Terug
Gepubliceerd op 11/10/2024

2024_CBS_09624 - OMV_2024068928 R - aanvraag omgevingsvergunning voor het plaatsen van publiciteitsinrichtingen Verdeelstation waterstof en EV - zonder openbaar onderzoek - Smalleheerweg, 9041 Gent - Advies

college van burgemeester en schepenen
do 10/10/2024 - 09:02 College Raadzaal
Datum beslissing: do 10/10/2024 - 09:09
Goedgekeurd

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Afwezig

Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_09624 - OMV_2024068928 R - aanvraag omgevingsvergunning voor het plaatsen van publiciteitsinrichtingen Verdeelstation waterstof en EV - zonder openbaar onderzoek - Smalleheerweg, 9041 Gent - Advies 2024_CBS_09624 - OMV_2024068928 R - aanvraag omgevingsvergunning voor het plaatsen van publiciteitsinrichtingen Verdeelstation waterstof en EV - zonder openbaar onderzoek - Smalleheerweg, 9041 Gent - Advies

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

 

Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, artikels 24 en 42.

 

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

 

Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, artikels 5 en 6.

 

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

 

Het college van burgemeester en schepenen geeft gedeeltelijk voorwaardelijk gunstig advies.

 

WAT GAAT AAN DEZE BESLISSING VOORAF?

 

Air Products NV met als contactadres Leonardo da Vincilaan 19C bus 4, 1831 Machelen en Milence Infrastructure Belgium 1 BV met als contactadres de Meeûssquare 37, 1000 Brussel hebben een aanvraag (OMV_2024068928) ingediend bij de deputatie op 19 juni 2024.

 

De aanvraag omgevingsvergunning met stedenbouwkundige handelingen handelt over:

Onderwerp: het plaatsen van publiciteitsinrichtingen Verdeelstation waterstof en EV

• Adres: Smalleheerweg 29 en 31, 9041 Gent

Kadastrale gegevens: afdeling 17 sectie B nrs. 853D2 en 961S

 

Het resultaat van het ontvankelijkheids- en volledigheidsonderzoek werd verzonden op 16 september 2024.

De deputatie heeft het college van burgemeester en schepenen om advies gevraagd op 16 september 2024.

De aanvraag volgde de vereenvoudigde procedure.

Volgend verslag werd uitgebracht door de gemeentelijk omgevingsambtenaar op 1 oktober 2024.

 

OMSCHRIJVING AANVRAAG

1.       BESCHRIJVING VAN DE OMGEVING, DE PLAATS EN HET PROJECT

De aanvraag betreft het plaatsen van een aantal publiciteitsinrichtingen op een recent vergund verdeelstation voor H2 en een elektrisch laadstation voor vrachtwagens. Het terrein van ca. 0,76 ha is ingesloten door de Yvonne Fontainestraat, de op- en afrit Schansakker van de Dwight Eisenhowerlaan (R4) en de gebouwen van Volvo Trucks.

 

Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen

De aanvraag betreft het plaatsen van 15 publiciteitsinrichtingen:

 

1/ Dit logo hangt tegen de zuidgevel van het EV-station en is 59,10cm hoog, 2,80m breed en 11cm diep. Het logo fungeert als lichtkast met een vrij programmeerbare inwendige verlichting (LED). Het licht past zich automatisch aan het omgevingslicht aan.

 

2/ en 3/ Deze logo’s worden geschilderd op de noordgevel van het waterstof verdeelstation. Er wordt een kader 2m hoog en 4,35m breed geschilderd in het groen waarbinnen 2 logo’s geschilderd worden. Logo 2 heeft een ovale vorm met diameters van 1,62m en 1m. Logo 3 heeft een rechthoekige vorm met een hoogte van 40cm en een breedte van 1,54m.
 

4/ en 5/ Deze logo’s worden geschilderd op de westgevel van het waterstof verdeelstation. Er wordt een kader 2m hoog en 6,17m breed geschilderd in het groen waarbinnen 2 logo’s geschilderd worden. Logo 4 heeft een ovale vorm met diameters van 1,62m en 1,97m. Logo 5 heeft een rechthoekige vorm met een hoogte van 40cm en een breedte van 2m.

 

6/ Dit logo hangt aan de oostgevel van de luifel van het waterstof verdeelstation. Het logo is een witte sticker van 39cm breed en 1,32m lang.

 

7/ Dit logo hangt aan de westgevel van de luifel van het waterstof verdeelstation. Het logo is een witte sticker van 39cm breed en 1,32m lang.

 

8/ en 9/ Deze logo’s hangen op een hoogte van ca. 12m aan de vloeibare waterstoftanken. Beide logo’s zijn groene stickers van 58cm breed en 2,60m lang.

 

10/ en 11/ Er wordt een totem geplaatst met aan weerszijden een logo. De totem is 5,85m hoog, 1,50m breed en 15cm dik. De onderste 4,61m heeft een oranje kleur. Het logo erboven (1m op 1m) fungeert als lichtkast met een vrij programmeerbare inwendige verlichting (LED). Het licht past zich automatisch aan het omgevingslicht aan. De totem wordt aan de zuidzijde van het perceel geplaatst, net naast de brandweg aan de Yvonne Fontainestraat.

 

12/ en 13/ Er wordt een totem geplaatst met aan weerszijden een logo. De totem is 2,70m hoog, 93cm breed en 15cm dik. De onderste 1,91m heeft een oranje kleur. Het logo erboven (64cm op 64cm) logo fungeert als lichtkast met een vrij programmeerbare inwendige verlichting (LED). Het licht past zich automatisch aan het omgevingslicht aan. Op het oranjekleurig vlak wordt aan de zijde van het station een tekst geschreven. De totem wordt aan de westzijde van het perceel geplaatst, links van de uitgang aan de Yvonne Fontainestraat.

 

14/ Er wordt een totem geplaatst aan de noordzijde van het terrein voor het EV-station. De totem is 2,70m hoog, 93cm breed en 15cm dik. De onderste 1,91m heeft een oranje kleur. Het logo erboven (64cm op 64cm) logo fungeert als lichtkast met een vrij programmeerbare inwendige verlichting (LED). Het licht past zich automatisch aan het omgevingslicht aan. Op het oranjekleurig vlak wordt een tekst geschreven.

 

15/ Er wordt een totem geplaatst aan de noordzijde van het terrein voor het waterstofstation. De totem is 2,70m hoog, 93cm breed en 15cm dik. De onderste 1,91m heeft een groene kleur. Het logo erboven (64cm op 64cm) logo fungeert als lichtkast met een vrij programmeerbare inwendige verlichting (LED). Het licht past zich automatisch aan het omgevingslicht aan. Op het groenkleurig vlak wordt een tekst geschreven.

 

Er moet opgemerkt worden dat de afmetingen in de beschrijving en sommige afmetingen op de plannen niet overeenstemmen met de schaalaanduiding op de plannen.

2.       HISTORIEK

Volgende relevante vergunningen, meldingen en/of weigeringen zijn bekend:

 

Omgevingsvergunningen

  • Op 12/09/2024 werd een voorwaardelijke vergunning afgeleverd voor het exploiteren van een verdeelstation voor H2 en een elektrisch laadstation voor vrachtwagens (IIOA + SH). (OMV_2023166972)

 

BEOORDELING AANVRAAG

3.       EXTERNE ADVIEZEN

Wettelijk verplichte externe adviezen worden opgevraagd door de vergunningverlenende overheid.

4.       TOETSING AAN WETTELIJKE EN REGLEMENTAIRE VOORSCHRIFTEN

4.1.   Ruimtelijke uitvoeringsplannen – plannen van aanleg

Het project ligt in industriegebied volgens het gewestplan 'Gentse en Kanaalzone' (goedgekeurd op 14 september 1977).
 

Deze zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de ander industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop.

 

Het project ligt in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 'Afbakening grootstedelijk gebied Gent' (definitief vastgesteld door de Vlaamse Regering op 16 december 2005). Het project ligt volgens dit RUP binnen de afbakeningslijn van het grootstedelijk gebied Gent.

De aanvraag is in overeenstemming met de voorschriften.

4.2.   Vergunde verkavelingen

De aanvraag is niet gelegen in een goedgekeurde, niet vervallen verkaveling.

4.3.   Verordeningen

Algemeen Bouwreglement
De aanvraag werd getoetst aan de bepalingen van het Algemeen Bouwreglement, de stedenbouwkundige verordening van de Stad Gent, goedgekeurd door de deputatie bij besluit van 16 september 2004 en meest recent gewijzigd bij gemeenteraadsbesluit van 25 maart 2024, van kracht sinds 27 mei 2024. 

 

Het ontwerp is in overeenstemming met dit algemeen bouwreglement.

 

Gewestelijke verordening hemelwater

De aanvraag werd getoetst aan de gewestelijke hemelwaterverordening 2023. (Besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023)

Zie waterparagraaf.

 

Gewestelijke verordening publiciteit

De aanvraag werd getoetst aan de bepalingen van de gewestelijke publiciteitsverordening. (Besluit van de Vlaamse Regering van 12 mei 2023)

 

Volgende artikels zijn van toepassing:

-          Art. 6. Publiciteitsinrichtingen mogen inwendig of uitwendig verlicht worden als al de volgende voorwaarden vervuld zijn:
1° de weggebruiker wordt niet verblind;
2° de helderheid van vrij programmeerbare inwendig verlichte publiciteitsinrichtingen is instelbaar en past zich automatisch aan het omgevingslicht aan.
 

-          Art. 10. Zaakgebonden publiciteitsboodschappen kunnen worden geïntegreerd in functionele inrichtingen, zoals zonneschermen, luifels, markiezen, terrasafsluitingen of windschermen.

 

Zaakgebonden publiciteitsinrichtingen kunnen worden aangebracht op een vergunde of vergund geachte constructie, die geen gebouw is en die functioneel bij de zaak hoort, zoals een silo, een schoorsteen of een pyloon, als een aangebrachte publiciteitsinrichting niet uitsteekt buiten de constructie waarop ze is aangebracht.

Zaakgebonden publiciteitsinrichtingen kunnen worden toegelaten aan of op een vergund of vergund geacht gebouw als de plaatsing aan een van de volgende voorwaarden voldoet:
1° de plaatsing gebeurt evenwijdig met de gevel en de publiciteitsinrichting steekt niet uit buiten het gevelvlak of de kroonlijst;

In de volgende gevallen kunnen vrijstaande zaakgebonden publiciteitsinrichtingen worden toegelaten:
2° bij plaatsing vanaf de vierde meter vanaf de grens met de openbare weg, als al de volgende voorwaarden zijn vervuld:
a) de totale oppervlakte van de publiciteitsinrichtingen bedraagt maximaal tien vierkante meter per zaak en maximaal veertig vierkante meter per gebouwencomplex;
b) de publiciteitsinrichting wordt niet in de zijtuinstrook geplaatst.

Toetsing:
Het ontwerp is in overeenstemming met deze verordening. Om tegemoet te komen aan artikel 6 van de gewestelijke publiciteitsverordening wordt een dimmer opgelegd als bijzondere voorwaarde.

Door het ontbreken van een publiciteitsboodschap op de logo’s is het moeilijk te beoordelen of het om zaakgebonden publiciteit gaat. We gaan ervan uit dat op de logo’s voor het waterstofstation de naam Air Products staat geschreven en op de logo’s voor het EV-station de naam Milence.

Er moet ook opgemerkt worden dat de groen geschilderde oppervlakte waar logo’s 2, 3, 4 en 5 op komen niet meegeteld worden als logo. Het schilderen van muren is immers niet vergunningsplichtig. Er zullen dus geen logo’s met de grootte van de groene vlakken mogen ophangen. Dit wordt opgelegd als bijzondere voorwaarde.

4.4.   Uitgeruste weg

Het bouwperceel is gelegen aan een voldoende uitgeruste gewestweg.

5.       WATERPARAGRAAF

De vergunningverlenende overheid staat in voor de opmaak van de waterparagraaf. Met betrekking tot de waterparagraaf wordt volgend advies uitgebracht:

5.1.   Ligging project

Het project situeert zich in het afstroomgebied van een waterloop in het beheer van de Polder Moervaart en Zuidlede. Het ligt niet in de nabije omgeving van de waterloop.

 

Volgens de kaarten bij het Watertoetsbesluit is het project:

-          niet gelegen in een overstromingsgevoelige gebied voor zeeoverstroming.

-          niet gelegen in een gebied gevoelig voor overstromingen vanuit een waterloop (fluviaal).

-          niet gelegen in een gebied gevoelig voor overstromingen door intense neerslag (pluviaal).

-          niet gelegen in een signaalgebied.

5.2.   Verenigbaarheid van het project met het watersysteem

5.2.1 Droogte

Het hemelwater dat neervalt moet op eigen terrein maximaal vastgehouden worden en niet afgevoerd. Om hier concreet uitvoering aan te geven werd het project aan de gewestelijke stedenbouwkundige verordening en het algemeen bouwreglement van de stad Gent inzake hemelwater getoetst.

 

Het aangevraagde valt niet onder het toepassingsgebied van de gewestelijke hemelwaterverordening en is in overeenstemming met het Algemeen Bouwreglement.

 

5.2.2 Structuurkwaliteit en ruimte voor waterlopen

Het project heeft hierop geen betekenisvolle impact.

  

5.2.3 Overstromingen

Het projectgebied is volgens de watertoetskaarten niet overstromingsgevoelig. Er wordt geen effect op het overstromingsregime verwacht.

 

5.2.4 Waterkwaliteit

Het project heeft hierop geen betekenisvolle impact.

5.3.   Conclusie

Er kan geconcludeerd worden dat voorliggende aanvraag de watertoets doorstaat.

6.      NATUURTOETS

Het project veroorzaakt geen bijkomende stikstofemissiegenererende vervoersbewegingen. De aanvraag heeft bijgevolg geen negatieve impact op de overschrijding van de kritische depositiewaarde ten aanzien van de speciale beschermingszone van de Habitatrichtlijn.
 

7.       BEKENDMAKING

De aanvraag volgt de vereenvoudigde procedure en moest dus niet aan een openbaar onderzoek worden onderworpen.

8.       OMGEVINGSTOETS

Beoordeling van de goede ruimtelijke ordening
De aanvraag werd getoetst aan de bepalingen van de gewestelijke publiciteitsverordening. Door het ontbreken van een publiciteitsboodschap op de logo’s is de aanvraag moeilijk te beoordelen. We gaan ervan uit dat op de logo’s voor het waterstofstation de naam Air Products staat geschreven en op de logo’s voor het EV-station de naam Milence. Als dit klopt, dan is de aanvraag in overeenstemming met deze publiciteitsverordening.

 

Aangezien er geen knipperende of bewegende publiciteit wordt aangevraagd, wordt er vanuit gegaan dat deze niet aanwezig is, en dus ook niet vergund wordt.

 

Naast deze verordening moet het ontwerp ook nog steeds getoetst worden aan de goede ruimtelijke ordening. We stellen het nut van de totem naast de brandweg – Totem EV-truckstation 1 met logo’s 10 en 11 – in vraag. Deze brandweg is niet toegankelijk voor gebruikers van het tankstation. Door hier een totem te plaatsen geeft men de indicatie dat er ook langs deze zijde een toegang is. Dit kan niet de bedoeling zijn. Omwille van deze reden zal deze totem uit de vergunning gesloten worden.

 

Mits het naleven van de bijzondere voorwaarden is de aanvraag verenigbaar met de omgeving en komt ze voor vergunning in aanmerking.


CONCLUSIE

Ongunstig advies voor Totem EV-truckstation 1 met logo’s 10 en 11.

Voorwaardelijk gunstig advies voor de overige publiciteitsinrichtingen.


De aanvraag wordt beslist door de deputatie (art. 15 van het omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014).

 

Waarom wordt deze beslissing genomen?

 

 

WAAROM WORDT DEZE BESLISSING GENOMEN?

 

Het college van burgemeester en schepenen moet advies uitbrengen bij de deputatie over omgevingsvergunningsaanvragen die door de deputatie worden behandeld (klasse 1 inrichtingen en/of provinciale projecten).

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij bovenstaand verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar en neemt het tot haar eigen motivatie.

 

 

Communicatie

 

Niet van toepassing.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen brengt gedeeltelijk voorwaardelijk gunstig advies uit over de omgevingsaanvraag voor het plaatsen van publiciteitsinrichtingen Verdeelstation waterstof en EV van Air Products nv en Milence Infrastructure Belgium 1 bv, gelegen te Smalleheerweg 29 en 31, 9041 Gent.


Artikel 2

Verzoekt de deputatie om volgende voorwaarden voor de geplande werken op te nemen:

Volgende handelingen worden uit de vergunning gesloten

Totem EV-truckstation 1 met logo’s 10 en 11 wordt uit de vergunning gesloten.

 

Algemeen

De voorwaarden uit dossier OMV_2023166972 dienen nog steeds gevolgd te worden.

 

Dimmer

Om alle vormen van lichthinder of lichtvervuiling tegen te gaan, wordt gevraagd om een dimmer te voorzien op de lichtinstallatie. Bij vermoeden/melding van lichthinder zal ter plaatse a.d.h.v. een proefopstelling geëvalueerd en bepaald worden hoeveel de lichtinstallatie moet gedimd worden (conform bestaande normen en richtlijnen).   

 

Geen bewegende of knipperende publiciteit

Aangezien er geen knipperende of bewegende publiciteit wordt aangevraagd, wordt het ook niet toegestaan.

 

Oppervlakte publiciteit

De groen geschilderde oppervlaktes waar logo’s 2, 3,4 en 5 op komen worden niet meegeteld als logo. Er zullen dus geen logo’s met de grootte van de groene vlakken mogen ophangen.

 

Openbaar domein
De bouwheer is steeds verantwoordelijk voor beschadigingen aan de inrichting van het openbaar domein, groenaanleg, bermen, trottoirs, boordstenen, (straat)kolken en de rijweg, die te wijten zijn aan de bouwactiviteit. De dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen herstelt deze beschadigingen op kosten van de bouwheer.

 

Artikel 3

Verzoekt de deputatie om volgende aandachtspunten op te leggen aan de aanvrager:

Publiciteitsinrichtingen

Vlarem 2

Deel 4: algemene milieuvoorwaarden voor ingedeelde inrichtingen

Hoofdstuk 4.6 beheersing van hinder door licht:

 

-          (artikel 4.6.01) Onverminderd andere reglementaire bepalingen treft de exploitant de nodige maatregelen om lichthinder te voorkomen.

-          (artikel 4.6.02) Het gebruik en de intensiteit van lichtbronnen in open lucht zijn beperkt tot de noodwendigheden inzake uitbating en veiligheid. De verlichting is dermate geconcipieerd dat niet-functionele lichtoverdracht naar de omgeving maximaal wordt beperkt.

-          (artikel 4.6.03) Klemtoonverlichting mag uitsluitend gericht zijn op de inrichting of onderdelen ervan.

-          (artikel 4.6.04) Lichtreclame mag de normale intensiteit van de openbare verlichting niet overtreffen.

 

Artikel 80.2 (lid 1) van de wegcode

 

-          Artikel 80.2 van de wegcode verbiedt het aanbrengen op de openbare weg van reclameborden, uithangborden of andere inrichtingen die de bestuurders verblinden, die hen in dwaling brengen, die, zij het ook maar gedeeltelijk, verkeersborden voorstellen of nabootsen, die van verre met deze verkeersborden worden verward, of die op enige andere wijze de doelmatigheid van de reglementaire verkeersborden verminderen.

-          Indien het gaat om verlichting die wordt aangevraagd in de buurt van verkeerslichten, geldt ook volgende  regel uit Artikel 80.2 lid 1 Wegcode: Het is verboden een luminositeit met een rode of groene tint te geven aan alle reclameborden, uithangborden of inrichtingen die zich, binnen een afstand van 75 meter van een verkeerslicht, op minder dan 7 meter boven de grond bevinden.

 

Gewestelijke publiciteitsverordening

Hoofdstuk 2. Algemene voorwaarden:

 

-          Art. 6. Publiciteitsinrichtingen mogen inwendig of uitwendig verlicht worden als al de volgende voorwaarden vervuld zijn:

  • de weggebruiker wordt niet verblind;
  • de helderheid van vrij programmeerbare inwendig verlichte publiciteitsinrichtingen is instelbaar en past zich automatisch aan het omgevingslicht aan.

 

Manier van verlichting

 

-          De commerciële verlichting wordt bij voorkeur gedoofd bij sluitingstijd van de handelszaak (of na de kantooruren), of ten laatste om 24u (tenzij de handelszaak nog open is na 24u). NB Zo ook wordt de monument- en sfeerverlichting in Gent gedoofd om 24u.

-          Goede verlichte reclames en uithangborden, zowel deze die aangelicht worden als deze die van binnenuit verlicht zijn, hebben een sobere, stabiele (niet flikkerende of dynamische) verlichting, met wit of zachtgekleurd licht. Dergelijke van binnenuit verlichte reclames en uithangborden geven op de aanliggende gevels en openbaar domein niet meer licht dan 2 lux. Bij aangelichte reclames is het licht goed en enkel gericht op de reclame zelf; deze ontvangt maximaal een lichthoeveelheid van 10 lux. Bij van binnenuit verlichte reclames verdient verlichting met negatief contrast (door het uitsnijden letters of figuren uit een donker vlak) de voorkeur. Andere van binnenuit verlichte reclames bevinden zich bij voorkeur onder de ramen van de eerste verdieping. Het gebruik van LED’s voor de verlichting van reclames is meer dan wenselijk gelet op de vele voordelen daarvan (laag verbruik, lange levensduur, goede zichtbaarheid zonder te veel te verlichten).