Terug
Gepubliceerd op 08/11/2024

2024_GR_01013 - Reglement - Belasting op de afgifte van administratieve stukken - Wijziging

commissie algemene zaken, financiën en burgerzaken (AFB)
ma 18/11/2024 - 19:00 Gemeenteraadszaal

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Rudy Coddens
2024_GR_01013 - Reglement - Belasting op de afgifte van administratieve stukken - Wijziging 2024_GR_01013 - Reglement - Belasting op de afgifte van administratieve stukken - Wijziging

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40, § 3 en 41, 14°.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 2.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

De gemeenteraad keurde op 18 december 2019 het reglement 'Belasting op de afgifte van administratieve stukken' goed. Het reglement werd laatst gewijzigd in de gemeenteraad van juni 2024. Het bestuur ontving een mededeling van FOD Binnenlandse Zaken waarin de nieuwe federale tarieven voor sommige identiteitsdocumenten werden meegedeeld.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

Doelstelling van deze heffing houdt vooral het recupereren in van kosten die het stadsbestuur moet betalen aan de FOD Binnenlandse zaken voor afgifte van allerlei administratieve stukken en de kosten ingevolge de administratieve verwerking ervan.

Conform de nieuwe onderrichtingen van de FOD Binnenlandse Zaken dienen bepaalde tarieven te worden aangepast in functie van de schommelingen van de gezondheidsindex en dit met ingang van 1 januari 2025. Het tarief stijgt voor zowel de gewone procedures als voor de dringende en zeer dringende procedures.

  Voorgesteld wordt de tarieven vanaf aanslagjaar 2023 in artikel 2, §1 en §3 aan te passen als volgt:

1.Elektronische vreemdelingenkaart met biometrie, elektronische identiteitskaart en elektronische vreemdelingenkaart

Procedure

2025

Gewone

30,00 €

Dringend

133,00 €

3. Elektronische identiteitskaart voor Belgische kinderen onder de 12 jaar (Kids-ID)

Procedure

2025

Gewone

9,00 €

Dringend

133,00 €

 Bij het gelijktijdig aanvragen van dringende elektronische identiteitsdocumenten vanaf het tweede kind (Kids-ID) van hetzelfde gezin en ingeschreven op hetzelfde adres

2025

110,00 €


De Dienst Burgerzaken is belast met de uitvoering van dit reglement.

Activiteit

AC34012 Organiseren dienstverlening Identiteit en Adres

Besluit

Artikel 1

Wijzigt artikel 2, § 1 van het reglement 'Belasting op de afgifte van administratieve stukken' als volgt:

  • Het tarief 'gewone procedure' bedraagt 30 euro vanaf 2025
  • Het tarief 'dringende procedure' bedraagt 133 euro vanaf 2025

De wijzigingen treden in werking op 1 januari 2025.

Artikel 2

Wijzigt artikel 2, § 3 van het reglement 'Belasting op de afgifte van administratieve stukken' als volgt:

  • Het tarief 'gewone procedure' bedraagt 9euro vanaf 2025
  • Het tarief 'dringende procedure' bedraagt 133 euro vanaf 2025
  • Het tarief voor gelijktijdige aanvragen bedraagt 110 euro vanaf 2025

De wijzigingen treden in werking op 1 januari 2025.

Artikel 3

Neemt kennis van de gecoördineerde versie van het reglement 'Belasting op de afgifte van administratieve stukken' zoals gevoegd in bijlage.

Bijlagen

  • brief FOD Binnenlandse Zaken ivm tariefwijziging
  • Te wijzigen belastingreglement
  • Gecoördineerde versie gewijzigd belastingreglement - met markeringen
  • Gecoördineerde versie gewijzigd belastingreglement