Terug
Gepubliceerd op 19/07/2024

2024_CBS_07081 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Sint-Annaplein - nieuwe verkeersmaatregelen - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 18/07/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 18/07/2024 - 08:45
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Bram Van Braeckevelt, schepen; Evita Willaert, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_07081 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Sint-Annaplein - nieuwe verkeersmaatregelen - Vaststelling 2024_CBS_07081 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Sint-Annaplein - nieuwe verkeersmaatregelen - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • Naar aanleiding van een ongeval met letsel op de rotonde Sint-Anna werd de verkeerveiligheid gescreend. De som van alle letselongevallen op dit kruispunt zijn de aanleiding van het dossier, samen met de niet-conforme maatvoering van de weginfrastructuur. Het doel is verkeersveiligheidsmaatregelen op kort termijn te realiseren met belijning, verkeersborden en plooibakens. De politie bezorgde de relevante ongevallendata. Deze informatie leidde tot concrete ingrepen die voorbije ongevallen kunnen vermijden in de toekomst :

    • Aansluitingen van de zijtakken aanpassen op de rotonde om een betere conflictpresentatie te krijgen
    • De fietser op fietspad beter in beeld brengen om een betere conflictpresentatie te krijgen
    • De algemene leesbaarheid verbeteren
    • Aanpassen naar een enkelstrooksrotonde om het aantal conflictpunten te verlagen en het wegbeeld te verbeteren
    • De voetgangersoversteken inkorten en beter in beeld brengen
    • Een correcte maatvoering voor een rotonde. De huidige maatvoering voldeed niet aan de richtlijnen thv de bochten, met botsgevaar tot gevolg
    In het voorliggende plan wordt de tweestrooksrotonde omgevormd tot een enkelstrooksrotonde met correct maatvoering. Het kruispunt en zijn takken werd ingesnoerd door suprematie van de busstrook en de tweede, qua capaciteit overbodige rijstrook. De voetgangersoversteken werden ingekort en/of verplaatst. Het fietspad kreeg op een conforme breedte gebracht met schrikstrook. Aan de Keizer Karelstraat en de Zuidstationstraat moet het gemotoriseerd verkeer invoegen op de busbaan zodat de bus zich eerst kan aanmelden op de rotonde. De 2 laad- en losplaatsen faciliteren het laden en lossen van mensen en goederen en dragen bij tot de doorstroming van de bus. Het parkeren langs de rotonde werd beperkt om de conflictpunten ter verminderen en de ongevallen met opengaande portieren te vermijden en voldoende doorstroming van de bus te garanderen. Deze maatregelen zijn noodzakelijk voor de busdoorstroming en positief advies van De Lijn. Alle inritten blijven bereik- en aanrijdbaar. Thv Sint-Annaplein 33 blijft de parkeerplaats mindervaliden behouden. De parkeerplaatsen tussen Sint-Annaplein nr 2-16, 63-75 en 34 vervallen ten voordele van een laad- en losplaats, verkeersveiligheid en busdoorstroming. In de Zuidstationstraat vervallen 2 parkeerplaatsen ifv het insnoeren kruispunt, invoegen op busbaan, rationalisatie van locaties fietsenstallingen en potentiële terrasruimte. De parkeerplaatsen tussen Keizer Karelstraat - Filip van Arteveldestraat – Sint-Annaplein 33 en tussen Nieuwebosstraat – Sint-Annakerk – Lange Violettenstraat blijven behouden. Het fietsparkeren is deel geherlocaliseerd en uitgebreid. De overige vrijgekomen ruimte kan andere invullingen krijgen, bijvoorbeeld terrassen, zoals op de hoek Zuidstationstraat – Sint-Annaplein en thv de Studio Skoop (bevraagd bij IPR). Dit dossier interfereert niet met Gentspoort.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij het collegebesluit van 9 maart 2023 werden de autocarparkeerborden aan de shuttlebushalte verwijderd die op vraag van de politie werden aangebracht. Deze vraag was onterecht gezien de shuttlebusjes volgens de wegcode weldegelijk onder de noemer 'bus' vallen en er dus een automatisch parkeerverbod geldt 15 meter voor en na de haltepaal. Door de autocarparkeerborden mocht daar legaal geparkeerd worden door autocars, wat ook gebeurt, waardoor de dienstverlening van de shuttlebus verstoord werd. Verder wordt een foutief afslagverbod verwijderd dat tegenstrijdig is met overige signalisatie.

  • Bij collegebesluit van 30 april 2020 werd op vraag van de politie het verkeersbord E9d+xb+xa toegevoegd bij de shuttlebushalte.

  • Bij collegebesluit van 18 juli 2019 werden afgebakende parkeervakken voorzien ter hoogte van huisnummer 2-6 en 8, aansluitend bij de wegmarkering van de nieuwe halte van de shuttlebus (vanaf huisnummer 8 tot 16). Tevens werd de bestaande toestand van dit deel van de straat geregulariseerd.

  • Bij collegebesluit van 17 januari 2019 werd een parkeerplaats voor personen met een handicap ingericht ter hoogte van huisnummer 33 vermits de aanvrager voldoet aan de gestelde voorwaarden volgens het Reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.

Adviezen

Advies (E&F) Gunstig advies
Het advies wordt gevolgd.
Advies (Beleidsparticipatie) Gunstig advies
Het advies wordt gevolgd.
Advies (Stedenbouw) Gunstig advies
Het advies wordt gevolgd.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Sint-Annaplein, goedgekeurd in zitting van 9 maart 2023, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Sint-Annaplein.

Artikel 3

Stelt vast de volgende verkeersmaatregelen die ingevoerd worden, zijn het verplaatsen van de fietsenstallingen van het Sint-Annaplein 67 naar het verbreed voetpad op het Sint-Annaplein 74,  bijplaatsen van fietsenstallingen op het verbreed voetpad op het Sint-Annaplein ter hoogte van huisnummer 67,  plaatsen van 2 nietjes, op het verbreed voetpad op het Sint-Annaplein ter hoogte van huisnummer 75,  verplaatsen van fietsenstallingen van de Zuidstationstraat 5 naar Zuidstationstraat 1, plaatsen van fietsenstallingen op het verbreed voetpad op het Sint-Annaplein 8 en  plaatsen van fietsenstallingen op het verbreed voetpad op het Sint-Annaplein 8.