Terug
Gepubliceerd op 10/10/2024

2024_MV_00458 - Mondelinge vraag van raadslid Sven Taeldeman: Werken rotonde H. Dunantlaan

commissie mobiliteit, economie en openbaar domein (MEO)
di 08/10/2024 - 19:00 Gemeenteraadszaal
Datum beslissing: di 08/10/2024 - 21:13
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Christophe Peeters; Johan Deckmyn; Gabi De Boever; Karin Temmerman; Sven Taeldeman; Stephanie D'Hose; Karlijn Deene; Sara Matthieu; Anne Schiettekatte; Cengiz Cetinkaya; Karla Persyn; Stijn De Roo; Yüksel Kalaz; Christiaan Van Bignoot; Anneleen Van Bossuyt; Joris Vandenbroucke; Sonja Welvaert; Manuel Mugica Gonzalez; Fourat Ben Chikha; Nicolas Vanden Eynden; Filip Watteeuw; Sofie Bracke; Alana Herman; Ronny Rysermans; Jeroen Van Lysebettens; Anton Vandaele; Mehmet Sadik Karanfil; Zeneb Bensafia; Gert Robert; Patricia De Beule; Carl De Decker; Mattias De Vuyst; Anita De Winter; Caroline Persyn; Veli Yüksel; Els Roegiers; Emilie Peeters; Maarten De Grauw

Afwezig

Jef Van Pee; Mieke Bouve; Tom De Meester; Bert Misplon; Helga Stevens; Nikolaas Schuiten; Tom Van Dyck; Anneleen Schelstraete; Emmanuelle Mussche; Bart Tembuyser; Jeroen Paeleman

Secretaris

Maarten De Grauw
2024_MV_00458 - Mondelinge vraag van raadslid Sven Taeldeman: Werken rotonde H. Dunantlaan 2024_MV_00458 - Mondelinge vraag van raadslid Sven Taeldeman: Werken rotonde H. Dunantlaan

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

Met de werken aan de rotonde met de Dunantlaan is er geen regelmatige, rechtstreekse openbaar vervoersbediening meer naar het AZ Jan Palfijn. Daarmee is het AZ Jan Palfijn n.b. niet de enige zorginstelling in Gent met een verminderde bereikbaarheid. In antwoorden op de vragen van collega De Roo komt er niet meteen een oplossing naar voor voor de verminderde bereikbaarheid met het openbaar vervoer van het Jan Palfijnziekenhuis. Op deze manier blijft het ziekenhuis een (klein) jaar slecht tot onbereikbaar met het openbaar vervoer.

Nochtans is een directe bereikbaarheid met het openbaar vervoer voor een ziekenhuis vrij essentieel. Vele honderden mensen hebben er dagelijks consultaties of korte opnames, waarbij het vaak gaat over oudere personen voor wie langere afstanden stappen problematisch kan zijn, personen zonder eigen wagen, of personen die sukkelen met de gezondheid en dus niet kunnen fietsen. Om nog maar te zwijgen van de honderden bezoekers die dagelijks langs komen bij familie, vrienden en kennissen in het ziekenhuis, en ook niet allemaal met de wagen of met de fiets kunnen komen.  

Een blik op de werfzone op luchtfoto leert dat er op en rond de rotonde een potentiële werfruimte is van meer dan 6000m², waarvan de gevellijnen gemiddeld 35-42m bedragen (ruimte tussen 2 hoekpunten van gebouwen aan weerszijden van aansluitende wegen). Werven lopen ook meestal gefaseerd.

Indiener(s)

Sven Taeldeman

Gericht aan

Filip Watteeuw

Tijdstip van indienen

wo 02/10/2024 - 16:32

Toelichting

  • De Lijn kan momenteel niet méér middelen steken in omrijden. Kan de stad dan eventueel voorzien in een tijdelijk rijpad voor bussen langs de werfzone? Is er onderzocht, of kan er nu onderzocht worden, om in elke fase van de werf minstens een tijdelijk rijpad (desnoods halfverhard, ca 4m breed), exclusief voor de bussen te voorzien, bv. vanaf de Ch. Andrieslaan naar Jan Palfijn, of van Verenigde Natieslaan naar de Watersportlaan, … ? Indien wel, over welke termijn spreken we dan? Graag duiding. 
  • Indien niet, welk redelijk alternatief wordt er gezien inzake bereikbaarheid van het ziekenhuis met openbaar vervoer? 

Bespreking

Antwoord

De tijdelijke halte werd door De Lijn verplaatst ter hoogte van de Dunantgardens. Deze tijdelijke vervanghalte is inderdaad niet goed bruikbaar. Wij hebben de suggestie van vzw Reizigersbond ook ontvangen om deze halte te verplaatsen naar de vroegere haltelocatie.

Na overleg met de Lijn lijkt dit een goed een haalbaar voorstel. De markeringen en signalisatie worden opgenomen in de vergunning van de werken Verenigde Natieslaan. Deze kunnen dan zo snel mogelijk uitgevoerd worden door de aannemer. 

Het is reeds voorzien dat in de volgende fases van de werken, begin 2025, een doorgang voor bussen gemaakt wordt. Dan is het voor de bussen van De Lijn mogelijk om vanaf de Watersportlaan naar de Verenigde Natieslaan te rijden. De daaropvolgende fase zal terug de mogelijkheid bieden om via de Henri Dunantlaan te rijden. 

Concreet betekent dit dat vanaf de volgende fase, begin 2025, het ziekenhuis en de omgeving terug een relatief normale bediening van De Lijn zal krijgen, mits een beperkte omleiding via de Watersportlaan weliswaar.

wo 09/10/2024 - 13:23