In het kader van het proces “Heraanleg wegen” is voorzien dat, na het voeren van overleg met de diverse diensten, aan de hand waarvan het voorontwerp en ontwerp worden opgemaakt, de plannen voor goedkeuring voorgelegd worden aan het bestuur. Op die manier kunnen, na goedkeuring, bepaalde stappen vervroegd genomen worden, zoals verspreiding van de plannen naar nutsmaatschappijen, eerste coördinatievergadering ter voorbereiding van de uitvoering, de terugkoppeling naar bewoners, …
Oorsprong van het dossier:
Deze onverharde weg vertoont heel veel en regelmatig veel schade. Het gebruik is intenser dan gebruikelijk op een onverharde weg.
Data IKZ vergaderingen:
25/04/2024 en 6/6/2024
WIS-kwaliteiten:
Onverharde weg: C2
verharde weg: C1
Consultatie bevolking:
Geen
Uit te voeren werken
De werken omvatten:
Stad Gent wenst de onverharde weg aan te leggen, overeenkomstig het gebruik. Zo wordt het onderhoud ervan beheersbaar en kan het gebruik ervan veel optimaler plaatsvinden.
Met onderstaande zaken werd rekening gehouden bij het ontwerp:
- Er zijn langs deze straat nog potentieel 2 percelen die langs deze weg ontsloten kunnen worden.
- De Stroomkenskerkweg bezit geen keerpunt. Ivago dient deze straat ‘achteruit’ te bedienen. Groter vervoer dient dit ook te doen, of keert zich op de onverharde weg, met alle schade vandien.
- Veel fietsers gebruiken deze luwe weg.
- veel recreatieve wandelaars gebruiken deze luwe weg.
Er zal een rijloper van 2m breed aangelegd worden. Deze is breed genoeg voor gemotoriseerd verkeer en biedt comfort aan de zwakke weggebruiker.
Opdat de brandweer voldoende doorrij en opstelbreedte zou hebben, worden aan beide zijden van deze rijloper grasdallen met boordstenen voorzien. Ook worden nog paaltjes voorzien langs deze rijweg. Zo kan de brandweer (bij weelderige berm) toch nog de uiterste rijloper zien.
De berm zal voorzien worden van extra bomen.
Het keerpunt aan Wallemeers is niet meer nodig. Een deel van de verharding wordt opgebroken. De berm wordt verder doorgetrokken.
In de bocht aan Stroomkenskerkweg wordt een bredere rijloper in beton voorzien. Enkel het strikt noodzakelijke beton, nodig om alle bandensporen op de beton te laten verlopen bij de draaibeweging is voorzien.
Een bijkomende verharde platte kasseistrook is voorzien om het afdraaien van de landbouwvoertuigen naar de onverharde paden beter te faciliteren.
Er zijn geen werken aan de riolering noodzakelijk. De afwatering van de paden gebeurt in de brede berm.
Het huidige en toekomstige verkeersjuridisch statuut blijft gelijk.
De huidige en toekomstige rijrichtingen blijven gelijk.
Er zijn vandaag geen aangelegde parkeerplaatsen voor geen enkele vervoersmodi. Dit blijft zo.
Verhardingsbalans
| Bestaande toestand | Ontworpen toestand | Verschil | ||
Verharding | 41m² | 8 % | 289 m² | 58 % | +50% |
Halfverharding | 0 m² | 0 % | 82 m² | 17 % | +17% |
Groen | 451 m² | 92 % | 121 m² | 25 % | - 67 % |
raming: 80.000 euro
| Toename openbaar domein | Specifieke elementen/projecten |
DWBW (grijs) | 371 m² x 2,80 euro btwi | 1039 euro btwi |
Er worden geen werken aan de riolering voorzien. Alles infiltreert ter plaatse.
Er zijn geen verwervingen nodig.
De afbakening is gematerialiseerd met boordstenen en paaltjes.
Keurt goed de bij dit besluit gevoegde ontwerpplannen voor het aanleggen van het betonpad tussen Stroomkenskerkweg en Wallemeers in Beekstraatkouter te Drongen.