSING AAN WETTELIJKE EN REGLEMENTAIRE VOORSCHRIFTEN

4.1.   Ruimtelijke uitvoeringsplannen – plannen van aanleg

GEWESTPLAN

Het project ligt in woongebied volgens het gewestplan 'Gentse en Kanaalzone' (goedgekeurd op 14 september 1977).
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.


De aanvraag is in overeenstemming met de voorschriften.

4.2.   Vergunde verkavelingen

De aanvraag is niet gelegen in een goedgekeurde, niet vervallen verkaveling.

4.3.   Verordeningen

Algemeen Bouwreglement
De aanvraag werd getoetst aan de bepalingen van het Algemeen Bouwreglement, de stedenbouwkundige verordening van de Stad Gent, goedgekeurd door de deputatie bij besluit van 16 september 2004 en meest recent gewijzigd bij gemeenteraadsbesluit van 25 maart 2024, van kracht sinds 27 mei 2024. 

 

Het ontwerp is in overeenstemming met dit algemeen bouwreglement.

 

Gewestelijke verordening hemelwater

De aanvraag werd getoetst aan de gewestelijke hemelwaterverordening 2023. (Besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023)

Zie waterparagraaf.

 

Gewestelijke verordening toegankelijkheid

De aanvraag werd getoetst aan de bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.

Het ontwerp is in overeenstemming met deze verordening.

 

Gewestelijke verordening voetgangersverkeer

De aanvraag werd getoetst aan de bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 29 april 1997 houdende vaststelling van een algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.

Het ontwerp is in overeenstemming met deze verordening.

4.4.   Uitgeruste weg

Het bouwperceel is gelegen aan een voldoende uitgeruste gemeenteweg.

5.       WATERPARAGRAAF

 

5.1. Ligging project

Het project ligt in een afstroomgebied in beheer van Stad Gent. Het project ligt niet in de nabije omgeving van de waterloop.

 

Volgens de kaarten bij het Watertoetsbesluit is het project:

- niet gelegen in een overstromingsgevoelig gebied voor zeeoverstroming.

- niet gelegen in een gebied gevoelig voor overstromingen vanuit een waterloop (fluviaal).

- gelegen in een gebied gevoelig voor overstromingen door intense neerslag (pluviaal). De overstromingskans is klein onder klimaatverandering.

- niet gelegen in een signaalgebied.

 

Het perceel is momenteel bebouwd.

 

5.2. Verenigbaarheid van het project met het watersysteem

Droogte

Het hemelwater dat neervalt moet op eigen terrein maximaal vastgehouden worden en niet afgevoerd. Om hier concreet uitvoering aan te geven werd het project aan de gewestelijke stedenbouwkundige verordening en het algemeen bouwreglement van de stad Gent inzake hemelwater getoetst.

 

De voorliggende aanvraag wijzigt noch de bebouwde noch de verharde oppervlakte. Het terrein ligt niet in een recent overstroomd gebied of een overstromingsgebied. Bijgevolg kan door het uitvoeren van de aangevraagde werken of handelingen geen schadelijk effect voor de waterhuishouding ontstaan.

 

Structuurkwaliteit en ruimte voor waterlopen

Het project heeft hierop geen betekenisvolle impact.

 

Overstromingen

Volgens de pluviale overstromingskaart bestaat er een kleine overstromingskans onder klimaatverandering ter hoogte van de wegenis. Indien de voorwaarden uit de gewestelijke verordening en het algemeen bouwreglement inzake hemelwater correct toegepast worden, wordt geen effect op het overstromingsregime verwacht.

 

Om impact op het overstromingsregime te vermijden dienen de voorwaarden uit de gewestelijke verordening en het algemeen bouwreglement van de stad Gent inzake hemelwater strikt toegepast te worden.

 

Ruimten met kwetsbare functies kunnen extra beschermd worden tegen wateroverlast door het volgen van de richtlijnen omtrent overstromingsveilig bouwen https://www.vmm.be/water/overstromingen/hoe-je-woning-beschermen.

 

Ernstiger overstromingen dan in het verleden zijn niet uit te sluiten en er kan geen sluitende garantie gegeven worden dat er zich op het perceel in de toekomst geen wateroverlast meer zal voordoen.

 

Waterkwaliteit

Het project heeft hierop geen betekenisvolle impact.

 

5.3. Conclusie

Er kan besloten worden dat voorliggende aanvraag de watertoets doorstaat.

6.       PROJECT-M.E.R.-SCREENING

De aanvraag heeft geen milieueffectrapport of project-MER-screening nodig.

7.       BEKENDMAKING

De aanvraag volgt de vereenvoudigde procedure en moest dus niet aan een openbaar onderzoek worden onderworpen.

8.       OMGEVINGSTOETS

 

Beoordeling van de goede ruimtelijke ordening
Voorliggende aanvraag betreft de bevloering van een terras inclusief houten wanden, gelegen langsheen een zijde van de Abdijmolenstraat. Ter hoogte van de recazaak ‘de Mario’ wordt een houten bevloering gevraagd van 9,94 m lang en 2,06 m breed gemeten ten opzichte van het voetpad. Het geheel wordt afgeschermd met houten wanden (bankirai hout en hoogte 1,12 m).

 

Dergelijke terrasbevloeringen worden enkel, en alleen, toegestaan wanneer de ondergrond van die aard is dat het gebruik ervan als terras onmogelijk is. De bevloering wordt aangebracht op een rijweg in asfalt. Dergelijke materialisatie is voldoende vlak om een terras met inrichting (tafels en stoelen) op te voorzien. Het voorzien van een houten bevloering is bijgevolg overbodig en druist in tegen het ‘Reglement over de inname van het openbaar domein door terrassen bij horecazaken’.
 

Verder voorziet bovengenoemd terrasreglement ook voorwaarden voor het voorzien van de afscheidingen tussen het terras en de omliggende bestratingen. Deze kunnen worden voorzien via plantenbakken die beperkt zijn in hoogte (maximaal 1,20 m inclusief beplanting) en worden opgebouwd uit een sober en stijlvol materiaal. Om het geheel voldoende luchtig te houden zodat ook de omliggende architectuur zichtbaar blijft, wordt gevraagd om een doorzicht mogelijk te maken. Dit kan worden bekomen door de modules niet tegen elkaar te plaatsen, maar met een spatie van minstens 25 cm tussen elke module. Daarnaast dienen deze plantenbakken verplaatsbaar te zijn (en dit door 1 persoon). Dergelijke, verplaatsbare, inrichtingen zijn vrijgesteld van vergunning.

De voorgestelde omranding (houten wanden) voldoet niet aan het ‘Reglement over de inname van het openbaar domein door terrassen bij horecazaken’ en heeft een negatieve impact op de harmonie van de omgeving. Deze afscheiding komt niet in aanmerking voor vergunning.

 

Omwille van bovenstaande redenen dient de aanvraag te worden geweigerd. De voorgestelde houten bevloering en de houten wanden rondom zijn strijdig met het Terrasreglement. Daarnaast is de bevloering overbodig om het gebruik van terras op deze locatie te voorzien.
 

CONCLUSIE

Ongunstig, de aanvraag is strijdig met het terrasreglement en is strijdig met de goede ruimtelijke ordening.

 

Waarom wordt deze beslissing genomen?

 

 

WAAROM WORDT DEZE BESLISSING GENOMEN?

 

Het college van burgemeester en schepenen moet over de ingediende omgevingsvergunningsaanvraag een beslissing nemen.

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij bovenstaand verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar en neemt het tot haar eigen motivatie.

 

 

Communicatie

 

 

Bekendmaking
De beslissing wordt bekendgemaakt conform Titel 3, Hoofdstuk 9, Afdeling 3 van het Omgevingsvergunningsbesluit.

Beroepsmogelijkheden – uittreksel uit het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning

Artikel 52. De Vlaamse Regering is bevoegd in laatste administratieve aanleg voor beroepen tegen uitdrukkelijke of stilzwijgende beslissingen van de deputatie in eerste administratieve aanleg.

De deputatie is voor haar ambtsgebied bevoegd in laatste administratieve aanleg voor beroepen tegen uitdrukkelijke of stilzwijgende beslissingen van het college van burgemeester en schepenen in eerste administratieve aanleg.

Artikel 53. Het beroep kan worden ingesteld door:
1° de vergunningsaanvrager, de vergunninghouder of de exploitant;
2° het betrokken publiek;
3° de leidend ambtenaar van de adviesinstanties of bij zijn afwezigheid zijn gemachtigde als de adviesinstantie tijdig advies heeft verstrekt of als aan hem ten onrechte niet om advies werd verzocht;
4° het college van burgemeester en schepenen als het tijdig advies heeft verstrekt of als het ten onrechte niet om advies werd verzocht;
5° de leidend ambtenaar van het Departement Leefmilieu, Natuur en Energie of bij zijn afwezigheid zijn gemachtigde;
6° de leidend ambtenaar van het Departement Ruimtelijke Ordening, Woonbeleid en Onroerend Erfgoed of bij zijn afwezigheid zijn gemachtigde.

Artikel 54. Het beroep wordt op straffe van onontvankelijkheid ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat:
1° de dag na de datum van de betekening van de bestreden beslissing voor die personen of instanties aan wie de beslissing betekend wordt;
2° de dag na het verstrijken van de beslissingstermijn als de omgevingsvergunning in eerste administratieve aanleg stilzwijgend geweigerd wordt;
3° de dag na de eerste dag van de aanplakking van de bestreden beslissing in de overige gevallen.

Artikel 55. Het beroep schorst de uitvoering van de bestreden beslissing tot de dag na de datum van de betekening van de beslissing in laatste administratieve aanleg.

In afwijking van het eerste lid werkt het beroep niet schorsend ten aanzien van:
1° de vergunning voor de verdere exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit waarvoor ten minste twaalf maanden voor de einddatum van de omgevingsvergunning een vergunningsaanvraag is ingediend;
2° de vergunning voor de exploitatie na een proefperiode als vermeld in artikel 69;
3° de vergunning voor de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit die vergunningsplichtig is geworden door aanvulling of wijziging van de indelingslijst.

Artikel 56. Het beroep wordt op straffe van onontvankelijkheid per beveiligde zending ingesteld bij de bevoegde overheid, vermeld in artikel 52.

Degene die het beroep instelt, bezorgt op straffe van onontvankelijkheid gelijktijdig en per beveiligde zending een afschrift van het beroepschrift aan:
1° de vergunningsaanvrager behalve als hij zelf het beroep instelt;
2° de deputatie als die in eerste administratieve aanleg de beslissing heeft genomen;
3° het college van burgemeester en schepenen behalve als het zelf het beroep instelt.

De Vlaamse Regering bepaalt de bewijsstukken die bij het beroep moeten worden gevoegd opdat het op ontvankelijke wijze wordt ingesteld.

Artikel 57. De bevoegde overheid, vermeld in artikel 52, of de door haar gemachtigde ambtenaar onderzoekt het beroep op zijn ontvankelijkheid en volledigheid.

Als niet alle stukken als vermeld in artikel 56, derde lid, bij het beroep zijn gevoegd, kan de bevoegde overheid of de door haar gemachtigde ambtenaar de beroepsindiener per beveiligde zending vragen om binnen een termijn van veertien dagen die ingaat de dag na de verzending van het vervolledigingsverzoek, de ontbrekende gegevens of documenten aan het beroep toe te voegen.

Als de beroepsindiener nalaat de ontbrekende gegevens of documenten binnen de termijn, vermeld in het tweede lid, aan het beroep toe te voegen, wordt het beroep als onvolledig beschouwd.

Beroepsmogelijkheden – regeling van het besluit van de Vlaamse Regering decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning

Het beroepschrift bevat op straffe van onontvankelijkheid:
1° de naam, de hoedanigheid en het adres van de beroepsindiener;
2° de identificatie van de bestreden beslissing en van het onroerend goed, de inrichting of exploitatie die het voorwerp uitmaakt van die beslissing;
3° als het beroep wordt ingesteld door een lid van het betrokken publiek:
een omschrijving van de gevolgen die hij ingevolge de bestreden beslissing ondervindt of waarschijnlijk ondervindt;
b) het belang dat hij heeft bij de besluitvorming over de afgifte of bijstelling van een omgevingsvergunning of van vergunningsvoorwaarden;
4° de redenen waarom het beroep wordt ingesteld.

Het beroepsdossier bevat de volgende bewijsstukken:
1° in voorkomend geval, een bewijs van betaling van de dossiertaks;
2° de overtuigingsstukken die de beroepsindiener nodig acht;
3° in voorkomend geval, een inventaris van de overtuigingsstukken, vermeld in punt 2°.

Als de bewijsstukken, vermeld in het tweede lid, ontbreken, kan hieraan verholpen worden overeenkomstig artikel 57, tweede lid, van het decreet van 25 april 2014.

Het beroepsdossier wordt ingediend met een analoge of een digitale zending.

Het bevoegde bestuur kan bij de beroepsindiener, de vergunningsaanvrager of de overheid die in eerste administratieve aanleg bevoegd is, alle beschikbare informatie en documenten opvragen die nuttig zijn voor het dossier.

De beroepsindiener geeft, op straffe van verval, uitdrukkelijk in zijn beroepschrift aan of hij gehoord wil worden.

Als de vergunningsaanvrager gehoord wil worden, brengt hij het bevoegde bestuur daarvan uitdrukkelijk op de hoogte met een beveiligde zending uiterlijk vijftien dagen nadat hij een afschrift van het beroepschrift als vermeld in artikel 56 van het decreet van 25 april 2014, heeft ontvangen, op voorwaarde dat hij niet de beroepsindiener is.

Mededeling
Deze gegevens kunnen worden opgeslagen in een of meer bestanden. Die bestanden kunnen zich bevinden bij de gemeente, waar u de aanvraag hebt ingediend, bij de provincie, en ook bij de Vlaamse administratie, bevoegd voor de omgevingsvergunning. Ze worden gebruikt voor de behandeling van uw dossier. Ze kunnen ook gebruikt worden voor het opmaken van statistieken en voor wetenschappelijke doeleinden. U hebt het recht om uw gegevens in deze bestanden in te kijken en zo nodig de verbetering ervan aan te vragen.

 

 

 

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen weigert de omgevingsvergunning voor het aanleggen van een houten terrasbevloering in een parkeerzone aan de heer Mario Miceli gelegen te Abdijmolenstraat 46, 9031 Gent.