Terug
Gepubliceerd op 05/11/2024

2024_RMW_00118 - Reglement - Retributie met betrekking tot het beschikbaar stellen van stadszalen - Goedkeuring

commissie onderwijs, welzijn en participatie (OWP)
wo 13/11/2024 - 19:00 Gemeenteraadszaal

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Rudy Coddens
2024_RMW_00118 - Reglement - Retributie met betrekking tot het beschikbaar stellen van stadszalen - Goedkeuring 2024_RMW_00118 - Reglement - Retributie met betrekking tot het beschikbaar stellen van stadszalen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 77 en artikel 78, 17°/1

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 2.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

Voor de stadsdiensten bestaat al geruime tijd een "Retributiereglement met betrekking tot het beschikbaar stellen van stadszalen", dat laatst werd gewijzigd op 25 september 2023.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

Vanaf december zal het Dienstenbedrijf Sociale Economie de voormalige Heilig Hartkerk uitbaten in het kader van zalenverhuur. De orgelzaal, de koorzaal, het restaurant en de buurtkeuken zullen ter beschikking worden gesteld.

Voor de aanrekening van de huurgelden wordt aangesloten bij het bestaande retributiereglement van Stad Gent betrekking tot het beschikbaar stellen van stadszalen, dat in gewijzigde vorm aan de raad van maatschappelijk welzijn wordt voorgelegd ter goedkeuring.

Specifiek voor de door Dienstenbedrijf Sociale Economie uit te baten zalen werden volgende aanpassingen voorzien:

- Specifieke tariefcategorieën voor de te verhuren zalen. Niet alleen kunnen sommige voorziene tarieven niet aansluiten bij bestaande tarieven; het gaat bovendien om zalen die zowel per uur als voor meerdere dagen ter beschikking kunnen worden gesteld.

- Voor meerdaags verhuur wordt in een maximumtarief van 12 uren per dag voorzien.

- Bij de bijkomende dienstverlening wordt voorzien dat op de dienst een beroep kan worden gedaan om de zaal klaar te zetten voor de gebruiker. Daarvoor wordt eenzelfde tarief voorzien als al voorzien was bij gebeurlijke ambtshalve schoonmaak.

- Gezien de hogere tarieven van sommige nieuwe zalen, wordt het maximum van de annuleringskosten gelegd op 500 euro, gelijk met de regeling die voorzien is voor IVA Historische Huizen.

- Gezien voor deze locatie wordt gewerkt met toegangsbadges, wordt de regeling voor verlies van sleutels uitgebreid met andere toegangsmiddelen.

De diensten verantwoordelijk voor de respectieve locaties zijn belast met de uitvoering van dit reglement: de Dienst Ontmoeten en Verbinden, de Dienst Activering en Werk, de Jeugddienst, de Cultuurdienst, het Dienstenbedrijf Sociale Economie.

Het nieuwe reglement treedt in werking op 1 december 2024.

Voorgestelde uitgaven

€ 0,00

Overzicht van de inkomsten


Dienst*
Dienstenbedrijf Sociale Economie
Budgetplaats
7020000
20240
2025 5.000
Totaal 5.000


Voor 2025 werden de ontvangsten van DBSE ingeschat op basis van de huidige inkomsten van de buurtzaal Doornakkerstraat. Daar tellen we verwachte inkomsten van onze buurtkeuken bij om tot het totale ontvangstenbudget te komen.

Het eerste openingsjaar dient als proefperiode om de verwachte ontvangsten beter in te schatten. Daarbij worden zowel de verschillende categorieën als het aantal aanvragen gemonitord.

Verwachte ontvangsten

€ 5.000,00

Besluit

Artikel 1

Keurt goed het reglement 'Retributie met betrekking tot het beschikbaar stellen van stadszalen' zoals gevoegd in bijlage met ingang van 1 december 2024.