Gent is koploper zowel als het gaat om publieke laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen als op vlak van (elektrisch) autodelen. Het aantal laadpalen én het aanbod aan deelwagens blijft groeien en komt ook tegemoet aan de noden van vele Gentenaars die de manier waarop ze zich verplaatsen aanpassen.
Het blijft in die context jammer te moeten vaststellen dat bijkomende laadpalen niet optimaal benut kunnen worden door het gebrek aan correcte signalisatie. Het gaat dan zowel om publieke laadpalen als om laadpalen bij voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische deelvoertuigen. Blijkbaar slaagt men er niet in om de uitrol van bijkomende laadinfrastructuur af te stemmen met het tijdig aanbrengen van de nodige signalisatie. We spreken dan bovendien al snel over periodes van meerdere maanden.
De gevolgen in de praktijk zijn nochtans niet min en creëren heel wat frustraties.
Kortom, de heel sterke reputatie die we opgebouwd hebben om Gent aantrekkelijk te maken voor elektrische (deel)voertuigen, wordt door een heel praktisch probleem ondergraven.
Er staan momenteel 575 laadpalen in dienst langs de openbare weg. Elke laadpaal heeft 2 laadpunten. Voor 450 laadpalen is de signalisatie in orde.
128 van de 575 laadpalen zijn bestemd voor autodelen. Dat gaat dus over 256 laadpunten voor elektrische deelwagens. 205 daarvan zijn ondertussen ingericht.
De reden waarom een aantal dossiers nog niet zijn uitgevoerd, is te wijten aan de onderbezetting bij de cel straatparkeren van het Mobiliteitsbedrijf. Door de krapte op de arbeidsmarkt geraken vacatures niet ingevuld.
Momenteel is er personeel uit een ander team van het Mobiliteitsbedrijf en ook van IPR deels vrijgemaakt om de achterstand in te halen. Er loopt een nieuwe vacature.
In de periode voor de onderbezetting was de signalisatie doorgaans binnen enkele weken na het plaatsen van de laadpaal in orde.