De gemeenteraad keurde in de zitting van 18 december 2019 het nieuw reglement over het individueel bezoldigd personenvervoer (IBPV) (hierna ‘reglement’ genoemd) goed.
Op 20 januari 2020 keurde de gemeenteraad een wijziging aan voornoemd reglement goed dat de houders van een vergunning voor een taxidienst, afgegeven krachtens het Decreet van 20 april 2001 betreffende de organisatie van het personenvervoer over de weg, voorrang krijgen bij de toekenning van een machtiging voor zover de aanvraag voor het verkrijgen van een machtiging ingediend wordt vanaf 1 januari 2020 tot en met 31 maart 2022.
Op 20 oktober 2020 keurde de gemeenteraad een wijziging aan voornoemd reglement goed dat alle voertuigen die ingezet worden als standplaatstaxi zero-emissie zijn vanaf 1 januari 2022 in plaats van 1 januari 2021.
Op 21 december 2021 keurde de gemeenteraad een versoepeling goed wat betreft de emissienormen van de minibusjes aangezien de markt de verwachte evolutie niet kon volgen.
Op 1 december 2022 keurde de gemeenteraad de wijzigingen goed in voornoemd reglement, wat betreft de emissienormen voor straattaxi's en de versoepeling van de taalvereiste voor chauffeurs. Daarnaast keurde de gemeenteraad ook de wijzigingen goed wat de nieuwe documentatievereisten voor exploitanten en de vereenvoudigde formulering inzake de emissienormen voor standplaatstaxi’s betreft.
Gelet op de adreswijziging van het Mobiliteitsbedrijf wordt het voornoemd reglement in die zin aangepast (artikel 2). In het voornoemd reglement wordt ook de verwijzing naar voornoemd besluit van de Vlaamse Regering aangepast naar het recentste besluit van 09 juni 2023. (artikel 4 §1 b).
In de Vlaamse wetgeving werden de bepalingen met betrekking tot de taalvereisten en het aanbrengen van reclame op taxivoertuigen versoepeld. Dezelfde wijzigingen worden doorgevoerd in voornoemd reglement. (artikel 5 §3 c. en §3 g. 3), artikel 6 b., artikel 16 § 3 c., artikel 17 §3 c., artikel 18 §1 e., artikel 20 §4, artikel 26).
Tot slot worden de overgangsmaatregen opgeheven die vanaf 1 januari 2025 in de Vlaamse wetgeving worden opgeheven en niet langer relevant zullen zijn (artikel 10 §2 en §3, artikel 11 §4, artikel 20 §10).
Deze wijzigingen treden in werking op 1 oktober 2024, met uitzondering van de wijzigingen aan de artikelen 10, 11 en 20 §10 die in werking treden op 1 januari 2025.
Vervangt in artikel 2 van het reglement over het individueel bezoldigd personenvervoer bij de definitie van Mobiliteitsbedrijf het adres “Sint-Michielsplein 9;” door “Woodrow Wilsonplein 1”.
Vervangt artikel 4 §1 b. van hetzelfde reglement door volgende tekst: "het Besluit van de Vlaamse Regering van 9 juni 2023 betreffende de exploitatievoorwaarden voor het individueel bezoldigd personenvervoer, hierna het besluit genoemd."
Heft op artikel 5 §3 c. en §3 g. 3) van hetzelfde reglement.
Heft op artikel 6 b. van hetzelfde reglement.
Heft op artikel 10 §2 en §3 van hetzelfde reglement.
Vervangt artikel 10 §4 van hetzelfde reglement integraal door volgende tekst: "Aanvragen voor het verkrijgen van een machtiging, komen in chronologische volgorde van ontvangst onderaan de wachtlijst. Pas als er een machtiging vrijkomt, komt de eerstvolgende op de wachtlijst in aanmerking."
Heft op artikel 11 §4 van hetzelfde reglement.
Vervangt artikel 16 §3 c. van hetzelfde reglement integraal door volgende tekst : "een bewijs dat hij beschikt over een minimale kennis van het Nederlands, gelijk aan het niveau B1, richtgraad 2.1 en 2.2, van het Europees Referentiekader voor Talen. Hiertoe volstaat bijvoorbeeld het resultaat van een taaltest, een diploma, getuigschrift of schoolbewijs Nederlandstalig onderwijs of beroepsopleiding;".
Voegt in artikel 17 §3 c. van hetzelfde reglement na “niveau B1” de volgende woorden toe “, richtgraad 2.1 en 2.2,”.
Voegt in artikel 18 §1 e. van hetzelfde reglement na “taalniveau B1” de volgende woorden toe “, richtgraad 2.1 en 2.2,”.
Vervangt artikel 20 §4 van hetzelfde reglement integraal door volgende tekst:
"Het aanbrengen van reclame op de taxivoertuigen met een machtiging wordt toegelaten, mits volgende beperking:
a. Reclame kan enkel worden aangebracht op het koetswerk van het voertuig of op de achterruit. Als die het doelmatig zicht van de chauffeur niet hindert of belemmert en ervoor gezorgd wordt dat de boorddocumenten duidelijk zichtbaar blijven voor derden.
b. Reclame in strijd met de openbare orde, goede zeden, van politieke aard of misleidend voor de klant, wordt niet toegelaten.
Het aanbrengen van reclame op het koetswerk, andere dan voor de eigen activiteit, geeft aanleiding tot een belasting volgens het geldend belastingreglement op reclame zichtbaar van op de openbare weg.
Het aanbrengen van reclame in de taxivoertuigen met machtiging wordt toegelaten, mits ook aan de bepalingen van §4, eerste alinea, b. wordt voldaan.
Voor de festiviteiten waaraan de Stad Gent op een actieve manier meewerkt, kunnen de taxivoertuigen ook publiciteit voeren, voor zover de belastbare oppervlakte van één m² niet wordt overschreden, anders zijn de bepalingen van bovengenoemd belastingreglement van toepassing."
Vervangt artikel 20 §10, eerste en tweede lid van hetzelfde reglement integraal door volgende tekst:
"De houders van een machtiging en hun bestuurders, hanteren bij vertrek op de taxistandplaatsen de door de gemeenteraad vastgestelde tarieven."
Heft op artikel 26 van hetzelfde reglement.
Deze wijzigingen treden in werking op 1 oktober 2024, met uitzondering van de wijzigingen aan de artikelen 10, 11 en 20 §10 van hetzelfde reglement die in werking treden op 1 januari 2025.
Neemt kennis van de gecoördineerde versie van het reglement over het individueel bezoldigd personenvervoer, zoals toegevoegd in bijlage.