In januari en februari informeerde ik naar de nieuwe GFT-ophaal-maatregelen. Hierbij een opvolgvraag, en toch ook een specifieke vraag vanuit de Gentse horeca.
Het staat je vrij om gelijk welke vraag te stellen natuurlijk. Maar ik wil toch nog eens in herinnering brengen dat uw fractie ook vertegenwoordigd is in de Raad van Bestuur van IVAGO. De zaken die je bevraagt komen daar aan bod en hadden evengoed door de college van uw fractie gesteld of door vertaald worden, wat je mag verwachten.
IVAGO was bereid om zo uitgebreid mogelijk op deze vragen te antwoorden, maar weet dat, net zoals maanden geleden gezegd, er op dit moment volop wordt geschakeld op tegemoet te komen aan de noden van de Gentenaars. Maar de personeelsleden, chauffeurs en voertuigen, vallen natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen.
Als voorzitter van IVAGO kan ik enkel en alleen trots zijn op de Gentenaar, omdat ze massaal een gft-container aanvroegen en duidelijk aangeven dat ze willen sorteren. Maar ook op IVAGO, want nadat ze al eerder pionierden met het faciliteren van gft in de containerzone, zet onze afvalintercommunale nu al de eerste stappen om gft-zakken in te voeren. En dat amper een goed jaar na de verplichting.
IVAGO merkt duidelijk dat de Gentenaars beter sorteren. In het zakkengebied waren er in juli-augustus meer dan 48.000 ledigingen tegenover bijna 32.000 ledigingen in dezelfde periode vorig jaar. Van 1 mei tot eind augustus dit jaar is er 4.575 ton gft in gezameld. Vorig jaar in dezelfde periode ging het om 3860 ton gft. Het gaat dus om een aanzienlijke stijging van 715 ton, of 18,5%
De frequentie verhogen is vandaag niet realistisch. Zoals gezegd, dat gaat niet op één twee drie. Je hoeft niet dicht bij de operationele uitrol te staan om te begrijpen dat er achter de schermen heel wat denkwerk, herrouting en aankopen voor nodig zijn. De ophaalfrequentie opschalen zou bijvoorbeeld betekenen dat bepaalde rondes moeten schuiven, en heel wat ophaalkalenders hierdoor opnieuw moeten worden uitgewerkt. Maar ook dat er extra voertuigen moeten worden aankocht, en vergeet niet dat de doorlooptijd voor de bestelling van een vrachtwagen nu ongeveer 2 jaar duurt. De aanpassingen in de ophaalfrequenties maken mogelijk deel uit van het nieuwe beleid.
IVAGO is niet vies om te schakelen, dat bewijzen de pmd-wekelijks en de gft-zakken zeker en vast. Maar ook de aanpassingen die er kwamen op het vlak van gft-inzamelingen toen de Vlarema-wetgeving werd aangepast, en bedrijfsafvalklanten werden verplicht om bio-afval te sorteren. Sinds de invoering van de wetgeving bij bedrijfsafvalklanten ging IVAGO van één ophaling per week naar vier ophaaldagen voor zaken gelegen binnen de R4. Deze rondes zitten momenteel nog niet vol, maar de transitie zet zich verder. Het is een lopend project waarbij de intercommunale systematisch alle klanten aan het benaderen zijn.
IVAGO zet in op activeren en sensibiliseren van de klanten, maar klanten kunnen ook steeds naar hun inzamelaar stappen. De handhaving vanuit de OVAM moet hiertoe bijdragen. Voor de bedrijven kiest IVAGO op de 120 litercontainers in plaats van 240 liter om het probleem van de te zware containers aan te pakken.
Iedereen was verrast door de snelle ingang van de verplichting. De stock van IVAGO, en van zo goed als elke andere afvalintercommunale, was niet aangepast op een stormloop. Maar door de inzet van extra personeel en blijvende contacten met de leverancier werden de stock- en leverproblemen snel opgelost. Vandaag zijn de levertermijnen in lijn met de vraag.
Zoals ook al eerder aangegeven stuurde IVAGO een brief naar syndici en VME’s om hen te informeren. Zij krijgen nu de keuze om een container aan te vragen of om te wachten op retributiezakken. Maar wie alsnog een container wil, kan er een krijgen. Tekorten zijn er niet. Ook hier wil ik nogmaals benadrukken, zoals ik ook al eerder deed tijdens deze commissie: handhaven is niet van toepassing.
Tot slot zet ik graag nog iets recht, die 21 euro waar je van spreekt, voor alle duidelijkheid dat is enkel bij een omruiling na het eerste jaar of vanaf een tweede omruiling in het eerste jaar. De eerste omruiling binnen het jaar van een bepaald formaat naar een groter of kleiner is altijd gratis. Nadien is het betalend. Het is de kost die IVAGO maakt om de containers op te halen en te brengen. Bijkomend is het zo dat er in het verleden misbruik werd gemaakt: in de zomer werd overgeschakeld op een groter formaat gft (meer tuinafval) en in de winter weer naar een kleiner formaat.
Ik hoop dat je met dit antwoord meer zicht hebt op de huidige situatie. Een situatie die ook al helder werd gebracht op de raad van bestuur. Ik wil om af te sluiten nogmaals mijn dank uitspreken naar alle Gentenaars om te willen sorteren, maar ook naar IVAGO die er alles aan doet om goed sorteren aan te moedigen en de afvalfactuur van elke Gentenaar zo laag mogelijk te houden.
wo 18/09/2024 - 08:26