Terug
Gepubliceerd op 19/07/2024

2024_CBS_07278 - Uitstulpen van de bushaltes op de Meulesteedsesteenweg te Gent – ontwerpplannen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
do 18/07/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 18/07/2024 - 08:31
Goedgekeurd

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Bram Van Braeckevelt, schepen; Evita Willaert, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_07278 - Uitstulpen van de bushaltes op de Meulesteedsesteenweg te Gent – ontwerpplannen - Goedkeuring 2024_CBS_07278 - Uitstulpen van de bushaltes op de Meulesteedsesteenweg te Gent – ontwerpplannen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56, § 3, 1°.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 2.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

In het kader van het proces “Heraanleg wegen” is voorzien dat, na het voeren van overleg met de diverse diensten, aan de hand waarvan het voorontwerp en ontwerp worden opgemaakt, de plannen voor goedkeuring voorgelegd worden aan het bestuur. Op die manier kunnen, na goedkeuring, bepaalde stappen vervroegd genomen worden, zoals verspreiding van de plannen naar nutsmaatschappijen, eerste coördinatievergadering ter voorbereiding van de uitvoering, de terugkoppeling naar bewoners, …

Oorsprong van het dossier:
De Stad Gent wenst de haltes op de Meulesteedsesteenweg integraal toegankelijk te maken.

Data IKZ vergaderingen:
26/10/2023 en 6/6/2024

WIS-kwaliteiten:
Voetpaden en fietspad en bestaande bushaltes: B en C1

Consultatie bevolking:
Geen

Waarom wordt deze beslissing genomen?

Uit te voeren werken

De werken omvatten:

De bushaltes op de Meulesteedsesteenweg ter hoogte van de Glasgowstraat, de New-Yorkstraat, de Rotterdamstraat en de Liverpoolstraat worden integraal toegankelijk aangelegd.   Enkel de halte in de Glasgowstraat komt terug op dezelfde plaats. De andere haltes verschuiven in de straat.

De bushalte in de Glasgowstraat wordt uitgestulpt en voorzien van kasselse boordstenen, blindegeleiding en voldoende opstelruimte. Kant stad inwaarts wordt een bijkomend schuilhuisje voorzien.
Het plantvak ter hoogte van de Glasgowstraat wordt groter gemaakt, zodat de boom meer groeikansen krijgt.
Het groene middeneiland wordt eveneens groter gemaakt, zodat auto’s een halterende bus niet kunnen inhalen. Dit verhoogt de verkeersveiligheid.

Ter hoogte van de Rotterdamstraat worden de bestaande parkeerstroken ingenomen om integraal toegankelijke bushaltes aan te leggen. De bushalte wordt uitgestulpt, voorzien van kasselse boordstenen en blindegeleiding en voldoende opstelruimte. Er worden 2 fietsrekken voorzien.
De bestaande bushaltes aan de Leithstraat worden omgevormd tot parkeerstroken.

De parkeerstroken aan de Liverpoolstraat / Vorkstraat worden ingenomen om integraal toegankelijke bushaltes aan te leggen. De bushalte wordt uitgestulpt, voorzien van kasselse boordstenen en blindegeleiding en voldoende opstelruimte.  

De halte aan de New-Yorkstraat wordt verwijderd. Een parkeerstrook komt in de plaats. Het schuilhuisje zal ook verwijderd worden.

Bestaande verkeersjuridische statuten blijven ongewijzigd.

De bestaande rijrichtingen blijven behouden.

De bushaltes worden in klinkers 22/22 aangelegd.  

Er verdwijnen geen parkeerplaatsen. Ze worden wel op een andere plaats voorzien, namelijk op de oude halteplaats (die vervangen wordt door een nieuwe verderop).
In de halte Rotterdamstraat worden 2 bijkomende fietsmodules voorzien.

Verhardingsbalans

 

Bestaande toestand

Ontworpen toestand

Verschil

Verharding

1239.4 m²

99 %

1177.8  m²

94 %

-5 %

Halfverharding

0 m²

%

0 m²

%

-%

Groen 

10.4 m²

1 %

71.6m²

6 %

+5 %


Raming: 200.000 euro

 

Toename openbaar domein

Specifieke elementen/projecten

GD (groen)

61.2  m²  x 2,34 euro btwi

143.21  euro btwi


Er worden geen werken aan de riolering uitgevoerd.

Er zijn geen verwervingen nodig.

Adviezen

Brandweer Gunstig advies

De gevraagde verlaging is voorzien op de plannen.

Groendienst Gunstig advies
Dienst Milieu en Klimaat Gunstig advies
Mobiliteitsbedrijf Gunstig onder voorwaarden

Het fietspad werd volledig opgenomen in het dossier.

Dienst Stadsarcheologie en Monumentenzorg Gunstig advies
Dienst Stedenbouw en Ruimtelijke Planning Gunstig advies

Activiteit

AC34912 Uitvoering en toezicht op werken: integrale heraanleg of nieuwbouw

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Keurt goed de bij dit besluit gevoegde ontwerpplannen voor het uitstulpen van de bushaltes op de Meulesteedsesteenweg te Gent.


Bijlagen

  • Plan bestaande toestand Glasgowstraat
  • Plan nieuwe toestand Glasgowstraat
  • Plan nieuwe toestand New-Yorkstraat
  • Plan bestaande toestand New-Yorkstraat
  • Plan nieuwe toestand Rotterdamstraat
  • Plan bestaande toestand Rotterdamstraat
  • Plan bestaande toestand Vork- en Liverpoolstraat
  • Plan nieuwe toestand Vork- en Liverpoolstraat
  • Plan bestaande toestand Leithstraat
  • Plan nieuwe toestand Leithstraat
  • WIS plan