Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40, § 1.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 2.
Naar aanleiding van de gebreken vastgesteld tijdens de reguliere inspecties van de Hoofdbrug zijn er in 2015 in opdracht van de Stad Gent onderhoudswerken uitgevoerd aan de Hoofdbrug. Deze voorzagen in een tijdelijke oplossing. Een volledige herbouw van de brug dringt zich op. Gezien de tram op deze brug rijdt dienen ook de tramsporen vernieuwd te worden. Er wordt eveneens onderzocht om integraal toegankelijke tramhaltes te voorzien op of rond de brug. In de onmiddellijke nabijheid van de brug dient er nog een ontbrekende rioleringsstreng geplaatst te worden.
De Lijn, Farys en de Stad zijn van oordeel dat de studie en de werken voor deze opdracht in het algemeen belang dienen te worden samengevoegd.
De Lijn wenst werken uit te voeren in de Rabotstraat. Alle partijen streven ernaar deze werken gelijktijdig met de werken Hoofdbrug uit te voeren, via een aparte opdracht.
Voorliggende samenwerkingsovereenkomst beschrijft de inhoudelijke, praktische, juridische en financiële modaliteiten met het oog op de studie en de werken voor de herbouw van de Hoofdbrug, met inbegrip van de heraanleg van de tramsporen, de aanleg van een rioleringsstreng en eventueel de inrichting van halte-infrastructuur.
Studieopdracht:
De partijen komen overeen om de studieopdracht voor de herbouw van de Hoofdbrug in het algemeen belang gezamenlijk te plaatsen. Overeenkomstig artikel 48 en 130 van de wet van 17 juni 2016 wordt de Stad door De Lijn en Farys aangeduid als aanbestedende overheid om op te treden in naam en rekening van zichzelf en de andere partijen bij de gunning en de uitvoering van deze studieopdracht.
Voor deze studieopdracht zal de Stad beroep doen op haar raamovereenkomst met 6 ontwerpteams voor ontwerp infrastructurele kunstwerken - 2022-2025 (2 percelen) - ASL-22.001 (perceel 1 bruggen).
De studie omvat volgende deelopdrachten:
Werken:
De partijen komen overeen om de opdracht van werken voor de herbouw van de Hoofdbrug in het algemeen belang gezamenlijk te plaatsen. Overeenkomstig artikel 48 en 130 van de wet van 17 juni 2016 wordt de Stad door De Lijn en Farys aangeduid als aanbestedende overheid om op te treden in naam en rekening van zichzelf en de andere partijen bij de gunning en de uitvoering van deze opdracht van werken.
De onderhoudswerken van De Lijn in de Rabotstraat worden gelijktijdig voorzien in een aparte opdracht, met enkel De Lijn als opdrachtgevend bestuur.
De werken betreffen de afbraak en de herbouw van de Hoofdbrug, met inbegrip van de heraanleg van de tramsporen, de aanleg van een rioleringsstreng en eventueel de inrichting van halte-infrastructuur.
De kosten voor de ontwerpopdracht worden als volgt verdeeld:
De kosten voor de werken worden als volgt verdeeld:
Ten laste van de Stad Gent:
Ten laste van De Lijn:
Ten laste van Farys:
Hierbij wordt de samenwerkingsovereenkomst met Farys en de Vlaamse Vervoersmaatschappij - De Lijn betreffende de studieopdracht en de opdracht van werken voor de herbouw van de Hoofdbrug te Gent ter goedkeuring voorgelegd.
De budgetten vallen geheel binnen de onderhoudsenveloppe.
Dienst* | Dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen Studie | Dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen Werken |
Budgetplaats | 353863400 | 353865100 |
Categorie* | I | I |
2024 | ||
2025 | 32.325,49 | |
2026 | 32.325,49 | |
2027 | 64.650,97 | 156.453,00 |
2028 | 24.244,11 | 1.251.624,00 |
2029 | 156.453,00 | |
2030 | 8.081,37 | |
Totaal | 1.726.157,43 |
Keurt goed de bij dit besluit gevoegde samenwerkingsovereenkomst met De Lijn en Farys betreffende de studieopdracht en de opdracht van werken voor de herbouw van de Hoofdbrug te Gent.