In maart van dit jaar stelde ik in deze commissie een vraag over de werkdruk van het poetspersoneel in de Gentse scholen. U gaf toen aan dat de diensten alle HR gerelateerde problemen die in de getuigenissen werden aangehaald zouden nagaan en dat van de bedrijven zou worden geëist dat ze hierop een antwoord gaven. Ook zou u de naleving van de sociale clausules verscherpt opvolgen in meetings met de bedrijven.
In juni besliste de stad Gent om de contracten met externe poetsfirma's te verstrengden. De nieuwe sociale criteria in de overheidsopdrachten moeten zorgen voor betere arbeidsomstandigheden, waarbij bedrijven extra punten scoren wanneer ze een sociaal verantwoord personeels- en welzijnsbeleid voeren of veiligheidsmaatregelen treffen. De nieuwe criteria werden voor het eerst gehanteerd in de gunning van het contract rond de schoonmaak van het stadhuis, AC Zuid, De stroom en anderen (2024_GR_00651).
Jammer genoeg blijven we vandaag nog steeds signalen opvangen van poetspersoneel dat het nog niet loopt zoals zou moeten.
Bedankt mevrouw Peeters voor uw vraag om samen met mij dit thema goed op te volgen. U deed dit inderdaad in het verleden ook, en wil u daarvoor ook bedanken. Het thema wordt bijna elke keer ook in het overleg met onze dienst besproken. Het ligt jou, mij ook, heel nauw aan het hart.
Misschien eerst ook situeren waar we nu zitten in de procedure en zoektocht. Eerst wordt een selectiebestek opgesteld, met administratieve basisvoorwaarden om als bedrijf te kunnen deelnemen. Bijvoorbeeld, bedrijven mogen geen frauduleuze praktijken hebben gepleegd. De ingeschreven bedrijven worden vervolgens gecontroleerd. Bedrijven die aan alle voorwaarden voldoen, ontvangen daarna het volledige bestek. Dit bevat die strengere sociale clausules en de gunningscriteria. Het bestek werd vlak voor het zomerreces uitgestuurd. Op dit moment dienen bedrijven hun voorstel in. Daarna volgt de fase van beoordeling en starten de onderhandelingen op. De toewijzing van de opdracht wordt in december afgerond, december 2024.
Omdat het gunningsproces nog lopende is, kan ik nog niet op al uw vragen concreet publiekelijk kan en mag antwoorden. Enerzijds als het gaat over de toekomstige impact op het personeel en zeker ook exacte beoordelingscriteria voor die nieuwe gunningsopdracht, omdat dat net deel uitmaakt van de onderhandelingen.
Waar ik zeker wel en kan, wil en mag op ingaan, zijn die verscherpte sociale clausules. We hebben daar ook in vorige commissies bij stilgestaan. We zijn echt in detail door het nieuwe bestek gegaan, gekeken in welke mate we nog meer kunnen wegen als opdrachtgever en in wat we vragen van externe partners met wie we in zee willen gaan voor de poetscontracten.
Een paar voorbeelden die je daarin hebt gezien, want ik weet dat je het grondig hebt nagelezen. Maar misschien voor de collega’s die minder vertrouwd zijn met de maatregelen.
Dat gaat over:
U had het in een specifieke vraag over een “versoepeling”, dat is zeker géén versoepeling. Want als het over de specifieke opmerking i.v.m. de personeelslijsten. Daar had u het over. We hebben hier een vraag over gekregen van een middenveldorganisatie. Het is zo dat die aanpassing er is gekomen omwille van de GDPR-wetgeving. We kunnen gehele personeelslijsten met persoonsgegevens niet doorsturen. Ik denk dat dat logisch is. Maar uiteraard, alle zaken die we wel mogen opvragen, dat doen we nog altijd. Dat gaat over: contractvormen, dagdienst, resultaten kwaliteitscontroles, opleidingen, veiligheid op de werkvloer, aanwezigheidsbeleid, vakbondswerking, loonschalen… Dit zijn allemaal zaken waarvoor wij reeds strenge voorwaarden voor hadden. Waar we zullen op blijven duwen en wegen.
We kunnen stellen dat we tevreden zijn over toch een zeer ernstige challenge die we hier de voorbije maanden op hebben gedaan. Die signalen horen we ook wel uit het middenveld, ook vanuit SAAMO. Laat ons echter niet naïef zijn, hiermee hebben nog altijd niet alle controle in handen. De anonieme getuigenissen die binnenkomen raken mij heel erg als persoon. Sterker nog, ik heb zelf het gevoel beleid te moeten verdedigen dat ik zelf nooit installeerde. Als het echt gaat over de outsourcing van het schoonmaakpersoneel, dat is niet iets waar ik voor gekozen heb, zoveel jaar geleden. Ik zat hier niet eens. Ik zou het moeten opzoeken maar ik denk dat het in 2004 was, zeer lang geleden. Ik heb ook altijd duidelijk gesteld dat het terug insourcen een werk zal zijn van hele lange adem, maar als u mijn advies daarop vraagt naar de toekomst toe dan vind ik dat dat absoluut bekeken moet worden. Om terug de controle daar echt over te hebben. Nu is het als stad echt zoeken hoe dat we daarop kunnen wegen en challengen we de opdracht echt.
We merken namelijk dat de verschillende anonieme getuigenissen niet toekomen op de plekken waar ze behandeld moeten kunnen worden: nl binnen de syndicale werking, FOD WASO, de leidinggevenden van de bedrijven zelf. Wij contacteerden inderdaad deze externe bedrijven. Eén van hen is dan ook apart op werfbezoek gegaan op de verschillende sites om de situatie beter te begrijpen. En toch heb ik altijd gevonden dat wij ook als stad in de tussentijd actie moeten ondernemen en blijven zoeken naar oplossingen. Wat mij betreft zullen we dat blijven doen.
Wat er nu is veranderd, er zijn extra poetsuren toegevoegd. Sinds 1 september konden verschillende scholen genieten van extra schoonmaakrondes. Vooral de scholen waar veel dubbel gebruik was van de zalen, kregen extra poetsuren. Daarnaast blijven we inzetten op maatregelen die de nieuwe gebruiksregels vergemakkelijken, denk maar aan de afvalstraten. Hopelijk biedt dit een lang antwoord op uw vele en terechte vragen.
wo 18/09/2024 - 09:51