Terug
Gepubliceerd op 19/07/2024

2024_CBS_07079 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Keizer Karelstraat - nieuwe verkeersmaatregelen - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 18/07/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 18/07/2024 - 08:44
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Bram Van Braeckevelt, schepen; Evita Willaert, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_07079 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Keizer Karelstraat - nieuwe verkeersmaatregelen - Vaststelling 2024_CBS_07079 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Keizer Karelstraat - nieuwe verkeersmaatregelen - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • Naar aanleiding van een ongeval met letsel op de rotonde Sint-Anna werd de verkeerveiligheid gescreend. De som van alle letselongevallen op dit kruispunt zijn de aanleiding van het dossier, samen met de niet-conforme maatvoering van de weginfrastructuur. Het doel is verkeersveiligheidsmaatregelen op kort termijn te realiseren met belijning, verkeersborden en plooibakens. De politie bezorgde de relevante ongevallendata. Deze informatie leidde tot concrete ingrepen die voorbije ongevallen kunnen vermijden in de toekomst :

    • Aansluitingen van de zijtakken aanpassen op de rotonde om een betere conflictpresentatie te krijgen
    • De fietser op fietspad beter in beeld brengen om een betere conflictpresentatie te krijgen
    • De algemene leesbaarheid verbeteren
    • Aanpassen naar een enkelstrooksrotonde om het aantal conflictpunten te verlagen en het wegbeeld te verbeteren
    • De voetgangersoversteken inkorten en beter in beeld brengen
    • Een correcte maatvoering voor een rotonde. De huidige maatvoering voldeed niet aan de richtlijnen thv de bochten, met botsgevaar tot gevolg
    In het voorliggende plan wordt de tweestrooksrotonde omgevormd tot een enkelstrooksrotonde met correct maatvoering. Het kruispunt en zijn takken werd ingesnoerd door suprematie van de busstrook en de tweede, qua capaciteit overbodige rijstrook. De voetgangersoversteken werden ingekort en/of verplaatst. Het fietspad kreeg op een conforme breedte gebracht met schrikstrook. Aan de Keizer Karelstraat en de Zuidstationstraat moet het gemotoriseerd verkeer invoegen op de busbaan zodat de bus zich eerst kan aanmelden op de rotonde. De 2 laad- en losplaatsen faciliteren het laden en lossen van mensen en goederen en dragen bij tot de doorstroming van de bus. Het parkeren langs de rotonde werd beperkt om de conflictpunten ter verminderen en de ongevallen met opengaande portieren te vermijden en voldoende doorstroming van de bus te garanderen. Deze maatregelen zijn noodzakelijk voor de busdoorstroming en positief advies van De Lijn. Alle inritten blijven bereik- en aanrijdbaar. Thv Sint-Annaplein 33 blijft de parkeerplaats mindervaliden behouden. De parkeerplaatsen tussen Sint-Annaplein nr 2-16, 63-75 en 34 vervallen ten voordele van een laad- en losplaats, verkeersveiligheid en busdoorstroming. In de Zuidstationstraat vervallen 2 parkeerplaatsen ifv het insnoeren kruispunt, invoegen op busbaan, rationalisatie van locaties fietsenstallingen en potentiële terrasruimte. De parkeerplaatsen tussen Keizer Karelstraat - Filip van Arteveldestraat – Sint-Annaplein 33 en tussen Nieuwebosstraat – Sint-Annakerk – Lange Violettenstraat blijven behouden. Het fietsparkeren is deel geherlocaliseerd en uitgebreid. De overige vrijgekomen ruimte kan andere invullingen krijgen, bijvoorbeeld terrassen, zoals op de hoek Zuidstationstraat – Sint-Annaplein en thv de Studio Skoop (bevraagd bij IPR). Dit dossier interfereert niet met Gentspoort.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 9 maart 2023 werden in het kader van de toplaagvernieuwing in de Sint-Jacobsnieuwstraat volgende nieuwe maatregelen getroffen: aanbrengen van extra voorrangsborden op de volledige as vanaf Bij Sint-Jacobs tot aan Sint-Annaplein zodat dit sluitend is, het afslagverbod duidelijker maken aan de Langeboomgaardstraat, duidelijker maken van de rijstrookverdeling en daarbij horende F18 borden.

  • Bij collegebesluit van 16 april 2020 werd een fietsstalling geplaatst in de parkeerstrook rechts van de inrij van huisnummers 113-113A om de zichtbaarheid bij het uitrijden te verbeteren.

  • Bij collegebesluit van 16 augustus 2018 werd de parkeerstrook onderbroken ter hoogte van huisnummers 113-113A om het in- en uitrijden van de garage ter hoogte van huisnummers 113-113A te vrijwaren.

  • Bij collegebesluit van 21 juni 2018 werden parkeerhaken aangebracht ter hoogte van huisnummer 127 om de toegang tot de inrij van de eigendom te vrijwaren.

  •  Bij collegebesluit van 13 oktober 2017 werd de voorrangsas Vlasmarkt-Sint-Jacobsnieuwstraat-Keizer Karelstraat aangeduid door middel van verkeersborden B15 in plaats van verkeersborden B9.

  • Bij collegebesluit van 2 februari 2017 werd de bestaande toestand geregulariseerd en in kader van het Circulatieplan Binnenstad Gent, goedgekeurd door de gemeenteraad op 24 oktober 2016, werd de configuratie van het kruispunt van de Keizer Karelstraat met de Bisdomkaai, met de Reep, met de Gebroeders Van Eyckstraat en met de Lange Boomgaardstraat gewijzigd.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Keizer Karelstraat, goedgekeurd in zitting van 9 maart 2023, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Keizer Karelstraat.