Bij gemeenteraadsbesluit d.d. 20 februari 2017 werden alle geldende politiereglementen samengevoegd in één codex, zijnde de Codex politiereglementen Stad Gent gesanctioneerd met een gemeentelijke administratieve sanctie.
Wijzigingen Politiereglement op het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen
Inzameling glas in glasbol of ondergrondse glascontainer in C-zone
Vanaf 1 april 2025 wordt de glasophaling aan huis afgeschaft voor de woningen gelegen in de C-zone. Dit is het gebied waar de bewoners hun huishoudelijk afval in een zwarte container moeten aanbieden. Op de website van IVAGO wordt gespecifieerd welke straten zich in de C-zone bevinden.
In de C-zone is het vanaf 1 april 2025 verplicht om glas in te zamelen in glasbollen of ondergrondse glascontainers. De locaties voor de glasbollen zijn zorgvuldig gekozen a.d.h.v. concrete criteria.
Bij de keuze van de glasbollen is erop toegekeken dat de glasbollen zo weinig mogelijk hinder kunnen veroorzaken aan de omwonenden.
Het politiereglement op het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen, deel uitmakend van voormelde Codex, dient op verscheidene punten te worden bijgewerkt en aangepast aan de gewijzigde realiteit.
Uitbreiding inzameling grofvuil aan huis met groot selectief afval
Het ‘Lokaal Materialenplan – uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval 2023-2030’ vormt het preventieprogramma en uitvoeringsplan voor huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval voor de periode 2023-2030, zoals voorzien in artikel 17-18 van het Vlaamse Materialendecreet. Het geldt ook als afvalpreventieprogramma en afvalbeheerplan zoals voorzien in de Europese kaderrichtlijn afvalstoffen.
De doelstellingen van dit plan zijn, zeker wat betreft de restafvalreductie, rechtstreeks gelinkt aan de doelstellingen in het Vlaamse energie- en klimaatplan 2021-2030.
Het Lokaal Materialenplan 2023-2030 werd op 26 mei 2023 goedgekeurd door de Vlaamse regering en geldt voor alle administratieve overheden van het Vlaamse Gewest die belast zijn met taken van openbaar nut op het gebied van milieubeleid.
Op basis van een door OVAM uitgevoerde sorteeranalyse van grofvuil in de herfst van 2020 en de lente van 2021 blijkt dat er in het grofvuil heel wat klein afval bevindt, los of in dozen of zakken, wat niet onder de definitie van grofvuil valt. Het is niet de bedoeling dat dit kleine afval, dat past in een huisvuilrecipiënt, in het grofvuil terecht komt. Het klein afval hoort ofwel thuis bij het huisafval ofwel in een selectieve fractie. Dat afval wordt dus niet correct gesorteerd door de burgers. Een mogelijke reden is de definitie van grofvuil in VLAREMA (art. art. 1.2.1 §2, 34°) dat verwijst naar restafval dat te groot is voor het recipiënt voor huisvuilophaling. Doordat de recipiënten voor huisvuil steeds kleiner worden, kan meer restafval onder de definitie van grofvuil vallen.
Een betere sensibilisering van de bezoekers van het recyclagepark en communicatie rond grofvuil is noodzakelijk. Als actieplan stelt het Lokaal Materialenplan 2023-2030 voor om de terminologie (grofvuil, huisvuil, restafval, groot huisvuil, klein en groot restafval,…) onder de loep te nemen voor een duidelijkere en meer uniforme communicatie. Daarbij zal ook de implicatie van een eventuele gewijzigde terminologie op de wetgeving (Materialendecreet, VLAREMA, VLAREM,…) worden onderzocht.
Daarnaast maakt het Lokaal Materialenplan 2023-2030 melding van een uitbreiding van de inzameling van grofvuil aan huis met groot selectief afval:
“ Bij het inzamelen van grofvuil aan huis moet de burger ook afvalstoffen kunnen meegeven die via het recyclagepark selectief ingezameld moeten worden, indien de burger die afvalstoffen omwille van omvang, of gewicht niet zelf kan brengen. Uiteraard moeten dergelijke afvalstoffen achteraf uitgesorteerd worden en naar recyclage worden afgevoerd. Dergelijke afvalstoffen moeten dan ook niet bij het restafvalcijfer worden gerapporteerd.”
Interafval (een samenwerkingsverband van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten, alle Vlaamse afvalintercommunales en andere lokale besturen die instaan voor lokaal afvalbeleid) verduidelijkte deze paragraaf in hun ‘nota grofvuil’ van 7 februari 2025 en verduidelijkte welke selectieve stromen afval dan aan huis ingezameld moeten worden door het lokale bestuur:
“Naast grofvuil (restafval) dient een lokaal bestuur minstens volgende grote stukken selectief afval aan huis in te zamelen:
In hun nota stelt Interafval dat lokalen besturen hierbij de keuze hebben om ofwel een gezamenlijke inzamelronde voor (grote stukken) selectieve stromen en de restfractie van het grofvuil te voorzien ofwel een aparte ronde voor selectieve stromen en een aparte ronde voor de restfractie van het grofvuil.
Hierbij stelt OVAM voor om de definitie van grofvuil in VLAREMA aan te passen en een nieuwe definitie toe te voegen voor de recycleerbare fracties die aan huis worden verzameld:
“ Grofvuil: deel van het huishoudelijk en vergelijkbaar bedrijfsafval dat door de omvang, aard of gewicht niet in het recipiënt voor huisvuilophaling kan worden geborgen.
Groot selectief afval: grote stukken afval van selectieve stromen, die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en vergelijkbaar selectief afval, die aan huis worden ingezameld. Het gaat hierbij minstens om grote stukken hout-, metaalafval, kunststoffen en matrassen.”
Ten gevolge hiervan dient het politiereglement op het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen, deel uitmakend van voormelde Codex, aangepast te worden zodat de verschillende categorieën van grofvuil verduidelijkt kunnen worden.
Wijziging Politiereglement op de openbare rust en de veiligheid
Vóór 1 juli 2024 was er voor het brengen van animatie op het openbaar domein een vergunningsplicht van toepassing op grond van het Reglement voor het brengen van animatie op het openbaar domein.
De sanctionering van deze vergunningsplicht is opgenomen in artikel 9 van het Politiereglement op de openbare rust en de veiligheid.
Bij beslissing van de Gemeenteraad op 24 juni 2024 (2024_GR_00555) werd het Reglement voor het brengen van animatie op het openbaar domein gewijzigd. Het brengen van straatanimatie werd niet meer gekoppeld aan een vergunningsplicht waardoor de vergunningsplicht in artikel 4 geschrapt werd en als volgt werd vervangen: “Er is geen vergunning nodig voor het brengen van straatanimatie op het openbaar domein. Dit reglement is niet van toepassing tijdens de periode van de Gentse Feesten.”
Deze wijziging trad in werking met ingang van 1 juli 2024.
Aangezien de vergunningsplicht weggevallen is, heeft artikel 9 van het Politiereglement op de openbare rust en de veiligheid geen bestaansreden meer.
Ten gevolge hiervan dient het Politiereglement op de openbare rust en de veiligheid, deel uitmakend van voormelde Codex, gewijzigd te worden waarbij de bepaling onder artikel 9 opgeheven wordt.
Advies Jeugdraad
Overeenkomstig artikel 4, §5 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties is advies hieromtrent gevraagd aan de Jeugdraad.
Op 20 januari 2025 gaf de Jeugdraad een positief advies over de wijzigingen aan het Politiereglement ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en het Politiereglement op de openbare rust en de veiligheid.
Concrete wijziging Politiereglement op het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen: glasophaling
Omwille van de vanaf 1 april 2025 verplichte aanbieding van glasafval in de glasbollen of ondergrondse glascontainers in de C-zone, werd een nieuwe regeling uitgewerkt over de wijze van het aanbieden van glasafval in de C-zone in het Politiereglement op het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen.
Om de artikelhernummering van de bepalingen in het Politiereglement op het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen te vermijden en het onderscheid met glasinzameling aan huis duidelijk te maken, wordt het bestaande artikel 26 ‘aanbieding glas’ opgedeeld in paragrafen.
Het tijdstip waarop het glasafval aangeboden mag worden wordt beperkt tot het tijdslot van 8 uur ’s morgens tot 20 uur ’s avonds om lawaaihinder te beperken.
De inzameling van doorzichtige glazen flessen, bokalen en flacons gebeurt kleurgescheiden, m.n. wit en gekleurd glas. Het glas moet leeg zijn en de doppen, deksels en kurken verwijderd.
Om de sluikstortoverlast te beperken moet de aanbieder het glasafval terug meenemen indien de glasbollen of ondergrondse containers vol zijn. Evenmin mag glasafval of ander afval in de omgeving van de glasbol of ondergrondse glascontainer achtergelaten worden.
Ten slotte wordt in artikel 27 gespecifieerd dat de maximale hoeveelheid aangeboden glas enkel betrekking heeft op de aanbieding van glasafval in een glasbak of -emmer.
Concrete wijziging Politiereglement op het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen: uitbreiding inzameling aan huis grofvuil
IVAGO is in de mogelijkheid om in een gezamenlijke inzamelronde de grote stukken van selectieve stromen en de restfractie van het grofvuil aan huis in te zamelen zoals vooropgesteld wordt in de nota van Interval.
Om het Politiereglement te conformeren aan het Lokaal Materialenplan 2023-2030 en rekening houdend met de verduidelijking in de nota van Interafval, dient het Politiereglement op het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen aangepast worden:
Concrete wijziging Politiereglement op de openbare rust en de veiligheid
Aangezien er geen vergunningsplicht meer gekoppeld is aan straatanimatie, dient de sanctiebepaling opgenomen in artikel 9 van het Politiereglement op de openbare rust en veiligheid opgeheven te worden.
Om de artikelhernummering van de bepalingen in het Politiereglement op de openbare rust en veiligheid te vermijden wordt ervoor gekozen om artikel 9 op te heffen en onder het opgeheven artikel 9 de bewoording “(opgeheven)” te vermelden.
Advies Jeugdraad
Overeenkomstig artikel 4, §5 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties is advies hieromtrent gevraagd aan de Jeugdraad. Bij beslissing van de Jeugdraad dd. 20 januari 2025 werd positief advies verleend.
Keurt goed de wijziging van artikel 26 van het Politiereglement op het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen als volgt:
§1. In de Z-zone moeten glazen flessen, bokalen en flacons aangeboden worden in een plastic emmer of stevige bak met gesloten bodem en zijwanden. Het glas moet leeg zijn en de doppen, deksels en kurken verwijderd.
§2. In de C-zone moeten glazen flessen, bokalen en flacons aangeboden worden in de daartoe voorziene glasbollen of ondergrondse glascontainers. Het glas moet in functie van de kleur (kleurloos/gekleurd) gescheiden worden en apart in de verschillende vakken of containers aangeboden worden. Het glas moet leeg zijn en de doppen, deksels en kurken verwijderd.
§3. Indien de glasbollen of ondergrondse glascontainers vol zijn, moet de aanbieder het glasafval terug meenemen. Het is verboden om het glasafval of ander afval in de omgeving van de glasbol of ondergrondse glascontainer achter te laten.
§4. Het is verboden om de glasbollen of ondergrondse glascontainers te gebruiken tussen 20 uur ’s avonds en 8 uur ’s morgens.
Keurt goed de toevoeging aan de titel van artikel 27 van het Politiereglement op het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen als volgt:
Maximale hoeveelheid glas via een glasbak- of emmer
Keurt goed de wijziging van artikel 28 van het Politiereglement op het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen als volgt:
Met grofvuil worden volgende afvalstoffen bedoeld:
Keurt goed de wijziging van artikel 30, lid 1 van het Politiereglement op het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen als volgt:
Het op te halen grofvuil dient gescheiden van elkaar (brandbaar grofvuil, hout, kunststoffen, metaal en matrassen) op de voorziene dag van ophaling aangeboden te worden.
Keurt goed de opheffing van artikel 9 van het Politiereglement op de openbare rust en de veiligheid als volgt:
Het is verboden om op een openbare plaats zang-, muziek- of andere voorstellingen te geven zonder voorafgaandelijk daartoe de schriftelijke toelating van het college van burgemeester en schepenen te hebben bekomen.
En vervangt dit door “(opgeheven)”
Neemt kennis van de gecoördineerde versie van het Politiereglement op het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen zoals gevoegd in bijlage.
Neemt kennis van de gecoördineerde versie van het Politiereglement op de openbare rust en de veiligheid zoals gevoegd in bijlage.
Neemt kennis van het positief advies van de Jeugdraad d.d. 20 januari 2025 dat bij dit besluit wordt gevoegd.
Keurt goed de inwerkingtreding van de voormelde wijzigingen op 1 april 2025 na goedkeuring ervan door de gemeenteraad.