Terug
Gepubliceerd op 25/03/2025

2025_GR_00188 - Rapportering met betrekking tot overheidsopdrachten van dagelijks bestuur, 4de kwartaal 2024 - Kennisneming

gemeenteraad
ma 24/03/2025 - 19:00 gemeenteraadszaal
Datum beslissing: ma 24/03/2025 - 19:25
Behandeld

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Mathias De Clercq

Aanwezig

Rudy Coddens, voorzitter; Zeneb Bensafia, ondervoorzitter; Mathias De Clercq, burgemeester; Hafsa El-Bazioui, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sofie Bracke, schepen; Evita Willaert, schepen; Joris Vandenbroucke, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Burak Nalli, schepen; Filip Watteeuw, schepen; Sami Souguir; Freya Van den Bossche; Stephanie D'Hose; Sven Taeldeman; Gert Robert; Veli Yüksel; Bruno Matthys; Filip Van Laecke; Karlijn Deene; Anneleen Van Bossuyt; Bert Misplon; Fourat Ben Chikha; Stijn De Roo; Tom De Meester; Patricia De Beule; Ronny Rysermans; Isabelle Heyndrickx; Els Roegiers; Frederik Sioen; Laura Schuyesmans; Gaëlle De Smet; Liesbet De Weder; Sophie Vanonckelen; Sarah Van Acker; Lies Vanpeperstraete; Bob Cammaert; Mathieu Cockhuyt; Charlotte Coucke; Dilek Arici; Veerle Baert; Stefaan De Winter; Julie Steendam; Sabena Donkor; Yilmaz Cetinkaya; Simon Smagghe; Jonas Naeyaert; Pascal Vlaeminck; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, adjunct-algemeendirecteur

Afwezig

Christophe Peeters, schepen; Johan Deckmyn; Yüksel Kalaz; Jenna Boeve; Barbara Bonte

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Rudy Coddens, voorzitter
2025_GR_00188 - Rapportering met betrekking tot overheidsopdrachten van dagelijks bestuur, 4de kwartaal 2024 - Kennisneming 2025_GR_00188 - Rapportering met betrekking tot overheidsopdrachten van dagelijks bestuur, 4de kwartaal 2024 - Kennisneming

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • Het gemeenteraadsbesluit van 22 januari 2018 houdende de hervaststelling dagelijks bestuur.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Het gemeenteraadsbesluit van 22 januari 2018 houdende de hervaststelling dagelijks bestuur.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

De gemeenteraad heeft in zitting van 22 januari 2018 het begrip dagelijks bestuur hervastgesteld, dit naar aanleiding van de inwerkingtreding van de nieuwe overheidsopdrachtenwet van 17 juni 2016.

Deze hervaststelling stelt het begrip "dagelijks bestuur" als volgt vast:
  • Alle uitgaven waarvan de waarde minder is dan de drempel voorzien in artikel 42, § 1, 1°, a) van de Wet overheidsopdrachten, die verrekend worden op kredieten ingeschreven in het exploitatie- en investeringsbudget, met uitzondering van subsidies en daden van beschikking van onroerende goederen. Deze verrichtingen worden aangelegenheden van dagelijks bestuur genoemd.
  • Elke herhaling van een overheidsopdracht op grond van artikel 42, § 1, 2° van de Wet inzake overheidsopdrachten, ongeacht de waarde van de herhalingsopdracht op voorwaarde dat de basisopdracht door de gemeenteraad is vastgesteld. De oorspronkelijke opdracht dient door de gemeenteraad te worden vastgesteld als de raming van het opdrachtbedrag, dit is de waarde van de oorspronkelijke opdracht, inclusief alle herhalingen, het drempelbedrag van het dagelijks bestuur zou overschrijden.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

Voor de categorieën van overheidsopdrachten die behoren tot het dagelijks bestuur is een kwartaalrapportering aan de gemeenteraad voorzien.

De rapportering over het 4de kwartaal 2024 is opgenomen in bijlage.

Activiteit

AC34738 Faciliteren en organiseren van de werking van de politieke organen

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Neemt kennis van de rapportering over het 4de kwartaal van 2024 m.b.t. overheidsopdrachten van dagelijks bestuur, zoals gevoegd in bijlage.


Bijlagen

  • Rapport 4de kwartaal 2024