Terug
Gepubliceerd op 19/07/2024

2024_CBS_07277 - Aanleggen van het betonpad tussen Stroomkenskerkweg en Wallemeers in Beekstraatkouter te Drongen – ontwerpplannen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
do 18/07/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 18/07/2024 - 08:31
Goedgekeurd

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Bram Van Braeckevelt, schepen; Evita Willaert, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_07277 - Aanleggen van het betonpad tussen Stroomkenskerkweg en Wallemeers in Beekstraatkouter te Drongen – ontwerpplannen - Goedkeuring 2024_CBS_07277 - Aanleggen van het betonpad tussen Stroomkenskerkweg en Wallemeers in Beekstraatkouter te Drongen – ontwerpplannen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56, § 3, 1°.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 2.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

In het kader van het proces “Heraanleg wegen” is voorzien dat, na het voeren van overleg met de diverse diensten, aan de hand waarvan het voorontwerp en ontwerp worden opgemaakt, de plannen voor goedkeuring voorgelegd worden aan het bestuur. Op die manier kunnen, na goedkeuring, bepaalde stappen vervroegd genomen worden, zoals verspreiding van de plannen naar nutsmaatschappijen, eerste coördinatievergadering ter voorbereiding van de uitvoering, de terugkoppeling naar bewoners, …

Oorsprong van het dossier:
Deze onverharde weg vertoont heel veel en regelmatig veel schade. Het gebruik is intenser dan gebruikelijk op een onverharde weg.

Data IKZ vergaderingen:
25/04/2024 en 6/6/2024

WIS-kwaliteiten:
Onverharde weg: C2
verharde weg: C1

Consultatie bevolking:
Geen

Waarom wordt deze beslissing genomen?

Uit te voeren werken

De werken omvatten:

Stad Gent wenst de onverharde weg aan te leggen, overeenkomstig het gebruik. Zo wordt het onderhoud ervan beheersbaar en kan het gebruik ervan veel optimaler plaatsvinden.

Met onderstaande zaken werd rekening gehouden bij het ontwerp:

- Er zijn langs deze straat nog potentieel 2 percelen die langs deze weg ontsloten kunnen worden.

- De Stroomkenskerkweg bezit geen keerpunt. Ivago dient deze straat ‘achteruit’ te bedienen. Groter vervoer dient dit ook te doen, of keert zich op de onverharde weg, met alle schade vandien.

- Veel fietsers gebruiken deze luwe weg.

- veel recreatieve wandelaars gebruiken deze luwe weg.

Er zal een rijloper van 2m breed aangelegd worden. Deze is breed genoeg voor gemotoriseerd verkeer en biedt comfort aan de zwakke weggebruiker.

Opdat de brandweer voldoende doorrij en opstelbreedte zou hebben, worden aan beide zijden van deze rijloper grasdallen met boordstenen voorzien. Ook worden nog paaltjes voorzien langs deze rijweg. Zo kan de brandweer (bij weelderige berm) toch nog de uiterste rijloper zien.

De berm zal voorzien worden van extra bomen.

Het keerpunt aan Wallemeers is niet meer nodig. Een deel van de verharding wordt opgebroken. De berm wordt verder doorgetrokken.
In de bocht aan Stroomkenskerkweg wordt een bredere rijloper in beton voorzien. Enkel het strikt noodzakelijke beton, nodig om alle bandensporen op de beton te laten verlopen bij de draaibeweging is voorzien.
Een bijkomende verharde platte kasseistrook is voorzien om het afdraaien van de landbouwvoertuigen naar de onverharde paden beter te faciliteren.

Er zijn geen werken aan de riolering noodzakelijk. De afwatering van de paden gebeurt in de brede berm.

Het huidige en toekomstige verkeersjuridisch statuut blijft gelijk. 

De huidige en toekomstige rijrichtingen blijven gelijk.

Er zijn vandaag geen aangelegde parkeerplaatsen voor geen enkele vervoersmodi. Dit blijft zo.

Verhardingsbalans

 

Bestaande toestand

Ontworpen toestand

Verschil

Verharding

41m²

8 %

289 m²

58 %

+50%

Halfverharding

0 m²

0 %

82 m²

17 %

+17%

Groen 

451 m²

92 %

121 m²

25 %

- 67 %


 raming:  80.000 euro

 

Toename openbaar domein

Specifieke elementen/projecten

DWBW (grijs)

371  m²  x 2,80 euro btwi

1039  euro btwi


Er worden geen werken aan de riolering voorzien. Alles infiltreert ter plaatse.

Er zijn geen verwervingen nodig.

Adviezen

Brandweer Gunstig onder voorwaarden

De afbakening is gematerialiseerd met boordstenen en paaltjes.

Groendienst Gunstig advies
Dienst Milieu en Klimaat Gunstig advies
Mobiliteitsbedrijf Gunstig advies
Dienst Stadsarcheologie en Monumentenzorg Gunstig advies
Dienst Stedenbouw en Ruimtelijke Planning Gunstig advies

Activiteit

AC34912 Uitvoering en toezicht op werken: integrale heraanleg of nieuwbouw

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Keurt goed de bij dit besluit gevoegde ontwerpplannen voor het aanleggen van het betonpad tussen Stroomkenskerkweg en Wallemeers in Beekstraatkouter te Drongen.


Bijlagen

  • Plan bestaande toestand
  • Legende
  • Plan nieuwe toestand
  • WIS plan