Terug
Gepubliceerd op 11/10/2024

2024_CBS_09517 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Zwijnaardsesteenweg - nieuwe parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische of hybride elektrische deelwagens - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 10/10/2024 - 09:02 College Raadzaal
Datum beslissing: do 10/10/2024 - 09:08
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Afwezig

Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_09517 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Zwijnaardsesteenweg - nieuwe parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische of hybride elektrische deelwagens - Vaststelling 2024_CBS_09517 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Zwijnaardsesteenweg - nieuwe parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische of hybride elektrische deelwagens - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
  • Het reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap, goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • De nieuwe maatregel die bij dit besluit wordt getroffen, is de inrichting van 2 voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische deelwagens ter hoogte van huisnummers 122,124 en 126 gezien hier een publieke laadpaal vergund en geplaatst werd in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor autodelen faciliteren we elektrische deelwagens en garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen zoals bepaald in het Autodeelplan Gent 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021. De voorbehouden autodeelplaatsen zullen gebruikt worden door elektrische deelwagens van een erkende autodeelorganisatie.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 7 december 2023 werden 7 parkeerplaatsen met parkeersensoren ingericht door middel van het verkeersbord E9a met onderbord 'max 30 min van 7u tot 19u' en onderbord Xc. Het betreft 2 parkeerplaatsen ter hoogte van huisnummer 9 t.e.m. huisnummers 5-5B, 2 parkeerplaatsen ter hoogte van huisnummer 18 t.e.m. huisnummers 22-24, 1 parkeerplaats ter hoogte van huisnummers 680-682 en 2 parkeerplaatsen ter hoogte van huisnummer 720 t.e.m. huisnummers 722-726 in het kader van de uitrol van het proefproject Shop &Go in uitvoering van het Parkeerplan, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 november 2014. Ter hoogte van de ‘shop & go zone’ werd een infobord voorzien waarop de modaliteiten van de betreffende parkeerplaatsen opgenomen worden. Volgens het Parkeerplan omvat het nieuwe parkeerbeleid: ‘Streef naar een betere benutting van het beschikbare parkeeraanbod’, dit via ‘Onderzoek naar geautomatiseerde handhaving: Nieuwe trends in geautomatiseerde handhaving (bijvoorbeeld parkeersensoren, kentekenparkeren, …) worden van nabij opgevolgd. De Stad zal starten met een proefproject waarbij parkeersensoren worden gebruikt op laad- en loszones. Deze parkeersensoren monitoren de effectieve parkeerduur waardoor men de handhaving op een efficiënte en gerichte manier kan bijsturen’. Deze parkeerplaatsen staan ten dienste van bezoekers die snel iets willen brengen of ophalen. Ze worden op specifieke plaatsen aangelegd om in deze korte parkeerbehoefte te voorzien, waarmee volgende effecten beoogd worden: verhogen van de parkeerrotatie, verhogen van de parkeerkans, verhogen van de gastvrijheid, voorkomen van 'overstays' (parkeergedrag beïnvloeden), ‘overstays’ efficiënter monitoren en handhaven.

  • Bij collegebesluit van 7 september 2023 werden er 2 voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische voertuigen ingericht ter hoogte van huisnummers 674-678E gezien hier een publieke laadpaal vergund en geplaatst werd in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen.

  • Bij collegebesluit van 15 juni 2023 werden de onderborden bij beperkt eenrichtingsverkeer aangepast voor fietsers & speedpedelecs. Speedpedelecs worden zoveel mogelijk gelijk gesteld met fietsen in straten met beperkt eenrichtingsverkeer, door het gebruik van de onderborden M12 en M18, waardoor zij ook in beide richtingen mogen rijden.

  • Bij collegebesluit van 13 april 2023 wordt de bestaande toestand geregulariseerd van de volledige Zwijnaardsesteenweg. Verkeersborden die te maken hebben met de eigen trambedding en die elkaar tegenspreken zullen worden aangepast. Op sommige plaatsen waren taxi's toegelaten en op andere weer niet, of ontbraken borden. Deze situatie wordt rechtgezet. Zoals elders op Gents grondgebied worden taxi's niet toegelaten op een eigen trambedding.

  • Bij collegebesluit van 2 maart 2023 werd een voorbehouden parkeerplaats voor autodelen ingericht ter hoogte van huisnummer 528 tot en met 530 in het kader van het inrichten van 500 bijkomende autodeelplaatsen zoals bepaald in het Autodeelplan Gent 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021. Deze voorbehouden parkeerplaats zal gebruikt worden door een erkende autodeelorganisatie. Ook wordt het artikel betreffende het verkeersplateau verwijderd uit het reglement omdat dit niet langer AR-plichtig is.

  • Bij collegebesluit van 23 juni 2022 werden 2 voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen ingericht ter hoogte van huisnummers 473 en 473A-473N gezien hier een publieke laadpaal vergund werd en geplaatst zal worden in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen.

  • Bij collegebesluit van 17 maart 2022 werden maatregelen getroffen in kader van de invoering van een fietsstraat over de as Lentestraat, Herfststraat, Sint-Coletastraat en Lucas De Heerestraat die aansluit op de reeds bestaande fietsstraat Stropkaai-Toemaattragel. Deze 4 straten zijn als primaire stedelijke fietsroute die Ledeberg verbindt met Gent-Sint-Pieters opgenomen in het stadsregionaal fietsroutenetwerk dat werd goedgekeurd op het college van Burgemeester en Schepenen van 15 november 2018. De route maakt eveneens deel uit van het Lokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (LFF-netwerk). Op de projectstuurgroep van 27 januari 2022 werd het ontwerp goedgekeurd zodat er een subsidie-aanvraag kan worden ingediend bij de Vlaamse Overheid via het zogenaamde Kopenhagenplan. Daarnaast zullen er voor dit project ook subsidies worden aangevraagd bij de Provincie Oost-Vlaanderen via het LFF-netwerk.

    De Stad wenst hier een fietsstraat te maken. De as voldoet aan volgende fietsstraatcriteria: meer dan 125 fietsers per uur , geen openbare vervoersassen in de straat, tussen de 250 en 300 pae (personen auto equivalent) en de straat ligt op het Stedelijk Fietsroutenetwerk. De maatregelen komen de leesbaarheid van de fietsstraat over de volledige as ten goede. De fietsstraat krijgt voorrang op alle zijstraten behalve wanneer ze de Zwijnaardsesteenweg kruist.

    In het Verkeersreglement zijn een aantal wijzigingen doorgevoerd met betrekking tot de signalisatie in fietsstraten en dit vanaf 1 augustus 2021. Zo verdwijnt oa het verkeersbord F113 uit het Verkeersreglement en wordt de fietsstraat op de as Toemaattragel, Stropkaai, Lentestraat, Herfststraat, Sint-Coletastraat en Lucas De Heerestraat met zonale borden gesignaleerd.

  • Bij collegebesluit van 27 mei 2021 werd de bestaande toestand geregulariseerd na het plaatsen van het signalisatiebord D1 bij de fietsenstalling.

  • Bij collegebesluit van 25 februari 2021 werd als nieuwe maatregelen getroffen, het voorzien van een parkeervak zowel voor fietsen als voor schoolbussen en voertuigen technische diensten op schooldagen van 7u30 tot 18u dit ter hoogte van de basisschool Freinetschool De Spiegel (huisnummer 250). Deze maatregelen worden gesignaleerd met de verkeersborden E9a+Xc-M1 en E9d+Xc-Type VIId.

  • Bij collegebesluit van 29 oktober 2020 werden er verschillende nieuwe maatregelen getroffen. Ten eerste werd de inrichting van 4 voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen, waarvan 2 ter hoogte van huisnummers 288, 290 en 292 en 2 ter hoogte van huisnummers 826 en 828 (aan de oostelijke zijde van de weg) gezien hier een publieke laadpaal vergund en geplaatst werd in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen. Ten tweede werd de signalisatie van het deel tussen huisnummer 818 en 836 (zijnde de bypass ter hoogte van de Gestichtstraat) opgenomen in dit besluit. De artikels met betrekking tot de verkeersborden C1 en F19, het verkeersbord C3 met onderbord uitgezonderd plaatselijk verkeer en de wegmarkeringen van de parkeervakken worden opgenomen.

  • Bij collegebesluit van 13 februari 2020 werd een oversteekplaats aangebracht die na de toplaagvernieuwing niet meer was opgenomen in de plannen. Bij deze werd de oversteekplaats geregulariseerd.

  • Bij collegebesluit van 9 mei 2018 werd een parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummer 488 ingericht.

  • Bij collegebesluit van 6 april 2017 werd volgende maatregel ingevoerd: rechtsaf door rood (B22) ter hoogte van het kruispunt van de Zwijnaardsesteenweg met de De Pintelaan.

  • Bij collegebesluit van 24 maart 2016 werd beslist om een bijzonder overrijdbare bedding voor de bus in te richten op de Zwijnaardsesteenweg en eenrichtingsverkeer in te voeren voor het reguliere verkeer op het gedeelte tussen de Steenakker en de Vrijheidslaan. Deze maatregelen moeten de doorstroming van de nieuwe tramlijn UZ Gent verbeteren.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Zwijnaardsesteenweg, goedgekeurd in zitting van 7 december 2023, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Zwijnaardsesteenweg.