Terug
Gepubliceerd op 19/07/2024

2024_CBS_07311 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Pieter Vanderdoncktdoorgang - nieuwe verkeersmaatregelen - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 18/07/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 18/07/2024 - 08:39
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Bram Van Braeckevelt, schepen; Evita Willaert, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_07311 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Pieter Vanderdoncktdoorgang - nieuwe verkeersmaatregelen - Vaststelling 2024_CBS_07311 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Pieter Vanderdoncktdoorgang - nieuwe verkeersmaatregelen - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • Bij dit collegebesluit worden diverse verkeersmaatregelen getroffen in het kader van de integrale heraanleg van de cluster Schepenenvijverstraat en Pieter Vanderdoncktdoorgang. Ten eerste worden de onderborden bij het beperkt eenrichtingsverkeer gewijzigd van M2 en M4  naar M12 en M18 alsook bij het afslagverbod naar rechts richting de Zuidstationstraat. Speedpedelecs worden zoveel mogelijk gelijkgesteld met fietsen in straten met beperkt eenrichtingsverkeer. Bromfietsen klasse B verlenen we geen uitzondering omdat het mobiliteitsbeleid van Gent vooral actieve vervoerswijzen stimuleert. Bovendien vormen bromfietsen klasse B door hun combinatie van een hogere snelheid met een hogere massa een potentieel gevaar voor andere weggebruikers en hebben ze een grotere impact bij een ongeval.  Ten tweede worden de uitzonderingen van het doorgangsverbod richting huisnummer 18 verduidelijkt. Ten derde wordt de voorrangsregeling ter hoogte van de Zuidstationstraat gewijzigd naar een verplichte stop wegens de slechte zichtbaarheid op alle weggebruikers in de Zuidstationstraat. Het parkeerverbod door middel van gele onderbroken strepen op de boordsteen wordt niet meer opgenomen aangezien er in de cluster een woonerfregime, ingesteld in een ander besluit, zal gelden.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 14 januari 2021 werd de bestaande toestand geregulariseerd en werd er een onderbord 'uitgezonderd bus, taxi's, gemeentelijke afvalophaling en prioritaire voertuigen' aangebracht (analoog met de borden die aangebracht zijn in de Zuidstationstraat) aan het afslagverbod naar rechts richting de Zuidstationstraat zodat die voertuigen vanuit de Pieter Vanderdoncktdoorgang toch richting het Zuid kunnen rijden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Pieter Vanderdoncktdoorgang , goedgekeurd in zitting van 14 januari 2021, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Pieter Vanderdoncktdoorgang .