Terug
Gepubliceerd op 09/09/2024

2024_MV_00394 - Mondelinge vraag van raadslid Christiaan Van Bignoot: Controle kwaliteit fietspaden

commissie mobiliteit, economie en openbaar domein (MEO)
do 05/09/2024 - 19:00 Gemeenteraadszaal
Datum beslissing: do 05/09/2024 - 22:19
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Christophe Peeters; Gabi De Boever; Sven Taeldeman; Stephanie D'Hose; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Stijn De Roo; Christiaan Van Bignoot; Anneleen Van Bossuyt; Joris Vandenbroucke; Sonja Welvaert; Filip Watteeuw; Sofie Bracke; Alana Herman; Jeroen Van Lysebettens; Helga Stevens; Anton Vandaele; Bart Tembuyser; Sten Guns , fractie CD&V; Stefaan  Van Broeckhoven, Departement Stedelijke Ontwikkeling; Daan Pelckmans, Mobiliteitsbedrijf; Mattias  Van Vooren , dienst Economie; Ruben Haerens, Dienst Bruggen, Wegen en Waterlopen; Tom Van Damme , fractie NVA; Bart Inghelbrecht, Dienst Economie; Toon Mertens, fractie PVDA; Yves Roelandt, Mobiliteitsbedrijf; Stijn Lewyllie , fietsambassade; Robby Lannoy , kabinet Sofie Bracke; Joris Roos, fractie Open VLD

Afwezig

Johan Deckmyn; Karin Temmerman; Karlijn Deene; Sara Matthieu; Jef Van Pee; Anne Schiettekatte; Karla Persyn; Tom De Meester; Yüksel Kalaz; Bert Misplon; Manuel Mugica Gonzalez; Fourat Ben Chikha; Nicolas Vanden Eynden; Ronny Rysermans; Nikolaas Schuiten; Tom Van Dyck; Anneleen Schelstraete; Emmanuelle Mussche; Jeroen Paeleman; Maarten De Grauw

Secretaris

Bart Tembuyser
2024_MV_00394 - Mondelinge vraag van raadslid Christiaan Van Bignoot: Controle kwaliteit fietspaden 2024_MV_00394 - Mondelinge vraag van raadslid Christiaan Van Bignoot: Controle kwaliteit fietspaden

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

De provincie Limburg zet heel erg in op fietstoerisme en besteed daarbij heel bewust ook veel aandacht aan de kwaliteit van  de fietspaden op het 2.000 kilometer lange fietsroutenetwerk. Fietsers kunnen zelf problemen melden via een digitaal meldpunt. Daarnaast wordt beroep gedaan op 164 fietspeters en -meters. Dat zijn vrijwilligers die één keer per maand een traject fietsen en gebreken signaleren aan het meldpunt. Sinds kort gaan ze zelfs nog een stap verder. Een ambtenaar van de provincie zal nu zelf elke meter van het fietsroutenetwerk met de fiets in kaart brengen om structureel het comfort, de veiligheid en de kwaliteit te verbeteren.

Het gaat hier uiteraard om een toeristisch fietsroutenetwerk, maar toch kan dit als voorbeeld dienen om ook op reguliere fietspaden de vinger aan de pols te houden voor de kwaliteit en het comfort van fietsinfrastructuur. Dat is iets waar we als fietsstad in Gent ook de nodige aandacht moeten aan besteden.

Indiener(s)

Christiaan Van Bignoot

Gericht aan

Filip Watteeuw

Tijdstip van indienen

do 29/08/2024 - 14:18

Toelichting

  1. Hoe wordt de kwaliteit van de fietsinfrastructuur in Gent opgevolgd?
  2. Uiteraard kunnen we in Gent geen ambtenaren laten rondfietsen hiervoor, maar misschien kunnen andere aspecten uit het Limburgse voorbeeld ook in Gent overgenomen worden in het beheer van onze fietsinfrastructuur?

Bespreking

Antwoord

De provincie Limburg zet inderdaad in op toeristische fietsroutes. Je kan daar heel mooi fietsen tussen de bomen en het water en dergelijke. In Gent hebben we naast mooie toeristische routes ook zeer veel functioneel fietsverkeer. We hebben het hoogste aandeel dagelijkse fietsers van heel België. Dat heeft het voordeel dat we wellicht ook het meeste feedback krijgen over onze fietsroutes in heel België. 

Elke melding die Gentinfo of de stadsdiensten van fietsers krijgen over de staat van een fietsroute wordt onderzocht.  

Dat hoeft niet, zoals bij het onderzoek in Limburg, enkel over de technische aspecten te gaan, en enkel over de fietspaden. Een fietspad dat een perfecte ondergrond heeft maar veel te smal is en vlak langs een drukke baan loopt is voor ons ook geen kwalitatief fietspad. En ook straten zonder fietspad moeten voldoende kwalitatief zijn voor fietsers. 

In Gent volgen we daarom zowel de ondergrond op, als hoe de fietsers de fietsinfrastructuur zelf ervaren. 

Via het “WIS”, het WegenInformatieSysteem, screent de Dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen jaarlijks de kwaliteit van de ondergrond van de fietsinfrastructuur.
 In het WIS krijgt elk onderdeel van het openbaar domein, dus zowel voetpaden en fietspaden als rijwegen en parkeerstroken, een kwaliteitscode. Dat kan gaan van A (Zeer goed) tot D (zeer slecht). De gegevens in het WIS worden jaarlijks bijgewerkt. De kwaliteitscode speelt een grote rol in onze beslissing om een straat al dan niet geheel of gedeeltelijk aan te pakken. Het is ook met het WIS dat we weten dat de kwaliteit van de voetpaden de laatste jaren echt wel verbeterd.

Daarnaast zijn er alle andere elementen die maken dat fietsers bepaalde infrastructuur als onvoldoende kwalitatief kunnen ervaren. De markeringen, de afstand tot het autoverkeer, de breedte, de drukte, onvergunde innames, het veiligheidsgevoel op kruispunten, het veiligheidsgevoel in gemengd verkeer,… Elke melding die we krijgen van fietsers over de kwaliteit van hun route wordt door onze diensten onderzocht.

Deze meldingen ontvangen we via diverse kanalen: Gentinfo, www.stad.gent/meldpuntwegen, stadswachten, stadsmedewerkers enz. 

Van zodra er meldingen binnenkomen die op te lossen zijn met een kleine herstelling, gaat Dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen ter plaatse en plannen zij de nodige herstellingswerken in.

Het Limburgse idee van meters en peters van bepaalde routes vind ik persoonlijk ook een zeer goed idee. Dat lijkt me zeker iets om hier ook uit te testen op grote routes. Op die manier kunnen meldingen over gevaarlijke innames en dergelijke ons ook sneller en gestructureerd bereiken. Stad Gent is daarom nu ook al partner in een project “cycling to work” van de FOD mobiliteit, waarin we willen samenwerken met de Fietsersbond en werkgevers om meldingen van fietsers op hun vaste woon-werktraject digitaal te capteren. Dit project zal het komende jaar nog verdere uitwerking kennen. We gaan dus ook verder aan de slag met het idee van meters en peters naast wat we vandaag al doen.
ma 09/09/2024 - 08:45