Terug
Gepubliceerd op 03/09/2024

2024_IP_00020 - Interpellatie van raadslid Anneleen Van Bossuyt: Plaatselijk verkeer Gentbrugge

gemeenteraad
ma 02/09/2024 - 19:00 gemeenteraadszaal
Datum beslissing: ma 02/09/2024 - 19:33
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Christophe Peeters, voorzitter; Mathias De Clercq, burgemeester; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Johan Deckmyn; Karin Temmerman; Zeneb Bensafia, ondervoorzitter; Stephanie D'Hose; Sven Taeldeman; Jef Van Pee; Mehmet Sadik Karanfil; Gert Robert; Carl De Decker; Karlijn Deene; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Anneleen Van Bossuyt; Tom De Meester; Bert Misplon; Fourat Ben Chikha; Anita De Winter; Joris Vandenbroucke; Manuel Mugica Gonzalez; Patricia De Beule; Yüksel Kalaz; Stijn De Roo; Sonja Welvaert; Christiaan Van Bignoot; Caroline Persyn; Ronny Rysermans; Nicolas Vanden Eynden; Alana Herman; Els Roegiers; Emilie Peeters; Helga Stevens; Jeroen Van Lysebettens; Martine Verhoeve; Anton Vandaele; Nikolaas Schuiten; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Afwezig

Gabi De Boever; Anne Schiettekatte; Sara Matthieu; Veli Yüksel; Karla Persyn; Mattias De Vuyst

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Christophe Peeters, voorzitter
2024_IP_00020 - Interpellatie van raadslid Anneleen Van Bossuyt: Plaatselijk verkeer Gentbrugge 2024_IP_00020 - Interpellatie van raadslid Anneleen Van Bossuyt: Plaatselijk verkeer Gentbrugge

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

/

Indiener(s)

Anneleen Van Bossuyt

Gericht aan

Filip Watteeuw

Tijdstip van indienen

ma 26/08/2024 - 21:26

Toelichting

Een paar weken terug raakte bekend dat dit stadsbestuur drie omvangrijke zones inricht voor plaatselijk verkeer in Sint-Amandsberg en Gentbrugge. Ik overdrijf niet wanneer ik zeg dat mijn mailbox vol zit met boze berichten over deze invoering. Voornamelijk in Gentbrugge ligt dit zeer gevoelig na de invoering van het al heel gecontesteerde wijkmobiliteitsplan. Veel Gentbruggenaren voelen zich geïsoleerd en afgesloten van de gemeente.

De onduidelijkheid over wat plaatselijk verkeer nu juist inhoudt helpt natuurlijk ook niet. De wegcode is hierover duidelijk maar info op een bewonersbrief die de stad verzond, sprak de wegcode tegen wat tot veel verwarring leidt. Ondertussen heeft het stadsbestuur een eigen definitie van plaatselijk verkeer gelanceerd.

Lokale handelaars zien hun omzet halveren sinds de invoering van deze maatregel en voelen zich uitermate geviseerd. 

Graag had ik hierover volgende vragen gesteld:

  1. Lokale zelfstandigen worden een tweede keer geraakt. Denk aan de krantenwinkel in de Burvenichstraat die zijn clienteel gehalveerd ziet. Handelaars en bewoners zitten met veel vragen over welke verplaatsingen wel en niet mogen. Is er genoeg gecommuniceerd met de buurt? Op welke manier? Is de buurt bevraagd in verband met deze ingreep? Is er achteraf gecommuniceerd met de buurt om de vele vragen te beantwoorden?
  2. Wat is volgens het stadsbestuur ‘plaatselijk verkeer’ en hoe verhoudt deze definitie zich tot de wegcode?