Ook dit jaar worden weer veel schooldirecteurs geconfronteerd met een moeilijke personeelspuzzel bij de start van het schooljaar. Het lerarentekort laat zich daarbij duidelijk voelen.
In de pers verschenen heel wat getuigenissen van directeurs uit heel Vlaanderen, die creatief moeten zijn om de tekorten op te vangen. Velen willen vermijden dat leerlingen vaak in de studie zitten. Ze laten een leraar bijvoorbeeld een les opnemen om die nadien aan meerdere klassen te tonen, of zetten in op digitale methodes waarbij leerlingen zelfstandig aan de slag kunnen. Het lerarenkorps wordt ook gevraagd meer dan voltijds les te geven, want een Vlaamse leerkracht mag bovenop een voltijdse opdracht tot 40 procent meer uren betaald lesgeven.
Graag had ik van de schepen een antwoord gekregen op volgende vragen:
Bedankt voor uw vraag.
Het lerarentekort wordt inderdaad ook in het stedelijk onderwijs gevoeld. Stedelijk Onderwijs Gent heeft er de laatste jaren wel hard aan gewerkt om vacatures breder bekend te maken, om echt uit te reiken en op die manier nieuwe personeelsleden aan te trekken. Ik begin graag met een algemeen overzicht van al die inspanningen die geleverd worden.
Ook heel belangrijk. De voordeur open, de achterdeur dicht. Daarnaast zet SOG ook in op het behouden van onze personeelsleden.
Hierbij het antwoord op de vragen:
1. Hoeveel openstaande vacatures voor leraren waren er in het stedelijk onderwijs aan de start van dit schooljaar?
We geven de cijfers weer voor basisonderwijs, voor secundair, volwassenenonderwijs en deeltijds kunstonderwijs op datum van vorige vrijdag 6 september 2024.
2a. Welke aanpak wordt gehanteerd voor de invulling van lesuren waarvoor geen leraar beschikbaar is?
De aanpak verschilt in het basis- en het secundair onderwijs.
Basisonderwijs
Stap 1: de school kijkt zelf intern of personeel dat geen lesopdracht heeft, kan klassen overnemen. Dit is voor kortere periodes. Soms springt ook de directie in. Dit is uiteraard geen ideale situatie. Kinderen met zorgnoden krijgen niet de ondersteuning die hen toekomt, en deze mensen hun eigen werk blijft liggen.
Stap 2: De directie bekijkt met het team Talent en Welzijn of er toch een interimaris uit het lerarenplatform kan verschoven worden als er op 1 school meerdere mensen tegelijk uitvallen.
Stap 3: inschakelen van zij-instromers indien beschikbaar voor de gewenste periode.
Secundair onderwijs:
Vaak een combinatie van onderstaande oplossingen, op maat van de school, de leerlingen en de situatie.
2b. Wordt hiervoor ondersteuning voorzien vanuit de diensten?
De scholen secundair onderwijs zoeken zelf een oplossing via dispensatie, leercoaching, creatief aangepast lessenrooster, etc. De Pedagogische Begeleiding kan schoolteams ondersteunen bij de invulling van leercoaching, intervisies, materiaaldeling …
Aanvulling voor basisonderwijs:
3. Hoe wordt er in het stedelijk onderwijs omgegaan met de meer-dan-voltijdse lesopdrachten?
We promoten dit niet binnen het Stedelijk Onderwijs Gent en passen dit enkel toe als dit een noodzaak is. In dat geval zal een leerkracht uitzonderlijk een uitbreiding op zijn voltijdse opdracht krijgen, wanneer:
Ik denk dat we bij de start van het schooljaar redelijk mooie cijfers kunnen voorleggen, maar – en dat zeg ik elke start van het schooljaar – het betekent natuurlijk niet dat wanneer leerkrachten uitvallen , er geen gaten zullen vallen. Het is zeker geen relativering van het lerarentekort. Het is wel fijn om met die volwaardige en volledige schoolteams te kunnen starten. Je kan je voorstellen wat het betekent in het kleuter- en lager onderwijs als daar niemand is, en wat de gevolgen daarvan zijn.
do 12/09/2024 - 10:32