Terug
Gepubliceerd op 09/09/2024

2024_MV_00389 - Mondelinge vraag van raadslid Stijn De Roo: Slechte staat van de Molenstraat en heraanleg Wondelgemstationplein - Wondelgem

commissie mobiliteit, economie en openbaar domein (MEO)
do 05/09/2024 - 19:00 Gemeenteraadszaal
Datum beslissing: do 05/09/2024 - 22:19
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Christophe Peeters; Gabi De Boever; Sven Taeldeman; Stephanie D'Hose; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Stijn De Roo; Christiaan Van Bignoot; Anneleen Van Bossuyt; Joris Vandenbroucke; Sonja Welvaert; Filip Watteeuw; Sofie Bracke; Alana Herman; Jeroen Van Lysebettens; Helga Stevens; Anton Vandaele; Bart Tembuyser; Sten Guns , fractie CD&V; Stefaan  Van Broeckhoven, Departement Stedelijke Ontwikkeling; Daan Pelckmans, Mobiliteitsbedrijf; Mattias  Van Vooren , dienst Economie; Ruben Haerens, Dienst Bruggen, Wegen en Waterlopen; Tom Van Damme , fractie NVA; Bart Inghelbrecht, Dienst Economie; Toon Mertens, fractie PVDA; Yves Roelandt, Mobiliteitsbedrijf; Stijn Lewyllie , fietsambassade; Robby Lannoy , kabinet Sofie Bracke; Joris Roos, fractie Open VLD

Afwezig

Johan Deckmyn; Karin Temmerman; Karlijn Deene; Sara Matthieu; Jef Van Pee; Anne Schiettekatte; Karla Persyn; Tom De Meester; Yüksel Kalaz; Bert Misplon; Manuel Mugica Gonzalez; Fourat Ben Chikha; Nicolas Vanden Eynden; Ronny Rysermans; Nikolaas Schuiten; Tom Van Dyck; Anneleen Schelstraete; Emmanuelle Mussche; Jeroen Paeleman; Maarten De Grauw

Secretaris

Bart Tembuyser
2024_MV_00389 - Mondelinge vraag van raadslid Stijn De Roo: Slechte staat van de Molenstraat en heraanleg Wondelgemstationplein - Wondelgem 2024_MV_00389 - Mondelinge vraag van raadslid Stijn De Roo: Slechte staat van de Molenstraat en heraanleg Wondelgemstationplein - Wondelgem

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

De Molenstraat in Wondelgem is niet geschikt voor de vele bussen die er dagelijks doorrijden. De straat is dichtbevolkt en heeft een beperkte breedte. Fietsers begeven zich op het voetpad omdat ze zich onveilig voelen. Bovendien worden de recente herstellingen aan het wegdek kapotgereden. Tot slot is het slechte wegdek niet comfortabel voor de reizigers op de bus.

De gewenste route van de buslijnen loopt dan ook via de Morekstraat en de Vierweegsestraat, met een keerbeweging aan het Wondelgemstationplein.

In informatie die werd bezorgd na de gemeenteraadscommissie in juni, liet de schepen weten dat er een omgevingsvergunning moet worden aangevraagd voor de geplande werkzaamheden. Er wordt een aangepast plan opgemaakt dat voorziet in het aanleggen van het keerpunt, toegankelijke haltes en oversteekplaatsen op het Wondelgemstationplein. Een agendering in het college werd eind juni/begin juli voorzien, met een uitvoering van het project begin 2025. Samen met deze werken wordt ook een toplaagvernieuwing voor een deel van de Molenstraat ingepland (2024_MV_00340).

Indiener(s)

Stijn De Roo

Gericht aan

Filip Watteeuw

Tijdstip van indienen

di 27/08/2024 - 15:49

Toelichting

Graag had ik van de schepen een antwoord gekregen op volgende vragen:

  1. De voorziene timing impliceert dat er nog minstens ca. een half jaar bussen door de onaangepaste straat moeten rijden. Wordt er naar andere oplossingen gezocht, die de keerbeweging op kortere termijn mogelijk maken? Is er voor de verharding van het laatste stukje halfverhard terrein een omgevingsvergunning nodig?
  2. Wat is de stand van zaken van de omgevingsvergunning en het aangepaste plan? Blijft de voorziene timing behouden?
  3. De integrale heraanleg van de Molenstraat was oorspronkelijk voorzien voor 2025, nu gaat het over een toplaagvernieuwing. Wat is de stand van zaken van het dossier van de integrale heraanleg?
  4. Op welke manier wordt De Lijn betrokken bij de heraanleg? Hoe snel zullen de routes van De Lijn worden aangepast, met het keren van de bussen op het vernieuwde Wondelgemstationplein?

Bespreking

Antwoord

Zoals in juni werd meegegeven wordt een aangepast plan opgemaakt. Na verder onderzoek is gebleken dat om de keerbeweging te integreren in het plan geen omgevingsvergunning nodig is. Er zijn in tussentijd helaas geen tijdelijke oplossingen mogelijk. 

Voor de aanpassingen aan het Wondelgemstationplein – in zijn beperktere vorm en in hoofdzaak dus een toplaagvernieuwing - is geen omgevingsvergunning vereist. Een melding bij Monumentenzorg volstaat. De nodige preadviezen zijn grotendeels binnen. Het aangepast plan wordt geagendeerd op een van de eerstvolgende zittingen van het college. 

Gezien de hoge inflatie zijn de uitvoeringsprijzen voor wegenwerken gevoelig gestegen. Hierdoor heeft het college keuzes moeten maken in welke projecten prioriteit krijgen. 

Wat natuurlijk niet geholpen heeft om dit dossier hoog op de prioriteitenlijst te houden, is het feit dat er in het college geen consensus was over de herinrichting en opwaardering van het Wondelgemstationsplein tot een mooi en meer vergroend plein met meer ruimte voor boomspiegels en behoud van voldoende parkeerplaatsen. 

De integrale heraanleg van de cluster rond de Kapiteinstraat, waar de Molenstraat en het Wondelgemstationsplein deel van uit maken, is bij de besparingsrondes wat naar achter geschoven. Het is aan de volgende ploeg om in de planning en de daarbij horende budgetten en verdere prioriteiten te bepalen. 

De Lijn is betrokken bij de heraanleg. Het spreekt voor zich dat ernaar zal gestreefd worden om het einde van de werken en de ingebruikname van route en het keerpunt door de Lijn zo veel mogelijk te laten samenvallen.

ma 09/09/2024 - 08:42