In de Gentse straten staan in totaal meer dan 27.000 fietsenstallingen. Toch blijft er in de woonstraten met veel fietsers een sterke behoefte aan (extra) fietsenstallingen. Het fietsgebruik blijft jaarlijks toenemen aan een gemiddelde van 7% en er is een duidelijk zichtbare explosieve groei in het gebruik van buitenmaatse fietsen (meer dan 330% op 6 jaar tijd). Daarom is de Stad Gent gestart met een tweede ronde van de zogenaamde wijkgerichte screening. Wijk per wijk worden de noden in kaart gebracht, aangevuld met de suggesties die we ontvangen van burgers en ondernemers en objectieve cijfers zoals o.a. de bevolkingsdichtheid. Op deze manier komen we tot een gebieddekkend Gents fietsparkeerplan.
Dringende aanvragen waarbij niet gewacht kan worden tot wanneer de wijk wordt onderzocht waarop ze betrekking hebben, worden in aparte dringende fietsparkeerdossiers behandeld.
Alle suggesties voor het voorzien van fietsparkeerplaatsen in Gent worden gecentraliseerd in het Mobiliteitsbedrijf.
In elk dossier wordt rekening gehouden met de verkeerstechnische randvoorwaarden zoals:
Daarnaast wordt er ook steevast rekening gehouden met de omliggende infrastructuur zoals putjes, riooldeksels, aanmeldlussen, brandkranen -en doorgangen, garagepoorten,… Er worden enkel autoparkeerplaatsen ingenomen wanneer er geen andere mogelijkheden zijn in de nabije omgeving. Parkeerplaatsen met laadinfrastructuur of plaatsen ingericht voor mindervaliden, deelwagens en shop&go worden niet ingenomen, tenzij dit een win-win situatie zou betekenen voor beide locaties. Bewonersparkeerplaatsen tot slot worden in de mate van het mogelijke eveneens gevrijwaard. Wat betreft de inname van autoparkeerplaatsen wordt er voor complexe situaties binnen het Mobiliteitsbedrijf sowieso ook afgestemd met het Team Straatparkeren.
Elk dossier wordt formeel geadviseerd door de Dienst Feesten en Ambulante Handel en de Dienst Stedenbouw. Afhankelijk van de locatie wordt extra advies gevraagd aan andere diensten zoals de Groendienst, Monumentenzorg,... Voor elke wijkgerichte screening worden tevens de wijkregisseurs geconsulteerd. Deze input wordt verzameld door Team Fiets van het Mobiliteitsbedrijf dat instaat voor de verdere afhandeling.
De vorige wijkgerichte screenings van de wijk binnenstad dateert van 2018-2019. Na deze screenings werden 1.324 fietsparkeerplaatsen voor reguliere fietsen en 98 fietsparkeerplaatsen voor buitenmaatse fietsen gecreëerd. In de binnenstad liggen momenteel geen buurtfietsenstallingen. Wel zijn er 5 openbare fietsenparkings, samen goed voor 1.697 fietsparkeerplaatsen. Het totaal aantal bestaande fietsparkeerplaatsen in de onderzochte zone bedraagt 3.763, exclusief de fietsparkings, terwijl in deze zone in totaal 6.418 fietsen werden geteld. Dit betekent een bezetting van 171%. Op de voetpaden werden 2548 fietsen geteld, waarvan 172 buitenmaatse fietsen. De zone waarbinnen deze screening werd uitgevoerd betreft de binnenstad zonder de zone van het Petercelle-project. In het begeleidend document parkeerbezetting is een kaartje opgenomen met de grenzen van de onderzochte zone.
In het begeleidend document in bijlage is meer duiding opgenomen rond de impact van de nieuwe fietsparkeerplaatsen op het autoparkeerareaal.
Een recent onderzoek leidde tot een aantal voorstellen voor het voorzien van fietsparkeerplaatsen, meer bepaald op de volgende locaties: Baudelostraat 34-34B, Brabantdam 80, Gustaaf Callierlaan 282, Kammerstraat 22, Keizer Karelstraat 182, Koepoortkaai 12, Pelikaanstraat to 6-20, Penitentenstraat 5, Sint-Katelijnestraat 22, Sint-Lievenspoortstraat 244, Sluizekenkaai 3-19 en Wolfstraat 6.
De voorstellen en motivering zijn vermeld in de als bijlage toegevoegde fiches.
In totaal zijn deze voorstellen, die rechtstreeks voortvloeiden uit suggesties van burgers en ondernemers, goed voor 84 fietsparkeerplaatsen in Gent, waarvan 60 voor standaardfietsen en 24 voor niet standaardfietsen. Deze vervangen 8 betalende parkeerplaatsen en 2,5 bewonersplaatsen.
Het is de bedoeling dat deze fietsrekken, na de goedkeuringsbeslissing door het college van burgemeester en schepenen, zo spoedig mogelijk door de EVA Fietsambassade worden geplaatst, naargelang de stock en de planning van uit te voeren werken.
Binnen deze wijkgerichte screening werden ook de bestaande fietsenstallingen geëvalueerd. Slechts 3 fietsenstallingen kenden een lage bezetting op het moment van de tellingen. Echter de tellingen werden telkens ’s avonds uitgevoerd. Gezien de inplanting van deze drie fietsenstallingen, dicht bij een school en/of kinderdagverblijf, is het niet geheel onlogisch dat er ’s avonds een lagere bezetting werd vastgesteld. Geen van deze fietsenstallingen staan op autoparkeerplaatsen.
Keurt goed het voorzien in fietsparkeerplaatsen op de volgende locaties: Baudelostraat 34-34B, Brabantdam 80, Gustaaf Callierlaan 282, Kammerstraat 22, Keizer Karelstraat 182, Koepoortkaai 12, Pelikaanstraat to 6-20, Penitentenstraat 5, Sint-Katelijnestraat 22, Sint-Lievenspoortstraat 244, Sluizekenkaai 3-19 en Wolfstraat 6.