Terug
Gepubliceerd op 09/09/2024

2024_MV_00379 - Mondelinge vraag van raadslid Sven Taeldeman: Fietsvriendelijkere tramsporen

commissie mobiliteit, economie en openbaar domein (MEO)
do 05/09/2024 - 19:00 Gemeenteraadszaal
Datum beslissing: do 05/09/2024 - 22:19
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Christophe Peeters; Gabi De Boever; Sven Taeldeman; Stephanie D'Hose; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Stijn De Roo; Christiaan Van Bignoot; Anneleen Van Bossuyt; Joris Vandenbroucke; Sonja Welvaert; Filip Watteeuw; Sofie Bracke; Alana Herman; Jeroen Van Lysebettens; Helga Stevens; Anton Vandaele; Bart Tembuyser; Sten Guns , fractie CD&V; Stefaan  Van Broeckhoven, Departement Stedelijke Ontwikkeling; Daan Pelckmans, Mobiliteitsbedrijf; Mattias  Van Vooren , dienst Economie; Ruben Haerens, Dienst Bruggen, Wegen en Waterlopen; Tom Van Damme , fractie NVA; Bart Inghelbrecht, Dienst Economie; Toon Mertens, fractie PVDA; Yves Roelandt, Mobiliteitsbedrijf; Stijn Lewyllie , fietsambassade; Robby Lannoy , kabinet Sofie Bracke; Joris Roos, fractie Open VLD

Afwezig

Johan Deckmyn; Karin Temmerman; Karlijn Deene; Sara Matthieu; Jef Van Pee; Anne Schiettekatte; Karla Persyn; Tom De Meester; Yüksel Kalaz; Bert Misplon; Manuel Mugica Gonzalez; Fourat Ben Chikha; Nicolas Vanden Eynden; Ronny Rysermans; Nikolaas Schuiten; Tom Van Dyck; Anneleen Schelstraete; Emmanuelle Mussche; Jeroen Paeleman; Maarten De Grauw

Secretaris

Bart Tembuyser
2024_MV_00379 - Mondelinge vraag van raadslid Sven Taeldeman: Fietsvriendelijkere tramsporen 2024_MV_00379 - Mondelinge vraag van raadslid Sven Taeldeman: Fietsvriendelijkere tramsporen

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

Er worden diverse initiatieven genomen om het fietsen in straten met tramsporen veiliger te maken. Zo zou er ook een onderzoek gebeuren i.s.m. of o.l.v. de Reizigersbond (en De Lijn, en mobiliteitsbedrijf) om het fietsen veiliger te maken rond de tramsporen.

Indiener(s)

Sven Taeldeman

Gericht aan

Filip Watteeuw

Tijdstip van indienen

wo 31/07/2024 - 11:10

Toelichting

  • Hoe ver staat het met deze studie? 
  • Welke maatregelen worden daarin voorgesteld om de straten met tramsporen effectief veiliger te maken voor de fietsers?
  • Komen deze voorstellen overeen met de reeds eerder voorgestelde maatregelen, zijn ze aanvullend?
  • Zullen deze maatregelen worden ingevoerd, door wie (stad en/of De Lijn), welke stappen moeten daarvoor nog genomen worden, en op welke termijn zijn maatregelen zichtbaar op terrein? 

Bespreking

Antwoord

Er zijn verschillende acties genomen en zaken bestudeerd, zowel vanuit de Stad als vanuit De Lijn en MOW, in samenwerking met die verschillende partijen. 

Het mobiliteitsbedrijf heeft tramroutes gescreend en overal potentieel gevaarlijke paaltjes weggenomen. Er zijn markeringen aangebracht, en we ondersteunen De Lijn en het Departement MOW in hun acties en onderzoeken.
 De Lijn, zoals u weet een Vlaamse entiteit, werkt al enige tijd aan maatregelen om de veiligheid rond hun tramsporen te verbeteren. Zij hebben ondertussen de in eerdere commissies besproken maatregelen uitgetest en een aantal projecten opgestart. Ze beloven om ook nog bijkomende maatregelen te nemen, ook op middellange en lange termijn.

Korte termijn acties die De Lijn opneemt zijn het aanbrengen van voegvulling tussen rail en het wegdek, het opruwen van gladde oppervlakken, het verbeteren van de weg rond de sporen en de opvulling van niet-bereden sporen. Concrete timings daarvoor hebben wij niet. Ze zijn hier al mee bezig, ze hebben dit al op verschillende plaatsen gedaan.

Daarnaast werkt de Lijn samen met stad Gent ook aan het testen van een gedeeltelijke spoorvulling. De technische testen van dit product werden uitgevoerd op de stelplaats van de Lijn in 2022 en 2023. Afgelopen voorjaar werd de gedeeltelijke spoorvulling ook effectief aangebracht op het openbaar domein om de werking in de praktijk te kunnen testen. Dit werd aangebracht aan halte Duivelsteen en halte Cataloniëstraat.

De Lijn werkt nu het evaluatierapport van deze proefopstelling af. Ze hopen dit tegen het einde van deze maand te kunnen voorleggen. 

In dat rapport hopen wij te kunnen lezen of zij denken deze maatregelen verder te kunnen uitrollen. Veel zal wellicht ook afhangen van de budgetten die zij hiertoe vanuit de volgende Vlaamse minister ter beschikking zullen krijgen. Op lange termijn heeft De Lijn ten slotte nog een Vlaams PIO-project lopen, (“programma innovatieve oplossingen”), waarvoor momenteel de opmaak van een bestek voor productontwikkeling op de planning staat. De productontwikkeling van een prototype voor tramspoorvulling zelf staat gepland voor het tweede kwartaal van 2025.

Er is nog een andere belangrijke maatregel waar momenteel aan gewerkt wordt en waarvoor Stad Gent ook input gegeven heeft. Dit is de opmaak van nieuwe Vlaamse ontwerprichtlijnen rond tramsporen en tramhaltes, en de opname van die richtlijnen in het vademecum fietsinfrastructuur. Dit is natuurlijk een zeer belangrijke maatregel met het oog op de vele tramprojecten die eraan zitten te komen. Een concrete datum hiervoor kregen wij nog niet, dit zal mogelijks ook iets voor de volgende Vlaamse regering zijn.

ma 09/09/2024 - 08:32