Op de eerste schooldag voorzag brooddoosnodig een (gratis) gezonde lunch voor alle kleuters en lagere schoolkinderen van het Sint-Lievenscollege. Het project ‘brooddoosnodig’ kon zich ontwikkelen mede dankzij een subsidie vanuit het sociaal innovatiefonds.
Vanuit de Stad Gent nemen we verschillende initiatieven rond lege brooddozen. Een van deze initiatieven is Brood(doos)nodig, dat we via het Sociaal Innovatiefonds financieel ondersteunen. Daarnaast trachten we armoede en de gevolgen hiervan bij kinderen, jongeren en hun gezinnen tegen te gaan via verschillende acties op en met de scholen. Daar zullen we straks in de presentatie van schepen Coddens en schepen Willaert op deze commissie verder op inzoomen.
Het hoofddoel van het project ‘Brood(doos)nodig’ is een betere toegang tot een voedzame, lekkere maaltijd op school, voor elk kind. Op die manier willen we de weerbaarheid van kinderen en jongeren in de schoolcontext vergroten en goede onderwijskansen voor iedereen mogelijk te maken. Enchanté VZW kreeg via het Sociaal Innovatiefonds een subsidie om hun werking verder uit te bouwen en duurzame partnerschappen uit te bouwen met lokale handelaars, sociale partners, burgers en scholen.
Bij opstart van het schooljaar 2024-2025, nemen er 30 scholen deel. Gemiddeld bereiken ze 400 leerlingen per school en 30 deelnemende scholen, bereikt het project nu ongeveer 12.000 leerlingen. Niet al deze leerlingen maken gebruik van het aanbod, maar ze worden wel allemaal mee gesensibiliseerd rond armoede en gezonde voeding. Vlak voor de zomer werd ook het afsprakenkader voor uitrol in stedelijk onderwijs, onder bevoegdheid van schepen Willaert, goedgekeurd. Heel wat stedelijke scholen staan te trappelen om ook deel te nemen in deze werking.
Het project stimuleert ook een vrijwilligerswerking rond voeding in de scholen. De vrijwilligers leggen actief de brug tussen scholen en buurtbewoners via infosessies. Ze zoeken ook contact met lokale handelaars ter ondersteuning van de scholen. Dit is niet altijd een gemakkelijk proces en loopt ook erg verschillend in de wijken.
Er is veel variatie in de manier waarop scholen Brood(doos)nodig invullen. Er wordt immers gewerkt op maat van elke school. In sommige scholen kiezen ze voor ontbijt, bijvoorbeeld via een ontbijtkar, ontbijthoekje of een ontbijtkast. Andere scholen bieden een brooddoosverrijking aan, bijvoorbeeld door groente- en fruitsnacks aan te bieden of door soep. Nog andere scholen kiezen voor tussendoortjes. De frequentie van het aanbod is schoolafhankelijk, van een dagelijks aanbod tot enkele keren in de maand.
Scholen in het project stellen vast dat een aantal leerlingen minder honger hebben, beter kunnen opletten en minder ‘storend’ gedrag vertonen. Het draagt bij tot een warmere sfeer op school. Leerlingen eten vaak ook gezonder. Soms zien we ook dat ze thuis ook gezondere producten eten omdat ze aangeven dat ze deze nu lekker vinden.
Brood(doos)nodig is een mooi en verrijkend initiatief dat goede effecten heeft, die verder gaan dan de enkel de gezondheid en voeding van de betrokken kinderen. Maar een structurele beleidsinzet op gezonde, toegankelijke voeding op scholen zou beter zijn. We kunnen wel al heel wat leren uit deze werking over hoe voedingsprojecten vorm kunnen krijgen op scholen.
do 12/09/2024 - 08:10