Terug
Gepubliceerd op 09/09/2024

2024_MV_00402 - Mondelinge vraag van raadslid Tom De Meester: Bediening halte Scandinaviëstraat tot aan Dampoort via lijn 6

commissie mobiliteit, economie en openbaar domein (MEO)
do 05/09/2024 - 19:00 Gemeenteraadszaal
Datum beslissing: do 05/09/2024 - 22:19
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Christophe Peeters; Gabi De Boever; Sven Taeldeman; Stephanie D'Hose; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Stijn De Roo; Christiaan Van Bignoot; Anneleen Van Bossuyt; Joris Vandenbroucke; Sonja Welvaert; Filip Watteeuw; Sofie Bracke; Alana Herman; Jeroen Van Lysebettens; Helga Stevens; Anton Vandaele; Bart Tembuyser; Sten Guns , fractie CD&V; Stefaan  Van Broeckhoven, Departement Stedelijke Ontwikkeling; Daan Pelckmans, Mobiliteitsbedrijf; Mattias  Van Vooren , dienst Economie; Ruben Haerens, Dienst Bruggen, Wegen en Waterlopen; Tom Van Damme , fractie NVA; Bart Inghelbrecht, Dienst Economie; Toon Mertens, fractie PVDA; Yves Roelandt, Mobiliteitsbedrijf; Stijn Lewyllie , fietsambassade; Robby Lannoy , kabinet Sofie Bracke; Joris Roos, fractie Open VLD

Afwezig

Johan Deckmyn; Karin Temmerman; Karlijn Deene; Sara Matthieu; Jef Van Pee; Anne Schiettekatte; Karla Persyn; Tom De Meester; Yüksel Kalaz; Bert Misplon; Manuel Mugica Gonzalez; Fourat Ben Chikha; Nicolas Vanden Eynden; Ronny Rysermans; Nikolaas Schuiten; Tom Van Dyck; Anneleen Schelstraete; Emmanuelle Mussche; Jeroen Paeleman; Maarten De Grauw

Secretaris

Bart Tembuyser
2024_MV_00402 - Mondelinge vraag van raadslid Tom De Meester: Bediening halte Scandinaviëstraat tot aan Dampoort via lijn 6 2024_MV_00402 - Mondelinge vraag van raadslid Tom De Meester: Bediening halte Scandinaviëstraat tot aan Dampoort via lijn 6

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

Bij de invoering van het nieuwe openbaar vervoerplan werd de reguliere bediening van verschillende haltes geschrapt in onze stad, waaronder de halte bij de Scandinaviëstraat. Zo'n 700 bewoners ervaren de impact van dit nieuwe plan. Ze protesteren al maanden, samen met het middenveld tegen de afgeschafte halte en beperkte bediening.

De halte werd tijdelijk - door de werken aan de Verapaz - terug ingevoerd. Maar dit is niet voldoende voor de bewoners. Ze willen namelijk opnieuw een volwaardige, rechtstreekse verbinding naar Dampoort, wat volgens de Gentse Busbeweging en SAAMO perfect mogelijk zou zijn en zelfs binnen het principe van budgetneutraliteit zou vallen. Zo argumenteerden de vernoemde middenveldorganisaties in een opiniestuk dat het doortrekken van lijn 6, van de Zuid, langs de Muidebrug, over de Scandinaviëstraat tot aan Dampoort geen impact zou hebben op de buffertijd.

De PVDA-fractie heeft hierover de volgende vragen:

Indiener(s)

Tom De Meester

Gericht aan

Filip Watteeuw

Tijdstip van indienen

vr 30/08/2024 - 15:24

Toelichting

Klopt de bewering in het opiniestuk dat het doortrekken van lijn 6 tot aan Dampoort geen impact zal hebben op de buffertijd en dus ook geen financiële impact? Is dit m.a.w. een oplossing die past binnen de budgetneutraliteit van De Lijn?

Zo ja: zal het stadsbestuur de voorgestelde oplossing voorleggen aan de vervoerregioraad?

Zo neen: is het stadsbestuur bereid om middelen vrij te maken om de directe verbinding Scandinaviëstraat-Dampoort te realiseren?

Bespreking

Antwoord

Ik zie dat de uitnodiging in het opiniestuk over dit onderwerp goed is opgenomen. Lijn 6 is idd. een aanvullende lijn waar alleen leden van de vervoersregio een beslissing over kunnen nemen. 

De bereikbaarheid van de Scandinaviëstraat hebben we hier al een aantal keer behandeld. Eerder had ik al een rapport ontvangen van De Lijn met een onderzoek over deze vraag naar bediening Scandinaviëstraat. Een goed werkend openbaar vervoer ligt mij nauw aan het hart. Ook deze week is er nog heel wat overleg met De Lijn geweest voor mogelijke aanpassingen. 

De Lijn heeft het opiniestuk bekeken en onderzocht wat er mogelijk is. De Lijn beaamt dat er ter hoogte van de halte Scandinaviëstraat regelmatig bussen lang stil staan. Dit zorgt er niet automatisch voor dat zij deze ritten kunnen verlengen naar de Dampoort. Daar zijn verschillende redenen voor:

Zoals GMF en SAAMO aanhalen, de huidige situatie is er ten gevolge van de werken in de buurt van de Aziëstraat, waardoor de eindhalte P+R Muide tijdelijk niet kan bediend worden. Hierdoor moesten we op zoek naar een nieuwe eindhalte. Initieel was dit halte P+R Lübeck, maar ik heb aangedrongen om dit eindpunt te verleggen naar de Scandinaviëstraat. Dit kon De Lijn nog binnen de bestaande diensten inpassen. Zij hebben dat ook gedaan, dit was ook maar tijdelijk en is eigenlijk niet voldoende.

Als gevolg van dat nieuwe eindpunt, en de (beperkte) inkorting van de reisweg, staan er op schooldagen regelmatig bussen voor lange tijd stil op dat eindpunt. Nu opgepast, ik ben afhankelijk van wat De Lijn zegt, ik heb daarvoor een brief ontvangen die ik kan overmaken. Deze stilstanden zijn niet enkel de zogenaamde ‘buffertijden’, om verliestijden tijdens de rit op te vangen, maar meestal ook de wettelijke pauzes van de chauffeurs.

Op de meeste stadslijnen nemen de chauffeurs hun pauzes niet op het voertuig, maar worden ze afgelost door een andere chauffeur die het voertuig overneemt en verder rijdt. Lijn 6 daarentegen wordt uitgevoerd door de streekstelplaats van De Lijn en door onderaannemers. En die nemen wel hun pauzes steeds op het voertuig zèlf. 

Op zich zouden inderdaad een beperkt aantal van die stilstaande bussen kunnen doorrijden naar de Dampoort. Dit zou maar een klein aandeel zijn, waarbij het risico bestaat dat ze zich vastrijden in het verkeer aan de Dampoort. Dus enerzijds om de pauzes van de chauffeurs te vrijwaren en anderzijds om de stiptheid van lijn 6 niet in het gedrang te brengen, is de doortrekking naar de Dampoort niet mogelijk.

De Lijn meldt me dat de bewering dat het doortrekken van lijn 6 louter de prijs van de brandstof inhoudt, te kort door de bocht is. Zowel voor de ritten in eigen regie gereden, en zeker voor de ritten die uitgevoerd worden door de onderaannemers zijn er nog meer componenten die de kostprijs van een uitlenging verhogen. Een langer traject zorgt dus hoe dan ook voor een budgetoverschrijding, wat niet past binnen de opgelegde budgetneutraliteit in het kader van basisbereikbaarheid. 

De huidige bediening is ook een tijdelijke situatie, als gevolg van de werken aan de Aziëstraat. Het is de bedoeling om terug de P+R Muide te bedienen en als eindpunt te behouden. Halte P+R Muide is een belangrijke halte. Op basis van de eerste cijfers van het gebruik van lijn 6, zien we dat daar gemiddeld 127 opstappers per schooldag bediend worden (Renoboot, P+R en mensen van De Muide).

Uit het eerder onderzoek voor Lijn 6 is ook gebleken dat de meeste reizigers van Lijn 6 een bestemming hebben in het stadscentrum, en niet aan de Dampoort. Er zijn trouwens goede overstapmogelijkheden ter hoogte van bv. halte St-Jorisbrug richting Dampoort. Ook op vandaag zien we daar geen grote overstapbewegingen.

Daarom concludeert De Lijn dat een doortrekking van lijn 6 naar de Dampoort niet mogelijk, én volgens hen, trouwens ook niet wenselijk is. Ik denk dat we de uitleg wat moeten challengen en bekijken of er nog andere mogelijkheden zijn. Dit betekent dat er dan budget nodig is om extra dienstverlening te voorzien. Mevrouw Welvaert u vraagt om extra investeringen door de stad om die dienstverlening te voorzien. Ik kan dat niet. Er zijn nog veel vragen, we kunnen niet alle gaten die door de Basisbereikbaarheid zijn ontstaan als stad toerijden. Dit kunnen we gewoon niet.

Ik merk wel dat De Lijn heel hard zijn best doet. Ik ga wel verder vechten voor de Scandinaviëstraat maar we moeten niet altijd wijzen naar De Lijn. We moeten in de eerste plaats meer middelen voorzien en de juiste keuzes maken.

ma 09/09/2024 - 08:52