Tijdens de voorbije zomermaanden ontving ik een hele hoop signalen die betrekking hebben op straatracers en knalpotterreur. De klachten spitsen zich opnieuw toe op het stuk stadsring in de omgeving van het ESSO-station op de Rooigemlaan (van Palinghuizen tot Einde Were). Maar niet enkel daar. Ik ontving ook meldingen over de stadsring verderop (omgeving Citadellaan) en meer recent ook over de Deinsesteenweg in Drongen (vanaf Pietje Pek richting Baarle).
De feiten doen zich steeds voor ’s avonds na 22u.
Ik deelde de klagers steeds mee om melding hiervan te doen bij het meldpunt van de politie en de gemaakte filmpjes ook aan hen over te maken.
Hoeveel meldingen hebben het meldpunt tot nu toe bereikt?
Heeft de politie reeds actie ondernomen?
Hoeveel vaststellingen heeft de politie op heterdaad kunnen doen?
Zijn er inbeslagnames van voertuigen gebeurd?
Het klopt dat dergelijke vormen van knalpotterreur en asociaal rijgedrag zich inderdaad meer manifesteren tijdens warmere zomerdagen.
Al deze laakbare gedragingen, want dat zijn ze, hebben twee zaken gemeen, ze worden als enorm storend ervaren door de Gentenaars, én ze brengen de verkeersveiligheid in het gedrang.
Dit asociaal en ergerlijk fenomeen aanpakken is dan ook een grote uitdaging voor vele centrumsteden, zowel in het binnen- als het buitenland.
Het is daarom ook dat de aanpak van die problematiek als één van de prioriteiten in het Zonaal Veiligheidsplan van de Gentse politie is opgenomen. Men zet in door gerichte acties en door extra personeelsinzet.
Sinds de gestructureerde verwerking van meldingen in juni 2023, ontving de politiezone 495 meldingen, waarvan 320 met voldoende informatie om mee aan de slag te gaan. Dus dank ook aan u collega om info te geven, om informatie te verstrekken, de burger op te roepen. Deze meldingen bevatten een locatie, een nummerplaat en een afgebakend tijdstip. Deze gegevens worden in een database verwerkt en gebruikt om de ploegen met extra capaciteit gericht in te zetten. Om de pakkans op heterdaad te kunnen verhogen en dat is de moeilijkheid.
Voor alle duidelijkheid, ik heb nooit iets gezegd over geluidsflitspalen wel heb ik over de openingsuren gesproken. En dat heeft ook plaatsgevonden en trouwens in goede afstemming met de uitbater van het tankstation die in een gesprek met mij zelf heeft aangegeven om zijn openingsuren te beperken. De problematiek rond het tankstation Esso op de Rooigemlaan is hierbij ook geregistreerd als hotspot, wat wil zeggen dat het een blijvend aandachtspunt is. Gedurende de zomermaanden heeft de politie via verschillende kanalen meerdere meldingen ontvangen van overlast ten gevolge van “knalpot” rond de site Esso Rooigemlaan, veelal veroorzaakt door bestuurders van bromfietsen en motorfietsen. Voor de maanden juli en augustus ontving de politie 9 schriftelijke meldingen. De overlast doet zich luidens deze meldingen niet alleen ’s nachts voor: er zijn ook meerdere meldingen van geluidsoverlast overdag of in de vooravond.
Nu zoals gezegd, de verkeersdienst zet sterk in om dergelijke fenomenen van asociaal rijgedrag aan te pakken, daar op de site en stadsbreed.
Sinds april 2024 hield de verkeersdienst 20 verkeersacties die zich oriënteerden naar overlast door motorvoertuigen en naar onaangepast rijgedrag en overdreven snelheid, waarvan 8 heel specifiek en énkel gericht op de overlastplegers.
Tijdens al deze acties werd het tankstation Esso aangedaan. Ook bij de verkeersacties met andere finaliteit, dat waren er in totaal bijna 40 voor dezelfde periode, -om maar te zeggen de politie zet daar sterk op in -los van de flitsacties, werd deze site ook vaak bezocht. De acties van de verkeersdienst vinden meestal plaats tijdens de reguliere werktijden overdag, maar net omwille van de specificiteit van dit overlastfenomeen werden, ook 4 acties op latere tijdstippen uitgevoerd.
Sinds juni 2023 leiden al deze acties tot 17 bestuurlijke inbeslagnames, dat is echt sterk werk. We beseffen dat we daar verder moeten op inzetten naast ook nog een aantal gerechtelijke inbeslagnames (dit omdat de feiten van overlast ook gepaard gingen met zware overtredingen van de wegcode). Voor de site rond het tankstation zelf is er nog geen heterdaad betrapping geweest.
De politie blijft de inspanningen aanhouden om dergelijke vormen van asociaal rijgedrag en hinder van knalpotterreur te bestrijden.
Dit vergt heel wat personeelsinzet van de politie, maar is dan ook een fenomeen waar heel wat Gentenaars van wakker liggen.
Ik wil hier toch wel een oproep doen om hier in de toekomst nog extra op in te zetten. Als u vraagt wat kunnen we nog meer doen, wel dan hebben we bij de nieuwe federale regering een uitdrukkelijk engagement nodig een wetgevend kader te maken rond het gebruik van lawaaiflitspalen mogelijk te maken. Want alles wat we tot nu hebben gedaan volstaat niet. Het is gebrekkig hier en daar, de federale en Vlaamse wetgeving. Het is niet mogelijk. Ik denk dat het collega Joris Vandenbroucke was die liet weten dat er bij de federale onderhandelingen aan lawaaiflitspalen werd gedacht.
Er moet daar niet over gedacht worden maar dit moet gerealiseerd worden. Want dat is een effectief middel dat we bijkomend kunnen inzetten voor dit verschrikkelijk vervelend fenomeen en ook om de politie op het terrein te kunnen ondersteunen. Dus aan de onderhandelende partijen federaal aub unisono, met de neuzen in dezelfde richting vanuit Gent. Dat geeft ons een bijkomende effectieve tool om dit verschrikkelijk vervelend fenomeen nog beter te kunnen aanpakken.
vr 20/09/2024 - 07:59