Terug
Gepubliceerd op 19/07/2024

2024_CBS_07309 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Congreslaan - nieuwe verkeersmaatregelen - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 18/07/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 18/07/2024 - 08:39
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Bram Van Braeckevelt, schepen; Evita Willaert, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_07309 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Congreslaan - nieuwe verkeersmaatregelen - Vaststelling 2024_CBS_07309 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Congreslaan - nieuwe verkeersmaatregelen - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • De nieuwe maatregel die bij dit besluit wordt getroffen, is de inrichting van 2 voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische deelwagens ter hoogte van huisnummers 6-16 tem huisnummer 18 gezien hier een publieke laadpaal vergund en geplaatst werd in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor autodelen faciliteren we elektrische deelwagens en garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen zoals bepaald in het Autodeelplan Gent 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021. De voorbehouden autodeelplaatsen zullen gebruikt worden door elektrische deelwagens van een erkende autodeelorganisatie. Tevens wordt volgende verkeersmaatregel getroffen na een voetpadvernieuwing en ontharding alsook toplaagvernieuwing waarbij er boordsteenverlagingen voor oversteekplaatsen voor voetgangers werden voorzien: het aanbrengen van een verdrijvingsvlak ter hoogte van de westelijke gevel van huisnummer 2 zodat voetgangers van de Onafhankelijkheidslaan naar het park kunnen oversteken.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 18 januari 2024 werden in de Congreslaan diverse verkeersmaatregelen geregulariseerd. Deze verkeersmaatregelen beperken het sluipverkeer tussen de Krijgslaan en Kortrijksesteenweg. Aan de noordelijke zijde geldt er een circulatie in oostelijke richting zodat het verkeer wordt ontmoedigt om van de Krijgslaan naar de Kortrijksesteenweg te rijden. Aan de zuidzijde wordt er dan weer gekozen voor de westelijke richting zodat dit in de logica van de Fleurusstraat in noordelijke richting past. De onderborden bij het eenrichtingsverkeer C1 en F19 worden van M12 en M18 naar respectievelijk M11 en M17 gewijzigd. Speedpedelecs worden zoveel mogelijk gelijk gesteld met fietsen in straten met beperkt eenrichtingsverkeer, door het gebruik van de onderborden M11 en M17, waardoor zij ook in beide richtingen mogen rijden. Bromfietsen worden geen uitzondering verleend, omdat het mobiliteitsbeleid van Gent vooral actieve vervoerswijzen stimuleert. Bovendien vormen bromfietsen klasse B door hun combinatie van een hogere snelheid met een hogere massa een potentieel gevaar voor andere weggebruikers en hebben ze een grotere impact bij een ongeval. De toegang tot de twee doorsteken wordt beperkt tot fietsers, bromfietsen klasse P en voertuigen noodzakelijk voor het parkonderhoud. Zodoende komt de parkfunctie volledig tot haar recht.

  • Bij collegebesluit van 29 juni 2023 werd op vraag van een burger een anti-parkeermaatregel voorzien om vlot in- en uit de garage te kunnen rijden, er werden gele onderbroken strepen voorzien ter hoogte van huisnummer 36.

  • Bij collegebesluit van 10 juli 2019 werd de parkeerplaats voorbehouden voor elektrische voertuigen ter hoogte van huisnummers 1-5 duidelijker gesignaleerd.

  • Bij collegebesluit van 31 januari 2019 werden de parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische voertuigen ter hoogte van huisnummers 1-5 en huisnummer 7 duidelijker gesignaleerd.

  • Bij collegebesluit van 14 december 2017 werd één parkeerplaats voorbehouden voor elektrische voertuigen ingericht ter hoogte van huisnummers 1-5 en één parkeerplaats voorbehouden voor autodelen voorbehouden voor elektrische voertuigen ter hoogte van huisnummer 7.

  • Bij collegebesluit van 8 juni 2017 werd de bestaande toestand geregulariseerd.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Congreslaan, goedgekeurd in zitting van 18 januari 2024, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Congreslaan.