Terug
Gepubliceerd op 11/10/2024

2024_CBS_09534 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Tramstraat - verwijderen parkeerplaats voorbehouden voor autodelen - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 10/10/2024 - 09:02 College Raadzaal
Datum beslissing: do 10/10/2024 - 09:08
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Afwezig

Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_09534 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Tramstraat - verwijderen parkeerplaats voorbehouden voor autodelen - Vaststelling 2024_CBS_09534 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Tramstraat - verwijderen parkeerplaats voorbehouden voor autodelen - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • De nieuwe maatregel die bij dit besluit wordt getroffen is het verwijderen van de parkeerplaats voorbehouden voor autodelen ter hoogte van huisnummer 1D wegens een melding van de autodeelorganisatie dat deze parkeerplaats niet in gebruik wordt genomen.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 20 april 2023 werd een verdrijvingsvlak voorzien ter hoogte van huisnummer 37 en dit naar aanleiding van een melding van slechte zichtbaarheid door een geparkeerd voertuig. De zichtbaarheid wordt op deze manier verbeterd voor weggebruikers die uit de Campusstraat komen en de Tramstraat willen oprijden.

  • Bij collegebesluit van 16 maart 2023 werden diverse verkeersmaatregelen geregulariseerd na de overdracht van de openbare weg in gewestelijk beheer naar ons beheer en werden volgende verkeersmaatregelen getroffen: het anders aanduiden van de voorrangsregeling door middel van B15-borden. Door deze dichterbij het kruispunt te signaleren is de voorrangsregeling steeds in een oogopslag waar te nemen. Tevens werd er in het kader van het wijkmobiliteitsplan Zwijnaarde tussen het einde van de bebouwde kom en de N60 een snelheidsbeperking tot 50 km/u ingesteld om het veilger te maken voor de fietsers die naast de rijbaan op een gemarkeerd fietspad rijden. Naast deze maatregelen werd er ook een parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummer 25 ingericht vermits de aanvrager voldoet aan de gestelde voorwaarden volgens het Reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.

  • Bij collegebesluit van 30 juni 2022 werd als nieuwe maatregel getroffen, de inrichting van 2 voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen ter hoogte van huisnummer 46 tot en met huisnummer 50 gezien hier een publieke laadpaal vergund werd en geplaatst zal worden in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen.

  • Bij collegebesluit van 13 januari 2022 werden volgende maatregelen getroffen: enerzijds het aanpassen van gewestweg naar gemeenteweg, omdat de Tramstraat overgedragen is aan de Stad Gent sinds 14 december 2021. Anderzijds wordt een voorbehouden parkeerplaats voor autodelen ingericht ter hoogte van huisnummer 1D in het kader van het inrichten van 500 voorbehouden autodeelplaatsen zoals bepaald in het Autodeelplan Gent 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021. Deze voorbehouden parkeerplaats zal gebruikt worden door een erkende autodeelorganisatie.

  • Bij collegebesluit van 17 mei 2018 werd de bestaande toestand geregulariseerd en werden geen nieuwe verkeersmatregelen ingevoerd. Het aanvullend reglement werd aangepast naar gewestweg, omdat het verkeerdelijk onder gemeenteweg werd gecatalogeerd.

  • Bij collegebesluit van 1 maart 2018 werd de bestaande toestand geregulariseerd en werd volgende nieuwe maatregel getroffen: het bevestigen van signalisatie van een parkeerverbod aan de pare kant van de weg, vanaf huisnummer 50 tot het einde van de weg. Dit op vraag van het departement Mobiliteit en Openbare Werken Vlaanderen na aanhoudende klachten over het niet respecteren van het parkeerverbod.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Tramstraat, goedgekeurd in zitting van 20 april 2023, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Tramstraat.