Samenstelling
Wie is verantwoordelijk voor deze materie?
Bram Van Braeckevelt
Aanwezig
Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter;
Filip Watteeuw, schepen;
Sofie Bracke, schepen;
Tine Heyse, schepen;
Astrid De Bruycker, schepen;
Sami Souguir, schepen;
Bram Van Braeckevelt, schepen;
Hafsa El-Bazioui, schepen;
Rudy Coddens, schepen;
Mieke Hullebroeck, algemeen directeur
Afwezig
Isabelle Heyndrickx, schepen
Verontschuldigd
Evita Willaert, schepen;
Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur
Secretaris
Mieke Hullebroeck, algemeen directeur
Voorzitter
Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_07224 - Afweging evenement: Inname van Sint-Pietersplein in Gent - voor de organisatie van Student Kick-Off – 25/09/2024 tot en met 26/09/2024 – Principiële beslissing - Goedkeuring
Motivering
Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is
- Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56, § 3, 1°.
Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?
- Het Politiereglement op de privatieve inname van de openbare weg of het openbaar domein, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 maart 1990, artikelen 1 en 2;
- Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 14 juni 2018 betreffende 'Beslissingen inzake vergunningen voor privatieve inname openbaar domein voor evenementen: afwegingskader impact van de evenementen op het openbaar domein en delegatie bij reglement'.
Wat gaat aan deze beslissing vooraf?
Op 01/07/2024 ontving de Dienst Feesten en Ambulante Handel een aanvraag van Student KickOff vzw, Predikherenlei 2, 9000 Gent, om op 25/09/2024 tot en met 26/09/2024 (met start opbouw op 20/09/2024 6u en einde afbouw op 27/09/2024 20u) om gebruik te maken van het Sint-Pietersplein in Gent voor de organisatie van Student Kick-Off.
Bij toepassing van het afwegingskader met betrekking tot de impact van evenementen op het openbaar domein, wordt de mogelijke impact van dit evenement gequoteerd als ‘zwaar’ omwille van de volgende reden(en):
- 1 parameter haalt een score van 5 op het vlak van ‘Impact op openbaar vervoer’ – Het evenement impacteert het openbaar vervoer zo fundamenteel dat omleidingen, knippen of extra aanbod nodig zijn.
- 1 parameter haalt een score van 5 op het vlak van ‘Impact qua geluidsemissie’ - Categorie 2 max 95 dB(A) voor meerdere dagen3/ categorie 3, opkomst meer dan 2000 bezoekers op piek.
Als gevolg hiervan wordt aan het college van burgemeester en schepenen gevraagd om de opportuniteit van dit evenement voorafgaand te beoordelen en eventueel proactief duidelijke randvoorwaarden aan de organisator op te leggen. Na positieve beoordeling start de Dienst Feesten en Ambulante Handel de formele aanvraag- en adviesprocedure ‘Inname Openbaar Domein’ op en legt het volledige dossier ter goedkeuring voor aan het college van burgemeester van schepenen.
Waarom wordt deze beslissing genomen?
De Dienst Feesten en Ambulante Handel stelt voor dit evenement principieel goed te keuren:
- Dit evenement dat de start van het nieuwe studentenjaar aankondigt, kent een lange traditie.
- Er worden veel inspanningen gedaan door alle betrokken veiligheids, mobiliteits en stadsdiensten in overleg met de organisatie – zowel voor, tijdens als na het evenement – om de overlast zo klein mogelijk te houden.
Activiteit
AC34968 Inname openbaar domein evenementen en digitaal evenementenloket
Besluit
Het college van burgemeester en schepenen beslist:
Artikel 1
Keurt principieel goed het gebruik van het Sint-Pietersplein in Gent voor de organisatie van Student Kick-Off op 25/09/2024 tot en met 26/09/2024 (met start opbouw op 20/09/2024 6u en einde afbouw op 27/09/2024 20u) door Student Kick-Off vzw, Predikherenlei 2, 9000 Gent.