In het kader van het proces “Heraanleg wegen” is voorzien dat, na het voeren van overleg met de diverse diensten, aan de hand waarvan het voorontwerp en ontwerp worden opgemaakt, de plannen voor goedkeuring voorgelegd worden aan het bestuur. Op die manier kunnen, na goedkeuring, bepaalde stappen vervroegd genomen worden, zoals verspreiding van de plannen naar nutsmaatschappijen, eerste coördinatievergadering ter voorbereiding van de uitvoering, de terugkoppeling naar bewoners, …
Oorsprong van het dossier:
De Stad Gent wenst de haltes op de Meulesteedsesteenweg integraal toegankelijk te maken.
Data IKZ vergaderingen:
26/10/2023 en 6/6/2024
WIS-kwaliteiten:
Voetpaden en fietspad en bestaande bushaltes: B en C1
Consultatie bevolking:
Geen
Uit te voeren werken
De werken omvatten:
De bushaltes op de Meulesteedsesteenweg ter hoogte van de Glasgowstraat, de New-Yorkstraat, de Rotterdamstraat en de Liverpoolstraat worden integraal toegankelijk aangelegd. Enkel de halte in de Glasgowstraat komt terug op dezelfde plaats. De andere haltes verschuiven in de straat.
De bushalte in de Glasgowstraat wordt uitgestulpt en voorzien van kasselse boordstenen, blindegeleiding en voldoende opstelruimte. Kant stad inwaarts wordt een bijkomend schuilhuisje voorzien.
Het plantvak ter hoogte van de Glasgowstraat wordt groter gemaakt, zodat de boom meer groeikansen krijgt.
Het groene middeneiland wordt eveneens groter gemaakt, zodat auto’s een halterende bus niet kunnen inhalen. Dit verhoogt de verkeersveiligheid.
Ter hoogte van de Rotterdamstraat worden de bestaande parkeerstroken ingenomen om integraal toegankelijke bushaltes aan te leggen. De bushalte wordt uitgestulpt, voorzien van kasselse boordstenen en blindegeleiding en voldoende opstelruimte. Er worden 2 fietsrekken voorzien.
De bestaande bushaltes aan de Leithstraat worden omgevormd tot parkeerstroken.
De parkeerstroken aan de Liverpoolstraat / Vorkstraat worden ingenomen om integraal toegankelijke bushaltes aan te leggen. De bushalte wordt uitgestulpt, voorzien van kasselse boordstenen en blindegeleiding en voldoende opstelruimte.
De halte aan de New-Yorkstraat wordt verwijderd. Een parkeerstrook komt in de plaats. Het schuilhuisje zal ook verwijderd worden.
Bestaande verkeersjuridische statuten blijven ongewijzigd.
De bestaande rijrichtingen blijven behouden.
De bushaltes worden in klinkers 22/22 aangelegd.
Er verdwijnen geen parkeerplaatsen. Ze worden wel op een andere plaats voorzien, namelijk op de oude halteplaats (die vervangen wordt door een nieuwe verderop).
In de halte Rotterdamstraat worden 2 bijkomende fietsmodules voorzien.
Verhardingsbalans
| Bestaande toestand | Ontworpen toestand | Verschil | ||
Verharding | 1239.4 m² | 99 % | 1177.8 m² | 94 % | -5 % |
Halfverharding | 0 m² | % | 0 m² | % | -% |
Groen | 10.4 m² | 1 % | 71.6m² | 6 % | +5 % |
Raming: 200.000 euro
| Toename openbaar domein | Specifieke elementen/projecten |
GD (groen) | 61.2 m² x 2,34 euro btwi | 143.21 euro btwi |
Er worden geen werken aan de riolering uitgevoerd.
Er zijn geen verwervingen nodig.
De gevraagde verlaging is voorzien op de plannen.
Het fietspad werd volledig opgenomen in het dossier.
Keurt goed de bij dit besluit gevoegde ontwerpplannen voor het uitstulpen van de bushaltes op de Meulesteedsesteenweg te Gent.