Terug
Gepubliceerd op 11/10/2024

2024_CBS_09531 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Henegouwenstraat - nieuwe parkeermaatregelen - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 10/10/2024 - 09:02 College Raadzaal
Datum beslissing: do 10/10/2024 - 09:08
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Afwezig

Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_09531 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Henegouwenstraat - nieuwe parkeermaatregelen - Vaststelling 2024_CBS_09531 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Henegouwenstraat - nieuwe parkeermaatregelen - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • De nieuwe maatregelen die bij dit besluit worden getroffen, zijn ten eerste de inrichting van 2 voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische deelwagens ter hoogte van huisnummers 80-124 gezien hier een publieke laadpaal vergund en geplaatst werd in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor autodelen faciliteren we elektrische deelwagens en garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen zoals bepaald in het Autodeelplan Gent 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021. De voorbehouden autodeelplaatsen zullen gebruikt worden door elektrische deelwagens van een erkende autodeelorganisatie.

    Ten tweede is de inrichting van 2 voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische voertuigen ter hoogte van huisnummers 89-89C tot 91-93 alsook 2 voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische voertuigen ter hoogte van huisnummers 3 tot 13-21 gezien hier publieke laadpalen vergund en geplaatst werden in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen.

    Ten derde wordt het verkeersbord met betrekking tot het einde bewonersparkeren (E9a + onderbord 'bewoners' + onderbord Xb) verwijderd ter hoogte van huisnummer 80-124, aangezien de lokale parkeerreglementering van de voorbehouden parkeerplaats voor autodelen het bewonersparkeren opheft.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 28 maart 2024 werd volgende maatregel getroffen: Het onderbord VIId ‘taxi’, dat aangeeft dat het parkeren voorbehouden is voor taxi’s, werd aangepast naar ‘standplaatstaxi met machtiging Stad Gent’. Volgens het decreet betreffende het individueel bezoldigd personenvervoer van 29 maart 2019 mag niemand een standplaatstaxi stationeren op een daartoe voorbehouden standplaats op de openbare weg op het grondgebied van een gemeente in het Vlaamse Gewest, zonder machtiging van die gemeente. Door het wijzigen van het onderbord naar een meer juridisch sluitende tekst, kan er geen discussie meer ontstaan over het feit of de parkeerplaats voor alle taxi’s is voorbehouden, dan wel voor taxi’s met een standplaatsmachtiging. Op grondgebied Gent is iedere parkeerplaats voor taxi’s een standplaats voorbehouden voor taxi’s met machtiging. Ook wordt het artikel betreffende het verkeersplateau verwijderd uit het reglement, omdat dit niet langer AR-plichtig is.

  • Bij collegebesluit van 9 januari 2020 werden volgende maatregelen getroffen: de inrichting van een parkeerplaats voor mensen met een beperking in het afgebakend parkeervak ter hoogte van huisnummers 1 en 3 , en het verwijderen van de gele onderbroken streep ter hoogte van huisnummer 1. Beide maatregelen kaderen in het heraanlegproject van de parkeerstrook in de Voldersstraat nummer 1. Hierdoor verdwijnt er een parkeerplaats voor mensen met een beperking.

  • Bij collegebesluit van 31 oktober 2018 werd de parkeersituatie ter hoogte van het kruispunt met de Gouvernementstraat verduidelijkt om hinderlijk parkeren op de verschillende hoeken van het kruispunt tegen te gaan.

  • Bij collegebesluit van 16 augustus 2018 werden de parkeerplaatsen tussen het kruispunt met de Gouvernementstraat en de François Laurentplein gesignaleerd als voorbehouden voor bewoners.

  • Bij collegebesluit van 26 januari 2017 werd de bestaande toestand geregulariseerd en in kader van het Circulatieplan Binnenstad Gent, goedgekeurd door de gemeenteraad op 22 februari 2016, werd op de Henegouwenstraat eenrichtingsverkeer ingevoerd. Dit om de veiligheid en comfort van de fietsers op de fietsersstraat te verhogen. Als compensatiemaatregel voor het verdwijnen van parkeerplaatsen bij de uitbreiding van het autovrij gebied worden drie nieuwe taxistandplaatsen ingericht.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Henegouwenstraat, goedgekeurd in zitting van 28 maart 2024, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Henegouwenstraat.