Het Bloemekenswijkbos wordt al wekenlang bezet door milieuactivisten die zich verzetten tegen het verdwijnen van de waardevolle natuur van de Wondelgemse Meersen voor stelplaats Wissenhage. Op 9 oktober werd een grootschalige, buitenproportionele politieactie opgezet om het bos te ontruimen, 14 activisten werden daarbij gearresteerd en naar de Gentse gevangenis gebracht. Het buurtcomité 'Red het Bloemekenswijkbos' en verschillende organisaties organiseerden een solidariteitsactie om het verzet van de activisten te steunen, hun ongenoegen te uiten bij het politieoptreden en solidariteit te tonen met de gearresteerden.
Momenteel lopen er nog bezwaren bij de Raad van Vergunningsbetwistingen, waarvan de ontvankelijkheidprocedure nog niet is doorlopen. De organisaties beweren dat De Lijn gebruik maakt van deze lopende procedure om versneld over te gaan tot het kappen van het bos. Bos+ reageerde tijdens de solidariteitsactie van 9 oktober dat ze op diezelfde dag een onmiddellijke schorsing hebben gevraagd van de kap. Ze roepen iedereen op om deze vraag tot schorsing te steunen.
De PVDA-fractie heeft daarover volgende vragen:
- Hoe staat het stadsbestuur tegenover de opstart van de boskap, terwijl de ontvankelijkheidsprocedure van de bezwaren bij de Raad van Vergunningsbetwistingen nog lopende is?
- Zal het stadsbestuur de vraag van Bos+ ondersteunen om het kappen van het bos te schorsen?
Uw vraag was eveneens aan de burgmeester en schepen De Bruycker gericht. De burgemeester zetelt niet in deze commissie, maar verschillende raadsleden hebben aangegeven dat zij hem over deze zaak in de bevoegde commissie zullen bevragen. De burgmeester zal daar dan ook met kennis van zaken kunnen antwoorden. Over de vragen naar de tussenkomst van de politie kan ikzelf hier niet antwoorden. Laten we daarvoor de antwoorden van de burgemeester afwachten.
Vlaams minister Zuhal Demir heeft op 28 juli een omgevingsvergunning afgeleverd aan De Lijn. Het stadsbestuur is uiteraard op de hoogte dat BOS+ tegen deze omgevingsvergunning beroep heeft aangetekend. Deze beroepsprocedure werkt echter niet opschortend. Dit betekent dat deze vergunning vandaag juridisch dus uitvoerbaar is.
Persoonlijk betreur ik uiteraard dat De Lijn de uitspraak in beroep niet afwacht. Juridisch moet het niet, maar dat is niet netjes. Ik zie ook de dringende noodzaak niet om absoluut nu de werken te starten. Ikzelf ben hierdoor ook verrast.
Als de werken, die nu door De Lijn worden uitgevoerd, in overeenstemming zijn met de vergunning kunnen we als stad hier momenteel weinig aan doen. De dienst bouwtoezicht heeft gisteren wel op het terrein nagekeken of alles correct volgens de Vlaamse Omgevingsvergunning verloopt. Tot op heden zijn er nog geen bouwovertredingen vastgesteld, maar Bouwtoezicht blijft alle facetten in omgevingsvergunning ook in de toekomst opvolgen.
Doordat we de inhoud van de nieuwe beroepsprocedure nog niet kennen, kan ik u momenteel geen antwoord geven of we als stadsbestuur BOS+ in haar nieuwe procedure wensen te ondersteunen. Als stad zijn we niet de vergunningverlener en dus niet formeel in kennis gesteld over de concrete inhoud van de schorsingsvraag. Als stad gaan we dit beroep opvragen en onderzoeken hoe we ermee zullen omgaan. We zullen dit dan ook in het college bespreken.
vr 11/10/2024 - 10:42