Terug
Gepubliceerd op 11/10/2024

2024_CBS_09521 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Burgstraat - nieuwe parkeerplaats voorbehouden voor personen met een handicap - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 10/10/2024 - 09:02 College Raadzaal
Datum beslissing: do 10/10/2024 - 09:08
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Afwezig

Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_09521 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Burgstraat - nieuwe parkeerplaats voorbehouden voor personen met een handicap - Vaststelling 2024_CBS_09521 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Burgstraat - nieuwe parkeerplaats voorbehouden voor personen met een handicap - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
  • Het reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap, goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • De nieuwe maatregel die bij dit besluit wordt getroffen is de inrichting van een parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummer 18 vermits de aanvrager voldoet aan de gestelde voorwaarden volgens het Reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016. Door deze maatregel in te voeren worden er 2 bewonersplaatsen geschrapt omdat er anders 3 verschillende regimes zijn op een parkeerstrook van 18m.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 16 november 2023 werd 1 ultrakortparkeerplaats omgevormd naar een parkeerplaats met parkeersensoren ingericht door middel van het verkeersbord E9a met onderbord 'max 30 min van 7u tot 19u' en onderbord Xc ter hoogte van huisnummers 7-9 in het kader van de uitrol van het proefproject Shop &Go in uitvoering van het Parkeerplan, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 november 2014. Ter hoogte van de 'shop & go zone' wordt een infobord voorzien waarop de modaliteiten van de betreffende parkeerplaatsen opgenomen worden. Volgens het Parkeerplan omvat het nieuwe parkeerbeleid: ‘Streef naar een betere benutting van het beschikbare parkeeraanbod’, dit via ‘Onderzoek naar geautomatiseerde handhaving: Nieuwe trends in geautomatiseerde handhaving (bijvoorbeeld parkeersensoren, kentekenparkeren, …) worden van nabij opgevolgd. De Stad zal starten met een proefproject waarbij parkeersensoren worden gebruikt op laad- en loszones. Deze parkeersensoren monitoren de effectieve parkeerduur waardoor men de handhaving op een efficiënte en gerichte manier kan bijsturen’. Deze parkeerplaatsen  staan ten dienste van bezoekers die snel iets willen brengen of ophalen. Ze worden op specifieke plaatsen aangelegd om in deze korte parkeerbehoefte te voorzien, waarmee volgende effecten beoogd worden: verhogen van de parkeerrotatie, verhogen van de parkeerkans, verhogen van de gastvrijheid, voorkomen van 'overstays' (parkeergedrag beïnvloeden), ‘overstays’ efficiënter monitoren en handhaven.

  • Bij collegebesluit van 12 oktober 2023 werden 2 voorbehouden parkeerplaatsen voor autodelen, die goedgekeurd werden bij het vorige collegebesluit van 2 maart 2023, verplaatst van huisnummer 24 tot en met huisnummer 26 naar huisnummer 26 tot en met huisnummers 28-30C. De signalisatie was niet uitvoerbaar, omdat er recent een nieuw plantvak werd aangelegd ter hoogte van huisnummers 24-26.

  • Bij collegebesluit van 2 maart 2023 werden twee voorbehouden parkeerplaatsen voor autodelen ingericht ter hoogte van huisnummer 24 tot en met huisnummer 26 in het kader van het inrichten van 500 bijkomende autodeelplaatsen zoals bepaald in het Autodeelplan Gent 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021. Deze voorbehouden parkeerplaats zal gebruikt worden door een erkende autodeelorganisatie.

  • Bij collegebesluit van 23 april 2020 werden volgende maatregelen getroffen: (1) de regularisatie van de voorrang. De B9 werd vervangen door B15 en ontbrekende borden en markeringen worden aangevuld; (2) het invoeren, ter hoogte van de parkeerstrook bij huisnummer 7-9, van 2 anti-parkeermaatregelen om de inrij te vrijwaren. Ten eerste werd in de rechtse parkeerplaats voor ultrakortparkeren, die te kort is voor een parkeerplaats, een fietsenstalling voorzien. Ten tweede werd voor het afbakenen van de andere parkeerplaats voor kortparkeren een parkeerhaak aangebracht.

  • Bij collegebesluit van 16 maart 2017 werd een anti-parkeermaatregel (parkeerhaak) voorzien ter hoogte van huisnummer 110/116 om de parkeerstrook af te bakenen.

  • Bij collegebesluit van 19 januari 2017 werd als compensatiemaatregel voor het verdwijnen van parkeerplaatsen bij het uitbreiden van het autovrij gebied op de Burgstraat twee nieuwe parkeerplaatsen voor ultrakortparkeren ingericht.

  • Bij collegebesluit van 15 september 2016 werden de bestaande bewonersparkeerplaatsen geregulariseerd.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Burgstraat, goedgekeurd in zitting van 16 november 2023, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Burgstraat.