Naar aanleiding van een ongeval met letsel op de rotonde Sint-Anna werd de verkeerveiligheid gescreend. De som van alle letselongevallen op dit kruispunt zijn de aanleiding van het dossier, samen met de niet-conforme maatvoering van de weginfrastructuur. Het doel is verkeersveiligheidsmaatregelen op kort termijn te realiseren met belijning, verkeersborden en plooibakens. De politie bezorgde de relevante ongevallendata. Deze informatie leidde tot concrete ingrepen die voorbije ongevallen kunnen vermijden in de toekomst :
Bij collegebesluit van 28 maart 2024 werd het onderbord VIId ‘taxi’, dat aangeeft dat het parkeren voorbehouden is voor taxi’s, aangepast naar ‘standplaatstaxi met machtiging Stad Gent’. Volgens het decreet betreffende het individueel bezoldigd personenvervoer van 29 maart 2019 mag niemand een standplaatstaxi stationeren op een daartoe voorbehouden standplaats op de openbare weg op het grondgebied van een gemeente in het Vlaamse Gewest, zonder machtiging van die gemeente. Door het wijzigen van het onderbord naar een meer juridisch sluitende tekst, kan er geen discussie meer ontstaan over het feit of de parkeerplaats voor alle taxi’s is voorbehouden, dan wel voor taxi’s met een standplaatsmachtiging. Op grondgebied Gent is iedere parkeerplaats voor taxi’s een standplaats voorbehouden voor taxi’s met machtiging.
Bij collegebesluit van 5 september 2019 werden volgende maatregelen getroffen: het uniform belijnen van alle parkeervakken aan de zuidelijke straatzijde, het aanbrengen van verdrijvingsvlakken ter hoogte van huisnummer 21 en 75 (Sint-Annaplein) en het vermelden van de fietsenstalling ter hoogte van huisnummer 1-5.
Bij collegebesluit van 11 oktober 2018 werd de bestaande toestand geregulariseerd. De B9 borden werden vervangen door B15 borden, conform de gewenste signalisatie van de voorrang binnen het stadscentrum. Extra markeringen dienden de verkeersregeling te verduidelijken voor de verschillende weggebruikers.
Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Zuidstationstraat, goedgekeurd in zitting van 28 maart 2024, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.
Stelt vast de volgende verkeersmaatregelen die ingevoerd worden, zijn het verplaatsen van de fietsenstallingen van het Sint-Annaplein 67 naar het verbreed voetpad op het Sint-Annaplein 74, bijplaatsen van fietsenstallingen op het verbreed voetpad op het Sint-Annaplein ter hoogte van huisnummer 67, plaatsen van 2 nietjes, op het verbreed voetpad op het Sint-Annaplein ter hoogte van huisnummer 75, verplaatsen van fietsenstallingen van de Zuidstationstraat 5 naar Zuidstationstraat 1, plaatsen van fietsenstallingen op het verbreed voetpad op het Sint-Annaplein 8 en plaatsen van fietsenstallingen op het verbreed voetpad op het Sint-Annaplein 8.