Terug gemeenteraad

ma 24/03/2025 - 19:00 gemeenteraadszaal

Mededelingen voorzitter

Mededelingen algemeen directeur

Hoogdringende punten

  • Uit de bespreking tijdens de commissie Mobiliteit dd. 12/03/2025 van het probleem van een vlotte bereikbaarheid van Baarle door de lokale bevolking uit Drongen – Baarle – Luchteren en dit tijdens de werken ter vervanging van de brug van de Deinsesteenweg/Baarledorpstraat (N466) over de E40, bleek dat er nog heel wat ongenoegen was bij de plaatselijke handelaars, bewoners en actiecomités inzake een vlot binnen- en buitenrijden van Baarle. Het voorstel om van Drongen/Luchteren naar Baarle en omgekeerd een omleiding van meer dan 15 km (enkel) te moeten doen viel niet in goede aarde.

    Ondertussen zijn de lokale bewoners, handelaars en verschillende buurtactiecomités niet bij de pakken blijven zitten en is men tot een breed gedragen én realistisch voorstel gekomen dat vandaag 24/3/2025 in een schrijven werd overhandigd aan de voltallige gemeenteraad en de bevoegde schepen Joris Vandenbroucke. Hierin doet men een concreet en breed gedragen voorstel als oplossing voor een aanvaardbare manier om de noodzakelijke verplaatsingen tussen Baarle en Drongen/Luchteren en omgekeerd te kunnen maken, zonder hierbij een omweg van minstens 15 km te moeten maken voor één enkele oversteek van de autosnelweg.

Openbare vergadering

B-punten

Bevoegdheid Stad

Bedrijfsvoering
Dienst Bestuursondersteuning
Departement Facility Management
Dienst Vastgoed
Bedrijfsvoering – Publieks- en Burgerzaken
Dienst Burgerzaken
Departement Onderwijs, Opvoeding en Jeugd
IVA Stedelijk Onderwijs Gent
Departement Stedelijke Ontwikkeling
Dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen
Groendienst
Dienst Stedenbouw en Ruimtelijke Planning
Dienst Stadsarcheologie en Monumentenzorg
Politie - Directie Beheer
Financiën en Middelen
HRM
Bedrijfsvoering - Archief
Departement Omgevingsvergunningen
Dienst Stedenbouw en Ruimtelijke Planning
  • Een aanvraag omgevingsvergunning met stedenbouwkundige handelingen en een ingedeelde inrichting of activiteit werd ingediend.

    • Onderwerp: het realiseren van de ontsluitingsweg voor de Kuhlmannsite
     • Bevoegde overheid: Vlaamse overheid

    • Procedure: gewone procedure

    • Aantal bezwaren : geen bezwaarschriften

    • Aanvrager: North Sea Port Flanders NV PR gevestigd te John Kennedylaan 32 te 9042 Gent en de heer Peter Van Parys met als contactadres John Kennedylaan 32 te 9042 Gent
     • Adres: Kuhlmannlaan 1, 36 en Riemekaai 8, 9042 Gent (afd. ) sectie A 13 N3, (afd. ) sectie A 13 L4, (afd. ) sectie A 13 M4, (afd. ) sectie A 13 F4, (afd. ) sectie A 13 H4, (afd. ) sectie A 13 G4, (afd. ) sectie A 13 C3, (afd. ) sectie A 66 C3, (afd. ) sectie A 902 P, (afd. ) sectie A 902 E, (afd. ) sectie A 902 A, (afd. ) sectie A 902 R, (afd. ) sectie A 902 M, (afd. ) sectie A 902 F, (afd. ) sectie A 909 A, (afd. ) sectie A 918 A, (afd. ) sectie D 568/2 _, (afd. ) sectie D 568 H, (afd. ) sectie D 568/3 _, (afd. ) sectie D 568 K, (afd. 14) sectie X 64 R, (afd. 14) sectie X 69 E4, (afd. 14) sectie X 69 L4, (afd. 14) sectie X 69 Z4, (afd. 14) sectie X 660 V, (afd. 14) sectie X 662 A, (afd. 14) sectie X 662 F, (afd. 14) sectie X 662 C en (afd. 14) sectie X 662 B

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om een rooilijnplan goed te keuren en om de aanleg, wijziging en opheffing van een gemeenteweg goed te keuren zoals ontworpen in de omgevingsvergunningsaanvraag nr. OMV_2024122417 aan Kuhlmannlaan 1, 36 en Riemekaai 8 zodat de voorwaarden waaronder de omgevingsvergunning kan verleend worden, kunnen vastgesteld worden.
(onder) voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn

Bevoegdheid Stad en OCMW

Departement Facility Management
Dienst Aankoop en Logistiek - STAD
Bedrijfsvoering
Dienst Bestuursondersteuning

Bureau - Interpellaties, voorstellen tot raadsbesluit en motie (tijdsblok : maximum 2 uur)

A-punten

Bevoegdheid Stad

Bedrijfsvoering
Dienst Bestuursondersteuning
Juridische Dienst en Kennisbeheer
(onder)voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn
Departement Facility Management
Dienst Vastgoed
Dienst Aankoop en Logistiek - STAD
Dienst FM Themagebouwen
Dienst FM Onderwijs
Departement Onderwijs, Opvoeding en Jeugd
Dienst Kinderopvang
  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de sociale voordelen m.b.t. toezicht en de bijhorende normen en modaliteiten die gecreëerd worden voor kleuters en leerlingen lager onderwijs in het stedelijk onderwijs, vast te stellen. Volgens de berekeningen wordt er bij toepassing van de geldende tarieven uit het retributiereglement een sociaal voordeel gecreëerd voor de stedelijke scholen voor wat het ochtend- en avondtoezicht betreft van kleuters en leerlingen lagere school. Voor wat het middagtoezicht betreft, geldt er enkel een sociaal voordeel voor kleuters; voor lagere schoolkinderen overstijgen de inkomsten de uitgaven. In de berekeningen is rekening gehouden met het kortingstarief (“sociale korting”) dat conform het retributiereglement wordt toegepast voor een deel van de leerlingen. Dit geldt als rapportage voor het schooljaar 2024-2025.

Departement Stedelijke Ontwikkeling
Dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen
Dienst Stedenbouw en Ruimtelijke Planning
Departement Welzijn en Samenleving
Outreachend werken, Asiel en Vluchtelingen - Team Asiel en Vluchtelingen
Lokaal sociaal beleid
IVA Mobiliteitsbedrijf
Straatparkeren
Departement Omgevingsvergunningen
Dienst Stedenbouw en Ruimtelijke Planning
Ombudsdienst
Ombudsdienst

Bevoegdheid Stad en OCMW

Bedrijfsvoering
Juridische Dienst en Kennisbeheer
  • Aan de Gemeenteraad wordt gevraagd:

    • kennis te nemen van de dagorde en elk van de afzonderlijke punten van de dagorde van de algemene vergadering van 26 maart 2025 van het extern verzelfstandigd agentschap (EVA) vzw REGent, 0895.509.839;
    • goed te keuren het mandaat van de vertegenwoordigers van Stad Gent die zullen deelnemen aan de algemene vergadering van EVA vzw REGent die plaatsvindt op 26 maart 2025 om:
      • er aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen;
      • deel te nemen aan elke latere algemene vergaderingen met dezelfde dagorde in geval de eerste algemene vergadering niet rechtsgeldig zou kunnen beraadslagen.
  • Aan de Gemeenteraad wordt gevraagd:

    • kennis te nemen van de dagorde en elk van de afzonderlijke punten van de dagorde van de algemene vergadering van 24 april 2025 van het extern verzelfstandigd agentschap (EVA) vzw SodiGent, 0413.873.759;
    • goed te keuren het mandaat van de vertegenwoordigers van Stad Gent die zullen deelnemen aan de algemene vergadering van EVA vzw SodiGent die plaatsvindt op 24 april 2025 om:
      • er aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen;
      • deel te nemen aan elke latere algemene vergaderingen met dezelfde dagorde in geval de eerste algemene vergadering niet rechtsgeldig zou kunnen beraadslagen.

Bureau - Interpellaties en voorstellen tot raadsbesluit (vervolg)

Besloten vergadering

B-punten

A-punten