Terug
Gepubliceerd op 26/09/2024

Notulen  commissie milieu, werk, personeel en FM (MPF)

di 17/09/2024 - 19:00 Gemeenteraadszaal

Samenstelling

Aanwezig

Gabi De Boever; Karin Temmerman; Sven Taeldeman; Mehmet Sadik Karanfil; Stephanie D'Hose; Karlijn Deene; Jef Van Pee; Gert Robert; Anne Schiettekatte; Cengiz Cetinkaya; Carl De Decker; Patricia De Beule; Tom De Meester; Stijn De Roo; Yüksel Kalaz; Bert Misplon; Caroline Persyn; Anneleen Van Bossuyt; Sonja Welvaert; Hafsa El-Bazioui; Fourat Ben Chikha; Ronny Rysermans; Tine Heyse; Bram Van Braeckevelt; Nicolas Vanden Eynden; Alana Herman; Zeneb Bensafia; Karla Persyn; Jeroen Van Lysebettens; Emilie Peeters; Martine Verhoeve; Anton Vandaele; Nikolaas Schuiten; Sara Matthieu; Mieke Bouve; Christophe Peeters; Anita De Winter; Johan Deckmyn; Manuel Mugica Gonzalez; Christiaan Van Bignoot; Veli Yüksel; Els Roegiers; Tom Van Dyck

Afwezig

Emmanuelle Mussche; Anneleen Schelstraete; Bart Tembuyser; Jeroen Paeleman; Maarten De Grauw

Secretaris

Tom Van Dyck

Agendapunten

IR 1.

2024_MV_00380 - Mondelinge vraag van raadslid Jef Van Pee: Nieuwe invulling gemeentehuis Sint-Amandsberg

Datum beslissing: di 17/09/2024 - 21:24
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Sven Taeldeman; Mehmet Sadik Karanfil; Stephanie D'Hose; Jef Van Pee; Gert Robert; Cengiz Cetinkaya; Patricia De Beule; Bert Misplon; Hafsa El-Bazioui; Ronny Rysermans; Tine Heyse; Bram Van Braeckevelt; Nicolas Vanden Eynden; Zeneb Bensafia; Jeroen Van Lysebettens; Emilie Peeters; Martine Verhoeve; Nikolaas Schuiten; Tom Van Dyck
Afwezig
Gabi De Boever; Karin Temmerman; Karlijn Deene; Anne Schiettekatte; Carl De Decker; Tom De Meester; Stijn De Roo; Yüksel Kalaz; Caroline Persyn; Anneleen Van Bossuyt; Sonja Welvaert; Fourat Ben Chikha; Alana Herman; Karla Persyn; Anton Vandaele; Emmanuelle Mussche; Anneleen Schelstraete; Bart Tembuyser; Jeroen Paeleman; Maarten De Grauw
Secretaris
Tom Van Dyck
IR 1.

2024_MV_00380 - Mondelinge vraag van raadslid Jef Van Pee: Nieuwe invulling gemeentehuis Sint-Amandsberg

2024_MV_00380 - Mondelinge vraag van raadslid Jef Van Pee: Nieuwe invulling gemeentehuis Sint-Amandsberg

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

Op 11 maart 2024 lanceerde de Stad een open oproep voor een nieuwe invulling van het oud gemeentehuis in Sint-Amandsberg. Geïnteresseerde organisaties kunnen een voorstel indienen en de eindkandidaat krijgt het gebouw voor minstens 27 jaar in erfpacht.

Op 25 en 26 april konden geïnteresseerden op plaatsbezoek. Op 19 augustus werd een extra bezoekdag georganiseerd.

Indiener(s)
Jef Van Pee
Gericht aan
Hafsa El-Bazioui
Tijdstip van indienen
ma 19/08/2024 - 15:29
Toelichting

Graag had ik van de schepen een antwoord gekregen op volgende vragen:

  1. Hoeveel inschrijvingen waren er voor de drie bezoekdagen?
  2. Hoe verloopt de open oproep? Kan de schepen een stand van zaken geven?
Bespreking
Antwoord

Bedankt voor uw blijvende interesse in dit mooie stukje erfgoed in Sint-Amandsberg. We zijn blij dat we dit met zovelen kunnen delen en met veel organisaties kunnen delen. Eigenlijk heb ik wel goed nieuws te melden dat er wel heel wat organisaties zijn langs gekomen.  

De interesse om het oud gemeentehuis te Sint-Amandsberg te bezoeken was zo groot, dat na de 3 reeds geplande bezoekdagen. Dat ging over 25; 26 én 29 april. De interesse was zo groot dat we nog een extra dag hebben georganiseerd. We merkten dat verschillende organisaties die de kans nog niet hadden gegrepen, toch nog eventjes wouden langskomen om de omgeving te bekijken. Die extra bezoekdag was dus nodig en was dus goed. Het was dus niet vanwege een gebrek aan succes, maar juist vanwege het een groot succes was. 

Ik som even het exacte aantal bezoekers op:

  • 25/04: 6 groepen
  • 26/04: 6 groepen
  • 29/04: 2 groepen
  • 19/08: 7 groepen 

Tussendoor waren er nog 2 extra bezoekers. Een viertal kandidaten zijn ook meerdere keren langsgekomen. De open oproep was dus wat aantal bezoekers betreft zeker een succes. De communicatie is dan ook verschillende manieren aangepakt: via QR-code zuil, via sociale media Stad Gent, via persbericht Stad Gent, via lokale pers, via wijkregisseur die stevig ingebed is in de wijk en het stadsmagazine.    

Al deze bezoekers garanderen uiteraard niet effectieve kandidaatstelling voor de erfpacht van het gebouw. Het gebouw heeft heel wat potentieel, maar ook wel noden en vraagt de nodige investering. Tijdens die bezoeken was er ook tijd om daar deels zicht op te krijgen. Het is ook zo dat enkele potentiële kandidaten deel uitmaken van een samenwerkingsverband.  

Het verdere verloop van de open oproep en de effectieve toekenning, daar kunnen we u nog maar beperkte informatie over bieden gezien deze nog lopende is. Dat begrijpen jullie uiteraard wel. Maandag 16 september kwamen alle aanvragen binnen, deze info is dus vers van de pers. In totaal ontving stad Gent 4 dossiers.  

De jury zal de aanvragen beoordelen. We hebben reeds in vorige commissies geduid hoe dat zal lopen. Er zal ook een verdeling van de punten komen en een rangschikking van de kandidaten. Dan zal uiteraard een collegebeslissing volgen en zal het ook hier komen. Met de hoogst gerangschikte zal door de stad onderhandeld worden met de diensten om tot een onderhandse erfpachtovereenkomst te komen. Ik hoop dat dit voldoende antwoord biedt op jullie terechte vragen en interesse. 

wo 18/09/2024 - 09:49
IR 2.

2024_MV_00407 - Mondelinge vraag van raadslid Sven Taeldeman: Opvolgvraag GFT- ophaling

Datum beslissing: di 17/09/2024 - 21:24
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Sven Taeldeman; Mehmet Sadik Karanfil; Stephanie D'Hose; Jef Van Pee; Gert Robert; Cengiz Cetinkaya; Patricia De Beule; Bert Misplon; Hafsa El-Bazioui; Ronny Rysermans; Tine Heyse; Bram Van Braeckevelt; Nicolas Vanden Eynden; Zeneb Bensafia; Jeroen Van Lysebettens; Emilie Peeters; Martine Verhoeve; Nikolaas Schuiten; Tom Van Dyck
Afwezig
Gabi De Boever; Karin Temmerman; Karlijn Deene; Anne Schiettekatte; Carl De Decker; Tom De Meester; Stijn De Roo; Yüksel Kalaz; Caroline Persyn; Anneleen Van Bossuyt; Sonja Welvaert; Fourat Ben Chikha; Alana Herman; Karla Persyn; Anton Vandaele; Emmanuelle Mussche; Anneleen Schelstraete; Bart Tembuyser; Jeroen Paeleman; Maarten De Grauw
Secretaris
Tom Van Dyck
IR 2.

2024_MV_00407 - Mondelinge vraag van raadslid Sven Taeldeman: Opvolgvraag GFT- ophaling

2024_MV_00407 - Mondelinge vraag van raadslid Sven Taeldeman: Opvolgvraag GFT- ophaling

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

In januari en februari informeerde ik naar de nieuwe GFT-ophaal-maatregelen. Hierbij een opvolgvraag, en toch ook een specifieke vraag vanuit de Gentse horeca.

Indiener(s)
Sven Taeldeman
Gericht aan
Bram Van Braeckevelt
Tijdstip van indienen
do 05/09/2024 - 14:42
Toelichting
  • nu de zomer op zijn einde loopt : wat zijn de bevindingen rond GFT ophaling? Is dit bvb minder in de zomer doordat mensen om overlast van GFT containers te verminderen toch hun GFT bij huisafval gooien? Wat is nu het standpunt mbt vaker GFT op te halen in de zomer? 
  • wij krijgen signalen vanuit de horeca dat de ophalingsfrequentie voor GFT te weinig is. Dat is nu 4x per week voor GFT en 6x per week voor rest. Veel horecazaken zijn van goede wil maar er is logischerwijs naar verhouding nu meer GFT afval dan restafval. Dit leidt tot frustraties omdat GFT containers zwaarder worden dan toegelaten. Daarbij loopt de communicatie met Ivago rond bvb bijkomende containers vragen vaak moeilijk. Wie van goede wil is en GFT ophaalt heeft het nadeel, ten opzichte van wie GFT bij restafval gooit. Erkent u dit probleem, en dat er een oplossing noodzakelijk is? 
  • zowel in de privé als in de horeca :  wordt er bekeken hoeveel GFT/pmd/restafval er nu is, en of de frequentie van ophaling herbekeken moet worden? Dus bvb vaker GFT ophalen?
  • wat is nu de status van levering van GFT containers?  Syndici melden dat er nog geen/onvoldoende VME containers beschikbaar zouden zijn. Erkent u dit signaal, wat is de oorzaak van de blijvende vertraging, en wanneer zal dit verholpen zijn? 
  • Als mensen een grotere container willen dan kost dat 21 euro. Dat is best veel. Waarom?  
Bespreking
Antwoord

Het staat je vrij om gelijk welke vraag te stellen natuurlijk. Maar ik wil toch nog eens in herinnering brengen dat uw fractie ook vertegenwoordigd is in de Raad van Bestuur van IVAGO. De zaken die je bevraagt komen daar aan bod en hadden evengoed door de college van uw fractie gesteld of door vertaald worden, wat je mag verwachten.

IVAGO was bereid om zo uitgebreid mogelijk op deze vragen te antwoorden, maar weet dat, net zoals maanden geleden gezegd, er op dit moment volop wordt geschakeld op tegemoet te komen aan de noden van de Gentenaars. Maar de personeelsleden, chauffeurs en voertuigen, vallen natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen.

Als voorzitter van IVAGO kan ik enkel en alleen trots zijn op de Gentenaar, omdat ze massaal een gft-container aanvroegen en duidelijk aangeven dat ze willen sorteren. Maar ook op IVAGO, want nadat ze al eerder pionierden met het faciliteren van gft in de containerzone, zet onze afvalintercommunale nu al de eerste stappen om gft-zakken in te voeren. En dat amper een goed jaar na de verplichting.

IVAGO merkt duidelijk dat de Gentenaars beter sorteren. In het zakkengebied waren er in juli-augustus meer dan 48.000 ledigingen tegenover bijna 32.000 ledigingen in dezelfde periode vorig jaar. Van 1 mei tot eind augustus dit jaar is er 4.575 ton gft in gezameld. Vorig jaar in dezelfde periode ging het om 3860 ton gft. Het gaat dus om een aanzienlijke stijging van 715 ton, of 18,5%

De frequentie verhogen is vandaag niet realistisch. Zoals gezegd, dat gaat niet op één twee drie. Je hoeft niet dicht bij de operationele uitrol te staan om te begrijpen dat er achter de schermen heel wat denkwerk, herrouting en aankopen voor nodig zijn. De ophaalfrequentie opschalen zou bijvoorbeeld betekenen dat bepaalde rondes moeten schuiven, en heel wat ophaalkalenders hierdoor opnieuw moeten worden uitgewerkt. Maar ook dat er extra voertuigen moeten worden aankocht, en vergeet niet dat de doorlooptijd voor de bestelling van een vrachtwagen nu ongeveer 2 jaar duurt. De aanpassingen in de ophaalfrequenties maken mogelijk deel uit van het nieuwe beleid.

IVAGO is niet vies om te schakelen, dat bewijzen de pmd-wekelijks en de gft-zakken zeker en vast. Maar ook de aanpassingen die er kwamen op het vlak van gft-inzamelingen toen de Vlarema-wetgeving werd aangepast, en bedrijfsafvalklanten werden verplicht om bio-afval te sorteren. Sinds de invoering van de wetgeving bij bedrijfsafvalklanten ging IVAGO van één ophaling per week naar vier ophaaldagen voor zaken gelegen binnen de R4. Deze rondes zitten momenteel nog niet vol, maar de transitie zet zich verder. Het is een lopend project waarbij de intercommunale systematisch alle klanten aan het benaderen zijn.

IVAGO zet in op activeren en sensibiliseren van de klanten, maar klanten kunnen ook steeds naar hun inzamelaar stappen. De handhaving vanuit de OVAM moet hiertoe bijdragen. Voor de bedrijven kiest IVAGO op de 120 litercontainers in plaats van 240 liter om het probleem van de te zware containers aan te pakken.

Iedereen was verrast door de snelle ingang van de verplichting. De stock van IVAGO, en van zo goed als elke andere afvalintercommunale, was niet aangepast op een stormloop. Maar door de inzet van extra personeel en blijvende contacten met de leverancier werden de stock- en leverproblemen snel opgelost. Vandaag zijn de levertermijnen in lijn met de vraag.

Zoals ook al eerder aangegeven stuurde IVAGO een brief naar syndici en VME’s om hen te informeren. Zij krijgen nu de keuze om een container aan te vragen of om te wachten op retributiezakken. Maar wie alsnog een container wil, kan er een krijgen. Tekorten zijn er niet. Ook hier wil ik nogmaals benadrukken, zoals ik ook al eerder deed tijdens deze commissie: handhaven is niet van toepassing.

Tot slot zet ik graag nog iets recht, die 21 euro waar je van spreekt, voor alle duidelijkheid dat is enkel bij een omruiling na het eerste jaar of vanaf een tweede omruiling in het eerste jaar. De eerste omruiling binnen het jaar van een bepaald formaat naar een groter of kleiner is altijd gratis. Nadien is het betalend. Het is de kost die IVAGO maakt om de containers op te halen en te brengen. Bijkomend is het zo dat er in het verleden misbruik werd gemaakt: in de zomer werd overgeschakeld op een groter formaat gft (meer tuinafval) en in de winter weer naar een kleiner formaat.

Ik hoop dat je met dit antwoord meer zicht hebt op de huidige situatie. Een situatie die ook al helder werd gebracht op de raad van bestuur. Ik wil om af te sluiten nogmaals mijn dank uitspreken naar alle Gentenaars om te willen sorteren, maar ook naar IVAGO die er alles aan doet om goed sorteren aan te moedigen en de afvalfactuur van elke Gentenaar zo laag mogelijk te houden.

wo 18/09/2024 - 08:26
IR 3.

2024_MV_00421 - Mondelinge vraag van raadslid Emilie Peeters: Werkomstandigheden poetspersoneel

Datum beslissing: di 17/09/2024 - 21:24
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Sven Taeldeman; Mehmet Sadik Karanfil; Stephanie D'Hose; Jef Van Pee; Gert Robert; Cengiz Cetinkaya; Patricia De Beule; Bert Misplon; Hafsa El-Bazioui; Ronny Rysermans; Tine Heyse; Bram Van Braeckevelt; Nicolas Vanden Eynden; Zeneb Bensafia; Jeroen Van Lysebettens; Emilie Peeters; Martine Verhoeve; Nikolaas Schuiten; Tom Van Dyck
Afwezig
Gabi De Boever; Karin Temmerman; Karlijn Deene; Anne Schiettekatte; Carl De Decker; Tom De Meester; Stijn De Roo; Yüksel Kalaz; Caroline Persyn; Anneleen Van Bossuyt; Sonja Welvaert; Fourat Ben Chikha; Alana Herman; Karla Persyn; Anton Vandaele; Emmanuelle Mussche; Anneleen Schelstraete; Bart Tembuyser; Jeroen Paeleman; Maarten De Grauw
Secretaris
Tom Van Dyck
IR 3.

2024_MV_00421 - Mondelinge vraag van raadslid Emilie Peeters: Werkomstandigheden poetspersoneel

2024_MV_00421 - Mondelinge vraag van raadslid Emilie Peeters: Werkomstandigheden poetspersoneel

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

In maart van dit jaar stelde ik in deze commissie een vraag over de werkdruk van het poetspersoneel in de Gentse scholen. U gaf toen aan dat de diensten alle HR gerelateerde problemen die in de getuigenissen werden aangehaald zouden nagaan en dat van de bedrijven zou worden geëist dat ze hierop een antwoord gaven. Ook zou u de naleving van de sociale clausules verscherpt opvolgen in meetings met de bedrijven.

In juni besliste de stad Gent om de contracten met externe poetsfirma's te verstrengden. De nieuwe sociale criteria in de overheidsopdrachten moeten zorgen voor betere arbeidsomstandigheden, waarbij bedrijven extra punten scoren wanneer ze een sociaal verantwoord personeels- en welzijnsbeleid voeren of veiligheidsmaatregelen treffen. De nieuwe criteria werden voor het eerst gehanteerd in de gunning van het contract rond de schoonmaak van het stadhuis, AC Zuid, De stroom en anderen (2024_GR_00651).

Jammer genoeg blijven we vandaag nog steeds signalen opvangen van poetspersoneel dat het nog niet loopt zoals zou moeten.

Indiener(s)
Emilie Peeters
Gericht aan
Hafsa El-Bazioui
Tijdstip van indienen
wo 11/09/2024 - 13:16
Toelichting
  • Is er vandaag al contact geweest met de bedrijven en zijn er al antwoorden gegeven op de getuigenissen? 
  • Is de opvolging van de naleving van de sociale clausules al verscherpt? Zo ja, hoe?
  • Hoe wordt het nieuw criterium 'sociaal verantwoord personeels- en welzijnsbeleid' door de dienst beoordeeld? Welke aspecten zijn hier doorslaggevend?
  • Wordt het naleven van deze nieuwe criteria ook opgevolgd tijdens de looptijd van een contract?
  • Hebt u reeds zicht op een eventuele impact van de nieuwe criteria op de reeds gegunde contracten, zoals dat rond schoonmaak stadhuis, AC Zuid, De stroom en anderen (2024_GR_00651)?
  • Vroeger stond in elke selectieleidraad volgende zin: ‘Na toewijzing van het contract zal de dienstverlener hiertoe elk trimester per e-mail een personeelslijst bezorgen aan de Afdeling Services van de Dienst Aankoop en Logistiek (services@stad.gent). Aan de hand van de ontvangen lijsten zal de aanbestedende overheid steekproefsgewijs controle uitvoeren op naleving van dit selectiecriterium’ vervangen is door ‘een verklaring op eer’. In de selectieleidraad van contract rond de schoonmaak van het stadhuis, AC Zuid, De stroom en anderen (2024_GR_00651) is dit echter vervangen door een verklaring op eer. Dit lijkt dus eerder op een versoepeling dan op een verstrenging. Kan u dit verduidelijken, aub?
  • Vangt u vandaag nog signalen op van het poetspersoneel over misttoestanden, zo ja welke? Worden er nog verdere maatregelen getroffen?
Bespreking
Antwoord

Bedankt mevrouw Peeters voor uw vraag om samen met mij dit thema goed op te volgen. U deed dit inderdaad in het verleden ook, en wil u daarvoor ook bedanken. Het thema wordt bijna elke keer ook in het overleg met onze dienst besproken. Het ligt jou, mij ook, heel nauw aan het hart.  

Misschien eerst ook situeren waar we nu zitten in de procedure en zoektocht. Eerst wordt een selectiebestek opgesteld, met administratieve basisvoorwaarden om als bedrijf te kunnen deelnemen. Bijvoorbeeld, bedrijven mogen geen frauduleuze praktijken hebben gepleegd. De ingeschreven bedrijven worden vervolgens gecontroleerd. Bedrijven die aan alle voorwaarden voldoen, ontvangen daarna het volledige bestek. Dit bevat die strengere sociale clausules en de gunningscriteria. Het bestek werd vlak voor het zomerreces uitgestuurd. Op dit moment dienen bedrijven hun voorstel in. Daarna volgt de fase van beoordeling en starten de onderhandelingen op. De toewijzing van de opdracht wordt in december afgerond, december 2024.

Omdat het gunningsproces nog lopende is, kan ik nog niet op al uw vragen concreet publiekelijk kan en mag antwoorden. Enerzijds als het gaat over de toekomstige impact op het personeel en zeker ook exacte beoordelingscriteria voor die nieuwe gunningsopdracht, omdat dat net deel uitmaakt van de onderhandelingen.

Waar ik zeker wel en kan, wil en mag op ingaan, zijn die verscherpte sociale clausules. We hebben daar ook in vorige commissies bij stilgestaan. We zijn echt in detail door het nieuwe bestek gegaan, gekeken in welke mate we nog meer kunnen wegen als opdrachtgever en in wat we vragen van externe partners met wie we in zee willen gaan voor de poetscontracten. 

Een paar voorbeelden die je daarin hebt gezien, want ik weet dat je het grondig hebt nagelezen. Maar misschien voor de collega’s die minder vertrouwd zijn met de maatregelen.  

Dat gaat over: 

  • Ergonomische maatregelen die de bedrijven die moeten nemen
  • Ook over de werking van de vertrouwenspersonen, dat belangrijk is. We willen de vertrouwenspersoon gecommuniceerd zien, bijvoorbeeld in de werfmap van het poetspersoneel. Zodat zij hier ten alle tijden toegang tot hebben. 
  • Maar één van de grootste toevoegingen is inderdaad een gunningscriterium rond sociaal verantwoord personeels- en welzijnsbeleid. Via dit criterium maken we heel duidelijk dat we als stad het personeelsbeleid van de poetsbedrijven zeer serieus nemen. De externe bedrijven zullen zelf kunnen uitschrijven hoe ze dit zien, wat ze zullen ondernemen en zullen hier ook op beoordeeld worden. Het gegunde bedrijf dient dit ook tijdens de uitvoering van de opdracht. 

U had het in een specifieke vraag over een “versoepeling”, dat is zeker géén versoepeling. Want als het over de specifieke opmerking i.v.m. de personeelslijsten. Daar had u het over. We hebben hier een vraag over gekregen van een middenveldorganisatie. Het is zo dat die aanpassing er is gekomen omwille van de GDPR-wetgeving. We kunnen gehele personeelslijsten met persoonsgegevens niet doorsturen. Ik denk dat dat logisch is. Maar uiteraard, alle zaken die we wel mogen opvragen, dat doen we nog altijd. Dat gaat over: contractvormen, dagdienst, resultaten kwaliteitscontroles, opleidingen, veiligheid op de werkvloer, aanwezigheidsbeleid, vakbondswerking, loonschalen… Dit zijn allemaal zaken waarvoor wij reeds strenge voorwaarden voor hadden. Waar we zullen op blijven duwen en wegen.   

We kunnen stellen dat we tevreden zijn over toch een zeer ernstige challenge die we hier de voorbije maanden op hebben gedaan. Die signalen horen we ook wel uit het middenveld, ook vanuit SAAMO. Laat ons echter niet naïef zijn, hiermee hebben nog altijd niet alle controle in handen. De anonieme getuigenissen die binnenkomen raken mij heel erg als persoon. Sterker nog, ik heb zelf het gevoel beleid te moeten verdedigen dat ik zelf nooit installeerde. Als het echt gaat over de outsourcing van het schoonmaakpersoneel, dat is niet iets waar ik voor gekozen heb, zoveel jaar geleden. Ik zat hier niet eens. Ik zou het moeten opzoeken maar ik denk dat het in 2004 was, zeer lang geleden. Ik heb ook altijd duidelijk gesteld dat het terug insourcen een werk zal zijn van hele lange adem, maar als u mijn advies daarop vraagt naar de toekomst toe dan vind ik dat dat absoluut bekeken moet worden. Om terug de controle daar echt over te hebben. Nu is het als stad echt zoeken hoe dat we daarop kunnen wegen en challengen we de opdracht echt.  

We merken namelijk dat de verschillende anonieme getuigenissen niet toekomen op de plekken waar ze behandeld moeten kunnen worden: nl binnen de syndicale werking, FOD WASO, de leidinggevenden van de bedrijven zelf. Wij contacteerden inderdaad deze externe bedrijven. Eén van hen is dan ook apart op werfbezoek gegaan op de verschillende sites om de situatie beter te begrijpen. En toch heb ik altijd gevonden dat wij ook als stad in de tussentijd actie moeten ondernemen en blijven zoeken naar oplossingen. Wat mij betreft zullen we dat blijven doen.  

Wat er nu is veranderd, er zijn extra poetsuren toegevoegd. Sinds 1 september konden verschillende scholen genieten van extra schoonmaakrondes. Vooral de scholen waar veel dubbel gebruik was van de zalen, kregen extra poetsuren. Daarnaast blijven we inzetten op maatregelen die de nieuwe gebruiksregels vergemakkelijken, denk maar aan de afvalstraten. Hopelijk biedt dit een lang antwoord op uw vele en terechte vragen. 

wo 18/09/2024 - 09:51
IR 4.

2024_MV_00422 - Mondelinge vraag van raadslid Sven Taeldeman: Rattenvergif bij rattenbestrijding

Datum beslissing: di 17/09/2024 - 21:24
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Sven Taeldeman; Mehmet Sadik Karanfil; Stephanie D'Hose; Jef Van Pee; Gert Robert; Cengiz Cetinkaya; Patricia De Beule; Bert Misplon; Hafsa El-Bazioui; Ronny Rysermans; Tine Heyse; Bram Van Braeckevelt; Nicolas Vanden Eynden; Zeneb Bensafia; Jeroen Van Lysebettens; Emilie Peeters; Martine Verhoeve; Nikolaas Schuiten; Tom Van Dyck
Afwezig
Gabi De Boever; Karin Temmerman; Karlijn Deene; Anne Schiettekatte; Carl De Decker; Tom De Meester; Stijn De Roo; Yüksel Kalaz; Caroline Persyn; Anneleen Van Bossuyt; Sonja Welvaert; Fourat Ben Chikha; Alana Herman; Karla Persyn; Anton Vandaele; Emmanuelle Mussche; Anneleen Schelstraete; Bart Tembuyser; Jeroen Paeleman; Maarten De Grauw
Secretaris
Tom Van Dyck
IR 4.

2024_MV_00422 - Mondelinge vraag van raadslid Sven Taeldeman: Rattenvergif bij rattenbestrijding

2024_MV_00422 - Mondelinge vraag van raadslid Sven Taeldeman: Rattenvergif bij rattenbestrijding

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

Enkele buurtbewoners rond het natuurgebiedje Overmeers klagen over ratten in de tuinen. Er staan al langere tijd rattenvangkisten. Vroeger werd daar door de stad ook rattenvergif in geplaatst, nu wordt gevraagd aan de buurtbewoners om dat zelf te doen. Ook al is het op de grens privaat en publiek domein.

 

Indiener(s)
Sven Taeldeman
Gericht aan
Tine Heyse
Tijdstip van indienen
wo 11/09/2024 - 22:34
Toelichting
  • Is het probleem van rattenoverlast rond Overmeers u bekend? Graag korte duiding. 
  • Is er een globale aanpak rond dat gebied voorzien? Graag korte duiding. 
  • Is dat een recente maatregel dat men als buurtbewoner moet betalen voor het rattenvergif in stedelijke rattenvangkisten? Waarom die keuze? Graag wat duiding.
  • Sommige buurtbewoners zijn daar vies van, en doen dit plaatsen van rattenvergif in een rattenvangkisten liever niet, en dan gebeurt het ook niet. Indien er sprake is van een gebiedsgericht probleem (bv. zo een natuurgebiedje) dat 1 private eigenaar overstijgt, is het dan niet beter naar een bredere aanpak, gecoordineerd door een overheidsdienst, te gaan? 
Bespreking
Antwoord

Rato vzw staat sinds 2022 in voor bestrijding van ratten op privaat en publiek domein in Gent. Wanneer een burger melding maakt, gaat Rato gratis langs. 

Op openbaar domein staat Rato in voor het plaatsen en opvolgen van 'betonbakken'. Zij voorzien in het gif. 

Op privaat domein, informeert Rato hoe het probleem kan worden aangepakt, waarbij ze de nadruk leggen op preventie. Dat is altijd het belangrijkste. Dit om resistentie tegen gif te vermijden en omwille van dierenwelzijn.

Maar Rato kan uiteraard met de betrokkenen de bestrijding opstarten wanneer ze inschatten dat dit nodig is, daarbij wordt wel degelijk gif voorzien. Het kan zijn dat het probleem daarmee niet is opgelost, maar ze voorzien wel degelijk gif voor de bestrijding.

Rato is actief in veel gemeenten, ze doen dat niet enkel zo in Gent. 

De problematiek aan Overmeers is gekend. Sinds december 2023 ontvingen we 31 meldingen van rattenoverlast in de buurt van het Overmeersgebied.

Het bleek hierbij niet altijd om ratten te gaan, ook woelmuizen, huismuizen en spitsmuizen (beschermd) worden gemeld. Niet iedereen kent het verschil tussen al die dieren. 

Zoals u aangeeft, gaat het hier dan ook om een natuurgebied. Dit is de natuurlijke habitat van de bruine rat en het dier maakt deel uit van het ecosysteem. Ratten worden daar meestal onder controle gehouden door natuurlijke vijanden. Om secundaire vergiftiging te vermijden, zijn we aan natuurgebieden extra voorzichtig met gif. 

Rato wist ons te zeggen dat de overlast voornamelijk voortkomt uit voedselbronnen op privaat terrein, zoals het voederen van kippen, ganzen etc en niet-aangepaste compostbakken. Deze informatie is zo aan de melders meegegeven. Ze ontvingen een folder van Rato met tips en concrete informatie. Je ziet dat ze vooral in op preventie – ik verwijs naar het voederen van eenden in het Citadelpark als een ander voorbeeld. 

Wanneer eigenaars dit aanpakken, kan het probleem al voor een groot stuk opgelost zijn. Uiteraard kunnen de mensen opnieuw een melding doen als blijkt dat er nog steeds een overlastprobleem is op het privaat domein. Wanneer problemen ontstaan op privaat domein en men expliciet niet zelf aan de slag wenst te gaan staat het de mensen vrij om een gespecialiseerde firma onder de arm te nemen. 

Tot slot geef ik nog mee dat wanneer burgers vragen of twijfels hebben inzake bestrijding raden we hen ook steeds aan contact op te nemen met onze Groendienst, ook zeker in dit geval. 

Alle info hierover is gebundeld op de website van Stad Gent ( https://stad.gent/nl/samenleven-welzijn-gezondheid/welzijn/dierenwelzijn/dierenoverlast#141882)

wo 18/09/2024 - 08:20