Bij de besparingen van 2022 werd er door de meerderheid beslist om de publieke dienst Stadsarcheologie, deels, te privatiseren. Zo werd de stadsarcheologische werking teruggeschroefd tot twee elementen: de depot- en beheerstaken. Het in house archeologische onderzoek werd afgestoten, en is ondertussen via een raamovereenkomst gedeeltelijk uitbesteed aan een private archeologische ondernemer. Daarbij dienden drie archeologen, mensen met tientallen jaren ervaring, zich te ‘heroriënteren’. Uiteindelijk verdwenen vier van de vijf archeologen uit het team. Na de aanwerving van een nieuwe archeoloog heeft Gent nu slechts twee stedelijke archeologen.
Het Forum Vlaamse Archeologie vertelde ons dat de projecttijdlijnen een stuk onzekerder zijn sinds de besparing. Ze maken zich - terecht - zorgen over de werkwijze en toekomst van de archeologische onderzoeksprojecten in Gent, en zeggen dat het hier absoluut niet over een besparing zou gaan, integendeel. Sinds deze beslissing werd genomen, zou het archeologisch onderzoek inefficiënter verlopen.
De PVDA-fractie heeft hierover de volgende vragen:
Is er door de dienst Stadsarcheologie - deels - te privatiseren, effectief een besparing gerealiseerd?
Is het archeologisch proces op dit moment efficiënt geregeld zodat er geen tijd en middelen verloren gaan voor burgers, overheid en bedrijven? Besteden andere stedelijke diensten nu extra tijd aan de planning en administratie van archeologisch onderzoek, door het verlies van interne expertise?
Is het stadsbestuur bereid om de hervorming van de Gentse stadsarcheologie te herzien indien de geplande besparing er geen blijkt te zijn of indien de werking en organisatie van archeologisch onderzoek in Gent slechter loopt dan voorheen?
Vooreerst wil ik je nog eens duidelijk maken, dat er in stad Gent geen Dienst Stadsarcheologie bestaat, maar wel een Dienst Stadsarcheologie en Monumentenzorg. Deze dienst is uiteraard niet geprivatiseerd.
Op dit moment is er op het raamcontract 93.077,50 € excl. BTW vastgelegd.
Het effectief uitbetaalde bedrag (is logischerwijze lager) is 78.731,5 excl. BTW uitbetaald.
Het totaalbedrag van het raamcontract bedraagt 118.500,00 € excl. BTW. Dus bijna 80% is vastgelegd, nog meer dan 20% te besteden.
De verdeling van de uitgaven is als volgt: meer dan 75% van de uitgaven gaat naar uitvoeren van vooronderzoek met ingreep in de bodem. De rest van het budget gaat naar het opmaken van archelogienota’s en plannen voor wetenschappelijke vraagstelling.
Het bedrag van het raamcontract volstaat om het archeologisch vooronderzoek in Gent, in zijn geheel, te bekostigen. Ook als u rekening houdt met de door u genoemde projecten: Floraliënhal, Petercelle-as en Gravensteen. Het vooronderzoek van deze 3 projecten is immers al afgerond.
Los van het raamcontract werd er momenteel door nog geen enkele stadsdienst voor archeologisch onderzoek betaald.
Wat de besparingen betreft: het geambieerde besparingsbedragen (afgerond) waren 120.000€ in 2023 en 305.000€ in 2024, rekening houdend met besparing op loonkost, uitgaven via het raamcontract en ontvangst van subsidies door de de erkenning als onroerenderfgoedgemeente. Over 2023 en 2024 ongeveer 425.000€ dus.
De effectief gerealiseerde besparing voor 2023 is 87.000€ - wat minder dan gepland – en voor 2024 is dat 440.000€. De grotere besparing in 2024 is te wijten aan het feit dat 2 consulenten in plaats van een consulent ontslag namen, waardoor er een bijkomende aanwerving moest gebeuren. De nieuwe invulling duurde een tijdje, waardoor er minder loonkost is uitgegeven. We realiseren dus effectief een besparing, en ook voor de komende jaren is de besparing op koers.
U stelde ook een vraag naar de efficiëntie van het archeologisch proces binnen stad Gent. Met de hand op het hart durf ik zeggen: ja, het archeologisch onderzoek voor de eigen projecten van de Stad is efficiënt geregeld. Er zijn met het bureau, dat het raamcontract opneemt (RAAP), strikte termijnen afgesproken. Deze termijnen worden perfect opgevolgd en zorgen ervoor dat archeologienota’s in vergelijking met het verleden zelfs sneller beschikbaar zijn. Er gaat geen tijd verloren aan planning en administratie. Die planning en administratie moest vroeger ook gebeuren.
Wat betreft uw vraag om de hervorming bij te sturen of ongedaan te maken. Op dit moment zijn er geen indicaties dat dit nodig is. De huidige manier van werken is ook logisch, zeker met het nieuwe takenpakket als onroerenderfgoedgemeente. Als stad zien dus weinig nood tot aanpassen van de werking van de dienst stadsarcheologie en monumentenzorg. Maar moesten er zich in de toekomst nieuwe feiten voordoen, zijn we altijd bereid om die dan tegen het licht te houden en te kijken wat er nodig is.
vr 11/10/2024 - 10:38