Op 21 augustus vroeg het oudste en grootste taxi-bedrijf in Gent, V-tax, het faillissement aan. Een drama wenkt voor ca. 100 werknemers. In de pers en in correspondentie aan het stadsbestuur lazen we allerlei beschouwingen over de oorzaak van het faillissement : de nasleep van de corona-crisis, slecht management, verhuis van de eigenaar naar Monaco, oplopende verzekeringskosten, duurzaamheidsvereisten van de stad, toegenomen concurrentie van Uber, ...
Onze bezorgdheid gaat op de eerste plaats uit naar de werknemers die nu zonder loonsgarantie blijven doordoen. V-tax is ook een belangrijke speler in de lokale taxi-sector die een essentieel onderdeel is van het vervoersaanbod in onze stad waarop vele Gentenaars en bezoekers beroep doen.
- Hebt u overleg gehad met het bedrijf of andere betrokkenen? Wat is de huidige stand van zaken? Is er zicht op een doorstart?
- Is dit faillissement de spreekwoordelijke kanarie in de koolmijn? Hoe gezond is de taxisector in onze stad?
- Volgt u de analyse dat het duurzaamheidskader dat de stad oplegt, de sector parten speelt? Hebt u zicht op het verloop van de elektrificatie van het voertuigenpark van de Gentse
taxi-bedrijven?
We hebben ongeveer 2x/jaar een structureel overleg met de taxi-sector. Daar zien we telkens ook mensen van V-Tax. Naar aanleiding van het nieuws over V-Tax had ikzelf ook contact met de vroegere zaakvoerder. Hij was zeer bezorgd over de situatie. Hij had nl. heel wat vragen (uitstel elektrificatie, overdragen bestaande vergunningen, terugkrijgen standplaatsvergunningen). Want V-Tax had ook enkele vergunningen voor standplaatstaxi teruggeven aan de stad.
Er is overleg geweest tussen de Taxi cel van de stad en de curator. Alle informatie over de procedure voor de overdracht van de bestaande vergunning bij een handelsoverdracht is doorgegeven. De onderhandelingen voor een mogelijke doorstart worden echter behandeld door de aangestelde curator en niet door de Cel Taxi. Ondertussen is het bedrijf V-Tax overgenomen en hoop ik dat zij een goede doorstart kennen.
Zowel de taxi-cel als ikzelf staan hiervoor ter beschikking.
Wat betreft de moeilijkheden, ik wil hier voorzichtig mee zijn. We zien dat de moeilijkheden bij V-tax cfr. de (publiek raadpleegbare) jaarrekeningen gestart zijn tijdens begin van de corona periode. De elektrificatie van standplaatstaxi’s gaat pas in jan 2025. V-Tax heeft trouwens ook subsidies van de stad ontvangen voor de reeds aangeschafte elektrische voertuigen. V-Tax heeft ook heel wat straattaxi’s waarvoor elektrische voertuigen vanaf 2030 vereist zijn. Voor grote afstanden zouden elektrische taxi’s nadelig kunnen zijn. Maar grote afstanden (luchthavenvervoer etc.) worden meestal op afroep geboekt en niet van op een standplaats.
We zagen dat er reeds een neg. eigen vermogen was in 2022. Ik denk dus dat er andere oorzaken zijn en niet dat het ligt aan de verduurzaming van de taxi’s. Ik denk dat we dus best voorzichtig zijn met daar grote conclusies over te trekken. De werknemers die daar werken verdienen dat het verduidelijkt wordt wat daar is gebeurd.
De taxisector lijkt zich eerder verder te ontwikkelen en er is voldoende belangstelling voor vergunningen en machtigingen standplaatstaxi;
In 2024 werden er 61 kandidaten aangeschreven die op de wachtlijst staan voor een machtiging met een elektrisch voertuig. Van deze kandidaten hebben 22 onmiddellijk positief gereageerd. Dit geeft aan dat er concrete intentie is om over te schakelen naar duurzame voertuigen. Daarnaast hebben 28 kandidaten geïnformeerd en moeten zij nog een bestelbon voor een elektrisch voertuig aanleveren. Dit duidt op een groeiende bereidheid om te voldoen aan de duurzaamheidsdoelen die zijn vastgesteld voor het bekomen van een Gentse machtiging standplaatstaxi.
Stand van zaken elektrificatie 2025:
Ondertussen hebben we ook gewerkt aan een pakket flankerende maatregelen voor de elektrificatie van de taxi-sector. We werken bvb. aan een abonnementsplan voor de standplaatshouders om gebruik te maken van de laadfaciliteiten in alle stedelijke parkings.