Terug
Gepubliceerd op 10/10/2024

2024_MV_00462 - Mondelinge vraag van raadslid Christophe Peeters: Signalisatie laadpalen

commissie mobiliteit, economie en openbaar domein (MEO)
di 08/10/2024 - 19:00 Gemeenteraadszaal
Datum beslissing: di 08/10/2024 - 21:13
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Christophe Peeters; Johan Deckmyn; Gabi De Boever; Karin Temmerman; Sven Taeldeman; Stephanie D'Hose; Karlijn Deene; Sara Matthieu; Anne Schiettekatte; Cengiz Cetinkaya; Karla Persyn; Stijn De Roo; Yüksel Kalaz; Christiaan Van Bignoot; Anneleen Van Bossuyt; Joris Vandenbroucke; Sonja Welvaert; Manuel Mugica Gonzalez; Fourat Ben Chikha; Nicolas Vanden Eynden; Filip Watteeuw; Sofie Bracke; Alana Herman; Ronny Rysermans; Jeroen Van Lysebettens; Anton Vandaele; Mehmet Sadik Karanfil; Zeneb Bensafia; Gert Robert; Patricia De Beule; Carl De Decker; Mattias De Vuyst; Anita De Winter; Caroline Persyn; Veli Yüksel; Els Roegiers; Emilie Peeters; Maarten De Grauw

Afwezig

Jef Van Pee; Mieke Bouve; Tom De Meester; Bert Misplon; Helga Stevens; Nikolaas Schuiten; Tom Van Dyck; Anneleen Schelstraete; Emmanuelle Mussche; Bart Tembuyser; Jeroen Paeleman

Secretaris

Maarten De Grauw
2024_MV_00462 - Mondelinge vraag van raadslid Christophe Peeters: Signalisatie laadpalen 2024_MV_00462 - Mondelinge vraag van raadslid Christophe Peeters: Signalisatie laadpalen

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

Gent is koploper zowel als het gaat om publieke laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen als op vlak van (elektrisch) autodelen. Het aantal laadpalen én het aanbod aan deelwagens blijft groeien en komt ook tegemoet aan de noden van vele Gentenaars die de manier waarop ze zich verplaatsen aanpassen.

Het blijft in die context jammer te moeten vaststellen dat bijkomende laadpalen niet optimaal benut kunnen worden door het gebrek aan correcte signalisatie. Het gaat dan zowel om publieke laadpalen als om laadpalen bij voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische deelvoertuigen. Blijkbaar slaagt men er niet in om de uitrol van bijkomende laadinfrastructuur af te stemmen met het tijdig aanbrengen van de nodige signalisatie. We spreken dan bovendien al snel over periodes van meerdere maanden.

De gevolgen in de praktijk zijn nochtans niet min en creëren heel wat frustraties.

  • Bij gebrek aan signalisatie kan niet opgetreden worden tegen foutparkeerders – die zich vaak zelfs niet bewust zijn van het probleem. 
  • Geplande plaatsing van bijkomende elektrische voertuigen door deelorganisaties moet uitgesteld worden bij gebrek aan vaste standplaats waardoor geïnteresseerde nieuwe gebruikers afhaken.
  • Bij verplaatsen van standplaatsen voor elektrische voertuigen wordt vaak de signalisatie van de oude standplaats al weggehaald (waardoor die publiek wordt) alvorens de nieuwe standplaats correct wordt aangeduid.
  • Zeldzame voorbeelden in omgekeerde richting bestaan ook. De signalisatie is al aanwezig terwijl de paal nog niet werkt, waardoor boetes uitgeschreven worden voor parkeren zonder laden. 

Kortom, de heel sterke reputatie die we opgebouwd hebben om Gent aantrekkelijk te maken voor elektrische (deel)voertuigen, wordt door een heel praktisch probleem ondergraven.

Indiener(s)

Christophe Peeters

Gericht aan

Filip Watteeuw

Tijdstip van indienen

wo 02/10/2024 - 23:19

Toelichting

  1. Hoeveel laadpalen zijn momenteel actief in Gent die nog niet over de correcte signalisatie beschikken?
  2. Hoeveel standplaatsen voor elektrische voertuigen zijn om dezelfde reden in de praktijk niet inzetbaar door de deelorganisaties?
  3. Wat is de reden dat men er maar niet in slaagt om het moment dat een laadpaal technisch gezien operationeel wordt en het moment dat de correcte bijhorende signalisatie aangebracht wordt, op elkaar af te stemmen?

Bespreking

Antwoord

Er staan momenteel 575 laadpalen in dienst langs de openbare weg.  Elke laadpaal heeft 2 laadpunten. Voor 450 laadpalen is de signalisatie in orde. 

128 van de 575 laadpalen zijn bestemd voor autodelen. Dat gaat dus over 256 laadpunten voor elektrische deelwagens. 205 daarvan zijn ondertussen ingericht. 

De reden waarom een aantal dossiers nog niet zijn uitgevoerd, is te wijten aan de onderbezetting bij de cel straatparkeren van het Mobiliteitsbedrijf. Door de krapte op de arbeidsmarkt geraken vacatures niet ingevuld. 

Momenteel is er personeel uit een ander team van het Mobiliteitsbedrijf en ook van IPR deels vrijgemaakt om de achterstand in te halen. Er loopt een nieuwe vacature.
In de periode voor de onderbezetting was de signalisatie doorgaans binnen enkele weken na het plaatsen van de laadpaal in orde. 

Het plaatsen van laadpalen gebeurde aan eenzelfde tempo, omdat een laadpaal ook zonder signalisatie frequent gebruikt wordt. Beter een laadpaal zonder signalisatie dan geen laadpaal maar natuurlijk we moeten proberen om terug naar een kortere periode te gaan en daarom hoop ik dat we die vacature snel kunnen invullen.
wo 09/10/2024 - 13:26