Terug
Gepubliceerd op 09/09/2024

2024_MV_00382 - Mondelinge vraag van raadslid Anneleen Van Bossuyt: Plaatselijk verkeer Gentbrugge

commissie mobiliteit, economie en openbaar domein (MEO)
do 05/09/2024 - 19:00 Gemeenteraadszaal
Datum beslissing: do 05/09/2024 - 22:19
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Christophe Peeters; Gabi De Boever; Sven Taeldeman; Stephanie D'Hose; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Stijn De Roo; Christiaan Van Bignoot; Anneleen Van Bossuyt; Joris Vandenbroucke; Sonja Welvaert; Filip Watteeuw; Sofie Bracke; Alana Herman; Jeroen Van Lysebettens; Helga Stevens; Anton Vandaele; Bart Tembuyser; Sten Guns , fractie CD&V; Stefaan  Van Broeckhoven, Departement Stedelijke Ontwikkeling; Daan Pelckmans, Mobiliteitsbedrijf; Mattias  Van Vooren , dienst Economie; Ruben Haerens, Dienst Bruggen, Wegen en Waterlopen; Tom Van Damme , fractie NVA; Bart Inghelbrecht, Dienst Economie; Toon Mertens, fractie PVDA; Yves Roelandt, Mobiliteitsbedrijf; Stijn Lewyllie , fietsambassade; Robby Lannoy , kabinet Sofie Bracke; Joris Roos, fractie Open VLD

Afwezig

Johan Deckmyn; Karin Temmerman; Karlijn Deene; Sara Matthieu; Jef Van Pee; Anne Schiettekatte; Karla Persyn; Tom De Meester; Yüksel Kalaz; Bert Misplon; Manuel Mugica Gonzalez; Fourat Ben Chikha; Nicolas Vanden Eynden; Ronny Rysermans; Nikolaas Schuiten; Tom Van Dyck; Anneleen Schelstraete; Emmanuelle Mussche; Jeroen Paeleman; Maarten De Grauw

Secretaris

Bart Tembuyser
2024_MV_00382 - Mondelinge vraag van raadslid Anneleen Van Bossuyt: Plaatselijk verkeer Gentbrugge 2024_MV_00382 - Mondelinge vraag van raadslid Anneleen Van Bossuyt: Plaatselijk verkeer Gentbrugge

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

/

Indiener(s)

Anneleen Van Bossuyt

Gericht aan

Filip Watteeuw

Tijdstip van indienen

di 20/08/2024 - 16:55

Toelichting

Over het wijkmobiliteitsplan van Gentbrugge hebben we het in deze commissie al vaak gehad. Ik ga dus niet de hele casus hier nogmaals uit de doeken doen want iedereen herinnert zich vast en zeker de gecreëerde conflictsituatie met bewoners, bedrijven en zelfs buurgemeenten. De vrachtwagensluis in de Burvenichstraat kreeg intussen ook bijzondere versiering. Verschillende wijken zijn sinds augustus enkel toegankelijk voor plaatselijk vervoer, waaronder de Burvenichstraat. Verschillende bewoners stellen vraagtekens bij deze maatregel. Men voelt zich geïsoleerd en afgesneden van de gemeente.

Graag had ik hierover volgende vragen gesteld:

  1. Volgens bewoners is de vrachtwagensluis niet enkel niet effectief, maar ook ronduit gevaarlijk. Men ziet er vaak vrachtwagens door rijden en door de wegversmalling worden er verkeerssituaties gecreëerd die men liever niet ziet. Hoe evalueert de schepen zelf de effectiviteit van de nieuwe vrachtwagensluis? Is er intussen evolutie in de mogelijke toepassing van een camerasysteem?
  2. Lokale zelfstandigen worden een tweede keer geraakt. Denk aan de krantenwinkel in de Burvenichstraat die zijn clienteel gehalveerd ziet. Handelaars en bewoners zitten met veel vragen over welke verplaatsingen wel en niet mogen. Wat is “plaatselijk verkeer”? Is er genoeg gecommuniceerd met de buurt? Op welke manier? Is de buurt bevraagd in verband met deze ingreep? Is er achteraf gecommuniceerd met de buurt om de vele vragen te beantwoorden?
  3. Volgens bewoners is ook de fietsveiligheid in het gedrang. Het is vaak niet duidelijk waar er een fietspad is en waar niet door de kakofonie aan inrichtingswijzen (soms rood, soms niet, suggestiestrook,…) en het nieuwe fietspad langs de hondenspeelweide zou nog vaak als rijstrook geïnterpreteerd worden door gemotoriseerd verkeer. Kan deze verkeerssituatie opgehelderd worden?

Bespreking

Antwoord

In september starten we met de evaluatie en houden we objectieve tellingen en bevragingen in de wijken van het wijkmobiliteitsplan, inclusief de bedrijvenzones.
Op basis daarvan zullen we objectief kunnen vaststellen hoeveel vrachtverkeer er nog door de sluis rijdt t.o.v. de intensiteiten vóór het wijkmobiliteitsplan. Op basis daarvan nemen we al dan niet extra maatregelen. 

Uit informatie die wij kregen van de politie blijkt dat de systemen zeer duur zijn en de verwerking op dit moment nog niet geautomatiseerd kan gebeuren.  
 We blijven samen met de politie de opties bekijken voor handhaving met een camerasysteem, zowel voor deze locatie als andere in Gent, maar momenteel is dit dus nog niet aan de orde. Helaas. 

Vanaf morgen wordt de bedeling van de bewonersbrief gestart en krijgen alle bewoners van de wijk een brief waarin we het begrip ‘plaatselijk verkeer’ verduidelijken zodat het helder is. Verder communiceren we apart met de bedrijven en de scholen en andere actoren in de wijk. Uw vraag over wat plaatselijk verkeer is, heb ik al in de Gemeenteraad beantwoord. 

Over het nieuwe fietspad aan de hondenspeelweide hebben we al gelijkaardige meldingen ontvangen en zullen we aanpassingen doen – welke die zijn wordt momenteel bekeken door de diensten.
Die aanpassingen zullen dan gebeuren in onze nazorg van het wijkmobiliteitsplan in de loop van komende maanden.
ma 09/09/2024 - 15:03