Op 6 januari 2024 werd het bus- en tramnet in vervoerregio Gent ingrijpend geherstructureerd. Dit was een bovenlokale beslissing. Na invoering van het nieuwe net Basisbereikbaarheid in januari ontvingen we nog heel wat klachten van gebruikers over het nieuwe net. Er is door De Lijn en de bevoegde minister beloofd om deze klachten goed te evalueren in de vervoerregioraad. Ik had graag een stand van zaken over deze evaluatie en de bijsturingen gekregen?
De klachten, opmerkingen en suggesties die we aan De Lijn bezorgden zijn zeer divers. Sommige zijn zeer operationeel, andere raken aan de principes van Basisbereikbaarheid.
Voor de operationele zaken die aangepast konden worden zonder impact op budgetten en rijtijden, heeft De Lijn voor de zomer al een aantal zaken aangepast.
Dit gaat over beperkte aanpassingen in de uurregeling om beter aan te sluiten op uren van scholen en bedrijven in de week en woensdagmiddag (Sint-Barbaracollege, Viso, bedrijventerrein Booiebos).
Daarnaast hebben we een aantal fundamentelere bijsturingen meegegeven die De Lijn nog onderzoekt en of ze aangepast kunnen worden:
De Lijn moet werken met het nieuwe decreet basisbereikbaarheid en de daarmee verbonden budgetneutraliteit. Het Vlaamse beleid heeft beslist om de middelen in te zetten op de plaatsen waar de vraag het grootst is, waar dus meest reizigers zijn. En ik weet dat de Lijn doet wat ze kan in die context. Maar die principes zaten niet goed en houden eigenlijk te beperkte middelen in.
Op bijkomende vragen antwoordt de Lijn dat ze voldoen aan Basisbereikbaarheid, en dat een oplossing budgetneutraal moet zijn. Zij voldoen aan de opgelegde regels van het decreet en kunnen dus niet meer doen met de huidige middelen.
De hervorming van het OV-vervoersnet kon aangevuld worden met een goed werkend “Vervoer op maat – Flexvervoer”. Dat was nodig om de ‘gaten’ aan te vullen. Maar dat werkt onvoldoende. Ik zeg dat niet alleen, het Rekenhof heeft ook geconcludeerd dat het decreet basisbereikbaarheid en de budgetneutraliteit te ondoordacht is ingevoerd.
Heel concreet; alle vragen voor bijkomende of nieuwe ritten, afwijkingen/uitbreidingen van reisroutes of dalbedieningen worden in de categorie ‘toetsen aan principes basisbereikbaarheid’ behandeld. Daarbij zijn vragen uit de hele vervoersregio, uit Gent en ook vragen vanuit Lievegem, Evergem, Merelbeke, Destelbergen enz. Voor Gent gaat het vooral om de bediening Afrikalaan, Crematorium Lochristi, Drongen Centrum via Mariakerksesteenweg, bediening Mariakerke Driesdreef (Leeuwenhof/Karrekol/pleegzorg), en verlenging L60 Gent Rabot-Zomergem tot in Gent-Sint Pieters.
Ik ga blijven aankaarten op de volgende vervoersregio en ga ervan uit dat dit bijgestuurd moet worden. Maar door de budgetneutraliteit kan de vervoersregio enkel verschuiven: bij een uitbreiding in Assenede, Zelzate of Gent moet er ergens anders iets worden afgenomen. Op die manier zal het natuurlijk nooit helemaal goed werken.
Ik kijk dan ook vooral naar de onderhandelaars en leden van een nieuwe Vlaamse Regering. Vinden we collectief openbaar vervoer belangrijk? Willen we daar voldoende middelen voor? Het is in de Vlaamse Regering en aan de onderhandelaars om meer middelen voor een goed openbaar vervoer te voorzien.
ma 09/09/2024 - 08:48