Terug
Gepubliceerd op 19/07/2024

2024_CBS_07331 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Dendermondsesteenweg - nieuwe parkeermaatregel - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 18/07/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 18/07/2024 - 08:45
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Bram Van Braeckevelt, schepen; Evita Willaert, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_07331 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Dendermondsesteenweg - nieuwe parkeermaatregel - Vaststelling 2024_CBS_07331 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Dendermondsesteenweg - nieuwe parkeermaatregel - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • De nieuwe maatregelen die bij dit besluit worden getroffen betreffen het schrappen van de parkeerstrook ter hoogte van huisnummers 354-372, in het kader van het verbeteren van de doorstroming aan het kruispunt met de Gentbruggestraat. De rijbaan blijkt te smal voor kruisend zwaar vervoer naast de bestaande parkeerstrook. Ook de manoeuvres voor de uitwisseling met de Colruyt kunnen door deze maatregel vlotter verlopen. Voor de fietser betekent dit eveneens meer ruimte op de rijbaan waardoor deze weggebruiker in aanloop naar de OFOS minder verdrukt zal geraken.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 21 december 2023 werden goedgekeurd, ten eerste het inrichten van 2 parkeerplaatsen met parkeersensoren door middel van het verkeersbord E9a met onderbord 'max 30 min van 7u tot 19u' en onderbord Xc ter hoogte van huisnummers 100-100D t.e.m. huisnummer 104 in het kader van de uitrol van het proefproject Shop & Go in uitvoering van het Parkeerplan, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 november 2014. Ter hoogte van de ‘shop & go zone’ wordt een infobord voorzien waarop de modaliteiten van de betreffende parkeerplaatsen opgenomen worden. Volgens het Parkeerplan omvat het nieuwe parkeerbeleid: ‘Streef naar een betere benutting van het beschikbare parkeeraanbod’, dit via ‘Onderzoek naar geautomatiseerde handhaving: Nieuwe trends in geautomatiseerde handhaving (bijvoorbeeld parkeersensoren, kentekenparkeren, …) worden van nabij opgevolgd. De Stad zal starten met een proefproject waarbij parkeersensoren worden gebruikt op laad- en loszones. Deze parkeersensoren monitoren de effectieve parkeerduur waardoor men de handhaving op een efficiënte en gerichte manier kan bijsturen’. Deze parkeerplaatsen staan ten dienste van bezoekers die snel iets willen brengen of ophalen. Ze worden op specifieke plaatsen aangelegd om in deze korte parkeerbehoefte te voorzien, waarmee volgende effecten beoogd worden: verhogen van de parkeerrotatie, verhogen van de parkeerkans, verhogen van de gastvrijheid, voorkomen van 'overstays' (parkeergedrag beïnvloeden), ‘overstays’ efficiënter monitoren en handhaven.

    Ten tweede worden telkens 2 voorbehouden parkeerplaatsen voor autodelen ingericht ter hoogte van de Dendermondsesteenweg 144 en 142-142A en ook 309 en 311-315 gezien hier twee publieke laadpalen vergund en geplaatst zijn in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van een voorbehouden parkeerplaatsen voor autodelen faciliteren we elektrische deelwagens en garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen zoals bepaald in het Autodeelplan Gent 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021. De voorbehouden autodeelplaatsen zullen gebruikt worden door elektrische deelwagens van een erkende autodeelorganisatie.

  • Bij collegebesluit van 2 maart 2023 werden drie voorbehouden parkeerplaatsen voor autodelen aan de westelijke kant van de parking ter hoogte van het shoppingcenter aan de kant van de even huisnummers ingericht in het kader van het inrichten van 500 bijkomende autodeelplaatsen zoals bepaald in het Autodeelplan Gent 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021. Deze voorbehouden parkeerplaats worden gebruikt door een erkende autodeelorganisatie.

  • Bij collegebesluit van 5 september 2019 werd één parkeerplaats voorbehouden voor elektrische voertuigen duidelijker gesignaleerd en werd één parkeerplaats voorbehouden voor elektrische voertuigen omgevormd tot één parkeerplaats voorbehouden voor autodelen voorbehouden voor elektrische voertuigen, ter hoogte van huisnummer 133, aan de andere kant van de weg.

  • Bij collegebesluit van 4 april 2019 werd wijziging van signalisatie voor de aansluiting van de Dampoort fietstunnel aan de Dendermondsesteenweg goedgekeurd. Belangrijkste wijziging was dat de ingang voor leveringen en diensten ook ter hoogte van huisnummers 112-122 aan de kant van huisnummer 122 komt te liggen. De signalisatie ter hoogte van de beide oversteekplaatsen werd uitgebreid zodat deze beter opvallen in het straatbeeld. Aanvullend werden ook twee parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen ingevoerd.

  • Bij collegebesluit van 14 maart 2019 werd een parkeerplaats voor personen met een handicap ingericht ter hoogte van huisnummer 244-246.

  • Bij collegebesluit van 15 november 2018 werd de definitieve aansluiting van de Dampoort fietstunnel aan de Dendermondsesteenweg ter hoogte van huisnummers 112-130 goedgekeurd. Er werd een fietsstraat ingevoerd op beide ventwegen van de centrale toegang naar het winkelcentrum, inclusief het kruispunt met deze toegang. Er werd een verbod ingesteld op deze ventwegen voor gemotoriseerd verkeer, uitgezonderd voor diensten. Ter hoogte van de aansluitingen op de Dendermondsesteenweg werden oversteekplaatsen gemarkeerd voor fietsers.

  • Bij collegebesluit van 16 augustus 2018 werd de verduidelijking van het betalend parkeren ter hoogte van de wegenis die naar de Colruytparking goedgekeurd.

  • Bij collegebesluit van 31 mei 2018 werden tussen het kruispunt met de Louis Schuermanstraat en huisnummer 444 fietssuggestiestroken aangebracht.

  • Bij collegebesluit van 24 mei 2018 werd de signalisatie ingevoerd voor de verbinding met de spoorwegtunnel voor fietsers en voetgangers ter hoogte van huisnummer 122A. Het betreft een voorlopige aansluiting, waarbij gestreefd wordt naar een maximale scheiding van de verkeersstromen, in afwachting van de realisatie van een definitief ontwerp dat de herinrichting van het plein impliceert.

  • Bij collegebesluit van 21 september 2017 werd ter hoogte van het kruispunt met de Gentbruggestraat een OFOS ingericht, aan beide zijden van het kruispunt.

  • Bij collegebesluit van 16 januari 2017 werd een parkeerplaats voor personen met een handicap ingericht ter hoogte van huisnummer 247 vermits de aanvrager voldoet aan de gestelde voorwaarden volgens het Reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.

  • Bij collegebesluit van 24 maart 2016 werd een aanpassing goedgekeurd van het ultrakortparkeren op de Malmarsite op de Dendermondsesteenweg. De zone wordt vergroot en wordt beter aangeduid om misbruik tegen te gaan.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Dendermondsesteenweg, goedgekeurd in zitting van 21 december 2023, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Dendermondsesteenweg.