Terug
Gepubliceerd op 08/10/2024

2024_RMW_00100 - De nieuwe competentiegids als bijlage van de Rechtspositieregeling Stad en OCMW Gent - Goedkeuring

commissie milieu, werk, personeel en FM (MPF)
di 15/10/2024 - 19:00 Gemeenteraadszaal

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Hafsa El-Bazioui
2024_RMW_00100 - De nieuwe competentiegids als bijlage van de Rechtspositieregeling Stad en OCMW Gent - Goedkeuring 2024_RMW_00100 - De nieuwe competentiegids als bijlage van de Rechtspositieregeling Stad en OCMW Gent - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • Rechtspositieregeling Stad en OCMW Gent, artikel 20, §1.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;
  • Koninklijk Besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;
  • Rechtspositieregeling Stad en OCMW Gent, artikel 20, §1.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

Het managementteam heeft op 28 november 2023 beslist dat het bestaande competentiehandboek moet worden geactualiseerd. De nieuwe competentiegids werd ter onderhandeling voorgelegd aan de vakbonden.

De competentiegids wordt nu ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

Het huidig competentiehandboek is verouderd. In de nieuwe competentiegids wordt er ingezet op 21e-eeuwse competenties zoals digitale vaardigheden, inclusief denken, innoveren,...

Daarnaast wordt de competentiegids in lijn gebracht met onze vernieuwde leiderschapsrollen (leider, manager, coach en netwerker). Tevens wordt de link gemaakt met onze organisatiewaarden (open, doelgericht, creatief en betrokken) en -cultuur (focus op diversiteit en inclusie,...).

Via een participatief proces werd het huidige competentiehandboek herwerkt tot een nieuw voorstel. Dit gebeurde aan de hand van overleg, focusgroepen en klankbordgroepen met experts, leidinggevenden en medewerkers van over heel de organisatie. Bij de deelnemers werd voldoende spreiding voorzien over de departementen heen en qua functietype en -inhoud.

Tevens werd de competentiegids vereenvoudigd. 

  1. De nieuwe competentiegids bevat minder competenties. Waar het huidige competentiehandboek 37 competenties bevat, stellen we in de nieuwe competentiegids 25 competenties voor. 
  2. Het taalgebruik van de nieuwe competentiegids is eenvoudiger en zo concreet mogelijk. Hiervoor werd tevens een taalcheck gedaan door de taalcoaches.
  3. De tool wordt gebruiksvriendelijker. In het huidige competentiehandboek werken we met een algemene definitie en 3 subdefinities, met daaronder telkens de gedragsindicatoren. In de vernieuwde competentiegids gaan we voor een algemene definitie die voor iedereen van toepassing is. Daaronder worden 10-15 opbouwende gedragsindicatoren geformuleerd. Hieruit kan op maat gekozen worden per functie, welke indicatoren van toepassing zijn. 

De competenties in de functiebeschrijvingen zullen voor alle medewerkers aangepast worden aan de nieuwe competentiegids. De  nieuwe competentiegids zal onmiddellijk in werking treden voor alle medewerkers op 1 januari 2025. De nieuwe competenties zullen voor iedereen zichtbaar zijn in e-hrm vanaf 1 januari 2025. 

Er worden overgangsmaatregelen vastgelegd voor:

  • medewerkers in een lopende proeftijd/inloopperiode op 1 januari 2025;
  • medewerkers met een ongunstige evaluatie op 1 januari 2025;
  • selectieprocedures opgestart voor 1 januari 2025. 

Activiteit

AC34627 Bieden van juridische ondersteuning HR en voeren van sociaal overleg

Besluit

Artikel 1

Heft het oud competentiehandboek, zoals gevoegd in bijlage, met ingang van 1 januari 2025 op.

Artikel 2

Keurt de competentiegids, die integraal deel uitmaakt van deze beslissing, goed met ingang van 1 januari 2025.

Artikel 3

Keurt de volgende overgangsmaatregelen goed:

  • Voor medewerkers van wie de proeftijd of inloopperiode is aangevangen voor 1 januari 2025 blijven de competenties die van toepassing waren bij aanvang van de proeftijd of inloopperiode gelden tot wanneer de proeftijd of inloopperiode verstreken is. 
  • Voor medewerkers met een ongunstige evaluatie uitgesproken voor 1 januari 2025 blijven de competenties uit de samenwerkingsgesprekken en evaluatie gelden tot wanneer de herkansingstermijn beoordeeld is met een nieuwe evaluatie.
  • Voor selectieprocedures opgestart voor 1 januari 2025 blijven de vastgelegde competenties in het proces-verbaal van de selectieprocedure geldig tot wanneer de selectieprocedure is afgerond. 

Bijlagen