Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40, § 1.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 2.
In de twee voorgaande EDINA-projecten (EDINA - EDucation of International Newly Arrived migrant pupils (2015-2018) en EDINA Go Pro (2019-2022)), allebei binnen het Erasmus+ KA2-programma, werkten scholen, onderzoeksinstellingen en lokale besturen uit Nederland (Rotterdam en Utrecht), België (Gent en Luik), Finland (Helsinki), Spanje (Oviedo) en het Verenigd Koninkrijk (Leeds) samen aan krachtig en kwaliteitsvol onderwijs voor minderjarige anderstalige nieuwkomers. Finland nam daarbij alleen deel aan het eerste project, Spanje en het Verenigd Koninkrijk enkel aan het tweede. Voor Gent waren Stad Gent (Onderwijscentrum Gent) en Universiteit Gent (Steunpunt Diversiteit en Leren) de betrokken partners, aangevuld met een aantal basis- en secundaire scholen.
Tijdens het eerste EDINA-project werd een toolset ontwikkeld (beschikbaar via https://edinaplatform.eu) om scholen en leerkrachten die met anderstalige nieuwkomers werken te versterken in hun aanpak en beleid rond die doelgroep. Tijdens het vervolgproject werd die toolset verder uitgewerkt én aangepast om beter tegemoet te komen aan de reële noden van scholen en leerkrachten. Via leer- en schoolbezoeken kregen Gentse leerkrachten bovendien de kans om binnen het project kennis te maken met andere aanpakken op het gebied van onderwijs aan anderstalige nieuwkomers, wat bijzonder waardevol bleek.
Bij de afronding van dit tweede, verdiepende project, bleek dat er nog meer kansen liggen om leerkrachten diepgaand te professionaliseren. Daarom is nu een derde project gestart, onder de noemer EDINA Be GReAT (EDucation of International Newly Arrived migrant pupils Befitted Education Groundwork Resources for All Teaching actors). In dit project ligt de focus vooral op de fase na doorstroom van onthaal- naar vervolgonderwijs. Daar kunnen nieuwkomers immers veel minder rekenen op ondersteuning en begeleiding, en hebben leerkrachten ook minder handvatten in het werken met deze doelgroep.
Omdat die doelstellingen nauw aansluiten bij de doelen van Onderwijscentrum Gent inzake taalondersteuning en taalontwikkeling voor schoolteams en leraren, neemt het Onderwijscentrum ook opnieuw deel aan dit derde project. Samen met de Universiteit Gent als lokale partner en de andere projectpartners uit Nederland (Utrecht en Rotterdam), Ierland (Dublin), Spanje (Oviedo) en België (Luik) zal er ingezet worden op professionalisering van leraren en andere onderwijsprofessionals, het versterken van leerlingen en het ondersteunen van onderwijsverstrekkers en beleidsmakers rond werken met nieuwkomers en een sterke schoolloopbaan.
Na goedkeuring van de projectaanvraag keurde de gemeenteraad op 19 december 2023 de subsidieovereenkomst (grant agreement) goed, en op 22 april 2024 gaf de gemeenteraad ook goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst (partnership agreement), waarin de verschillende taken en afspraken worden besproken. Nadien zijn er echter, op vraag van enkele projectpartners, nog kleine wijzigingen gevraagd aan die overeenkomst. Die veranderen inhoudelijk niets fundamenteels aan het project of de inhoudelijke rol van Stad Gent, en hebben voor de Stad Gent ook geen financiële implicaties, maar omdat de overeenkomst gewijzigd is, vragen we opnieuw goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst, zodat die nogmaals ondertekend kan worden.
De wijzigingen tegenover de vorige (op 22 april 2024 goedgekeurde) versie zijn de volgende:
Het EDINA Be GReAT-project loopt van 1 december 2023 tot en met 30 november 2026. Er is een totale subsidie toegekend van € 400.000,00, waarvan € 30.725,00 voor de Stad Gent. Er wordt geen cofinanciering gevraagd, wat betekent dat er 100% subsidiëring is en er geen financiële gevolgen zijn voor de Stad Gent.
Keurt goed de gewijzigde samenwerkingsovereenkomst met Universiteit Utrecht, Heidelberglaan 8, 3584 CS Utrecht (Nederland), voor het project 'EDINA Be GReAT: Education of International Newly Arrived migrant pupils Befitted Education Groundwork Resources for All Teaching Actors' (2023-1-NL01-KA220-SCH-000160120) voor de periode van 1 december 2023 tot en met 30 november 2026, zoals gevoegd in bijlage.
VRT heeft een actieplan om elke Vlaming mee aan het trappen te krijgen. Ze wil mensen inspireren, verbinden en informeren door initiatieven te organiseren of ondersteunen die de Vlaming aanzet tot fietsen en zo de fietsreflex te installeren en bij te dragen tot een betere gezondheid, klimaat en economie.
In hun zoektocht naar een stad om hun initiatief mee te ondersteunen zijn ze terecht gekomen bij stad Gent die opnieuw verkozen is door VSV als fietsstad 2024.
Naar aanleiding van de week van de mobiliteit roept Studio Brussel zijn luisteraars op om samen te komen fietsen op de Studio Brussel DJ-(social) ride. Een fietscaravaan vertrek van een centraal startpunt om vervolgens een tour van ca. 10 km te rijden doorheen en langs unieke plekken binnen een urban stadsomgeving.
Na overleg met de politiediensten van de Stad Gent en vervoersmaatschappij De Lijn werd er een consensus gevonden omtrent het parcours en de modaliteiten omtrent vertrek- en eindplaats en startuur.
Hiertoe werd de subsidieovereenkomst voor de organisatie van een DJ-Ride Studio Brussel in het kader van Gent Autovrij met de VRT met zetel te 1043 Brussel, A. Reyerslaan 52, opgemaakt voor de periode lopend tot eind oktober 2024, waarbij een subsidie wordt toegekend van 15.000 euro excl. BTW.
De return voor Gent:
- Bezoekers naar de stad
- City branding met de komst van een nieuw, cool & fietsgerelateerd event
- Integratie in radiocampagnes ter waarde van 10.000 EUR
- Integratie in redactionele content met promotionele vermeldingen ter waarde van 18.000 EUR
Studio Brussel is de organisator van de DJ-ride.
De bedragen in deze tabel zijn excl. btw
Dienst* | BMO | ||
Budgetplaats | 3536700GA | ||
Categorie* | nvt | ||
Subsidiecode | |||
2024 | 15.000€ | ||
Totaal |
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 32.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de notulen door de algemeen directeur worden opgesteld en dat die notulen in de eerstvolgende vergadering ter goedkeuring moeten worden voorgelegd.
Elk lid van de vergadering heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
De notulen zijn te vinden in de interne toepassing eBesluitvorming bij de zitting van de gemeenteraad van 24 en 25 juni 2024 onder 'Publicaties' (link: https://ebesluitvorming.gentgrp.gent.be/suiteview/agenda/view?id=12246)
Keurt de notulen goed van de vergadering van de gemeenteraad van 24 en 25 juni 2024.
/
Een paar weken terug raakte bekend dat dit stadsbestuur drie omvangrijke zones inricht voor plaatselijk verkeer in Sint-Amandsberg en Gentbrugge. Ik overdrijf niet wanneer ik zeg dat mijn mailbox vol zit met boze berichten over deze invoering. Voornamelijk in Gentbrugge ligt dit zeer gevoelig na de invoering van het al heel gecontesteerde wijkmobiliteitsplan. Veel Gentbruggenaren voelen zich geïsoleerd en afgesloten van de gemeente.
De onduidelijkheid over wat plaatselijk verkeer nu juist inhoudt helpt natuurlijk ook niet. De wegcode is hierover duidelijk maar info op een bewonersbrief die de stad verzond, sprak de wegcode tegen wat tot veel verwarring leidt. Ondertussen heeft het stadsbestuur een eigen definitie van plaatselijk verkeer gelanceerd.
Lokale handelaars zien hun omzet halveren sinds de invoering van deze maatregel en voelen zich uitermate geviseerd.
Graag had ik hierover volgende vragen gesteld:
Het huidige stadsbestuur van Gent bestaat uit 10 schepenen en 1 burgemeester, wat meer is dan het aantal ministers in de Vlaamse regering.
Aangezien de stad behoefte heeft aan een efficiënter en kosteneffectiever bestuur, stelt het Vlaams Belang voor om het aantal leden van het schepencollege te verminderen. Deze vermindering zal niet alleen leiden tot een besparing op het politieke apparaat, maar ook tot een verbeterde besluitvorming.
Het stadsbestuur zal het aantal leden van het schepencollege verminderen van 11 naar 9 met ingang van de volgende bestuursperiode. Hierbij zal het stadsbestuur de nodige maatregelen treffen om de verantwoordelijkheden en bevoegdheden binnen het college te herverdelen.
Het huidige stadsbestuur van Gent bestaat uit 10 schepenen en 1 burgemeester, wat meer is dan het aantal ministers in de Vlaamse regering.
Aangezien de stad behoefte heeft aan een efficiënter en kosteneffectiever bestuur, stelt het Vlaams Belang voor om het aantal leden van het schepencollege te verminderen. Deze vermindering zal niet alleen leiden tot een besparing op het politieke apparaat, maar ook tot een verbeterde besluitvorming. Daarom is het van belang dat het huidige stadsbestuur zich engageert om de verantwoordelijkheden en bevoegdheden te herverdelen en te beheren met 9 leden in plaats van 11.
Het huidige stadsbestuur engageert zich om de bevoegdheden te herverdelen en te beheren met 8 schepenen en 1 burgemeester in plaats van 10 schepenen en 1 burgemeester. Dit engagement zal worden overgedragen aan het nieuwe college bij het begin van de volgende bestuursperiode, met de aanbeveling om het college te beperken tot 9 leden.
Zwemmen in Gent is sinds 1 juli 2024 duurder geworden voor Gentenaars tussen 26 tot 65 jaar. Het tarief is in alle Gentse zwembaden (met uitzondering van het universitair zwembad GUSB) gestegen van 3 naar 3,50 euro voor deze categorie bezoekers. Ook de prijs van een 11-beurtenkaart en een jaarabonnement is met ongeveer 17 procent gestegen, van respectievelijk 30 naar 35 euro en van 138 naar 161 euro.
Zwemmen, en andere vormen van recreatief sporten, moet toegankelijk zijn en blijven voor de Gentenaars. Daarom stellen we voor om de recente tariefstijging bij zwembaden - en eventuele andere sportinfrastructuur - terug te draaien.
De Gentse gemeenteraad vraagt het college van burgemeester en schepenen om de recente prijsstijging bij Gentse zwembaden - en andere sportinfrastructuur - terug te draaien.
Er wordt al verschillende jaren actie gevoerd tegen de ontwikkeling van stelplaats Wissenhage bij de Wondelgemse Meersen. De Lijn heeft ondertussen haar omgevingsvergunning gekregen van de Vlaamse Regering, het stadsbestuur gaf hier een positief advies voor, maar de actiegroep gaat in beroep tegen de beslissing.
Milieuactivisten gaan echter niet akkoord met deze ontwikkeling. De site zou volgens hen uit waardevolle natuur bestaan, die van essentieel belang is om de effecten van de klimaatopwarming op te vangen. De activisten zijn overgegaan tot een bezetting van het terrein. Deze bezetting is ondertussen al 9 weken bezig en de situatie dreigt te escaleren. Zo besliste De Lijn om een deurwaarder naar de site te sturen voor een evenement waarbij de aanwezige plant- en diersoorten werden geteld.
- Wat is het standpunt van het college over de mogelijke boetes voor de deelnemers aan het BioBlitz-evenement bij het BloemekenswijkBos?
- Is er overleg geweest tussen het schepencollege en De Lijn over de inzet van een deurwaarder bij het terrein? Is het college bereid om te bemiddelen tussen de actievoerders en - de deurwaarder van - De Lijn?
- Wat is het standpunt van het schepencollege over het verlies aan biodiversiteit, ontharding, klimaatdoelstellingen, enzovoort bij dit terrein? Hoe valt het positieve advies van het college bij de ontwikkeling van de stelplaats Wissenhage te rijmen met de beleidsdoelstellingen van de stad?
- Wanneer wordt de definitieve beslissing verwacht mbt de omgevingsvergunning voor stelplaats Wissenhage?
/
Op woensdag 28 augustus is het Israëlisch leger begonnen aan een grootschalige, militaire operatie in Palestijnse gebieden op de Westelijke Jordaanoever. Zoals in Gaza, gaat ook deze operatie gepaard met dodelijk geweld tegen burgers en de vernietiging van civiele infrastructuur. Sinds 7 oktober vorig jaar werden minstens 600 Palestijnse burgers gedood op de Westelijke Jordaanoever. Op 1 september werden 6 dode Israëlische gijzelaars teruggevonden in Gaza dat nog steeds intens gebombardeerd wordt en waar de humanitaire noden nauwelijks te overzien zijn. Nogmaals wordt duidelijk dat de Israëlische regering kiest voor een oorlogs- en annexatiestrategie die gepaard gaat met grootschalige schendingen van het Internationaal Humanitair Recht en geen enkel perspectief op een oplossing biedt. Om die redenen zijn gisteren honderdduizenden Israëli’s op straat gekomen en vond er vandaag een nationale staking plaats in het land. Secretaris-generaal van de VN, Antonio Guterres, riep de Israëlische regering op 29 augustus op tot onmiddellijke stopzetting van de militaire operaties van het IDF op de Westoever. Hij wijst erop dat enkel een stopzetting van de bezetting van de Westelijke Jordaanoever en de terugkeer naar een geweldloze politiek die een twee-statenoplossing nastreeft een duurzaam einde kan maken aan het geweld in de regio.
Deze escalatie van het oorlogsgeweld in de afgelopen dagen met de opening van een bijkomend front op de Westelijke Jordaanoever noopt de Gentse gemeenteraad om haar eerder goedgekeurde motie van 27 november 2023 te actualiseren en kracht bij te zetten, op de eerste plaats als signaal naar hogere overheden, naast de eigen initiatieven die reeds genomen zijn.
Keurt het tegenvoorstel goed op de motie ingediend door raadslid Tom De Meester met als onderwerp 'sancties Israël’', met de hierna volgende tekst:
Artikel 1
De gemeenteraad veroordeelt ondubbelzinnig het geweld in Israël en de Palestijnse gebieden en de grootschalige militaire operatie van het Israëlisch leger op de Westelijke Jordaanoever.
Artikel 2
De gemeenteraad roept de Belgische regering, de Vlaamse regering en Europese Unie op om actief te blijven ijveren voor een onmiddellijk en duurzaam staakt-het-vuren, voor het vrijlaten van alle gijzelaars en voor het respecteren van het internationale humanitaire recht door alle partijen in het conflict.
Artikel 3
De gemeenteraad moedigt de onderhandelende partijen voor een nieuwe federale regering aan om stappen te zetten naar de erkenning van de onafhankelijkheid van Palestina en om, in samenspraak met de Europese partners, alle middelen in te zetten - inclusief mogelijke economische sancties - om de Israëlische regering af te laten zien van verdere oorlogsvoering in de Palestijnse gebieden.
Artikel 4
De gemeenteraad roept de hogere overheden ook op om het Gents aankoopbeleid over te nemen waarbij bedrijven die verdienen aan de illegale bezetting geweerd worden.
De raad voor maatschappelijk welzijn heeft in zitting van 21 juni 2021 de Stad Gent gemachtigd om wat betreft zijn aandeel in diverse opdrachten op te treden als aanbestedende overheid en aankoopcentrale.
Het OCMW Gent wenst voor haar aandeel in deze opdracht beroep te doen op de Stad Gent welke laatste optreedt als aankoopcentrale. Hierdoor is het OCMW Gent vrijgesteld van de verplichting zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.
Op die manier kan het OCMW Gent binnen de opdracht rechtstreeks bestellingen afnemen bij de gekozen dienstverlener.
In 2020 werd de raamovereenkomst SLS/2020/004 – ID4858 gesloten voor de lijkbezorging en afscheidsdiensten van behoeftige personen. Deze raamovereenkomst vervalt eind december 2024. Om een zo goed mogelijke dienstverlening te kunnen aanbieden en continuïteit te waarborgen stelt de administratie voor om een nieuwe opdracht uit te schrijven.
Hiertoe werd het bestek van de overheidsopdracht van diensten - Begrafenissen en crematies voor personen ten laste van stad en OCMW Gent - SLS/2024/036 - ID5627, opgemaakt.
Procedure: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking
Wijze van prijsbepaling: prijslijst.
Uitvoeringstermijn: 48 maanden.
Gunningscriteria: prijs 100 punten
Gelet op de aard en de omvang van voorliggende opdracht en de beschikbare informatie over de actuele marktsituatie, wordt voorgesteld om volgende ondernemers uit te nodigen om een offerte in te dienen:
- Cispa E. en G., Brugsesteenweg 5 te 9030 Mariakerke;
- Begrafenissen & crematies Verniers-Jossa, Beukenlaan 88 te 9051 Sint-Denijs-Westrem;
- Uitvaartzorg-VDC, Evergemsesteenweg 193 te 9032 Wondelgem;
- Verniers Fabienne, Hundelgemsesteenweg 5 te 9050 Ledeberg;
- Begrafenisonderneming Lenssens-Gent, Einde Were 2 te 9000 Gent;
- Sereni nv, Jan Van Gentstraat 7/402 te 2000 Antwerpen
Duurzaamheid: Voor deze opdracht geldt dat alle leveringen, ook die buiten de LEZ, moeten voldoen aan de op het moment van levering geldende regels om vrije toegang te krijgen tot de LEZ.
Historisch verbruik: De vastgestelde raming is gebaseerd op de afnames van de afgelopen jaren en bespreking met de interne klanten.
Het geraamd aandeel voor het OCMW bedraagt 470.371,82 euro, inclusief btw.
De bedragen in deze tabel zijn incl. btw
Dienst* | stad Gent | OCMW Gent |
Budgetplaats | xxxxxxxx | xxxxxxxx |
Categorie* | E | E |
2025 | € 56.365,00 | € 117.593,00 |
2026 | € 56.365,00 | € 117.593,00 |
2027 | € 56.365,00 | € 117.593,00 |
2028 | € 56.365,00 | € 117.593,00 |
Totaal | € 225.460,00 | € 470.372,00 |
Stelt vast het bij dit besluit gevoegde bestek van de overheidsopdracht van diensten - Begrafenissen en crematies voor personen ten laste van stad en OCMW Gent - SLS/2024/036 - ID5627.
Procedure: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking
Wijze van prijsbepaling: prijslijst.
Uitvoeringstermijn: 48 maanden.
Gunningscriteria: prijs 100 punten.
Verschillende diensten binnen de Stad Gent en OCMW Gent hebben nood aan een online tool om bedrijven te kunnen screenen naar risico faling en/of fraude.
Op die manier wordt hun werking geoptimaliseerd en kunnen zij anticiperen op situaties bij bijvoorbeeld het innen van belastingen, opmaak van subsidiedossiers,...
Op de markt zijn diverse online tools hiervoor beschikbaar.
De selectieleidraad van dit dossier werd goedgekeurd in de gemeenteraad van 24 juni 2024. De selectie van de firma's is bezig.
Hiertoe werd het bestek van de overheidsopdracht van leveringen - voor toegang tot een online tool voor de detectie van risico faling en fraude bij bedrijven (2 percelen) - SLS/2023/077 - ID5531, opgemaakt.
Procedure: mededingingsprocedure met onderhandeling
Wijze van prijsbepaling: tegen prijslijst.
Looptijd: 48 maanden.
Gunningscriteria: prijs 40 punten / kwaliteit van de dienstverlening en gebruik van het online platform 60 punten
Perceel 1
Dienst* | Stad Gent |
Budgetplaats | xxxxxxxx |
Categorie* | xxxxxxxx |
2025 | 15.000 euro |
2026 | 15.000 euro |
2027 | 15.000 euro |
2028 | 15.000 euro |
Totaal | 60.000 euro |
Perceel 2
Dienst* | Stad Gent |
Budgetplaats | xxxxxxxx |
Categorie* | xxxxxxxx |
2025 | 30.000 euro |
2026 | 30.000 euro |
2027 | 30.000 euro |
2028 | 30.000 euro |
Totaal | 120.000 euro |
Stelt vast het bij dit besluit gevoegde bestek van de overheidsopdracht van leveringen - voor toegang tot een online tool voor de detectie van risico faling en fraude bij bedrijven (2 percelen) - SLS/2023/077 - ID5531.
Procedure: mededingingsprocedure met onderhandeling
Wijze van prijsbepaling: tegen prijslijst.
Looptijd: 48 maanden.
Gunningscriteria: prijs 40 punten / kwaliteit van de dienstverlening en gebruik van het online platform 60 punten.